Muistatko kun kerroin unettomuudestani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras."

Vieras
No oikeassa olitte...

Sain mirtzapania vai mirtzapiiniä? kummin se nyt kirjotettiin... voin tarkistaa kohta kyseisestä pakkauksestani. 15mg vahvuista.

Nukuin n. viikon ajan HYVIÄ unia! ihanaa. <3

Mä nukuin hyvällä lykyllä niinku 10h:kin...

Nyt sit alkanu taas uudestaan toi et uni ei tuu vaikka lääkkeen oon ottanu. :( 2pvä ollu nyt tuommosta levotonta kieriskelyä sängyssä. Ihan virkeenä, vaikka klo on 2 yöllä. Joskus aamuyöllä saan unta vasta jos saan ja sit pitäs nukkua iltapäiville saakka... nyt nukuin tuohon johonkin 11. Ja päähän koskee...

Pelkään että kehoni on tekemässä kuolemaa. :( koska ei ennen oo oikeesti ollu tämmöstä. Ja silti ei uni tuu, vaikka on lääke! aattelin et lääkkeen oton jälkeen tätä asiaa ei tarviis enää miettiä kun rupes unikin tulemaan heti ensimmäisellä kerralla.

Pelottaa taas jo valmiiks tuleva yö...

En jaksa jos en saa unta!

Onko sulle puhuttu unihygieniasta?

En enää tarkkaan muista mitä kaikkea siihen kuului, mutta nämä muistan;
Telkkari/tietokone/tabletti/puhelin kiinni 1,5tuntia ennen nukkumaan menoa,
kirjoita mieltäpainavat asiat ylös (pidä yöpöydällä paperia ja kynä),
jos uni ei tule,nouse sängystä pois ja koita hetken päästä uudestaan,
rutiinit ennen nukkumaan menoa olisi hyvä olla aina samat.

Ja uni kulkee 1,5 tunnin sykleissä. Jos sua nukuttaa klo 21 etkä hyödynnä sitä hetkeä, seuraavan kerran unettaa 22.30. Että aina kannattaisi hyödyntää se hetki kun alkaa nukuttaa.

Lääke aiheuttaa järkyttävää painonnousua. Ootko huomannut että tekee koko ajan mieli syödä? En ole itse käyttänyt, mutta nähnyt kaverilla yli 20 kg: n painon nousun lääkkeen aloituksen jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;29757523:
Mirtatzapiinia? En uskaltaisi käyttää noin vahvaa psyykenlääkkeitä unettomuuteen. Oletko masentunut myös? Miksi ei määrännyt unilääkettä tai yöhormonia?

On mulla myös masentuneisuutta ollut. En tiedä miksi ei määrännyt ihan pelkkää unilääkettä ja mikä on yöhormoni?

Melatoonia olen syönyt... se toimi aluksi. Mutta silläkään en enää sitten unta saanut.

[QUOTE="V ieras";29757527]Onko sulle puhuttu unihygieniasta?

En enää tarkkaan muista mitä kaikkea siihen kuului, mutta nämä muistan;
Telkkari/tietokone/tabletti/puhelin kiinni 1,5tuntia ennen nukkumaan menoa,
kirjoita mieltäpainavat asiat ylös (pidä yöpöydällä paperia ja kynä),
jos uni ei tule,nouse sängystä pois ja koita hetken päästä uudestaan,
rutiinit ennen nukkumaan menoa olisi hyvä olla aina samat.

Ja uni kulkee 1,5 tunnin sykleissä. Jos sua nukuttaa klo 21 etkä hyödynnä sitä hetkeä, seuraavan kerran unettaa 22.30. Että aina kannattaisi hyödyntää se hetki kun alkaa nukuttaa.[/QUOTE]

Juu olen mä koittanut vaikka mitä kikkoja...

Ei ennen tämmöstä ongelmaa ole ollut.

[QUOTE="Mie";29757531]Ootko tutustunut lääkkeen sivuvaikutuksiin? Aiheuttaa myös unettomuutta![/QUOTE]

Oon huomannu kyllä... no mut sain sen avulla joitakin päiviä nukuttua ainakin hyvin.

[QUOTE="Just";29757540]Lääke aiheuttaa järkyttävää painonnousua. Ootko huomannut että tekee koko ajan mieli syödä? En ole itse käyttänyt, mutta nähnyt kaverilla yli 20 kg: n painon nousun lääkkeen aloituksen jälkeen.[/QUOTE]

Ei mulla tuollasta ongelmaa oo ollu. Oon syöny kuten ennenkin... eli en oo mielestäni kauheesti voinu lihoa.

