Mozzarella & Mascarpone

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taasjuustoaa...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taasjuustoaa...

Vieras
Niin että mitenkäs on? Saakos noita mussuttaa?

Juu, tiedän, että ohjeistuksena on välttää kypsentämättömiä pehmeitä juustoja. Tiedän myös, että nuo ovat pehmeitä. Mietin vaan, että onkohan niiden valmistus prosessi jotenkin erilainen, jonka johdosta niitä voisikin syödä... Eivät vaan tunnu minun suussani niin juustoille kuitenkaan, kun eivät ole kovin maukkaitakaan. Eivät siis tule lähellekään mitään Brietä tai Sinihomejuustoa.

Tiedän myös, että täällä on annettu ohjeistuksena sellaista, että mikäli se pehmeä juusto on kuitenkin valmistettu pastöroidusta maidosta, niin sitä saisi syödä kypsentämättäkin. Tämä tuli sitten esille jotain reittiä neuvolassa ja neuvolan täti sanoi, että juustojen kanssa asia on eri. Se, että juusto olisi pastöroitua tuotetta, ei tee siitä "syömäkelpoista" raskaana oleville.

Niin että mites on noiden juustojen kanssa? Eikös sulatejuustojakin saa kuitenkin syödä? Onko noi nyt niiiiin juustoja, että niitäkin tarvitsee välttää. (Kuinkakohan paljon näsäviisaita vastauksia tämä kerää... ;))

Olen luullut että esim raejuustoa saa syödä, samoin fetaa (arlaa ja valiota) ja koko raskauden ajan olen niitä syönytkin. muuten olen välttänyt kaikkea kiellettyä tai ei-suositeltavaakin. mutta on tuo nyt sitten monimutkaista. pitääköhän niidenkin syönti nyt lopettaa?

Ainakin monessa lähteessä on mainittu noista kotimaisista (käytännössä kai Valio, mutta kun mainostaa ei saa) että niillä valvonta ja nimenomaan tuon listerian seulonta on niin tarkkaa, että mahdollisuus sen saamiseen näistä on lähes olematon.

Jokaisen on itse arvioitava, minkälaisia riskejä uskaltaa ottaa, onko "lähes olematon" riski riittävän pieni, vai haluaako olla täysin varma. Toisaalta listerian voi saada myös ihan mistä tahansa muualtakin, ihan tietämättään. Tähänkin sitten taas pitää lisätä, että elimistö tarvitsee tietyn määrän taudinaiheuttajaa, ennen kuin oma puolustusmekanismi elimistössä päästää taudin aiheutumaan eikä pysty torjumaan siltä, mutta sekin vaihtelee yksilöllisesti, mikä määrä aiheuttaa ja mikä ei. No sitten taas ne juustot. Jos listerian vaara on "lähes olematon" niin voisi myös ajatella että jos kerran niitä taudinaiheuttajia tarvitatan melkoisesti, niin riski on aika pieni. Päästään takaisin alkuperäiseen ongelmaan: Kuinka suuren riskin olet valmis ottamaan?

Jos olet valmis ottamaan tämän pienenpienen riskin, niin muista että sitäkin voit vielä vähentää nauttimalla aina vain tuoreita ja asiallisesti säilytettyjä tuotteita.

No voi jee... En ollut tullut ajatelleeksikaan raejuustoa... Sitä on kyllä tullut syötyä. Ei vaan tajua, että sekin on juustoa. :P Mutta sitä siis saa ilmeisesti syödä?

Fetaa olen myös ostanut monta krt melkein kaupasta, mutta jäänyt hyllylle, kun mies ei siitä hirveästi tykkää... Mutta sitäkin siis saa ilmeisesti syödä?

Mozzarella taas kuuluu "valitettavasti" meidän ruoka pöytään harvase pv, joten siihen on vaan niin kasvanut, ettei sitäkään tajua pitää "juustona", kun ei ole sitä tavallista liisteriä. Mascarponea taas tulee välillä käytettyä.

