Muilla 10e. rahaa:(( Torstaina vasta tulee

  • Viestiketjun aloittaja "varis"
  • Ensimmäinen viesti
"varis"
[QUOTE="Piika-äiti";25896622]Sinällään elämän heittämät taloudelliset huolet eivät kai häviä tavalliselta köyhältä, mutta itse olen vaan oppinut elämään niiden kanssa etteivät ne heilauttele taloutta niin totaalisesti kuin variksella.

Pieni, jo edes 20 euron vara-raha, johon EI SAA koskea kuin todellisen hädän tullen, kaapillinen hätävararuokaa, muutama pussillinen pulloja; mikä tahansa näistä auttaa päivän tai kahden yli kun on tiukka paikka.[/QUOTE]

Totta! Tänään vein muutaman pullon ja yritän säästää ees jonkinlaista hiluläjää,mutta nyt kaikki menny=(
 
"Piika-äiti"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25896654:
Budjetoinnin yksi suuri etu onkin se, että se vähentää yllätyksiä. Kun etukäteen näkee, että elokuu tulee olemaan tavallistakin tiukempi, pystyy siihen varautumaan jo vähän aikaisemmin. Jos ei säästämällä tai hankkimalla kaappiin hätävararuokaa, niin ainakin selvittämään, missä on silloin mahdollista saada EU-ruokakassi tai varata riittävän ajoissa aika diakonissalta. Ei käy niin, että lauantai-iltana huomaa, että on vain 10 € rahaa. Siihen saumaan on hankala apua saada, jos rahaa tarvittaisiin jo maanantaina.
Näin on. Mitä tiukempi on yleistilanne sitä tärkeämpi on se budjetointi ja suunnittelu.

Meillä oli hurja vuosi se 2002 kun olin melkein vuoden sairaslomilla ja oli sairaalamaksuja ja oli maksuja ja lääkkeitä ja sairaalamatkoja ja vaikka mitä.
Ja samalla lapset harrastusiässä (6-10 v) ja joka euro oikeasti meni johonkin.

Onneksi oli pieni puskurirahasto ja onneksi osasin laittaa ruokaa melkein-ei-mistään...
 
"varis"
[QUOTE="mie";25896657]Laskuja nyt saa aikaiseksi vaikka ja mistä.....;) Eli mihin laskuihin se raha on mennyt?[/QUOT

Pakollisiin laskuihin mitä ollut emmä täällä kerro kaikkea sentäs.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Piika-äiti";25896722]Näin on. Mitä tiukempi on yleistilanne sitä tärkeämpi on se budjetointi ja suunnittelu.

Meillä oli hurja vuosi se 2002 kun olin melkein vuoden sairaslomilla ja oli sairaalamaksuja ja oli maksuja ja lääkkeitä ja sairaalamatkoja ja vaikka mitä.
Ja samalla lapset harrastusiässä (6-10 v) ja joka euro oikeasti meni johonkin.

Onneksi oli pieni puskurirahasto ja onneksi osasin laittaa ruokaa melkein-ei-mistään...[/QUOTE]
Mä olisin nuorena varmaan tuhlannut sen muutaman kympin, mikä alkuvuoden kuukausina jäi pakollisista menoista jäljelle, ellei mulla olisi ollut sinikantisessa ruutuvihossa elokuu alleviivattu punaisella värikynällä. Pistin ne rahat säästöön elokuuta varten.
 
utelias akateeminen köyhä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25896761:
Mä olisin nuorena varmaan tuhlannut sen muutaman kympin, mikä alkuvuoden kuukausina jäi pakollisista menoista jäljelle, ellei mulla olisi ollut sinikantisessa ruutuvihossa elokuu alleviivattu punaisella värikynällä. Pistin ne rahat säästöön elokuuta varten.
Pakko kysyä.. mitä elokuussa tapahtui? :)
 
Keittiönoita
[QUOTE="varis";25896747]Miten budjetoisin? Joo saa nauraa,mutta en nyt oikein osaa...[/QUOTE]
Mä tein aikoinaan budjettini sinikantiseen ruutuvihkoon, nykyisin voi tehdä tietokoneelle. Tein vihkoon vuoden jokaiselle kuukaudelle oman sarakkeen ja vasempaan laitaan yhden sarakkeen lisää. Siihen sarakkeeseen kirjoitin allekkain ensin tulot eli äitiyspäiväraha, lapsilisä jne. Sen jälkeen merkitsin jokaisen kuukauden kohdalle, paljonko näitä missäkin kuussa tulee. Sitten lisäsin vasempaan sarakkeeseen allekkain kaikki menot eli vuokra, sähkö, puhelin, kotivakuutus jne. Lisäsin menoiksi myös etukäteen tietämäni muut menot kuten läheisten synttärit, lapsen tarvitseman kesäkengät yms. Kuukausisarakkeisiin laitoin laskujen summat sekä summan, jonka varasin synttärilahjaan tai lapsen kenkiin. Sitten laskin jokaisen kuukauden kohdalla menot yhteen ja lopuksi vähensin tuloista menot. Jos jokin kuukausi näytti tavallistakin pahemmalta, pistin johonkin paremmalta näyttävään kuukauteen uudeksi menoeräksi "siirto elokuulle".

