Muikkuja vauvalle? Minkä ikäiselle linssejä? Vege-kalaruokavaliosta vauvalle kysymyksiä :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mie vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mie vaan"

Vieras
Eli tuossahan noita kysymyksiä jo tulikin :)
Vauvat ovat kohta 7kk ja ajattelimme jättää lihat kokonaan pois heidän ruokavaliostaan.
Olemme itse lakto-ovo-vegejä plus syömme silloin tällöin itse kalastamaamme kalaa.

Muikkuja voi varmaan antaa ihan siinä missä annetaan kasvatettua kalaakin?
Entä minkä ikäisenä olette aloitelleet palkokasveja? Punaiset linssit luulisi olevan se paras vaihtoehto alkuun, helposti sulavaa ja helppotekoista sapuskaa ja saa luomuna.

Kiitos vastauksista.

Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka ei voi vauva- ja pikkulapsi aikana tarjota lapselleen mahdollisimman monipuolista ruokaa, sisältäen lihan, kalan ja kanan. Allergiat sitten eri juttu, mutta se, että vanhemmat ovat jotain vannoutuneita pipertäjiä, ei mun mielestä saa vaikuttaa siihen, mitä lapsi syö. Ruoka on kuitenkin suuri osa lapsen kasvua ja kehitystä. Siinä vaiheessa, kun lapsi ymmärtää vanhempiensa ruokahysterian, saa itse valita, tahtooko syödä samoin kuin vanhempansa, vai jatkaa lihalla, yms.

Ja joo, olen itsekin ollut lakto-ovo-vege, tiedän kyllä, mistä puhun. Ja moni kaveri on jollain tavalla vege.
Mutta onko tosiaan niin paha ostaa vaikka sitten luomulihaa, ja tarjota lapselle? Toki on ihan hyvä totuttaa myös niihin linssihin, tofuun ja muihin, jos niitä kerran kotona paljon syödään, mutta tarjotkaa ohella myös lihaa!

[QUOTE="pypylleröinen";21978968]Mä en ymmärrä ihmisiä, jotka ei voi vauva- ja pikkulapsi aikana tarjota lapselleen mahdollisimman monipuolista ruokaa, sisältäen lihan, kalan ja kanan. Allergiat sitten eri juttu, mutta se, että vanhemmat ovat jotain vannoutuneita pipertäjiä, ei mun mielestä saa vaikuttaa siihen, mitä lapsi syö. Ruoka on kuitenkin suuri osa lapsen kasvua ja kehitystä. Siinä vaiheessa, kun lapsi ymmärtää vanhempiensa ruokahysterian, saa itse valita, tahtooko syödä samoin kuin vanhempansa, vai jatkaa lihalla, yms.

Ja joo, olen itsekin ollut lakto-ovo-vege, tiedän kyllä, mistä puhun. Ja moni kaveri on jollain tavalla vege.
Mutta onko tosiaan niin paha ostaa vaikka sitten luomulihaa, ja tarjota lapselle? Toki on ihan hyvä totuttaa myös niihin linssihin, tofuun ja muihin, jos niitä kerran kotona paljon syödään, mutta tarjotkaa ohella myös lihaa![/QUOTE]

Olen samaa mieltä! Lakto-ovo-vege olen, mutta vauvalle annan lihakasvissoseita ja soseiden maistamisenkin hoidan ihan suosiolla itse :). Saa lapsi sitten isompana päättää ihan itse ruokavaliostaan, mutta ihmisen aivot ei ainakaan pelkällä vegeruokavaliolla saa riittävästi proteiinia. Jo alkuihmisillä alkoi äly kehittyä siinä vaiheessa kun proteiinit lisääntyi lihansyönnin myötä. Itse olen jo riittävän älykäs, jotta tarvitsisin aivoille lihaa :) ja osaan kerätä riittävästi protskua näinkin, mutta lapsen ruokavaliolla en ryhtyisi leikkimään. Ihminen on tarkoitettu sekasyöjäksi, meillä länsimaissa on sitten tämä ylellisyys tehdä omia ruokavaliovalintoja, mutta AIKUISENA vasta ruvetaan kikkailemaan. Lapset syököön, kuten ihmiskunnan kuuluu.

Joo, kiitos vastauksistanne ;)
Proteiinia saa myös kasvisruokavaliosta, sekä meillä tulee vauvoille myös kala lisäksi. Lakto-ovohan tarkoittaa että käytämme maito- ja kananmunatuotteita. Länsimaisilla ihmisillä luulisi ongelmana olevan enemmänkin liika proden saanti kuin liian vähäinen. Eli jos vauvatkin saavat esim. pari, kolme kertaa viikossa kalaa, pari kertaa kanamunaa, sekä lisänä kasvisprodeja päivittäin, niin eiköhän nuo ihan saa kaiken tarvittavan. Se B12 tulee kananmunista :)

Ihan on itsellä 25 vuoden kokemus kasvissyönnistä, että eiköhän tässä ole homma ihan hallussa :)

Linssejä, herneitä ja papuja ei suositella vauvoille koska sulavat huonosti ja aiheuttavat ilmavaivoja. Kala on toki hyvä proteiinin lähde mutta muikkuja on vähän vaikea vauvanruoaksi valmistaa.

Kyllä mä olen kotimaista kalaa (ahventa, haukea, muikkua, kuhaa) antanut kuusikuisesta samassa kun lihaakin, ja palkokasvienhan suhteen ollaan Suomessa aika konservatiivisia, monessa muussa maassa on jo puolivuotiaiden vauvojen purkkiruuissa papuja, ite olen antanut varmaan jostan 8-kuisesta tai jotain, en erityisemmin ole miettinyt.

Moikka,

meitin potra, kohta 7kk vauva syöpi jo linssejä ja tofua on maisteltu. Minkäänmoisia vatsavaivoja en ole huomannut, päinvastoin vatsa on toiminut oikein hyvin ettei ainakaan sulamisen kanssa ole ongelmaa. Olen itsekin miettinyt riittävää proteiinin saantia joten itsekin kaipaan vinkkejä siihen? Mistä kasvikunnan tuotteista saa eniten proteiinejä?? Onkos tietoa - vaikka äkkiähän tuon selvittää mutta on kiva kuulla muiden kokemuksia!! TSemppiä ruokakokeiluihin!! :)

Yhteistyössä