Muita joiden 3-vuotiaat vähän pelkäävät vettä (tai eivät halua mennä "uimaan")?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja veiras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

veiras

Vieras
Meillä lapsi on 3v ja emme koskaan ole käyneet vielä uimahalleissa, nyt tietysti harmittaa että vauvauintikin jäi meidän osalta väliin.

Ei nyt varsinaisesti pelkää vettä, otsikko ehkä harhaanjohtava, mutta siis kun mennään uimarannalle, ei halua missään nimessä tulla vyötäröä pidemmälle (hyvä jos siihen asti) veteen. Ei halua että häntä hyppyytetään siinä tms. Vesi kyllä kiinnostaa, mutta ei uskalla syvemmälle. Säikähtää jos esim. kaatuu vedessä tms.

Suihkussa käynti nykyään onnistuu ihan hyvin, tosin suihkulla ei saa laskea vettä naamaan, se pelottaa. Kasvot pestään aina käsillä vaan.

Mitenkä tästä voisin edetä niin, että vesi tulisi vähän enempi tutuksi ja vähemmän pelottavaksi?

Syksyllä tarkoitus alkaa käymään uimahallissa. Tosin en tiedä onko se sitten turhaa, jos tyttö ei altaaseenkaan tule kuin vähän varpaita kastelemaan...

Jaa, en osaa sanoa, kun meidän perheessä on aina rakastettu vettä. Miten tuollainen tilanne on edes päässyt kehittymään, koska kai teillä nyt on ammeessa leikitty?

No en ole minäkään 3 v tyttöäni uimahalliin vienut. Järvessä ollaan viime kesänä pari kertaa uitu. Meidänkin tyttö on veden suhteen arka, mutta niin on äitikin. Kyllä minä olen ihan vieressä siellä järvessä, kun ollaan polskimassa. Tottumaton kun on, niin huppeluksiin joutuminen voi olla kohtalokasta. Enkä näe mitään syytä, miksi lapsen pitäisi syvemmälle kuin vyötäisille uskaltaakaan. Minusta pienelle on ihan riittävästi, kun uskaltautuu veteen jalkojaan kastelemaan. Itse olen ajatellut lähempänä kouluikää laittaa vaikka uimakouluun.

On toki ollut amme. Lapsi rakasti ammeessa oloa jotain 1,5 vuotiaaksi asti. Sitten ei jostain syystä enää tykännyt oikein siinä olla ja nyt käykin tietty suihkussa, ei ammeeseen oikein edes mahtuisikaan enää...

Mitään ammeessa ei ole tapahtunut sellaista että siitä olisi säikähtänyt tms.

Annat lapselle aikaa ja rauhaa tutustua itse siihen veteen ihan siinä missä hän tykkää (kahluusyvyydellä). Hänen ehdoillaan. Kyllä lapsi jossain vaiheessa rohkaistuu kun on itse todennut ettei ole pelättävää.

Alkuperäinen kirjoittaja varovainen äitikin:
No en ole minäkään 3 v tyttöäni uimahalliin vienut. Järvessä ollaan viime kesänä pari kertaa uitu. Meidänkin tyttö on veden suhteen arka, mutta niin on äitikin. Kyllä minä olen ihan vieressä siellä järvessä, kun ollaan polskimassa. Tottumaton kun on, niin huppeluksiin joutuminen voi olla kohtalokasta. Enkä näe mitään syytä, miksi lapsen pitäisi syvemmälle kuin vyötäisille uskaltaakaan. Minusta pienelle on ihan riittävästi, kun uskaltautuu veteen jalkojaan kastelemaan. Itse olen ajatellut lähempänä kouluikää laittaa vaikka uimakouluun.

"uitatko" sinä teidän tyttöä vai onko lähinnä niin, että kävelee siellä vedessä vasta?

Alkuperäinen kirjoittaja varovainen äitikin:

"uitatko" sinä teidän tyttöä vai onko lähinnä niin, että kävelee siellä vedessä vasta?

Tuntuu että lähes poikkeuksetta muiden muksut, niin isommat kuin pienemmätkin juoksee rantaveteen ja vanhemmat joutuu lähinnä estelemään, meillä kun lähinnä houkutellaan...

Meidän hiukan reilu 3- vuotias poikamme on myöskin aranlainen suhteessa uimiseen. Häntäkin vesi kiinnostaa kovasti, vesileikit ovat aina kivoja, mutta jonkinlaisen henkisen jarrun laittaa aina päälle, kun olemme uimahallissa tai näin kesäisin rannalla. Hän on kyllä käynyt vauvauinnissa. Mutta...

...emme kyllä millään lailla painosta emmekä pakota häntä veteen. Tulee kun on tullakseen, näemmä hän vain tarvitsee siihen elementtiin enemmän aikaa. Usein kyllä oman "lämpenemisen" myötä hivuttautuu vaivihkaa syvemmälle... Muuten, onko teillä mahdollisuutta hankkia nyt pihalle omaa pientä vesiallasta, jossa ottaisi tuntumaa elementtiin tutussa ympäristössä? Meillä ainakin tämä toimii vauhdittajana kesän rantariemuihin, kun poika pääsee kotipihassaan heittämään turvallisesti "talviturkkinsa" pois. Aika kyllä tekee tehtävänsä, ja hyvinhän sitä leikinvarjolla rantavedessäkin kastautuu. Hiljaa hyvä tulee :). Riemukasta kesää!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miksi 3-vuotiaan pitäisi mennä syvemmälle kuin oma vyötärönsä mitta vettä?

