Mua ärsyttää toi kummilapsi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huono kummitäti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huono kummitäti

Vieras
Eihän se lapsen vika ole, mutta kun se on opetettu kokoajan vaatimaan meitä ostamaan milloin mitäkin. Jokaisen puhelun yhteydessä tulee ostoslistaa mitä hän tarvii, joulu- ja syntymäpäivätoiveet on tosi ylimitoitettuja ja vierailuittensa aikana pitäisi kokoajan olla ostamassa hälle jotain. Ikää 9v ja kokoajan pahenee vaan.

Samoin pitäisi olla kokoajan menossa johonkin huvituksiin ja syödä ulkona, yhtään ei voi rauhoittua kotiin viettämään aikaa ja touhuamaan yhdessä. Mua ihan ahdistaa sen vierailut.

Sun pitää varmaan koittaa tehdä selväksi tälle kummilapselle että kummitäti ei nyt osta mitään, sanot ettei kummitädinkään rahapussi itsestään täyty.

SINÄ olet se aikuinen joka päättää mitä vierailuilla tehdään ja mitä kummilapselle ostetaan, tai minne hänen kanssaan mennään. Sanot kylmästi ei, kaikelle sellaiselle mikä ei sun omasta mielestäsi ole tarpeen tai asiallista. Jos lapsi tämän takia vähentää yhteydenpitoaan teihin, niin et saa tuntea syyllisyyttä. Ei ole kummien tehtävä olla mikään rahaa syytävä automaatti.

Luulisin, että tämmöset jutut lähtee vanhemmilta, ei voi olla
muuta syytä, koska uskon että lapselle itelle riittäis tosi kiva
yhdessä olo, lettujen paistot jne. notskille makkaraa paistaan
kun kelit nyt on lauhtumaan päin! Jutteles asiasta lapsen isin
tai äidin kanssa. Itellä 4 poikaa jo aikuisia ja koskaan en ole
heidän käskeny pyytään kummeilta mitään, jos ei itellä ole
ollut varaa täyttää lasten toiveita niin sit on tehty jotain muuta
kivaa muttei ikinä ole kummeihin turvauduttu!
Kirjoitan tämän siksi, koska ex ystävättereni oikein yllyttää
muksujaan (täysi-ikäisiä)kerjäämään kummeilta, tosi paska
homma!

Kurja juttu. Ei taida auttaa muu kuin otat kummin tehtävät toiselta kannalta ja alat opettaa materiaalisten arvojen sijasta kristillisiä arvoja. Ottaa silmään tuo käyttämäsi "opetettu vaatimaan". Pitääkö kummilapsen vanhemmat sua noin hölmönä hyväksikäytettävänä? Keskustele niiden kanssa kummiuden perimmäisestä tarkoituksesta. Jos heille ei sun keksimä ohjelma kelpaa, niin tee selväksi, että rahapussikaan et ole.

Voi jeesus, onko sille lapselle hankittu kummit vaan sen perusteella miten paksu lompakko on. Meillä ei tulis mieleenkään pyytää kummeilta erikoisempaa. Se kummi on sen takia hankittu että jos tapahtuu jotain, niin on ainakin joku joka huolehtis lapsesta.
Jos susta tuntuu ettei sulta odoteta muuta kuin tavaraa niin mun mielestä voisit lopettaa pikkuhiljaa yhteydenpidon. Tietty jos vaan on mahdollisuus, niin keskustele vanhempien kanssa siitä, että sä haluaisit viettää aikaa lapsen kanssa eikä sysätä tavaroita eteen...

Meillä on tilanne että mun mies on serkkunsa lapselle kummi. Oli aika nuori kun pyydettiin, eikä sitten kokenut sellaista kummiutta mitä nyt aikuisemmin kokee. Välit on aika huonot siihen lapseen nyt, vielä vois pelastaa suhteen, mutta tuntuu että lahjat on ne vaan mitkä lsketaan. Aina on ne hintavimmat pelit ja videot meidän listalla. Ja sitten kun nähdään, hyvä kun lapsi itse edes tulee hakee lahjansa.

