Mua pelottaa herpes!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelottaakauheesti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelottaakauheesti

Vieras
Mooi.

Oon teini-ikäinen tyttö ja mua pelottaa, että mulla on herpes alapäässä.

Mulla on olemassa huuliherpes, joka aktivoituu joskus sillon tällön huuleen. Muualle se ei oo levinny, koska en näprää sitä yms.

Mun poikaystävällä eikä entisilläni poikaystävillä (2 klp) ei oo ollu koskaan mitään oireita eikä mitään.. Olenko voinut saada suuseksin kautta herpeksen alapäähäni?

Mulla on kutissu ja seksin jälkeen kun käytimme kondomia, alapääni turposi ja oli herkkä. Jotain haavaumia on ollut, mutta ne lähti heti bebanthenilla poies. Rakkuloita ei oo ollut ikinä, mutta limakalvot on kuivat ja punoittavat. Kutitus lähti kun otin hiivalääkkeen, kun apteekissa sanoivat, että mulla on hiiva. Käytän e-pillereitä.

Olen antanut suuseksiä poikakaverilleni (entisille myös), kun minulla ei ole ollut herpestä huulessani ja tämän jälkeen olemme harrastaneet seksiä ilman kondomia. Lääkäri sanoi, että se tarttuu vain rakkulavaiheessa, mutta minua pelottaa silti. Minulla on kyllä muutenkin kuivat limakalvot ja atooppinen iho.

herpes voi kyllä tarttua huulesta alapäähän ja päinvastoin.
jos ei rakkuloita ole, niin en usko että silloin on herpeskään. itselleni tuli ainakin tosi selkeät oireet tartunnan jälkeen :( eipä jäänyt epäselväksi mikä on.
jos sulla on kuivat limakalvot? huolehdihan ehkäisystä (myös suuseksissä) ja liukasteen käytöstä. ja jos vaiva jatkuu eikä hiivalääke auta kutinaan niin kävisin lääkärissä näytillä.

Niin, ku minä kyllä tiiän millanen herpes on ku se tullee.. Lääkäri kyllä sano, että se tarttuu vaan aktiivivaiheessa..

Mä luulen, mutta käytän semmosta ceridial öljyy, tai mikä lie onkaan.. Pitääki käyttää sitä liukkarii kunnolla. Luulen, että oon allerginen lateksille, ku tuli siivouskäsineistä ihottumaa ja alapää turposi kondomista.. hmm..

Sä kyllä todennäköisesti ihan oikeasti huomaisit, jos sulla olisi se alapäässä. Mulla nimittäin on ja se kipu on niin kertakaikkisen karmeaa, että sitä ei mitenkään voi olla huomaamatta.

Mullekin on lääkäri sanonut, että jos on jo huuliherpes huulessa, niin sama virus ei enää tartu alapäähän.

Toki genitaaliherpesviruksen voit edelleen saada, joten kortsun käyttö ois jees.

Mä tiiän, ku huulessaki se on jo niin hirvee! Nykyinen poikaystävä ei ole koskaan ollut kenenkään kanssa, koska ollaan niin nuoria vielä, niin tuskin genitaaliherpestä saan.

Äitini kertoi, että olen saanut pienenä jostain lääkkeestäkin hiivatulehduksen ja pienenä oli kans jo haavoja kuivuuden takia, ja meillä on kaikilla perheenjäsenillä kuivat limakalvot ja haavaumia tullee.. Voinkohan mä nyt nukkuu iha rauhassa..

[QUOTE="vieras";28928050]mulla taas on sellainen käsitys että herpes voi kyllä tarttua muulloinkin kun vaan aktiivivaiheessa..[/QUOTE]

Pitää paikkaansa. Lisäksi on kaksi erilaista HSV virusta. HSV1 huulessa antaa yleensä immuniteetin niin että HSV1 ei tartu omaan alapäähän. HSV2 voi tarttua alapäähän vaikka on HSV1 huulessa ja päin vaston.

[QUOTE="vieras";28928105]Pitää paikkaansa. Lisäksi on kaksi erilaista HSV virusta. HSV1 huulessa antaa yleensä immuniteetin niin että HSV1 ei tartu omaan alapäähän. HSV2 voi tarttua alapäähän vaikka on HSV1 huulessa ja päin vaston.[/QUOTE]

Eli mulla ei pitäis siis olla mitää..? Eksäni olivat neitsyitä, toinen ei ollu ees suudellut ketään ennen mua ja uuden poikakaverin kanssa ei olla suuseksiä harrastettu.

[QUOTE="vieras";28928124]Ei sulla oo muuta kuin herkkä iho.[/QUOTE]

Toivotaan niin! Kauheeta ois, ku oon vasta 16v, että ois jotaki tommosii. :(

Mulla oli ihan pienenä huuliherpes ekan kerran ja mun äitillä on se. Varmaan oon saanu sen siltä huulee.

