muita 2vuotiaita jotka ei puhu?

• Viestiketjun aloittaja "mansikka"
  • Ensimmäinen viesti
"mansikka"
poika täytti n.kuukaus sitten 2v ainut selvä sana on hauva
ja se on ollut jo varmaan vuoden
paljon omaa höpötystä..(ja kiljuntaa ja huutoa)huoh
ja sit hermostuu kun ei ymmärrä mitä tarkottaa/haluis..
no elokuussa menee päiväkotiin..toivotaan et sit alkais puhumaan enemmän:)

Deleted member 70007
Meidän tyttö, joka oli erittäin vähäsanainen, neuvollasakin ihmettelivät, puhui tuon ikäsenä tyyliin:
Äitille, iskän, MUN, Jenna, tää, tossu, kerho, lelu.

Ystävän 2,5v perusjuttuja

"Tuo teidän lapsi on aika äänekäs"
Lapsi: Kiitti vaan!

"Tämä on huippumopo ja tää on tehtaalla.
Auto ajaa tuhatta ja sataa. Emmätiiä missä mun roksit on.
Tääl kasvaa kukkasii, en mä tiedä mitä lajia nää on. Äititiiätsä?

"Tuus kattoo kuka tääl äitin sylis on"
"AIIII, siel on vauva! Missä mun aurinkolasit on!"

Tuo on kyllä niin kielinero että oksat pois. Aika varmasti oppii puhumaan ennen tarhaa. Mä treenasin neitiä näin: "Arvaa mikä tämä on? No? Tämä on nalle. Joo-o.
Samaa toistin monesti päivässä ja viikon päästä sitten kysyin neidiltä taas arvaa mikä tämä on?
NALLE!!
Sitten ostettiin tiimarista tarra ja liimattiin se neidin korttiin, tai vaihtoehtoisesti joku pikkukrääsä.
Sen jälkeen kun oppi hoki monesti, että MUN nalle. Nukkuu.

"..."
Meillä täytti just 2vuotta eikä hää puhu. Joitakin sanoja joo, ja sitten höpöttelee omiaan. Kaiken hän kyllä ymmärtää mitä hänelle puhuu, joten en huolissaan ole. Eikä oltu neuvolastakaan, puolen vuoden kuluttua jos ei ole edes paria uutta sanaa varastossa lapsella, niin katsotaan uudelleen neuvolassa :)

Mun lapsista ensimmäinen oppi aikaisin puhumaan, toinen puhui kaksivuotiaana vain harvoja yksittäisiä sanoja. En jaksanut ressata asiaa sen kummemmin. Nyt tuo kaksivuotias on jo viisivuotias eikä ole pariin vuoteen ollut hetkeäkään hiljaa. :D Kauhea papupata siitä tuli.

"Vieras"
Meillä on lähes 2-vuotias, joka ei osaa sanoa oikeastaan mitään. Höpisee vaan omaa kieltänsä. Ei myöskään tunnu ymmärtävän meidän puhetta. Kyllä minä yhä elän toivossa, että tuokin jossain vaiheessa oppisi puhumaan "normaalisti" ja ymmärtäisi puhetta. :) Saas nähdä mitä neuvolassa sanovat.

meidän esikoinen on "vasta" 1v ja 9kk ja hänellä on 2 sanaa joita käyttää (iskä ja kissa)aikasemmin on ollut muitakin sanoja kuten vauva,vaippa,äiti,kirja ja kenkä,mutta ne on "unohtuneet" kun uudet sanat on tulleet kuvioihin.Anoppi on päättänyt että meidän neidissä on jotain vikaa kun KAIKKI tuon ikäiset muodostaa jo 3 sanaisia lauseita ja puhuu aivan selvästi.itse en ole ollenkaan huolissani kun tyttö kuitenkin ymmärtää lähes kaiken mitä puhumme hälle ja osoittelee asioita ja haluaa tietää mitä ne on.Pikkuveljeni on nyt 2,5v ja ei myöskään puhunut vielä 2 vuotiaana mitään,nyt ihan parin kuukauden sisällä pojasta on tullut oikea papupata. :)

siis täh
Meidän tyttö, joka oli erittäin vähäsanainen, neuvollasakin ihmettelivät, puhui tuon ikäsenä tyyliin:
Äitille, iskän, MUN, Jenna, tää, tossu, kerho, lelu.

Ystävän 2,5v perusjuttuja

"Tuo teidän lapsi on aika äänekäs"
Lapsi: Kiitti vaan!

"Tämä on huippumopo ja tää on tehtaalla.
Auto ajaa tuhatta ja sataa. Emmätiiä missä mun roksit on.
Tääl kasvaa kukkasii, en mä tiedä mitä lajia nää on. Äititiiätsä?

"Tuus kattoo kuka tääl äitin sylis on"
"AIIII, siel on vauva! Missä mun aurinkolasit on!"

Tuo on kyllä niin kielinero että oksat pois. Aika varmasti oppii puhumaan ennen tarhaa. Mä treenasin neitiä näin: "Arvaa mikä tämä on? No? Tämä on nalle. Joo-o.
Samaa toistin monesti päivässä ja viikon päästä sitten kysyin neidiltä taas arvaa mikä tämä on?
NALLE!!
Sitten ostettiin tiimarista tarra ja liimattiin se neidin korttiin, tai vaihtoehtoisesti joku pikkukrääsä.
Sen jälkeen kun oppi hoki monesti, että MUN nalle. Nukkuu.
Siis en tajunnut tästä kyllä yhtään mitään!

"vieras"
meillä poika 2v2kk ja ei vielä puhu yksittäisiä sanoja ja omaa kieltään lukuunottamatta. osaa sanoa esim. pappa, äippä, mummu, iti, heittää. mut sit on paljon omia nimityksiä, esim. koira on hauhau ja auto prummprumm jne. lauseita ei tule, ymmärtää ikätasonsa mukaisesti ja noudattaa kehotuksia. en ole huolissani.

neuvolassa sanottiin että jos 2,5v ei tule kaksisanaisia lauseita, meidän täytyy käydä puheterapeutin juttusilla puheen kehityksen tukemisesta. mutta kuulemma pitää elää ihan normaaliin tapaan, ei mitään treenejä lapselle ja pitää ymmärtää eleistäkin ja omista sanoista mitä tarkottaa, ei saa esittää ettei muka tajua.

Yhteistyössä