Muilla "hitaita" 1v4kk ikäsiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Matkaroskis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Matkaroskis

Aktiivinen jäsen
10.02.2007
1 103
1
36
Finland
Eli sii tuo poitsu oppi käveleen 1v2kk iässä,pinsetti ote oli sillon aluks hukassa,mut löyty sit kuitenki ihan hyvissä ajoin,eli neuvolassa ei oo sanottu koskaan mitään,et ois jotain outoa.
No,puhetta ei sit tuota oikeastaan ollenkaan..Kyllä se joskus vahingossa sanoo äittä,isii,mammaa yms ja sit tavallaan ynähtelee vastaukseks :D
Ollaan testailtu ja ymmärtää kyllä puhetta ja tietää missä on tiettyä tararoita ja jos pyytää vaikka hakeen kengät niin osaa hakea.
Koska siis alkaa huolestuun jos ei ala sanoja ilmestyyn?Kaveri(lapseton) eilen sano,et onko sitä tutkittu mitenkään,et onhan tuolla vähän tuommosta hienosäätöä kaipaava tuo oleminen.Eli siis ku poika ottaa pinsetti otteella tavaroita,niin tuossa iässä pitäis kuulema "kahmasta" taravat erilailla??
Tyttö ku oppi sillon jo n1v ekoja sanoja ja lähti käveleen ja on ollu heti hyvä puhuun jne.Niin en nyt kuitenkaan oo osannu olla tuosta pojasta huolissaan,ku kuitenki minun mielestä menee normirajoissa tuo kehittyminen..
Kamalan pitkä selostus,ymmärtääköhän kukaan mua :ashamed:

Meillä 2v2kk ei puhu oikeastaan mitään. Paria hassua sanaa toistelee mutta siinä se. Viittoo jonkin verran, eli viittomilla voi saada vastauksen kysymyksiin, sanallisesti ei. Kävelemään tuo oppi 1v9kk iässä eikä osaa vieläkään juosta.

3v5kk ei kävele, ei konttaa eikä puhu. :xmas:

meillä poika nyt 1v5kk eikä myöskään puhu paljoa, yksittäisiä sanoja. Mutta selvästi kyllä ymmärtää puhetta ja osaa noudattaa ohjeita. Isoveljensä puhui tuossa iässä enemmän mutten ole silti huolestunut. Rupee puhumaan sitten kun on sen aika =)

muoks. pinsettiotteen osasi jo puolivuotiaana ja kävelemään lähti 11kk iässä, ja on nyt noin kuukauden ajan syönyt itse eli muuten tuntuu olevan kehitys hyvä..

Samma här. Kävelemään opittiin 14kk iässä ja sanavarasto on erittäin harva, mutta ymmärrys hyvä. Osaa jopa näyttää, mihin koskee. Syö itse hyvin lusikalla ja on iloinen vesseli. Enpä ajatellut vielä huolestua.

Meidän kuopus on kans vähän rauhallisempi otteissaan :) Nyt pari viikkoa on kävelyä takana ja ikää 1½ vuotta. Sanoja ei tule kuin oikeastaan yksi: heihei :) Puhetta ymmärtää jonkin verran, aika vähän kuitenkin minusta. Tajusin tässä, että siihen ei olla niin paljon panostettu että oltais ihan sanoja hokemalla opetettu niinkuiin esikoista. Tuosta puheen ymmärtämisestä olenkin pikkasen huolissani ja siihen olen nyt panostanu.

Alkuperäinen kirjoittaja Pinnasänky:
Samma här. Kävelemään opittiin 14kk iässä ja sanavarasto on erittäin harva, mutta ymmärrys hyvä. Osaa jopa näyttää, mihin koskee. Syö itse hyvin lusikalla ja on iloinen vesseli. Enpä ajatellut vielä huolestua.

Juu meillä kans osaa pikkuhiljaa näyttää jos sattuu johonki ja ainaki tietää missä on varpaat,napa,hiukset yms.Ja haluaa ite harjotella syömään ja ihan mukavasti alkaa onnistumaanki :)

Meilläkään tuo kuopus ei puhu vielä mitään ja ikää on 1v4kk. Joitakin helppoja ohjeita ymmärtää. Itse en ole huolissani tuosta puheesta, eiköhän se vielä kerkeä pulisemaan.

meillä poika 1v 10kk ei myöskään puhu vielä lauseita. Yksittäisiä sanoja kylläkin ja sitten omia sanojaan. Sanavarasto on ehkä n. 10-15 sanaa ja osa niistä tosiaan itse keksittyjä sanoja. Ymmärtää kyllä puhetta ja joskus yllätyn kuinka hyvin tajuaa kaiken ja muistaa, puhumatttomuus joskus hämää äitiäkin ;).
Kävelemään oppi 1v 3kk iässä eli ihan normaaliin aikaan. Neuvolassa ei olla oltu huolestuneita enkä minäkään ole ollut. Monilla tutuilla pojat ovat puhuneet vasta päälle 2v lauseita.

Syödä osaa itse, pottailukin on sujunut suht hyvin, yrittää kovasti itse pukea, riisuminen onnistuu paremmin.

Vaikka ei tietenkään saa yleistää niin pojat yleensä kehittyvät hitaammin kuin tytöt myös lapsuudessa.

Yhteistyössä