Muistaako joku tai jonkun lapsi syntymänsä ja/tai aikaa ennen syntymää? (diipadaapa-varoitus varmaan paikallaan)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja as if
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

as if

Aktiivinen jäsen
23.08.2007
18 068
4
38
Mun esikoinen on pienestä asti puhunut että muistaa kun oli mahassa ja syntymänsä ja on yhä 14-vuotiaana vahvasti sitä mieltä että muistaa millaista oli ennen syntymää yms.

Mua on "uhkailtu" että seuraava synnytys käynnistettäis ennen la:ta (vauvan ison koon takia) ja mulla on nyt vähän kamala olo että tuleeko vauvalle kamalat traumat siitä että ajetaan ulos ennen aikojaan. Esikoinen meni reilusti yli la:n ja lapsi on puhunut (joskus 2- tai 3-vuotiaana ekan kerran) että jotenkin tiesi jo jonkun aikaa ennen syntymäänsä että pitäisi tulla pois mutta ei olisi halunnut tulla kun oli niin lämmintä ja pehmeää.

Toisaalta se käynnistyskin varmaan on lapselle kivampi kun sektio (minkä mä kyllä omaa itsekkyyttäni mieluiten haluaisin) niin ehtii edes vähän sopeutumaan...?

Kyllähän jotkur kuulema muistaa senkin kun meni isän mukana tansseihin ja tuli äitin mukana sieltä pois ;)

Mutta oikeasti, EI kukaan voi muistaa syntymäänsä/kohdussa oloa, höpö höpö!

Mun serkun lapsi on myös pienestä asti puhunut muistavansa, ja edelleen 15-vuotiaana on sitä mieltä. Ja minä uskon että muistaa. Oli vauvana tosi kärsimätön ja itkuinen, on sanonut muistavansa mm. kuinka kamalaa oli kun ei hallinnut omaa kehoaan.

• Tykkää
Reactions: as if
Mä veikkaan että lapsellesi on kerrottu pienenä juttuja tyyliin että "olit äidin masussa ja siellä oli mukavaa ja lämmintä" ja sitten on nähnyt jonkin unen aiheesta. Uni on saattanut olla niin todenmukainen pienelle lapselle että luulee sen olevan todellinen muisto. Ei tämä uusi tulokas mitään traumoja saa. :)

[QUOTE="heh";26561165]Kyllähän jotkur kuulema muistaa senkin kun meni isän mukana tansseihin ja tuli äitin mukana sieltä pois ;)

Mutta oikeasti, EI kukaan voi muistaa syntymäänsä/kohdussa oloa, höpö höpö![/QUOTE]

Miksei muka voi?

Oon mä kuullut että muitakin olis jotka muistais.
Ja mistä 2-3-vuotias sais päähänsä sellaisia juttuja ellei oikeesti ois mitään muistikuvia? :D

• Tykkää
Reactions: Wolt
Mä veikkaan että lapsellesi on kerrottu pienenä juttuja tyyliin että "olit äidin masussa ja siellä oli mukavaa ja lämmintä" ja sitten on nähnyt jonkin unen aiheesta. Uni on saattanut olla niin todenmukainen pienelle lapselle että luulee sen olevan todellinen muisto. Ei tämä uusi tulokas mitään traumoja saa. :)

No kun ei oo kerrottu mitään sellaista :D

Mä sitä joskus oon haastatellut enemmänkin, kyselin mm. miltä siellä mahassa näytti niin oli kuulemma pimeää ja vähän punaista. Ja syntyessä tuli kamalan valoisaa että silmiin melkein sattui.

Mun esikoinen on pienestä asti puhunut että muistaa kun oli mahassa ja syntymänsä ja on yhä 14-vuotiaana vahvasti sitä mieltä että muistaa millaista oli ennen syntymää yms.

Mua on "uhkailtu" että seuraava synnytys käynnistettäis ennen la:ta (vauvan ison koon takia) ja mulla on nyt vähän kamala olo että tuleeko vauvalle kamalat traumat siitä että ajetaan ulos ennen aikojaan. Esikoinen meni reilusti yli la:n ja lapsi on puhunut (joskus 2- tai 3-vuotiaana ekan kerran) että jotenkin tiesi jo jonkun aikaa ennen syntymäänsä että pitäisi tulla pois mutta ei olisi halunnut tulla kun oli niin lämmintä ja pehmeää.

Toisaalta se käynnistyskin varmaan on lapselle kivampi kun sektio (minkä mä kyllä omaa itsekkyyttäni mieluiten haluaisin) niin ehtii edes vähän sopeutumaan...?

Just keväällähän tuli juttu telkkarista kuinka pieni poika kertoi vanhemmilleen (tämä oli kuvattu amerikassa kai.. ) että hän on syntynyt sinä ja sinä päivänä ja vanhemmat sanoivat että eii samassa kuussa kyllä mutta eri päivänä. Poika kertoi myös kirjoittaneensa monta elokuvaa, ja että hänellä on tyttö. Poika ahdistui kun häntä puristettiin kovasti, tai jos hän meni sohvan väliin eikä päässyt pois. Lopulta tuli joku sarja ja poika sanoi olevansa sarjan kirjoittaja. Ja se mies kenenä poika oli elänyt oli kuollut nuorena, ja kuollut litistyessään seinän ja raktorin väliin. Josta pojalle siis tuli se ahdistuminen kun joutui ahtaaseen paikkaan..

Yleensä sanotaan että ei voi muistaa alle 2-vuotiaasta, mut mulla on varhaisimmat muistot aika pian syntymän jälkeen. Muistan että meillä oli kissa ja muistan tarkalleen.minkänäköinen se kissa oli. Siitä kissasta ei ole yhtään kuvaa, eikä äiti ole kertonut tarkemmin minkänäköinen se kissa oli. Kerran kyselin äidiltä oliko sellainen ja sellainen ja äiti ihmetteli miten voin muistaa kun olin alle 2kk.

Mulle on tapahtunut vauvana kaikenlaisia onnettomuuksia ja muistan jokaikisen niistä, yksityiskohtineen.

Mulla on epilepsia ja MBD ja oon aika varma että nää neurologiset vaivat liittyy tohon. Ja mun lähimuisti on tosi huono. Vois sanoa että mun muisti on kuin dementikon. :D

Numerosarjat, sadut, riimit, runot, lorut, laulunsanat ym. muistan ensikuuleman/-lukeman jälkeen mut ihmisten nimiä en koskaan muista, en edes kavereiden.

[QUOTE="Miranda";26561398]Yleensä sanotaan että ei voi muistaa alle 2-vuotiaasta, mut mulla on varhaisimmat muistot aika pian syntymän jälkeen. Muistan että meillä oli kissa ja muistan tarkalleen.minkänäköinen se kissa oli. Siitä kissasta ei ole yhtään kuvaa, eikä äiti ole kertonut tarkemmin minkänäköinen se kissa oli. Kerran kyselin äidiltä oliko sellainen ja sellainen ja äiti ihmetteli miten voin muistaa kun olin alle 2kk.

Mulle on tapahtunut vauvana kaikenlaisia onnettomuuksia ja muistan jokaikisen niistä, yksityiskohtineen.

Mulla on epilepsia ja MBD ja oon aika varma että nää neurologiset vaivat liittyy tohon. Ja mun lähimuisti on tosi huono. Vois sanoa että mun muisti on kuin dementikon. :D

Numerosarjat, sadut, riimit, runot, lorut, laulunsanat ym. muistan ensikuuleman/-lukeman jälkeen mut ihmisten nimiä en koskaan muista, en edes kavereiden.[/QUOTE]

Kuvaile joku onnettomuus, ja minkä ikäisenä se on tapahtunut?

Kun mulla oli lapsena kova kuume, eli joskus 4-5 -vuotiaana, niin mä muistan ne kuumehoureiset unet: on kuumaa, ahdasta, punaista, olen kuin paksua villalankaa, minkä pitää ahtautua liian pienestä neulansilmästä.

Vanhempana olen ajatellut, olisiko tämä synnytyksestä jäänyt muisto.

Aika jännittävää, olisi hauska kuulla lisää vastaavia kokemuksia. tuon dokkarin siitä jälleensyntyneestä lapsesta muistan, se oli Tuulen viemän käsikirjoittaja muka ollut entisessä elämässään. Creepyä... uskoo tai ei usko.

Itselläni eka "varmistettu" muisto on vasta 2-vuotiaana, joten en voi lähteä spekuloimaan synnytyskokemuksillani.

Nyt sitten katselen tuota omaa vastasyntynyttäni ja yritän tajuta mitä se ymmärtää. Varmaan paljon enemmän ainakin kuin mitä me uskomme, niin luulen. Senkin takia tämä on varmaan monesta pelottava eihe, kun ennen kielellistymistä emme usko lapsien tajuavan "järjellä" asioita... Jos kykenee muistamaan oman syntymönsä tms. se poikkeaa tästä yleisestä uskosta.

Heippa! satuin googlaamaan uteliaisuuttani "oman syntymän muistaminen" ja törmäsin tähän keskusteluun :) Itse olen nyt vajaa nelikymppinen mies ja minä muistan oman syntymäni! tavallaan siihen liittyy tietty tunne ja tietoisuus jonka koin heti synnyttyäni ja sen kuinka olin äitini sylissä ja sen miten kätilöt veivät minut kohta syntymän jälkeen äidin sylistä pois ja se tyhjyyden tunne joka siitä jäi. Muistan myös hyvin yksityiskohtaisesti konttausikävaiheen. En itse epäile ollenkaan jos joku muistaa syntymänsä ja jopa kohdussa olonsa. Tiedän että nämä kaikki kuulostaa scifiltä mutta voin sanoa teille että totuus elämästä ja sielumme täällä olista on ihmeellisempää kuin yksikään scifi ;) hyvää syksyn odotusta kaikille!

Yhteistyössä