Itsellä hieman samanlainen tilanne, vähän tosin lievempänä. Mutta suunta näyttäisi olevan sama! Kummilapseni on 8, eikä rahan arvoa oikein tajua. Itse en kehdannut tuon ikäisenä olla ruinaamassa, mikseivät vanhemmat opeta lapsille, että jos lapsi jotain haluaa, se pyydetään vanhemmilta eikä sukulaisilta! Munkin täytyy tuolle vaan stoppi laittaa heti alkuunsa, että kummitäti ei ole mikään avoin lompakko.

Ikävä kyllä ollaan lähdetty mukaan. Toi siis alkoi jo ihan vauva-aikana kunnilapsen äidin toiveista ja silloin meillä oli ihan hyvä taloudellinen tilanne ja heillä yllätysvauva huonolla hetkellä. Haluttiin auttaa ja ilmeisesti äiti sitten alkoi pitää sitä meidän velvollisuutena ja lapsen kasvaessa opetti lapsellekin miten toimitaan.

Ei tietenkään osteta kaikkea mitä hän haluaa, ei mennä aina ulos syömään ja kieltäydytään turhan kalliista huvituksista. Niistä sitten seuraa se että vierailu on mankumista ja kotiin soittaessaan valittaa kun ei saanut sitä eikä tätä. Kummilapsi on vielä miehen siskon lapsi ja mies on huonompi sanomaan ei, joten tietty syy kaikesta pistetään mun niskaan. Anoppikin on sitä mieltä että meidän pitäisi myös huolehtia kummilapsesta kun vanhemmillaan on niin tiukkaa. Mun tekisi kyllä mieli väliin sanoa että kannattaisikohan sitten miettiä töihin menoa ja sitä kuinka monta lasta meinaa tehdä. Anopillakin oma lehmä ojassa kun hän pitkälti elättelee noita lapsenlapsiaan ja helpompihan sille on jos joku muu osallistuu yhden lapsen kuluihin.

Meidän pitäisi heidän mukaansa hankkia lapselle kaikki pelit ja vehkeet ja niiden päälle vielä kengät ja ulkoiluvaatteet. Kun sitten sanoin anopille näistä toiveista että ei meillä ole varaa ruveta toisten lapsia vaatettamaan kun on omatkin elätettävänä ja mä hoitovapaalla, anoppi totesi sitten että kummasti kuitenkin riittää rahaa ostaa kalliita vaatteita omille lapsille. Mä en kyllä tajua miten mulla olisi velvollisuus hankkia kalliit talvivaatteet kummilapselle vain siksi että omilla lapsillakin on!

Olen miehelle ehdottanut että jos mentäisiin ihan sille linjalle että ostetaan kummilapselle ainoastaan nuo syntymäpäivä- ja joululahjat eikä muita lahjoja ollenkaan. Ja meillä kyläilyt ruvetaan pitämään ihan tavallisena kotiarkena, touhutaan ja pelaillaan vaan kaikkea yhdessä, käydään korkeintaan uimassa tai jossain muussa edullisemmassa jutussa.

Joo, se on juuri noin! Anna pikkurilli, nii ne vie koko käden. Hyvää hyvyyttään haluaa auttaa, ja ostaa jotain, silloin kun vanhemmilla on tiukkaa. Sitten vaikka vanhempien tulot kasvavat, oletetaan että vieläkin ostellaan kaiken maailman härpätintä. Miten toiset olettaa, että se on kummienkin velvollisuus osallistua lapsen elättämiseen?? Aijon tulevaisuudessa kieltäytyä kummiudesta, mulle riittä kaksi kummilasta.

HALOO! Sanot ettei teillä ole varaa tuollaiseen. Ite kyllä hermostuisin...Uskomattomia ihmisiä nuo miehes sukulaiset. Saisi miehesi sanoa suorat sanat, mutta tätä ei varmaan tapahdu?! ;)

Tiukka linjaus vaan et synttärinä ja jouluna ostetaan. Vaikka omista pienistä tuloista hankkiikin omille lapsille hyviä vaatteita, se ei todellakaan tarkoita että sun pitäis ostaa sille kummitytölle.

Yhteistyössä