Siis nuo lääkkeet on masennuslääkkeitä, ei unilääkkeitä. Noiden kyseisten masennuslääkkeiden yleisenä haittavaikutuksena vaan on uneliaisuus, mikä varmastikin auttaa nukahtamisessa. Lääkkeen vaikutus alkaa näkyä yleensä 2-4 viikon kuluttua, voi mennä pidempäänkin. Siihen mennessä masentuneisuuteen pitäis tulla muutosta ja yleensä haittavaikutuksetkin alkaa heiketä (eli uneliaisuus vähenee, ei välttämättä enää auta nukahtamisessa).

Että jos tosiaan unilääkkeitä oisit halunnu, niin ei noi kyllä ihan unilääkkeitä kuitenkaan oo...

Kokeile puolikkaalla tabletilla! Mirtatzapiini auttaa unetomuuteen pienellä annoksella, vaikka se vähän hassulle kuulostaakin. Isommat annokset on sitten mielialaoireisiin.

Mieluummin hoidetaan unihäiriön syy pois ennenkuin määrätään unilääkkeitä. Unilääkkeet ei tehoa kuin vähän aikaa, ja niihin voi tulla riippuvuus. Mirtatsapiini toimii nimenomaan pienillä annoksilla unilääkkeenä, isoilla mielialalääkkeenä.

Siis nuo lääkkeet on masennuslääkkeitä, ei unilääkkeitä. Noiden kyseisten masennuslääkkeiden yleisenä haittavaikutuksena vaan on uneliaisuus, mikä varmastikin auttaa nukahtamisessa. Lääkkeen vaikutus alkaa näkyä yleensä 2-4 viikon kuluttua, voi mennä pidempäänkin. Siihen mennessä masentuneisuuteen pitäis tulla muutosta ja yleensä haittavaikutuksetkin alkaa heiketä (eli uneliaisuus vähenee, ei välttämättä enää auta nukahtamisessa).

Että jos tosiaan unilääkkeitä oisit halunnu, niin ei noi kyllä ihan unilääkkeitä kuitenkaan oo...

Mua alko nukuttamaan nuo heti ekana iltana ja lääkäri sano et on syötävä koko satsi. Mutta kertoi myös että se vaikutus tehostuu vasta pidemmän ajan päästä...

[QUOTE="fds";29757797]Kokeile puolikkaalla tabletilla! Mirtatzapiini auttaa unetomuuteen pienellä annoksella, vaikka se vähän hassulle kuulostaakin. Isommat annokset on sitten mielialaoireisiin.[/QUOTE]

Mulle lääkäri sanoi että 1 tabletti otettava aina iltaisin 1h-30min ennen nukkumaan menoa. Ja mulla oli joitakin päivii sit semmonen tunne et oisin saanu nukuttuu ilman tota lääkettäkin, mutta jatkoin kiltisti sen syöntiä koska lääkäri oli niin määrännyt että koko kuuri syötäväksi...

Alkuperäinen kirjoittaja Tähille;29757841:
Mieluummin hoidetaan unihäiriön syy pois ennenkuin määrätään unilääkkeitä. Unilääkkeet ei tehoa kuin vähän aikaa, ja niihin voi tulla riippuvuus. Mirtatsapiini toimii nimenomaan pienillä annoksilla unilääkkeenä, isoilla mielialalääkkeenä.

No mikä se syy voi olla?

Ja miks ne ei tehoa kuin vähän aikaa...?

[QUOTE="mimmi";29757930]Ootko se koulukiusattu nuori joka tänne välillä kirjoittelee?[/QUOTE]

Olen. Ja onko sulla jotain vitun ongelmia kun pitää kysyä?

Ei luulisi olevan uusi tieto että mulla on psyyke kiitos ihan rappiolla... ja en saa enää edes nukutuksi. Ja odotan lähetettä myös psykoterapiaan.

Oliko sulla vielä jotakin muuta? Miksi kiinostaa?

:)

[QUOTE="mimmi";29757930]Ootko se koulukiusattu nuori joka tänne välillä kirjoittelee?[/QUOTE]

Ja haluaisin vielä sen verran sulle ja muillekin lisätä että HUOM. entinen koulukiusattu!

Minuun älä enää sitä saatanan leimaa yhdistä ikinä!

Ja kolmanneksi, minun elämä ei ole mikään UTELIAISUUDEN KEIDAS. Minä en ole mikään julkkis täällä, jonka perään aina kysellään oletko sinä se ja se?? mulla on oikeus mun omaan elämään ja yksityisyyteen. Minua häiritsee todella tuo kun tuntuu että kaikki tuntisivat täällä minut, kun aina välillä tuollasia kommentteja tulee. Miksi olen jäänyt joidenkin ihmisten mieleen tuolla tavalla? oletteko tunteneet minut joskus oikeasti ja siksi kyttäätte täällä nykysin elämääni? tuotakin olen ruvennut ajattelemaan. Joka tapauksessa on helvetin häiritsevää! kai sullakin ja muilla on omassa elämässä sen verran mietittävää, että ei tarvii mun elämään puuttua!

Ei ollut muuta.

Yhteistyössä