Muistakaa! Ei pyöräilykypärää luisteluharjoitteluun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jyrkkä ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jyrkkä ei

Vieras
Muistakaa sitten, ettei sitä pyöräilykypärää luisteluharjoituksiin tai lusteluun tai jääkiekkoon lapsille.

Pyöräilykypärä on tarkoitettu pyöräilyyn ja se tulee uusia heti, kun lapsi kaatuu tai kypärä saa muuten vain ison iskun, esim, kun se tiputetaan lattialle. Usein lapsilla näkee, että samaa kypärää käytetään usean vuoden ajan. Kypärä on usein tässä ajassa jo saanut kolhun, eikä näin ollen ole enää turvallinen.

Jääkiekko ja luisteluharjoitukset ovat tilanteita, joissa lapsi helposti kaatuu, tai saa ulkopuolisen iskun. Koska pyöräilykypärä on ns. kertakäyttöinen, ei se sovi luisteluun. Älä siis käytä lapsellesi pyöräilykypärää luistelussa.

Vaikka kypärässä ei ole ulkoisesti mitään merkkejä vioista, voi silti olla että se ei enää ole turvallinen kaatumisen vuoksi. Älkää siis hyvät vanhemmat käyttäkö pyöräilykypärää luistelussa tai älkää ylipäätään käyttäkö samaa pyöräilykypärää lapsille usean vuoden ajan. Tapaturmavakuutus kyllä korvaa usein ilmaiseksi uuden kypärän, jos tulee pyöräilyonnettomuus.

Siis kuka oikeesti ostaa uuden pyöräilykypärän, kun se on tippunut lattialle?

No meillä ainakin vakuutusyhtiö korvaa uuden kypärän ilmaiseksi ilman omavastuuta, jos tulee pyöräonnettomuus eli kaatuminen tms.

Kyllä meillä kaatumisten vuoksi uusitaan kypärät noin kerran kesässä.

Ja eihän se kypärä mikään leikkikalu ole, eli vanhemmat pitää huolen siitä, ettei se pääse tilahtamaan lattialle. Vanhemmat lapset pitää sitten itse huolen siitä.

Aivan, ei luisteluun. Koska pyöräilykypärä ei suojaa tarpeeksi hyvin takaraivoa, johon pienellä lapsella kohdistuu suurin osa luistelutapaturmista, eli kun lennähdetään selälleen.

Mutta. Mä joutuisin ostamaan joka päivä uusia pyöräilykypäriä, jos laittaisin yhden tippumisen jälkeen roskiin, eli vähän rajaa siihen kuitenkin.

[QUOTE="a p";27407885]No meillä ainakin vakuutusyhtiö korvaa uuden kypärän ilmaiseksi ilman omavastuuta, jos tulee pyöräonnettomuus eli kaatuminen tms.

Kyllä meillä kaatumisten vuoksi uusitaan kypärät noin kerran kesässä.

Ja eihän se kypärä mikään leikkikalu ole, eli vanhemmat pitää huolen siitä, ettei se pääse tilahtamaan lattialle. Vanhemmat lapset pitää sitten itse huolen siitä.[/QUOTE]

Just joo. Minäkin ehdin tuolta ruuanlaitosta joka kerta varmistamaan, ettei 2v pääse tölväsemään 6v ikästä eteisessä niin, että lentää kypärä kädestä lattialle. Siis haloo. Ja se 2v kaivaa ne laatikosta ja saattaa pudottaa kädestä. Ja jos laitan ylös, niin joudun sieltä pyllyn pesusta ja ruuanlaitosta joka kerta olla tulossa antamaan yhtä kypärää lapselle. Ei onnistu. Mä en muuta ehtis tehäkään kuin juosta eteisen ja keittiön väliä.

Meillä oli lapset tänään luistelemassa ja tosi monella lapsella oli pyöräilykypärä. En ole aikaisemmin edes kiinnittänyt asiaan mitään huomiota. ne jääkiekkokypärät ei ole edes kalliita ja ne menee useamman vuoden. Meillä ainakin ostetaan uusi pyöräilykypärä jos on ssanut kolhun. Meillä kypärät säilytytään niin ettei toi kaksi vuotias niitä ota. En mä silti niitä kesken pyllynpesun anna noille isommille, meillä lapset jaksaa odottaa sen verran et ehdin ne antaa. Se kypärä ei oikeasti suojaa onnettomuudessa jos on saanut pahoja kolhuja. En ole edes kypärävalmistaja vaan ihan sairaanhoitaja ensiavusta.

Mä en heittäisi kypärää pois ensimmäisen kevyen lattialle tipahtamisen jälkeen, siis jos esim. putoaa lapsen kädestä matolle. Mutta ei meillä kyllä kypärät paljoa ole putoilleetkaan. Ollaan tehty selväksi, että niitä pitää käsitellä varoen eikä turhaan kanniskella kädessä, vaan heti eteisessä laitetaan päähän.

