Mua niin ahdistaa kun arki taas alkaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsyny
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsyny

Vieras
Taas sama rumba alkaa :( Aamulla hirvittävän tappelun jälkeen yksi lapsi kouluun ja kaksi lasta kahteen eri hoitopaikkaan. Kauhealla kiireellä 40km:n päähän opiskelupaikkaan, siellä koko päivän ja tietenki kiireellä taas hakemaan lapsia hoidosta. Sillä välin koululainen on soittanut 10 kertaa että saako lähteä kaverille tai saako kaveri tulla meille. Väsyneenä ja nälkäisenä ruokakauppaan kiukkuisten lasten kanssa. Äkkiä kotia ruoanlaittoon, sillä välin lapset tappelevat keskenään ja nuorin roikkuu lahkeissa. Koululainen pakotetaan läksyjen tekoon, että kerkiää leikkiä ruokailun jälkeen. Mies saapuu sopivasti ruoka-aikaan, istuu pöytään ja syö kaikessa rauhassa. Sen jälkeen laitetaan yhdessä astiat pois ja siivotaan ruokasotkut ja kas, kello onki jo 19 ja lapsia saa alkaa patistamaan pesulle ja iltapalalle.....

Iltapalan jälkeen patistat lapset nukkumaan jotka kiukkuaa kun ei kerkiä ikinä tehdä mitään iltaisin. Paha mieli jää kaikille.

Väsyneenä korjaat iltapalasotkut pois, laitat aamuksi lasten vaatteet/tarvikkeet valmiiksi ja kaadut sänkyyn puolikuolleena kunnes aamulla kaikki alkaa alusta :(

Sanokaa joku miten tätä arkea sais edes vähän helpommaksi? Mies tekee pitkää päivää töissä joten kuljettamiset, ruokakaupassakäynnit ja ruoanlaitot jää aina mulle automaattisesti ja totta tosiaan, ahdistaa niin pirusti kun kohta se alkaa taas.....

Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Onpas sulla pitkä matka kouluun? Monelta alkaa ja monelta päättyy, tiedätkö?

Joo, tämä puoli vuotta pitäs vielä jaksaa :( Koulu alkaa klo 8.30 ja loppuu 15.45. Tätä ennen oon ollu töissä 8-16 mutta keväällä aloitin opiskelun työn ohella ja nyt syys lukukauden olen kokonaan opintovapaalla. Mua vaan jotenki niin alko ahdistamaan koko touhu kun tää kesä on ollu lasten kans niin leppoisaa ja koko perhe on voinu paremmin kun ei ole tarvinnu kauheella kiireellä ja huudolla joutua mihinkään :(

Mä ratkaisin asiat aikoinani jäämällä kotiäidiksi.Oli viis lasta ja mies reissuhommissa,ei olis muuten tullu mitään.
Epäreilulltahan se tuntuu kun toisen niskaan kaatuu lastenhoito,kotityöt,ruuanlaitto,pyykkäys ja siivous vaikka molemmat olis työelämässä.Multa olis siinä rumbassa menny hermot jos olis pitäny vielä töissä käydä.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Käykää kaupassa viikonloppuna ja vain kerran viikossa, helpottaa huomattavasti.

Näin mä monesti teenkin mutta kuitenki arkenaki joutuu käymään kun ei viikon ruoat mahdu jääkaappiin. Isompi kaappi pitäs tietty hommata niin pääsis tuossa asiassa helpommalla...

Kuulostaa melko tutulle... viimeiset puoli vuotta myös edessä, mutta onneksi ei koululla enää tartte käydä kuin pari kertaa.

Onko mitään etäsuoritusmahdollisuuksia??

Jaksamisia! Koita viikonloppuna tehdä jotain ruokaa niin, että riittää 1-2 satsia pakkaseen. Delegoi kauppakäynnit miehelle, vaikka kuinka teksi pitkää päivää.

ei kuulosta hyvältä.
Mä taas ootan ensi viikolla töihin paluuta ihan sen rytmin takia. Ei tää painonhallinta tykkää lomasta ja sen houkutuksista. Ja tulee taas liikuttuakki8n taas enempi kun harrastukset alkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Mä ratkaisin asiat aikoinani jäämällä kotiäidiksi.Oli viis lasta ja mies reissuhommissa,ei olis muuten tullu mitään.
Epäreilulltahan se tuntuu kun toisen niskaan kaatuu lastenhoito,kotityöt,ruuanlaitto,pyykkäys ja siivous vaikka molemmat olis työelämässä.Multa olis siinä rumbassa menny hermot jos olis pitäny vielä töissä käydä.

Niin, mies tekee pitkää päivää töissä joten ei kauheesti edes kerkiä kotona mitään tehdä. Tekee kyllä sen minkä kerkiää töitten jälkeen mutta rajallistahan se on :(

Mä alan kans kallistumaan siihen, että tämän puolen vuoden jälkeen jään kotiin. Koko perhe todellaki voi paremmin vaikka rahaa ei ole yhtään ylimääräistä eikä aina edes tarpeeksikaan...

Mulla on kans 1 koululainen "laitettava" koulutielle ja opeteltava hänen kanssa bussilla kulkeminen. Toinen lapsi hoitoon ja itse kouluun. Jos menen 8, heräämme 6.00. Et varmaan sen aikaisemmin joudu heräämään? ( Mulla tosin päivät vaihtelee, kaikkea 8-16 väliltä )

Onneks meillä mieskin toisinaan jakaa hakemisia ja viemisiä, kaupassa käyntiä en näe ongelmalliseksi. Koska pyrimme käymään kerran viikossa.

Ahdistavinta mun mielestä on se ettei kerkeä siivoomaan kunnolla :D Tai ei viitsis viikonlopulle jättää siivoomista.

Meillä on koululaisen kanssa sovittu säännöt, miten toimii päivällä jos/kun on yksin. Välipalakin mietitään suunnilleen valmiiksi ja läksyt tulee tehdä välipalan jälkeen niin pitkälle kun ilman apua voi tehdä.

Niin ja ruokaa tehdään isompi satsi, ei joka päivä kokkailla. Tai siihen pyritään :)

Monelta miehes aloittaa työt? Eikö mitenkään voisi hoitaa edes osan viemisistä?

Varmaan voi olla järkevää jäädä koulun päätyttyä kotiin, jos aivan ahdistukseksi menee elämä, niin eihän siinä kukaan voita! :)

Itselläni aikoinaan ahdisti samanlailla kuin sinulla.
Minä aloin tekemään, niin että viikolla käyn vain kerran ruokakaupassa yleensä keskiviikkona muuten yritän hamstrata viikonloppu ostoksilla mitä tarvitsen.
Niin teen muuten ennen lauantaista kauppareissua seuraavan viikon "ruokalistan" valmiiksi ja yritän pitää siitä kiinni. Sit parina päivänä teen sellaista ruokaa jota voi lämmittää seuraavana päivänä eli jää kaksi ruoanlaitto päivää pois kun ei tarvitse ku lämmittää.
Jotenkin näin olen olevinaan saanut arjen taas rullaamaan ja on tuota aikaa vähän enemmän iltaisin jäänyt. Muuten en oikein osaa sua todellakaan neuvoa enkä auttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kauppakäynnit pitää arkeen jättää? Ja pakastimeen voi tehdä viikonloppusin ruoat

No johan tuossa sano, että ei koko viikon ruoat millään mahdu jääkaappiin. Se nyt varmaan sitäpaitsi on ongelmista pienin vaan koko KOKONAISUUS tuntuu ahdistavalta varmaan siksi, että juuri LASTEN elämä on liian kiireistä ja tuntuu, ettei ole heille riittävästi aikaa kun viikonloppunakin pitää tehdä kaikki tekemättömät kotihommat/ruokakauppareissut/ruoat ym.

Mutta tuo ruoanteko pakastimeen: millaisia ruokia ehdotat? En ole kyllä tuota koskaan kokeillu ja vois olla ihan hyvä idea!

