MS-tauti ja raskaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mäsä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mäsä"

Vieras
Onko täällä ms-tautia sairastavia äitejä paikalla? Olisi muutama kysymys...

Miten on mennyt raskausaika ja onko tullut pahenemisvaihe raskauden jälkeen? Miten pian olette aloittaneet lääkityksen synnytyksen jälkeen?
Ja miten monta lasta olette "uskaltaneet" tehdä?

Kiitos, jos joku vastaa. Asia on ajankohtainen, olen itse pari vuotta kyseistä tautia sairastanut ja on vähän vauvakuumetta ilmassa...

Minun paras ystävättäreni sai ms diagnoosin 20 vuotiaana. Ei hattaavia oireita ennen raakauksia, käden puutuminen pahin. Raskaudet meni normisti. Jonkin näköinen pahenemisvaihe vasta kolmannen raskauden jälkeen, en tarkkaan muista alkoiko heti. Hoitovapaan aikana alkoi lääkitys sekä sai eläkepaperit. Nuorin pääsee ensi kesänä ripiltä ja kaverillani vielä kävelykykyä jonkunverran...

Mun anopilla oli ms-tauti, joka puhkesi esikoisensa raskausaikana (tai silloin sai diagnoosin). Sai yhteensä kolme lasta, joskaan kolmas ei ollut enää tarkoituksena, vaan yllätys. Siitä mies on kertonut, että anoppi itki alkuun aika paljon, kun pelotti.

Mutta ilmeisen hyvin meni hänellä kuitenkin. Pahenemiskausista en tiedä, niitä tuli ja meni sinä aikana, kun mä hänet ehdin tuntea. Kuolemaansa asti kuitenkin käveli itse ilman mitään rollaattoreita tms.

Yhteistyössä