Kylläpä nyt taas on hankalaa... :P Ensimmäinen kolmannes on jo mennyt ja tähän asti olen onnistunut aika hyvin noita välttämään ihan varmuudeksi, mutta nyt vaan teki niin mieli. Neuvola on taas parin viikon päästä, mutta ei siltä hoitajalta hirveästi viitsi kysellä, kun toisinaan sen neuvot on vähän menneet mönkään... Tämä ei ole eka raskaus, enkä tajua, miten olen siitä selvinnyt. ;)

Niin, siis onhan se riski aika minimaalinen saada listeria. (Koputan.) En siis ole kuullut koko elämäni aikana kestään lähipiirissäni, joka olisi saanut listerian, puhumattakaan siitä, että olisi vielä saanut listerian raskaana ollessaan. (Koputan taas.) Mahdollisuudet siis on aika minimaaliset, vaikka neuvoista lipsuisikin. (Koputus.) ;) Eihän meistä kukaan vahdi ruokavaliotaan näin tarkasti kun ei ole raskaana. Mutta kyllä sitä vaan haluaa minimoida kaikki riskit, kun ei se pidempään kestä kuin tämä 9 kuukautta. Mieluummin näin kuin että ottaa riskejä ja stressaa asiasta. :)

Mielellään kuulen vielä vastauksia muiltakin, jos joillain sattuu olemaan lisää tietoa asiasta. :) Suuri kiitos jo vastanneille!!! :)

Miten tuo raejuusto nyt on tähän sotkettu? Tämä raskausajan suositushan itsessään koskee nimenomaan "pastöroimattomasta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja ja tuorejuustoja". Ei maitotuotteita kaikenkaikkiaan, eikä edes kaikkia juustoja.

Menee taas puurot ja vellit sekasin kun lietsotaan yleistä hysteriaa. Muistakaa että kalsiumin saanti on tärkeää raskausaikana, ja juustot on yksi parhaista kalsiuminlähteistä, kun muistaa valita vähärasvaisia, kuten esim. tuo raejuusto. Itselleni ainakin maistuu!

Siis siinä ohjeistuksessa, joka tulee neuvolasta, ei ainakaan mulla lue, että "pastöroimattomasta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja ja tuorejuustoja" ei saisi syödä. Siinä lukee yksinkertaisesti, etä pehmeitä juustoja ei saisi syödä. Niin kuin kirjoitinkin tuonne jo, niin minun neuvolontätini sanoi, että kaikkien pehmeiden juustojen kanssa sama homma... Ei siis ole väliä, että onko juusto valmistettu pastöroiduista lähtöaineista vai ei, sillä tästä huolimatta pehmeissä juustoissa saattaa piillä listeria vaara. Minä olen siis saanut saman ohjeistuksen kahdesta eri neuvolasta ja se oli tämä tuorein ohje molemmissa. (Ilmestynyt siis alunperin joskus 1,5 vuotta sitten... Pari lasta ja muutto ollaan saatu mahtumaan tähän saumaan...) Kuten sanoin, niin itse kuitenkin pohdin, että lasketaanko raejuusto, feta, mascarpone & mozzarella noihin, sillä ne ei kai ole niin pitkään kypsytettyjä... Ehkä siis se vaara piilee siinä valmistusprosessissa osittain...? En ole mikään alan ammattilainen, joten kunhan spekuloin. Tuli mieleen myös, että mites kotijuustot ja piimäjuustot sun muut...? Meidän sukulaisilla niitä on nimittäin aina pöydässä...

Minä en siis ole mitenkään ruuan suhteen hysteerinen raskausaikana... Kunhan kiinnostaisi faktat, sillä sitten tiedän ainakin jotenkin varoa ja voi hyvällä hyvällä mielellä mussuttaa, jos ei ole mitään suurempia epäilyksiä. Kyllä ainakin minä käytän ihan tervettä järkeä ja syön graavilohta ja salmiakkiakin kun siltä tuntuu. Tieten tahtoen en nyt kuitenkaan ala mitään kilon maksapihvejä kyllä paistamaan tai hulauta kurkusta alas pullollista vinkkua.

On nämä aika monimutkaisia asioita mielestäni. Toisaalla neuvotaan toista ja toisaalla toista. Ei tässä kannata ketään ylivarovaisena pitää, kun erilaisia neuvoja satelee joka tuutista. Ja lisäks neuvolan henkilökunnassakin on eroa, joku on enemmän välttämislinjalla, joku vähemmän. Suosituksiahan monet ruokaan liittyvät ohjeet ovat (osa tosin ehdottomia kieltoja) joten se miten suosituksiin suhtautuu on ihmisestä kiinni.

Tällaista tietoa löysin juustoista ja vähän muustakin:

http://kaksplus.fi/odotus-ja-synnytys/odottajan-ruokavalio-liikunta/20-kysymysta-odottajan-ruokavaliosta

Toosin pakko huomauttaa että jo pikainen googlaus löytää "asiantuntijasivuja" joissa annetaan vähän erilaisia ohjeita.

Tai pellavansiemenet: älä syö / ja jossakin: auttaa raskausajan ummetukseen...

