Muistatko omaa tai lapsesi oidipaalivaihetta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Urseele
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Urseele

Vieras
Oliko sinulla lapsena oidipaalivaihe? Oliko se seksuaalissävytteistä ihastusta isään?

Minä en muista sellaista kokeneeni, eikä lapsemme ole osoittaneet siitä mitään havaintoja. Pipiin huudetaan äitiä ja muuten suosikin asema vaihtuu. Poikani kutsuu joskus minua "kultaiseksi", mutta hän on huomannut isän ja minun käyttävän sanaa lauseen alussa kun toiselle on tärkeää asiaa. Myös isää kutsuu samoin.

Mietin vain, kuinka Freudista edelleen puhutaan, mutta kuinka paljon hänen teoriastaan on " itsensä aiheuttavaa ennustusta".

Muistan aikoneeni mennä isän kanssa naimisiin. Se antoi mulle pakit ja sanoi olevansa naimisissa äidin kanssa. Hyväksyin asian ja taisin todetta, ettei äiti saakaan jäädä yksin.

Nykypsykologiasta, niin huomaat, että siellä on tasan kahta koulukuntaa. Tai siis karkeasti freudilaisia ja ei-freudulaisia, joiden mielestä freud on oout. Sitten on uusfreudilaisia, jotka on kehitelleet freudia edelleen ja hylänneet osan sen opeista. Minä itse en usko, että freudilaisuus on mikään totuus. Joku tykkää istua terapiassa ja miettiä lapsuutaan. Toinen tarvitsee muunlaista apua. Ei kaikki oo onneksi yhden teorian varassa. Se, joka freudiin uskoo varmasti näkee enemmän teorianmukaisia piirteitä lapsensa kehityksessä ja muussa elämisessä, kun se, joka tulkitsee asioita jostain toisesta näkökulmasta.

Minun kerrotaan ehdottaneen mm. että leskeksi jäänyt tätini menisi naimisiin naisserkkuni kanssa. Olin 4.

Kunhan pohdiskelen tässä asiaa... Tuntuu näet, että joissakin vauvalehdissä psykologit aika yksioikoisesti puhuvat ilmiöstä, josta en ole ollenkaan oma kokemuksen perusteella varma.

Freudia imetti joku ulkopuolinen ja hän näki äitiään vain vähän ja kaiketi ihastuikin. Hänen oma kiintymysqsuhteensa ei ollut täysin tavallinen.

Yhteistyössä