Jäljelle jäävän summan jaoin kussakin kuukaudessa olevien päivien määrällä ja näin sain selville, paljonko voin käyttää päivittäismenoihin kuten ruokaan rahaa. Kun kyseinen kuukausi tuli ( siihen aikaan pelattiin vielä seteleillä ja kolikoilla eikä pankkikorteilla) laitoin kutakin päivää varten summan kirjekuoreen ja kirjekuoren päälle sen päivän, jonka tarpeisiin raha oli tarkoitettu. Enkä ottanut kauppaan mukaan kuin sen yhden kuoren. Jos mulla ei mennytkään kaikki kuoressa ollut raha kauppaan, laitoin loppurahat säästöpossuun. Kun tein useamman päivän ostokset kerralla, otin mukaani niin monen kuoren rahat kuin miksi ajaksi oli tarkoitus ostokset tehdä. Vähitellen sinne possuun alkoi kertyä viispennisiä ja kymmenpennisiä.

*muoks* Unohdin mainita, että mä laitoin menoihin joka kuukausi vielä "muut menot" kohdan, johon varasin jokaiselle kuukaudelle tietyn summan. Tämä summa oli tarkoitettu esim siihen, että lapsi sairastuu ja tarvitsee antibioottia, yskänlääkettä tms.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja utelias akateeminen köyhä;25896789:
Pakko kysyä.. mitä elokuussa tapahtui? :)
Elokuussa mulle tuli kaikki vakuutusmaksut ja lisäksi on monen läheisen merkkipäiviä. Siinä kuussa tuli aina myös sähkölasku, puhelinlasku ja tv-lupa. Eli oli mulla vuoden ainoa kuukausi, jolloin tuli kaikkia laskuja.
 
"kkk"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;25896852:
Mä tein aikoinaan budjettini sinikantiseen ruutuvihkoon, nykyisin voi tehdä tietokoneelle. Tein vihkoon vuoden jokaiselle kuukaudelle oman sarakkeen ja vasempaan laitaan yhden sarakkeen lisää. Siihen sarakkeeseen kirjoitin allekkain ensin tulot eli äitiyspäiväraha, lapsilisä jne. Sen jälkeen merkitsin jokaisen kuukauden kohdalle, paljonko näitä missäkin kuussa tulee. Sitten lisäsin vasempaan sarakkeeseen allekkain kaikki menot eli vuokra, sähkö, puhelin, kotivakuutus jne. Lisäsin menoiksi myös etukäteen tietämäni muut menot kuten läheisten synttärit, lapsen tarvitseman kesäkengät yms. Kuukausisarakkeisiin laitoin laskujen summat sekä summan, jonka varasin synttärilahjaan tai lapsen kenkiin. Sitten laskin jokaisen kuukauden kohdalla menot yhteen ja lopuksi vähensin tuloista menot. Jos jokin kuukausi näytti tavallistakin pahemmalta, pistin johonkin paremmalta näyttävään kuukauteen uudeksi menoeräksi "siirto elokuulle".

Jäljelle jäävän summan jaoin kussakin kuukaudessa olevien päivien määrällä ja näin sain selville, paljonko voin käyttää päivittäismenoihin kuten ruokaan rahaa. Kun kyseinen kuukausi tuli ( siihen aikaan pelattiin vielä seteleillä ja kolikoilla eikä pankkikorteilla) laitoin kutakin päivää varten summan kirjekuoreen ja kirjekuoren päälle sen päivän, jonka tarpeisiin raha oli tarkoitettu. Enkä ottanut kauppaan mukaan kuin sen yhden kuoren. Jos mulla ei mennytkään kaikki kuoressa ollut raha kauppaan, laitoin loppurahat säästöpossuun. Kun tein useamman päivän ostokset kerralla, otin mukaani niin monen kuoren rahat kuin miksi ajaksi oli tarkoitus ostokset tehdä. Vähitellen sinne possuun alkoi kertyä viispennisiä ja kymmenpennisiä.
Vau! Kuulostaa todella vaikuttavalta systeemiltä! Taidat olla tosi järjestelmällinen ihminen?
 
Keittiönoita
[QUOTE="kkk";25896975]Vau! Kuulostaa todella vaikuttavalta systeemiltä! Taidat olla tosi järjestelmällinen ihminen?[/QUOTE]
Ton systeemin äitini neuvoi mulle silloin, kun 24 veenä talouteni romahti avopuolison kuoltua. Käytin samaa systeemiä toistamiseen silloin, kun jäin kuopuksen kanssa äitiyslomalle ja hoitovapaalle. Helpotti kummasti pärjäämistä pienellä rahalla.
 
mama the strange
Täälläkin kymppi on tilillä. Onneksi maanantaina tulee rahaa. Mies on odottanut jo pari kuukautta työmarkkinatukipäätöstä, joten heikoilla vähän mennään. Meidän tilanne kuitenkin paranee ensi kuussa huomattavasti, kun tulot moninkertaistuvat. Kumpikin saatiin pätkä töitä :)

Säästössä on oikein oikein pahan päivän varalle jokunen satku. Vielä ei niihin kosketa. Eikä koskettaisi, vaikka joutusi odottamaan lapsilisiin.
 

Yhteistyössä