Tai yrtit! Jossakin on neuvottu välttämään niitä, kun taas toisaalla kehotetaan maustamaan ruokaa yrteillä raskaana (terveellisempää).

Että kyllä tässä ohjeiden viidakossa on helposti sekaisin, ja ei mun mielestä ihme että terve maalaisjärki on AINAKIN VÄLILLÄ vähän hukassa, erityisesti ekaa odottavilla.

ps graavilohta en kyllä raskaana syö

Meidän neuvolan terkka kertoi, että kaikkia maitotuotteita, jotka on tehty pastöroidusta maidosta, voi syödä, ja Valion tuotteet kuulemma yleensä tehdään pastöroidusta maidosta, hän oli itse selvittänyt asian Valiolta. Eli katsokaa tuoteselostetta!

Ja kaikkia ei pastöroitujakin voi syödä hyvin kuumennettuna, esim. homejuustoa voi olla pizzassa.

Alkuperäinen kirjoittaja pastöroitu maito ok:
Meidän neuvolan terkka kertoi, että kaikkia maitotuotteita, jotka on tehty pastöroidusta maidosta, voi syödä, ja Valion tuotteet kuulemma yleensä tehdään pastöroidusta maidosta, hän oli itse selvittänyt asian Valiolta. Eli katsokaa tuoteselostetta!

Ja kaikkia ei pastöroitujakin voi syödä hyvin kuumennettuna, esim. homejuustoa voi olla pizzassa.

Puhut vähän ristiin nyt. Ensin että kaikkia pastöroituja maitotuotteita voi mielestäsi syödä ja sitten että kaikkia pastöroitujakin tuotteita voi mielestäsi syödä kuumennettuna. Eikös ne pastöroidutkin tuotteet ole pastöroitujakin, kuten sinihomejuusto. :D

Alkuperäinen kirjoittaja ristiriitaisia neuvoja:
ps graavilohta en kyllä raskaana syö

Graavolohta, jonka alkuperä, tuoreus ja valmistus on tunnettu, voi ilmeisesti syödä ihan huoletta. Itsevalmistettu graavilohi on siis ihan ok. Ne on ne vakuumipakatut fisut, joissa se vaara sijaitsee.

Meillä lukee näin:

HELSINGIN KAUPUNKI
Terveyskeskus/Ravitsemusterapeutit (8/2007)
ERITYISSUOSITUKSIA RASKAUDEN AIKAISEEN RUOKAVALIOON

TYHJIÖPAKATUT GRAAVISUOLATUT JA KYLMÄSAVUSTETUT KALAVALMISTEET, MÄTI PATEET, PASTÖROIMATON MAITO JA SIITÄ VALMISTETUT JUUSTOT SEKÄ PEHMEÄT JUUSTOT (esim. home- ja tuorejuustot)

Eli tuossa lukee TYHJIÖPAKATUT! Graavilohta voi siis kyllä itse muuten syödä, jos se on "tuoretta". Pastöroimattomien juustojen LISÄNÄ (eli SEKÄ) tulisi välttää PEHMEITÄ JUUSTOJA. Eihän sitä voi tuosta mitenkään muuten ymmärtää! Noin lukee sanatarkasti meidän ohjeistuksessa, joka juuri saatiin kaikkein tuoreimpana.

Mitäs teillä sitten lukee? Koko Helsingille nimittäin jaetaan tätä ohjetta.

Vaikka graavilohta ei olekaan kypsytetty perinteisesti paistamalla, niin voi sitä kalaa valmistaa muutenkin ja se on aivan syömäkelpoista. Suolagraavin lisänä voi lohen valmistaa "kysyttäen" sitruunassakin. Olettekos myös kuulleet suolalihasta? Kyllä on muitakin tapoja tehdä ruoasta syömäkelpoista kuin paistaminen.

^ tokihan se ruoka on syömäkelpoista monellakin tavalla valmistettuna. Raskaana olijaa kun vaan sattuu kiinnostamaan usein erityisesti se listeriariski -listeriahan ei ruuasta kuole, mikäli ruokaa ei kuumenneta tietyn pisteen yli.

Lueskelin tuossa Vau-kirjaa, kun mieleeni muistui tämä keskustelu.

Tässä tosin oli otsikkona nuo juustot, mutta kun kalastakin oli keskustelua, niin silmääni pisti tällainen...

"Graavattu tai savustettu kala (esim. savulohi) tulee syödä mahdolisimman tuoreena"
(s.33)

Tässä siis myös ollaan sitä mieltä, että graavi- ja savukalaa voi syödä tuoreena, mutta ilmeisesti noita kaupan ties kauanko sitten valmistettuja kaloja kannattaa välttää...