Nuorena kannattaa aloittaa säännölliset gynekologikäynnit. Jos jotakin häikkää tulee, niin sinne vaan, eikä suremaan sitä yksinään. Sukupuolitautitesteissäkin pitää käydä sitten, kun on sellainen mahdollisuus.

Kokeilkaa nyt lateksittomia kondomeita. Tuntuvat vähän erikoisilta, mutta sitten saisit varmuuden kumiallergiasta. Jos se on, niin tavallisia kondomeita ei saisi käyttää, koska voi tulla jopa anafylaktinen reaktio.

[QUOTE="vieras";28928147]Nuorena kannattaa aloittaa säännölliset gynekologikäynnit. Jos jotakin häikkää tulee, niin sinne vaan, eikä suremaan sitä yksinään. Sukupuolitautitesteissäkin pitää käydä sitten, kun on sellainen mahdollisuus.

Kokeilkaa nyt lateksittomia kondomeita. Tuntuvat vähän erikoisilta, mutta sitten saisit varmuuden kumiallergiasta. Jos se on, niin tavallisia kondomeita ei saisi käyttää, koska voi tulla jopa anafylaktinen reaktio.[/QUOTE]

Pitääkin testata niitä. Mulla on aika "tiukat paikat", joten ne haavaumat ja punoitus voi johtua kyllä siitäkin.

Surullista luettavaa teiniltä, jolla jo noin paljon kokemuksia ja huolia eri tautien suhteen. Huuliherpes ei todellakaan ole samaa ja yhtä vakavaa kuin genitaaleissa. Olen aikuinen nainen, ja minut aikanaan raiskattiin kahdesti. Sain siitä (onneksi vain) genitaaliherpeksen, jonka ensivaiheessa jouduin sairaalaan viikoksi. Iho kukki, ei kärsinyt kusta, kova kuume. Kaikkien näiden vuosien jälkeen se yhä muistuttaa olemassaolostaan: kun on kuukautiset, se aktivoituu, kun on stressiä, se aktivoituu. Hirveästi sattuu silloin, ja vesisuihkuttelu on ainut mikä hieman lievittää. Ikinä se ei parane, ja siitä pitää aina kertoa uudelle partenerille, koska se voi tarttua. - Joten hyvä teini, älä harrasta noita hommia ainakaan paljaalla, ehtii sitä myöhemminkin.

Herpes ei ole ainut minkä voit saada. Klamydia on erittäin yleinen ja voi olla oireeton. Se muhii elimistössä, ja voi aiheuttaa vaikean tulehduksen ja lapsettomuuden. Sitten voi tietenkin tulla myös tippuri, kondylooma tai HIV.

Surullista luettavaa teiniltä, jolla jo noin paljon kokemuksia ja huolia eri tautien suhteen. Huuliherpes ei todellakaan ole samaa ja yhtä vakavaa kuin genitaaleissa. Olen aikuinen nainen, ja minut aikanaan raiskattiin kahdesti. Sain siitä (onneksi vain) genitaaliherpeksen, jonka ensivaiheessa jouduin sairaalaan viikoksi. Iho kukki, ei kärsinyt kusta, kova kuume. Kaikkien näiden vuosien jälkeen se yhä muistuttaa olemassaolostaan: kun on kuukautiset, se aktivoituu, kun on stressiä, se aktivoituu. Hirveästi sattuu silloin, ja vesisuihkuttelu on ainut mikä hieman lievittää. Ikinä se ei parane, ja siitä pitää aina kertoa uudelle partenerille, koska se voi tarttua. - Joten hyvä teini, älä harrasta noita hommia ainakaan paljaalla, ehtii sitä myöhemminkin.

Herpes ei ole ainut minkä voit saada. Klamydia on erittäin yleinen ja voi olla oireeton. Se muhii elimistössä, ja voi aiheuttaa vaikean tulehduksen ja lapsettomuuden. Sitten voi tietenkin tulla myös tippuri, kondylooma tai HIV.

Tosi ikävää toi mitä sulle on tapahtunut.. :(

Oon vastuullinen nuori ja oon ottanut näistä selvää. En harrastele mitään irtosuhteita, vaan oon ihan vakavassa parisuhteessa ja ehkäsystä on huolehdittu. Otan pillerit aina samaan aikaan ja yhtäkään en unohda enkä ole unohtanut. Ja kondomia on käytetty aina siihen asti, kunnes on taudittomuus selvinnyt.

Enkä ole ollut, kun eksieni kanssa sillä tavalla ja nekin on pitkän harkinnan jälkeen ollut. Ainoa huoleni on vain ollut tämä huuliherpeksen tarttuvuus, kun mulla sellanen on.

olen pahoillani kokemuksestasi.
mutta se ei silti poista sitä faktaa, että on ihan normaalia nauttia seksistä ja eikä siinä ole mitään väärää että kumppanit vaihtuvat. sehän on vaan hyvä.

[QUOTE="vieras";28928325]Runsaasti liukkaria sitten. Ei silti pitäisi turvotusta ja muita oireita tulla eli voi johtua kondomista.[/QUOTE]

Jep, mietiskelin samaa.