Muiden kokemuksia Klexane-hoidosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neiti Apila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

neiti Apila

Aktiivinen jäsen
16.09.2008
1 113
0
36
Raskausviikko 26 menossa ja mahanahka on jo aika jo pinkeenä. Muutenkin olen laiha eikä rasvaa johon pistää löydy oikein muualta. Tietysti tuossa on puolensakin - heh.

Mutta onko nyt tosiaan niin, että loppuajan tuo pistäminen nahan läpi on aina helvetin kivuliasta ja lisäksi (taas) lääkeaine kirvelee ihan hemmetisti? Vai onko mulla nyt vaan tuo mahanahka niin parkkiintunut vai häh? Tuohon reiteenkin kun välillä pistää et maha saa huoahtaa, jää inhottavia pahkuroita.. jak.

??? Veritulppa reidestä napaan.

? Ja muualle jossa nahkaa/rasvaa riittää. Mutta tuo navanseutu lienee kivuttomin ja käytännöllisin. Asia varmistettu sekä lääkäreiltä että nlasta. Vistoa pistää tuohon mahaan, kun välillä tulee kantapäätä ja muuta ruumiinosaa just sillon kohti piikkiä .. ei ainakaan puutu jännitysmomentit aamuista ja illoista. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Pistä nyt sitten vaikka sinne reiteen jos et enää mahanahkasta saa kiinni.

Se reisi pahkuroituu muutamasta piikistä käyttökelvottomaksi pitemmäksi aikaa. Pistoskohdasta vähintään 4cm joka suuntaan on ihan kivikovana. Siihen tai lähelle ei tee mieli pistää, usko mua. Toiseen reiteen en saa pistää kun jalassa tulppa. Ja pistän joka aamu ja ilta 60ml annoksen.

Onko täällä ketään jolla on sama hoito ja tietää nää jutut?

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria:
Entäs takapuoleen? Vai tulisko sinne sitten samalla tavalla pahkuroita?

TULI. Mies pisti kerran ja istuminen oli tuskallista, teen istumatyötä kaiken kivan lisäksi. Sitähän tässä oon kironnut, kun ei oo tuota rasvaa missään! Alleihinkin sais pistää jos sellaiset ois. Niin että ollakko kiitollinen vaiko eikö.

Saivartelua mutta laitat 60mg... Jos laittaisit 60ml olisit jo kuollut. Mutta juu, yleisesti suositaan tuota navan viereistä aluetta ja aina vaihdetaan puolta. Samalle puolelle ei kannata laittaa saman päivän aikana. Sula toi annostus on suuri ja jos olet kovin hoikka niin onko annostus todellakin tuo?

mulla on kanssa molemmissa raskaudessa ollut klexane hoito... mahaan mä pistelin pääasiassa, pari kertaa reiteen.... kannattaa varmaan soittaa hoitavalle lekurille ja jutella tosta asiasta

Siis ei kait sitä oikein muualle voi laittaa..? Ja kait nyt sen verran saa nahkaa löysälle..? Kirvelee hetken, ei tuo minusta ollut paha. Kipu siis. Mulla tosin oli hoito vasta leikkauksen jälkeen, raskausaikana päätettiin olla antamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja neiti Apila:
Kirvelee niin pirusti. Mut sieltä saa vähän kiinni joo. Onko sulla kokemusta tästä hoidosta? :)

En mä itse ole joutunut käyttämään, mutta potilaille pistelen niitä harvase päivä :)
Aika jännä toi kirvely, mä en ole kuullut että kukaan potilas ois sanonut sen kirvelevän.

Alkuperäinen kirjoittaja Samassa jamassa ollut:
Saivartelua mutta laitat 60mg... Jos laittaisit 60ml olisit jo kuollut. Mutta juu, yleisesti suositaan tuota navan viereistä aluetta ja aina vaihdetaan puolta. Samalle puolelle ei kannata laittaa saman päivän aikana. Sula toi annostus on suuri ja jos olet kovin hoikka niin onko annostus todellakin tuo?

Joo oho! Tosiaan, 0,6ml = 60mg. Tuota annostusta minäkin olen ihmetellyt, kun normikoossa olen 165cm/50kg. Tukos oli kuitenkin jo niin vakava (tuolla ylempänä kirjoitin reidestä napaan, siis tuolta polvesta napaan oikeammin) että kai se siksi on noin suuri. Kyllä ne niitä arvoja (oliko joku inr) tsekkailivat viikon sairaalassaoloaikana tiuhaan, luulisi sen olevan kohdillaan!

Puolta vaihdan tietty aina, on tuskallista muutenkin. Väliähän pistosten väliin puolta vaihdellenkin jää vain se vuorokausi.

Gloria: Eikö kukaan tosiaan meinaa, että kirvelee? Minusta se on oikein sellainen polte, aivan kuin palohaavassa. Onneksi kestää kuitenkin vain sen muutaman minuutin. Minusta tuosta kirvelystä mainitaan myös siinä pakkausselosteessa.

Kipukokemus on yksilöllistä. Itse pistän aamulla ja illalla 60mg (yläraajan syvä laskimotukos). Olen raskaana ja vaikka ylipainoa ei olekaan, saa mahanahasta hienon otteen = ) Olen pistänyt Klexanea nyt noin 10 viikkoa ja joka pistoskerralla aine on kirvellyt. Joskus vain vähän ja joskus isolta alueelta ja kauemmin, mutta mitään mahdotonta kipua en ole kokenut. Myös mustelmien koko vaihtelee sen mukaan, millaiseen kohtaan olen piikillä osunut.

Yhteistyössä