Muita joiden lapset (1.5-3v )...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "moikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"moikka"

Vieras
nirsoilee/uhmaa ruokaillessa? Meinaan tulla hulluksi tuon taaperon syömisten kanssa (kohta 2v.) kun ei ikinä tunnu olevan nälkä ja ihan tahallaan uhmaa ja ärsyttää ruokaillessa huonoilla tavoilla!

Meillä syödään 5:sti päivässä, ei mitään ylimääräistä välissä. Mielestäni tarjoan ihan normaaleja ruokia ja vieläpä hyvänmakuisia (olen kokki). Nyt jo pari kuukautta jatkuvaa nirsoilua ja huonoja pöytätapoja harrastanut (kaataa maitolasin ja sörkkii varpailla pöytää)!

Ruokailu lopetetaan vähin äänin tekemättä siitä sen kummempaa numeroa tuollaisissa tilanteissa, mutta voi luoja että sisälläni riepoo!!! Ei auta mitään/mikään vaan aina jaksaa joka ruualla kokeilla samat temput. Saattaa maistaa ja ottaa 2-4 lusikallista mutta sitten alkaa se ruualla pelleily. Eli sen enempää meillä ei oloe syöty lounaalla/päivällisellä nyt pariin kuukauteen. Tyttö jo ihan hoikka muutenkin, ja nyt vielä hoikistuu vaan entisestään. Pari herkkuruokaa on, mutta en haluaisi jatkuvasti tarjota nakkeja sekä makaronilaatikkoa...

Välipalalla syö ihan ok leipää ja hedelmää yms. Herkkuja en juuri nyt ole antanut yhtään kun tuollaista temppuilua harrastaa (tuota en tietenkään tytölle kerro).

Auttakaa nyt mitenkä tästä pääsisi eteenpäin!? Miten muilla....?

Mun poika on vasta 1v5kk mutta nyt viimesen reilu kuukauden kieltäytyny syömästä.. Ei siis juurikaan temppuile ruoalla (ei osaa vielä syödä itse lusikalla,sormiruokaa joskus alkaa heitellä) mutta napauttaa suun kiinni ja kääntyy pois,itkien/valittaen. Välillä onnistuu "huijata" niin että samalla katotaan telkkaria (meillä ruokapöytä olohuoneessa joten onnistuu ihan pöydän ääressä istuen) tai luetaan lehteä,tutkitaan jotain lelua tms. Mutta en haluaisia opettaa siihen että syödessä touhutaan jotain muuta. Olen sitten aika usein jättäny välipalan pois/antanu vaan pienen välipalan ja etenkin päivällisellä pienentäny annoskokoa. Nää auttaa meillä - ruoka maistuu paremmin kun on varmemmin nälkä.

Meillä on, mutta meidän poika on vielä vauvanpyöreä 3v joten ongelmaa ei siinä suhteessa ole. Syö 2-3 ateriaa päivässä kunnolla, muuten leikkii, eli ilmeisesti täyttää vatsansa pari kertaa päivässä ja muuten ei tarvitse paljon. Mua ärsyttää kun se ottaa yhden lusikallisen ja heittää lusikan menemään ja hakee uuden erilaisen, tai tökkii sormella maitolasiaan kauemmaksi kunnes se kaatuu. Tai alkaa muutaman lusikallisen jälkeen purskuttamaan ruokaa suustaan, tms ällöä. Olen rajoittanut sitä syömistä (siitä on täällä toinenkin ketju) esim että kolmatta lautasellista ei saa, tai välipalalla ei ahmita, ja että vihanneksia on syötävä myös.

Yhteistyössä