No periaatteessa tietty pidäkään. Tuo oli ehkä multa liioittelua, lähinnä kävelee polviin asti jne. Tarkoitin vaan sitä, että olisi mukava kun ei niin pelkäsi sitä ja vesi houkuttelisi enemmän...

Niin joo ja on meillä pihassa kahluuallas. Sinnekin joutui suostuttelemana ja pallojen avulla houkuttelemaan. Viimein tuli sinne, mutta ei esim. istu siellä, vaan seisoo ja roiskii siten kyllä kovasti vettä.

Antakaa lapsen leikkiä vedessä ja mennä omalla tyylillään. Uimahallissa on on lastenaltaassa lämmin vesi verrattuna luonnonvesiin.

Joo näin täytyy ja vähentää tuota tuputtamista..

Tosiaankin elokuussa tarkoitus mennä ekaa kertaa uimahalliin, kunhan se sitten aukeaa. Kesällä käydään jo kylpylässä, mutta täytyy sitten säännöllisesti alkaa käymään uimahallissa.

Mistä siellä sitten aloittaisi. Annan lapsen touhuta vapaasti vedessä vai miten?

Antakaa lapsen leikkiä vedessä ja mennä omalla tyylillään. Uimahallissa on on lastenaltaassa lämmin vesi verrattuna luonnonvesiin.

Joo näin täytyy ja vähentää tuota tuputtamista..

Tosiaankin elokuussa tarkoitus mennä ekaa kertaa uimahalliin, kunhan se sitten aukeaa. Kesällä käydään jo kylpylässä, mutta täytyy sitten säännöllisesti alkaa käymään uimahallissa.

Mistä siellä sitten aloittaisi. Annan lapsen touhuta vapaasti vedessä vai miten?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Jaa, en osaa sanoa, kun meidän perheessä on aina rakastettu vettä. Miten tuollainen tilanne on edes päässyt kehittymään, koska kai teillä nyt on ammeessa leikitty?

Ei kaikilla ole ammetta.

Ai ei edes sellaista muovista orthexia, mikä maksaa tarkkarissa vitosen?

434.913.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja :

Ei kaikilla ole ammetta.

Ai ei edes sellaista muovista orthexia, mikä maksaa tarkkarissa vitosen? Jaa no sitten ymmärrän tuon pelon.

434.913.jpg

Enkös kirjoittanut että meillä on!!!!!! Minä en kirjoittanut tuota että ei kaikilla ole ammetta. Kannattaa lukea kaikki tekstit...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Juurikin näin :). Varatkaa aikaa käynnille, tutustukaa rauhassa lapsentahtisesti veteen - lapsen niin halutessaan vaikka sylissänne. Antakaa lapsenne määrätä tahti ja kehukaa häntä pienestäkin edistymisestä. Älkääkä asettako vaatimuksia, pienihän toinen vasta on.

Meillä ammeessa kyllä polskutellaan mielellään. Mutta uimahalli ja uimaranta olivat ensimmäisillä kerroilla jänniä. Pikku hiljaa lapsi innostui kun ensi jännitys meni pois. Nyt ei saisi vedestä pois millään.

Anna lapsen kaikessa rauhassa tutustua tilanteeseen. =)

Enkös kirjoittanut että meillä on!!!!!! Minä en kirjoittanut tuota että ei kaikilla ole ammetta. Kannattaa lukea kaikki tekstit...

Rekisteröi nimimerkkisi, jos haluat, että sinut yksilöidään täällä. (Ja toki luenkin, mutta olen utelias seuraavasta: jos olen päivittänyt sivun viimeksi, kun kolmas viesti on kirjoitettu, ja vastaan suoraan siihen, niin miten 1) voin tietää ettei kyseinen vierailija ole ap 2) olettaa, että tähän ketjuun on vastattu ennen omaa kirjoitustani? Korjailen tekstejäni sitä mukaa kuin tässäkin tapauksessa kiitos loogisen päättelykyvyn, oivalsinkin että sinä oletkin ap kolmannen vastaajan sijaan.)

Rekisteröi nimimerkkisi, jos haluat, että sinut yksilöidään täällä. (Ja toki luenkin, mutta olen utelias seuraavasta: jos olen päivittänyt sivun viimeksi, kun kolmas viesti on kirjoitettu, ja vastaan suoraan siihen, niin miten 1) voin tietää ettei kyseinen vierailija ole ap 2) olettaa, että tähän ketjuun on vastattu ennen omaa kirjoitustani? Korjailen tekstejäni sitä mukaa kuin tässäkin tapauksessa kiitos loogisen päättelykyvyn, oivalsinkin että sinä oletkin ap kolmannen vastaajan sijaan.)

Oli miten oli, aivan sama. Mutta ylipäätänsä kirjoituksesi sävy tuntuu hivenen negatiiviselta. Mutta kiva että omat lapsesi tykkäävät vedestä, kun teillä on ollut se ammekin... mukavaa kesää teille!

Oli miten oli, aivan sama. Mutta ylipäätänsä kirjoituksesi sävy tuntuu hivenen negatiiviselta. Mutta kiva että omat lapsesi tykkäävät vedestä, kun teillä on ollut se ammekin... mukavaa kesää teille!

Olen tullut siihen lopputulokseen, että jos en laita miljoonaa hymynaamaa =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) =) niin viesti tulkitaan lukijan toimesta useimmin negatiiviseksi kuin positiiviseksi. Kun kirjoitetussa tekstissä ei ole äänenpainoja, niin (suomalainen ihminen) tarvitsee jotain todistetta, että vastaaja ei vittuile, vaan puhuu neutraalilla äänensävyllä.

Yhteistyössä