Muita, joiden lapsilla syöminen haastavaa aistiyliherkkyyden vuoksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heavyfreak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Heavyfreak

Aktiivinen jäsen
17.07.2005
15 106
2
36
Miten se teillä ilmenee? Onko jotain mikä sitä pahentaa/helpottaa? Yritän nyt kaikkia mahdollisia helpotuskonsteja keksiä.

Tytöllä siis dg monimuotoinen kehitysviive. Ja ruokailu ON hankalaa. Aina on ollut huono syömään tietyllä tavalla, pienenä esim. kaikki kylmä ja kova pisti yökkäämään kauheasti. Samoten jos oli esim. muusissa pienikin potun palanen.

Nyt tyttö on 5 v. Kaiken ruuan täytyy olla isoa ja erillään. Ja helposti tunnistettavaa. Tyttö sinällään maistelee ruokia hyvin ja ennakkoluulottomasti mutta kieltämättä se ruuanlaittoa vähän hankaloittaa kun kaikki ruoka-aineet on oltava erikseen. Mitään pataruokia tms. ei voi kuvitellakaan. Kastiketta tyttö ei syö ollenkaan. Lihasta tykkää kovasti mutta jos se on esim. kastikkeen seassa niin hän ei kertakaikkiaan pysty sitä suuhunsa laittamaan.

Tytöllä vissiin tökkää se suutuntuma, se miltä se ruoka suussa tuntuu. Niinku esimerkiksi mandariinit. Tykkää mausta kauheesti mutta se sitkee kuori mandariininpalan ympärillä pistää yökkäämään. Joten tyttö sitten imeskelee mehut ja pääosin hedelmälihan kuoren sisältä :D

Meilläkin oli kauhean hankalaa vielä tuonikäisenä. Kouluun menon jälkeen on helpottunut. Sitä ennen ruokalajit piti olla erillään ja selviä paloja, ei syönyt esim. muussia. Keitosta pystyi valikoimaan sen mistä tykkäsi, mutta just pataruuista yms. ei tykännyt. Vieläkin saattaa syödä lautaselta vain lihan, tai vaihtoehtoisesti vain perunat, mutta nykyään syö jo mössöruokaakin. Mieluiten söisi vaan leipää jos häneltä kysyttäisi. Hedelmiäkin on muuten ruvennut syömään vasta hiljattain, aikasemmin söi vaan banaania ja sitäkin harvoin. Vihannekset on onneksi maistuneet paremmin lukuunottamatta tiettyä jotka tuntuu pahalta suussa. Tänä talvena on kuitenkin jo kaksi kertaa syönyt tomaattia, mikä on historiallista.

Mossad söi värijärjestyksessä: ensin palsternakka, peruna, lanttu, porkkana... Tai jos papulaatikossa oli rikkinäisiä papuja, ei kelpuuttanut niitä. :D Nyt se jo naurattaa.

Mutta vaikka sinulle on hankalaa, niin se, että ruoka on selkeää, auttaa paljon. Yllärit ovat kamala asia, ruuan on oltava sitä, miltä se näyttääkin. Hissukseen voi lapsi itse sekoitella lautasellaan erilaisia yhdistelmiä ja oppii, että niinkin voi tehdä. Tai joskus se, että muksu katselee vierestä MITÄ sinne ruokaan oikeasti menee, voi auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Heavyfreak:
Miten se teillä ilmenee? Onko jotain mikä sitä pahentaa/helpottaa? Yritän nyt kaikkia mahdollisia helpotuskonsteja keksiä.

Tytöllä siis dg monimuotoinen kehitysviive. Ja ruokailu ON hankalaa. Aina on ollut huono syömään tietyllä tavalla, pienenä esim. kaikki kylmä ja kova pisti yökkäämään kauheasti. Samoten jos oli esim. muusissa pienikin potun palanen.

Nyt tyttö on 5 v. Kaiken ruuan täytyy olla isoa ja erillään. Ja helposti tunnistettavaa. Tyttö sinällään maistelee ruokia hyvin ja ennakkoluulottomasti mutta kieltämättä se ruuanlaittoa vähän hankaloittaa kun kaikki ruoka-aineet on oltava erikseen. Mitään pataruokia tms. ei voi kuvitellakaan. Kastiketta tyttö ei syö ollenkaan. Lihasta tykkää kovasti mutta jos se on esim. kastikkeen seassa niin hän ei kertakaikkiaan pysty sitä suuhunsa laittamaan.

Minä olen itse tällainen syöjä, aina ollut. :) Hankalaa on, mutta muu ei varmasti auta kuin jättää erikseen esim.lihat. Tykkääkö syödä keittoja ja liemiä ilman suurustetta? :)

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Mossad söi värijärjestyksessä: ensin palsternakka, peruna, lanttu, porkkana... Tai jos papulaatikossa oli rikkinäisiä papuja, ei kelpuuttanut niitä. :D Nyt se jo naurattaa.

Mutta vaikka sinulle on hankalaa, niin se, että ruoka on selkeää, auttaa paljon. Yllärit ovat kamala asia, ruuan on oltava sitä, miltä se näyttääkin. Hissukseen voi lapsi itse sekoitella lautasellaan erilaisia yhdistelmiä ja oppii, että niinkin voi tehdä. Tai joskus se, että muksu katselee vierestä MITÄ sinne ruokaan oikeasti menee, voi auttaa.
Meillä on muuten auttanut se että lapsii tekee itse ruokaa. Vuorotellen jokainen lapsi meillä saa päättää yhden viikonlopun ruuista, eli saa valita mitä tekee ruuaksi jälkkäriä myöten. Tutkitaan yhdessä keittokirjoja ja käydään kaupassa. Sillä tavalla meidän poika innostu Chili con carnesta vaikka muuten ei sen tyyppisiä ruokia syökään. Sai itse tehdä ruuan alusta asti ja se on nykyään yksi lemppariruuista.

Joo mä yks kerta (ajatuksissani) tein Hawaijinpataa ku itte tykkään siitä. Noh, tyttö kun sitä haarukankärjellä kaiveli, joka murusesta kyseli et mitä tää on eikä syönyt mitään, muistin että miks mä en tee sitä useemmin..

Yllätyksiä ei tytölle tarjoilla. Hän kuitenki niin ennakkoluulottomasti maistaa, vaikka välillä yökkääkin ettei varmasti ruokailusta peikkoo tehdä! Vaan ruoka on just sitä miltä se näyttääkin. Ruoan laittoa kattelee kans mutta se nyt on niin yksinkertaista kun kaikki on ihan erillään ettei sielläkään mitään yllätyksiä ole.

Vähän aikaa sitten tyttö ihan silminnähden rohkaisi mielensä ja uskaltautui haukkaamaan palan kirsikkatomaatista. Ja tää homma selkeesti vaati tytöltä kovasti tahdonvoimaa. Ja tyttö yökkäs ihan kamalasti, vedet silmissä. Sit mulle surkeena sano että "Mä en tykänny tästä" Kävi reppanaa niin sääliksi, halin vaan tyttöö ja kehuin reippaasta maistamisesta. Ei ollu hälle kuitenkaan mikään helppo homma.

Alkuperäinen kirjoittaja hyvin tuttua:
Tykkääkö syödä keittoja ja liemiä ilman suurustetta? :)

Perus liha- tai nakkikeitto menee mutta sielläkään ei saa olla mitään edes yrttimaustetta kellumassa, muuten ei onnistu syöminen. Eli sama homma keitoissa, kaikki palat isoja. Ja liemi jää lautaselle :)

Joo mä yks kerta (ajatuksissani) tein Hawaijinpataa ku itte tykkään siitä. Noh, tyttö kun sitä haarukankärjellä kaiveli, joka murusesta kyseli et mitä tää on eikä syönyt mitään, muistin että miks mä en tee sitä useemmin..

Yllätyksiä ei tytölle tarjoilla. Hän kuitenki niin ennakkoluulottomasti maistaa, vaikka välillä yökkääkin ettei varmasti ruokailusta peikkoo tehdä! Vaan ruoka on just sitä miltä se näyttääkin. Ruoan laittoa kattelee kans mutta se nyt on niin yksinkertaista kun kaikki on ihan erillään ettei sielläkään mitään yllätyksiä ole.

Vähän aikaa sitten tyttö ihan silminnähden rohkaisi mielensä ja uskaltautui haukkaamaan palan kirsikkatomaatista. Ja tää homma selkeesti vaati tytöltä kovasti tahdonvoimaa. Ja tyttö yökkäs ihan kamalasti, vedet silmissä. Sit mulle surkeena sano että "Mä en tykänny tästä" Kävi reppanaa niin sääliksi, halin vaan tyttöö ja kehuin reippaasta maistamisesta. Ei ollu hälle kuitenkaan mikään helppo homma.

Minä itse olen nyt aikuisena oppinut syömään italian pataa, ainut pataruoka mitä voin syödä, mutta sen pitää olla mahdollisimman löysää, keittomaista:) Kokeilepa tehdä pataruoka mahdollisimman löysäksi jos sattuisi maistumaan!

Tykkääkö syödä keittoja ja liemiä ilman suurustetta? :)

Perus liha- tai nakkikeitto menee mutta sielläkään ei saa olla mitään edes yrttimaustetta kellumassa, muuten ei onnistu syöminen. Eli sama homma keitoissa, kaikki palat isoja. Ja liemi jää lautaselle :)

Varmaankaan ei pidä maito -tai kermapohjaisista keitoista vaan vesiliemistä?

Hekalla taas jotkin hajut ja koostumukset tekevät pahaa. Puuro esim. laittaa yökkimään ja kylmät väreet pitkin kroppaa.

Juuri tänään oli siskojen kanssa juttua ruuan koostumuksesta. Maistoin mahtavan hyvää linut-patéta, maku ja tuoksu olivat ihania, mutta en pystynyt syömään... tuntui niin kamalalta suussa.

Varmaankaan ei pidä maito -tai kermapohjaisista keitoista vaan vesiliemistä?

Vesiliemet ainoastaan, muihin ei edes koske.

Nää on niin jänniä nää syömishommat kyllä, mitä nyt tyttöö seuraille. Oikeestaan vasta viime syksyn jälkeen on tajuttu ja todettu että kyse on aistiyliherkkyydestä. Ja nimenomaan sillä tavalla että tytön täytyy saada jokainen ruoka-aine eroteltua tai syötyä erikseen, muuten ei onnistu. Siks nuo pataruuat ei onnistu ollenkaan. Niissä jos on esim. riisiä seassa tai jotain niin tekee sen ettei tyttö syö ollenkaan ruokaa vaikka erikseen laitettuna tykkäis joka ikisestä ruoka-aineesta.

tuo on muuten tosi, tuo että selkiästi erillään ne ruoka-aineet lautasella. meillä ei oo mitään diagnoosia eikä oo mittään aihetta ees eppäillä mittään mutta silti on tuo ruokailu tosi vaikiaa välillä, jos sekotat, ei mene alas mutta erikseen lautaselle laitettuina kyllä.

mie en itekkään tykkää aina siittä että joku on esim. kastikkeen peitossa. eikä tykkää tyttökään. pottumuussi on ollu semmonen asia jota ei oo neiti suostunu syömään koska koostumus on semmonen että yökkäyttää (vaikka miten oon yrittäny tehä ) ja sitten ku ei tiiä mitä siihen tullee. tännään ekan kerran tein muussia niin että neiti seiso vieressä kokoajan, alotettiin ihan pottujen kuorimisella (ipana sai ite tuua potut kaapista) ja halkomisella ja keittämisellä. sittenku potut oli kypsiä niin muussattiin potut survimella ja lisättiin voi ja maitoa. sen jälkeen meni pottumuussi alas. sama homma ruskean jauhelihakastikkeen kanssa, ei ole menny alas koska näyttää omituiselta. mutta tänään tehtiin yhessä sitäki niin näki mitä kaikkea siihen tulee ja hyvin maistu :D

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Rummuntekijä:
Hekalla taas jotkin hajut ja koostumukset tekevät pahaa. Puuro esim. laittaa yökkimään ja kylmät väreet pitkin kroppaa.

Juuri tänään oli siskojen kanssa juttua ruuan koostumuksesta. Maistoin mahtavan hyvää linut-patéta, maku ja tuoksu olivat ihania, mutta en pystynyt syömään... tuntui niin kamalalta suussa.

tuo on miulle niin tuttua ystävän puolelta. hän ei pysty syömään herneitä, tomaattia, hilloja (siis lakkaa) tai mansikkaa sen vuoksi ku ne tuntuu kamalalta suussa. pähkinät samaten ja kaikki pullat missä on pähkinää, esim. pähkinämuffinssit, ei suostu syömään.

mulla poika nyt 5½v ja nyt ei ruuan kanssa mitään vielä vähän huono syömään mutta edistytty on ja esim päiväkodissa ottaa jopa lisää

mutta oli tää aika n. 4v iän aikoihin eka oli vaihe kun söi leipää ja maitoa ei muuta paino laski suostuteltiin syömään mutta ei. päiväkodissakaan ei saatu syömään tätä kesti jonkun tovin ja olin varma että muutenkin hoikka niin kuihtuu kasaan. sitten tuli tää vaihe että alko syömään mutta todellakin piti nähdä mitä ruuassa on ja kaikki eri läjissä eka saatto mennä pelkkää perunaa mutta sitten hiljaa edistyttiin kunhan vaan kaikki laitto erikseen esim jauhelihakastiketta ei voinut ees aatella lihapullakastikkeessa lihapullat ja kastike erikseen.. italianpataa ym ei voinut ees aatellakkaan ei myöskään makaroonilaatikkoo kaikki ruoka aineet piti olla eri läjissä muuten tuli stoppi ja kiukuttelu mutta tämä loppu vähän ennen 5v ikää..
ja nyt siis syö kastikkeen voi laittaa jo perunoiden päälle ja salaatissa saa olla ainekset sekaisin. hoikkahan tuo on ja siitä neuvola muistuttaa 122cm/20kg mutta pääasia että mein ruokailut on jälleen normaaleja

Yhteistyössä