Kaverin muksu kaatui viime vuonna luistellessaan pyöräilykypärä päässä. Tuli varmaan kananmunan kokoinen kuhmu otsaan, kun eihän se kypärä siitä suojannut lainkaan. Onneksi vaan sillä selvisi, sillä kertaa. Ja lapsella olisi ollut kunnollinen kypäräkin, "mutta kun se ei suostunut laittaan sitä päähän". Huoh.

Omille lapsilleni olen ilmoittanut, että kypärä päähän tai luisteleen ei mennä. Meillä on sellaiset eturistikolla varustetut kypärät, kirpparilta ostetut.

Just joo. Minäkin ehdin tuolta ruuanlaitosta joka kerta varmistamaan, ettei 2v pääse tölväsemään 6v ikästä eteisessä niin, että lentää kypärä kädestä lattialle. Siis haloo. Ja se 2v kaivaa ne laatikosta ja saattaa pudottaa kädestä. Ja jos laitan ylös, niin joudun sieltä pyllyn pesusta ja ruuanlaitosta joka kerta olla tulossa antamaan yhtä kypärää lapselle. Ei onnistu. Mä en muuta ehtis tehäkään kuin juosta eteisen ja keittiön väliä.

No olisiko mahdotonta säilyttää naulakossa sellaisella korkeudella, että 6v yltää mutta 2v ei? :D

Mitä se teidän 6 v sillä kypärällä oikein tekee jos sitä pitää koko ajan olla antamassa. Meillä laitetaan kypäräpäähän kun lähdetään pyöräilemään ja sit kun tullaan kotiin niin laitetaan naulaan. Mut ei meillä koko ajan tarvii kypärää olla antamassaa. Kait kuusi vuotias jaksaa sen aikaa odottaa et saat pienen pyllyn pestyä ei siinä kuitenkaan montaa minuuttia mene.

Tyhmä kysymys, mutta onko jääkiekkokypärällä ja laskettelukypärällä jotain olennaista eroa turvallisuudessa? Voiko jäälle laittaa hyvillä mielin laskettelukypärän, tyyliin tämmöisen: http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Leikki-ja-harrastus/Talven-ulkoleikkeihin/Laskettelukypara-14256/ ?

[QUOTE="djj";27408857]Oliko teillä itsellänne kypärät kun lapsena luistelitte? Kopsahtiko monestikin paahsti?[/QUOTE]

Ei ollut, itselle ei käynyt mitään, mutta pari kaveria sai aivotärähdyksen.

[QUOTE="djj";27408857]Oliko teillä itsellänne kypärät kun lapsena luistelitte? Kopsahtiko monestikin paahsti?[/QUOTE]

Mulla on ollut kypärä, mut vaan sen takia et pelasin" isojen poikien "kanssa jääkiekkoa. Mulla ollut muutaman kerran aivotärähdys kun olen luistimilla kaatunut ilman kypärää.

Silti esim. Oulun kaupungin sivuilla ohjeistetaan ottamaan kypärä mukaan luistelukouluun ja mainitaan että pyöräilykypäräkin käy. Samoin ohjeistetaan eskarissa ja koulussa.

Meillä jokaisella lapsella on luistelukypärät mutta tosi paljon näkee noita pyöräilykypäriä lasten päässä eikä todellakaan suojaa kunnolla. Useinhan just lapset lentää selälleen ja sellaisessa tilanteessa pyöräilykypärä on ihan ehdottoman huono.

Silti esim. Oulun kaupungin sivuilla ohjeistetaan ottamaan kypärä mukaan luistelukouluun ja mainitaan että pyöräilykypäräkin käy. Samoin ohjeistetaan eskarissa ja koulussa.

Meillä jokaisella lapsella on luistelukypärät mutta tosi paljon näkee noita pyöräilykypäriä lasten päässä eikä todellakaan suojaa kunnolla. Useinhan just lapset lentää selälleen ja sellaisessa tilanteessa pyöräilykypärä on ihan ehdottoman huono.

Eikä kyllä suojaa naamallekaan kaatuessaan, kuten kävi tuolle kaverini lapselle. En oikein tiedä missä tilanteessa niistä sitten olisi apua, lapsen kai pitäisi kaatua suoraan päälaelleen?

Jos luistelette vain muutaman kerran talvessa niin vanha, mahdollisesti jo käytöstä poistettu, pyöräilykypärä on hyvä vaihtoehto. Kaikesta EI tarvitse tehdä välinelajia, jonka ekoihinkin kokeiluihin sijoitetaan suuria summia.

:)

Luistelussa vaan juuri ekoissa kokeiluissa on kaatumisen todennäköisyys suuri. Olen ihan samaa mieletä tuossa välinelaji-asiassa, mutta luistelukypärä ei ole asia missä kannattaa alkaa liikaa säästämään. Me ostettiin kunnon ristikolliset kypärät kirpparilta, maksoivat alle kympin kappale ja ovat uudenveroisia. :)

Miksi ei lasten kanssa nykyään enää luistella vapaa-aikana? Vai miten ei teillä kypäriä ole jokaisella?
Luistelukypärä ainakin kestää useamman vuoden, ei tarvitse usein ostaa, eikä ne paljoa kyllä maksakaan.

Menkää nyt ihmeessä jäälle, halpa ja mukavaa ajankulua talvisin. :)