Alkuperäinen kirjoittaja adora:
Niin ja ruokaa tehdään isompi satsi, ei joka päivä kokkailla. Tai siihen pyritään :)

Monelta miehes aloittaa työt? Eikö mitenkään voisi hoitaa edes osan viemisistä?

Varmaan voi olla järkevää jäädä koulun päätyttyä kotiin, jos aivan ahdistukseksi menee elämä, niin eihän siinä kukaan voita! :)

Mies lähtee töihin klo 05.30 ja on kotona n. klo 18. Nyt elokuun ajan hoitaa lisäksi toista työtä päätyön lisäksi joten käy kotona vain syömässä ja lähtee taas. Tuo onneks on väliaikaista mutta jokatapauksessa pitkää päivää tekee joten ymmärrän, ettei ihan hirveesti voi häneltäkään vaatia.

En halua olla ilkeä, mutta jokainen päättää itse mimmoseen rumbaan lähtee. Olen itte tehnyt saman virheen ja tosiaan oppinu läksyni. Mieti vielä kerran voiko jonkun osasen tehdä toisin.

Alkuperäinen kirjoittaja k.l.:
Kuulostaa melko tutulle... viimeiset puoli vuotta myös edessä, mutta onneksi ei koululla enää tartte käydä kuin pari kertaa.

Onko mitään etäsuoritusmahdollisuuksia??

Jaksamisia! Koita viikonloppuna tehdä jotain ruokaa niin, että riittää 1-2 satsia pakkaseen. Delegoi kauppakäynnit miehelle, vaikka kuinka teksi pitkää päivää.

Jos mun ei tarvis koululla käydä kuin pari kertaa niin tässä ei mitään ongelmaa olisi :/

Alkuperäinen kirjoittaja oma päätös:
En halua olla ilkeä, mutta jokainen päättää itse mimmoseen rumbaan lähtee. Olen itte tehnyt saman virheen ja tosiaan oppinu läksyni. Mieti vielä kerran voiko jonkun osasen tehdä toisin.

Sitä mä tässä pohdin koko ajan: missä on järkeä ja missä ei :/ Ja ylipäätään miten arjen sais sujumaan helpommin niin, että ois parempi olla.

Mitä sinä teet nyt toisin kun kerroit, että olet läksysi oppinut?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mutta tuo ruoanteko pakastimeen: millaisia ruokia ehdotat? En ole kyllä tuota koskaan kokeillu ja vois olla ihan hyvä idea!

Kaikenlaisia kastikkeita on helppo pakastaa ja sitten ottaa sulamaan. Lisänä sitten vaan keität riisin/pastan/perunat/spaghetin mitä nyt sitten kastikkeeseen "kuuluu".

Entä onnistuisiko ottaa lapset jotenkin mukaan ruuanlaittoon? Esim. pilkkomaan kurkkua, kattamaan pöytää tms. Sekin olisi sitä lasten kanssa oleilua ja yhdessä tekemistä. Jotain kivaa musaa taustalle? Tai lapset piirtelemään/leikkimään keittiöön, kun laitat ruokaa? Meillä esin. lasten oma leikkikeittiö on keittiössä ja monesti tytöt (2v ja 4v) laittaa omaa ruokaa samaan aikaan, kun äiti kokkailee ja tuo mulle maistiaisia.

Tällä tavoin voisi koittaa kehittää sitä, että samalla kun tekee niitä kotijuttuja, niin kuitenkin on myös niitten lasten kanssa ja tekee juttuja yhdessä. En tiedä auttaako, mutta tuli vain mieleen tuosta kirjoituksestasi, jossa sanottiin, että sitten kun "isi ja äiti ovat siivonneet", että jos niitä lapsia saisi jotenkin mukaan. Tai sitten hoidatte miehen kanssa vuorotelleen syömisen jälkeiset sotkut ja toinen keskittyy täysin niihin lapsiin?

jaksamista!

Yhteistyössä