Muilla leikki-ikäisiä "sääntöpoliiseja"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "marinka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"marinka"

Vieras
Meidän 3 v on ihan mahdoton sääntöpoliisi. Oppii kaikki perheessämme käytetyt säännöt, toistelee niitä jatkuvasti, ojentaa muita käyttäytymään niiden mukaisesti...muttei kyllä välttämättä itse noudata niitä.

Tänään esim. juuri ennen nukahatamistaan selitti "pääsiäispupu sanoi, että pitää syödä ensiksi ruoka ja pitää muista pestä hampaat, pitää mennä rauhassa nukkumaan ja sitten aamulla voi saada pupulta suklaamunan".

Autoon kun mennään "pitää muista laittaa turvavyöt, muuten poliisi antaa sakot ja sitten lentää autosta, satuttaa ja joutuu ambulanssilla sairaalaan".

Ruokapöydässä paapattaa" ei sa tuoda leluja pöytään, ei saa puhua ruoka suussa, pitää syödä vihanneksia, pitää syödä ruoka sitten voi saada jälkiruokaa..."

Eikä meillä noita sääntöjä niinkään jauheta eikä asiota kuvailla noin perusteellisesti. Lapsi vaan itse yhdistelee noita juttuja ja omaksuu ne nopeasti. Ja paapattaa noita sääntöjä aina kuin mahdollista.

MUita?

Meillä samanlainen tapaus :) Ikää 3 1/2 v. Ja juuri toi sama, että muistaa kaikenlaiset säännöt ja ohjeet, mutta ei itse aina viitsi niitä noudattaa. Pikkusiskoaan ojentaa kyllä jos tekee "väärin" :D

Joo, meillä ojentaa kaikkia: mua, isoveljeä ja isiä. Sitten vielä vetää kulmat kurttuun ja on tosi vihaisen näköinen. Ja lisäksi nyökyttelee päättäväisen näköisenä. :D

Anoppi kun on yökylässä sanoo hälle vaikka "sinä saat lainata meidän suihkua, mutta käytä omaa pyyhettä" "ei saa koskea isin kuulokkeisiin (langattomat kuulokkeet jotka lapsiltak ielletty).

Onhan se hyvä tietty, että säännöt osaa - noudattaisi vielä itsekin.

Oli meillä tuollainen 2-3 v :D, tyttö.

Autossakin komensi aina että "molemmat kädet rattiin!".

Nyt 8 v iässä ei kyllä enää ole samanlainen. Kuuluu varmaan ikään olla pieni sääntöpoliisi, ja kuuluu myös kasvuun oppia siitä pois :)

En muista oliko poika samanlainen...ei ehkä samassa mittakaavassa & yhtä huvittavissa asioissa kuin siskonsa.

Eikös tuo ole ihan normaalia ja kuuluu kehitykseen. Jossain vaiheessa lapset ovat hirveän tarkkoja säännöistä, eivätkä kykene vielä mitenkään soveltamaan niitä tilanteisiin. Säännöt ja niiden noudattaminen menevät silloin arvojärjestyksessä muiden asioiden edelle.

Oli meillä tuollainen 2-3 v :D, tyttö.

Autossakin komensi aina että "molemmat kädet rattiin!".

Nyt 8 v iässä ei kyllä enää ole samanlainen. Kuuluu varmaan ikään olla pieni sääntöpoliisi, ja kuuluu myös kasvuun oppia siitä pois :)

QUOTE]

Meillä itse asiassa ei tuo, mutta isoveljensä 4v komensi mua kun lähdin liikennevalojen vaihtuessa hitaasti ajamaan ja samaan aikaan avasin keksipakettia "äiti ota ratista kiinni ja ohjaa". :D Kehuinkin poikaa terävyydestä, vaikkei siinä nyt mitään todellista vaaran paikkaa ollut, kun muiden autojen perässä hitaasti vierittiin.

[QUOTE="kkk";26040432]Eikös tuo ole ihan normaalia ja kuuluu kehitykseen. Jossain vaiheessa lapset ovat hirveän tarkkoja säännöistä, eivätkä kykene vielä mitenkään soveltamaan niitä tilanteisiin. Säännöt ja niiden noudattaminen menevät silloin arvojärjestyksessä muiden asioiden edelle.[/QUOTE]

Voi olla etttä on ihan normaalia. Esikoinen meillä ei vaan ole tuollaista tehnyt. Ja kuopus on selvästi vähän yli-innokas tuon asian suhteen.

Söpöhän se on kun koko ajan toimii poliisina. :)

Yhteistyössä