Neuvolassa sanottiin, että uusimman suosituksen mukaan myös raejuustoa pitäisi välttää. Neuvolantäti kyllä sanoi, ettei hän itse ole sitä mieltä. No, ajattelin välttää raejuustoa, kyllä tää muutama kuukausi ihan hyvin ilmankin menee...

Musta on aika hankalaa, kun tuntuu että ihan "varmaa" ja yhdenmukaista tietoa näistä ravintoasioista ei oikein meinaa saada. Aina on jotain ristiriitaisuuksia ilmassa. Luulisi, että asia olisi yksinkertaisempi, mutta aika paljon omaa harkintaa saa varmasti jokainen odottaja syömisessään käyttää. Toisaalta sellaista se elämä on :)

Espoon kaupungin ohjeessa lukee seuraavasti:

Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot - Ei suositella

Pehmeät juustot (esim. home- ja tuorejuustot) - Voivat olla riskituotteita. Kuitenkin pastöroidut tuotteet, joiden valmistus ja säilytys tapahtuu tarkasti valvotuissa olosuhteissa, ovat turvallisia käyttää (kotimaisten, suurten valmistajien tuotteet)

"Niin, siis onhan se riski aika minimaalinen saada listeria. (Koputan.) En siis ole kuullut koko elämäni aikana kestään lähipiirissäni, joka olisi saanut listerian, puhumattakaan siitä, että olisi vielä saanut listerian raskaana ollessaan."

Tähän kommentoisin sen verran, että terve, normaalin puolustuskyvyn omaava aikuinen ei välttämättä edes huomaa saaneensa listerian. Raskaana ollessa on immuunijärjestelmä erilainen ja tällöin listeriaan voi sairastua eli raskaana olevat kuuluvat listerian riskiryhmään. Onpa hyvä, ettet ole kuullut kenestäkään raskaana sen saaneesta, siihenhän näillä ruokarajoituksilla tähdätään.

Itse olen valmis syömään vaikka pelkkää kaurapuuroa 9kk, kunhan vauveli voi hyvin ja en aiheuta sille mitään vaaraan. Olen jättänyt kaikki juustot, paitsi tavallisen "kovan" juuston, suosiolla pois ruokavaliostani.

Ai, tätä on nosteltu... :) Joo, minä olen kyllä saanut tietää että vaikka listerian sairastaisi, niin sitä ei välttämättä edes tiedä. Se voi olla myös joillain aivan oireeton. Vaikka vauvalla olisi syntyessäänkin jokin "vaurio", niin ei sitä voitaisi siinäkään vaiheessa välttämättä jäljittää mahdollisesti sairastettuun listeriaan... Oikeastaan ei siis olla "selvillä vesillä" kuin vasta sitten kun lapsi on jo syntynyt ja todettu kaikin puolin "mallikelpoiseksi"... Mikään ei siis ole varmaan, sillä pastöroidusta maidosta valmistettuihin koviin juustoihinkin voi tulla listeria vielä myöhemmissä prosesseissa... On tämä niin vaikeaa. ;) Noh... Jokainen voi varmasti tehdä omat päätökset tämän keskustelun pohjalta kun ei mikään tosiaan tunnu olevan varmaa. Itse olen tehnyt päätöksen pysyttyäytyä kovissa pästöroidusta maidosta valmistetuissa juustoissa minimoidakseni nyt kuitenkin riskit... Olen kyllä unohtanut välillä noita kehoituksia ja suuhun on eksynyt vahingossa sulatejuustoa, poroa (idästä?), itämeren kalaa... :/ Olen muutenkin näköjään niin hajamielinen, että varovaisuus ei ole pahitteeksi ainakaan minulle. Ei pidä jäädä vellomaan tuollaisia. Odotus on onneksi jo loppusuoralla ja sitten kaikki kielletyt herkut maistunevat entistä paremmille. :) Hyvää odotusta kaikille muillekin! :)

Sally kirjoitti osuvasti. Listerian voi todella sairastaa oireettomasti, mutta se voi aiheuttaa keskenmenon (sikiö tutkitaan-->syy selviää). On täällä Elleissäkin kurjaa luettavaa kun joku on menettänyt vauvansa listerian vuoksi. Itse pyrin syömään vain sallittuja juttuja, koska vaikka riski olisi miten pieni tahansa, se ei auta jos se kuitenkin omalle kohdalle osuu. Itse en voisi elää asian kanssa jos omasta huolimattomuudesta aiheuttaisin terveelle sikiölle keskenmenon.

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä