Moraaliketjusta: Ampuisitko Stalinin?

Tuli tuosta moraaliketjusta mieleen. Jos sinulla olisi mahdollisuus ampua joku historian tuomitsema hirmuhallitsija, tekisitkö sen? Jos Suomessa nousisi valtaan joku, joka alkaisi tappaa/kiduttaa suomenruotsalaisia? Jos jossakin Aasiassa olisi hirveä hirmuhallitsija, jonka voisit tappaa, mutta matka tulisi tehdä omalla kustannuksella?

Jos itse vastaan. Minusta olisi tosi vaikeaa tappaa joku, mutta jos kyseessä olisi henkilö, joka jatkuvasti aiheuttaisi paljon tuskaa ja kuolemaa muille ihmisille ja tietäisin, että diktaattorin kuoltua saataisiin parempaa tilalle, olisi diktaattorin päiviltä päästäminen mielestäni oikein. Mutta moraalini on niin ala-arvoista, että minusta olisi kivempi, jos joku muu hoitaisi likaisen työn. :| (mutta voisi silti olla, että ampuisin)

Mä tappaisin nykyäänkin hirmuhallitsijat jos se olisi mahdollista :) Ei tarvis muuta syytä kuin se että johtaa terroristijoukkoa. En osaa nimetä .. MUtta kysymys ja teon mahdollisuus on muutenkin niin absurdi että jos näin olisi.. niin varmasti mulle voitaisiin osoittaa ne tyypit joiden takia oikeasti massat kärsii. Eli se alkuperäinen syy.. Ei välttämättä ne tekijät jotka on vain sätkunukkeja vaikkakin rikollisia.

Ex hirmuhallitsijoiden tappamisessa olisi yksi iso mutta.. Niiden tappaminen muuttaisi tulevaisuutta ja voisi synnyttää muita mm. hirmuhallitsijoita. Kierre olisi varma. Aina on joku kukkona tunkiolla.

näin
Jokainen voi olla jälkiviisas. Kuitenkin niin neuvostoliitossa kuin saksassakin tapahtui enemmistön tahto. Totalitarismi kasvaa demokratian pohjalta.

On aivan turha tulla sanomaan jälkikäteen toimineensa. Tänä päivänä harva valittaa ihmisten perusoikeuksien loukkauksista. Suomi on euroopan väkivaltaisin kansakunta, jossa on erittäin otollinen maaperä kaiken paskan kasaantumiseen. Moraalin ja heikompien puolustaja lytätään helposti ja nopeasti. Harva edes ajattelee sitä. On varsin viatonta toivottaa kuolemaa homoille tai sivareille. Siitä lauletaan armeijassa ja vitsaillaan humalassa. Suomalainen normi ei tunne ihmisarvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Mä tappaisin nykyäänkin hirmuhallitsijat jos se olisi mahdollista :) Ei tarvis muuta syytä kuin se että johtaa terroristijoukkoa. En osaa nimetä .. MUtta kysymys ja teon mahdollisuus on muutenkin niin absurdi että jos näin olisi.. niin varmasti mulle voitaisiin osoittaa ne tyypit joiden takia oikeasti massat kärsii. Eli se alkuperäinen syy.. Ei välttämättä ne tekijät jotka on vain sätkunukkeja vaikkakin rikollisia.

Ex hirmuhallitsijoiden tappamisessa olisi yksi iso mutta.. Niiden tappaminen muuttaisi tulevaisuutta ja voisi synnyttää muita mm. hirmuhallitsijoita. Kierre olisi varma. Aina on joku kukkona tunkiolla.
tämä on kyllä ihan totta! Noista hallitsijoista vaan toiset on vähemmän hulluja kuin toiset ja toiset osaa hoitaa hommansa piilossa.. (ketään ei viitti mainita ettei kohta ole turvallisuuspalvelu oven takana..)

harmaana en saa bannia ;)
ehkä sen joka oli enne leniniä ja ne jotka uhkas tsaaria..ja senkin sanon että tässä elämässä yhdessä jos toisessakin maailman kolkassa on muutama rodultaan ja elämänkatsomus kannaltaan mainitsematon ihminen jonka listisin vaikka heti..

ja tiedän että oikeamieliset voittaa aina! LUJA USKO VIE PARATIISIIN!!

no
vaikea uskoa että tappamaan pystyisin jos joku olis eessä polvillaan ja mulla ase kädessä.

mut toisaalta kun on telkkarista nähnyt ne lukemattomat juutalaislasten silmät leireillä kuolemaa tekemässä, ei joku Hitlerin posauttaminen tuntuis varmaan missään. pitäis vähän psyykata itteään tilanteessa.

eikä mun tehny yhtään pahaa kun kattelin Husseinin teloitusta, päinvastoin.

Kosto ei ole minun.
Ajattelen näin että jokainen joutuu vastuuseen teoistaan ja paha saa todellakin palkkansa, joten se olisi/on lohtunani jos joutuisin kyseisen henkilön takia kärsimään tai joutuisin näkemään rakkaimpieni kärsivän. Oletetaan siis jos olisin elänyt Stalinin aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Grace:
Kosto ei ole minun.
Ajattelen näin että jokainen joutuu vastuuseen teoistaan ja paha saa todellakin palkkansa, joten se olisi/on lohtunani jos joutuisin kyseisen henkilön takia kärsimään tai joutuisin näkemään rakkaimpieni kärsivän. Oletetaan siis jos olisin elänyt Stalinin aikaan.
No miten esim Hitler maksaa miljoonien juutalaisten massamurhan? Eikös se edellyttäs että hänet tapetaan noin 6 miljoonaa kertaa?

:eek:

Sen hän on kokenut vasta 1 kerran..

Hmm..

Vai viittaatko nyt ihan kuolemanjälkeiseen?

näin
Kosto ei ole minun.
Ajattelen näin että jokainen joutuu vastuuseen teoistaan ja paha saa todellakin palkkansa.../quote]

Todellisuudessa se ei mene näin. Sorrettujen toivoa on aina pidetty yllä sillä, että paha saisi palkkansa joskus. Todellisuudessa paha saa enemmän rahaa, ravintoa ja hienoja huoria.

äiti neljälle
En ampuisi enkä yksin voisi paljon tuomitakaan. Jokainen kyllä joutuu pahat tekonsa maksamaan takaisin ja luotan, että oikeus tapahtuu niin hyvässä kuin pahassa...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei se tappaminen loppuisi koskaan, aina on tilausta näille hitlereille. Eihän nyt yksi ihminen sentään koko hommaa johda ja tilalle on tulijoita.
Eli siis annetaan heidän tehdä raakuuksiaan ihan rauhassa? Just joo..
Ja jos ihan itse käyttää aivojaan niin tuosta voi myös lukea sen pointin, eli jos ei esim Hitler olisi ollut sen hemmon nimi, joka silloin nousi valtaan, se olisi ollut joku muu ja sama olisi tapahtunut silti. Et kai sä kuvittele, että Hitler, vaikka ilmeisen taitava olikin, olisi yksin tuon kaiken saanut aikaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Dude-76:
Kosto ei ole minun.
No miten esim Hitler maksaa miljoonien juutalaisten massamurhan? Eikös se edellyttäs että hänet tapetaan noin 6 miljoonaa kertaa?

:eek:

Sen hän on kokenut vasta 1 kerran..

Hmm..

Vai viittaatko nyt ihan kuolemanjälkeiseen?
Kyllä viittaan.

Yhteistyössä