Muistin huononeminen normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
Tietääkö joku, että mahtaako muistin huononeminen olla normaalia vanhemmilla ihmisillä (yli 65 v), ilman että on syytä epäillä jotain sairautta.

Olen vaan tässä ollut hieman huolissani äidistäni. Esimerkiksi jos soitan hänelle kaksi kertaa saman viikon aikana, niin hän usein kertoo minulle täsmälleen samat asiat, mitä on tapahtunut, ja eikä lainkaan muista kertoneensa niitä aikaisemmin. Ja viime aikoina on myös ollut tapauksia, joissa minä olen ollut mukana (ja äitini myös), ja myöhemmin äitini kertoi tuosta tilanteesta, ihan kuin minä en olisi tiennyt koko jutusta, saati sitten ollut mukana siellä.

Olen koittanut keskustella asiasta sisareni kanssa, (hän asuu lähempänä vanhempiamme, ja on heidän kanssaan miltei päivittäin tekemisissä), mutta sisareni väittää, että ei ole huomannut mitään erityistä.

Ei ole normaalia. Mun isän muistisairaus alkoi noin, lisäksi alkoi unohdella nimiä, niin ihmisten kuin esineiden. Yleensä lähellä olevat eivät aluksi huomaakaan mitään.

Kannattaa mennä muistihoitajan juttusille. Hän voi tehdä muistitestin, jonka tulosten perusteella tutkitaan lisää tai sitten huoli hälvenee.

Hmm..
En ole koulutukseltani lääkäri tms. Kuitenkin tuo kertomasi kuulostaa hieman huolestuttavalta. Itselläni on yli 65 vuotias isä eikä hänen muistissaan ole mitään erikoista eli hän on samanlainen kuin aina ennenkin. Sinun kirjoituksessasi hyvä asia on se, että olet nyt huomannut äitisi tilanteen ja tiedät seurata häntä. En tiedä kuinka tällaisissa tilanteissa yleensä toimitaan, mutta ehkä itse yrittäisin päästä juttelemaan myös hänen lääkärinsä/omahoitajan kanssa, jolta voisi saada lisä tietoa ja äitisi tilanne kirjattaisiin seurattavaksi myös heidän tietoihinsa. Voihan toki olla, että huolesi on turha ja kaikki on hyvin. Voimia tulevaan!

Ei ole normaalia, mutta esim. masennus voi aiheuttaa muistin alenemaa. Muistinalenema korjaantuu, kun masennus helpottaa. Kannattaa kuitenkin olla "varpaillaan", koska muistinalenema VOI olla alkaava altzheimeria tai muuta muistisairautta. Omaisen voisi ohjata vaikkapa omalle hoitajalle/-lääkärille, jolloin voidaan tehdä erotusdiagnoosi.

Yhteistyössä