Mopokortti jos on jo ajokortti :)

Eli oon suunitellu käydä tekemässä mopokortti kokeen. Tarviiko miun muuta kun maksaa se 15e koe maksu vai onko siinä sit vielä jotain muita maksuja? Ja tarviiko viedä lääkärintodistusta kun kuitenkin autolla saan ajaa :D oon kyl ajatellu käydä kyselemässä, mutta jos täällä vaikka olisikin tietoa niin se olisi mukavaa :)

mom
Kaiken järjen mukaan jos sinulla on jo ajokortti, et tarvitse mopokorttia.
Poliisin sivuilta:
Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille, ellei heillä ole A1-, A- tai B-luokan ajokorttia.

jos on syntynyt tuon 1985 jälkeen niin pitää käydä suorittamassa mopokortti koe ja siten saan korttiini merkinnän, että saan ajaa mopolla kun se tuli tuon vuoden jälkeen kaikille pakolliseks olkoon ajokortti tai ei..

vieras
jos olisit 15-vuotta ja ilman ajokorttia tai 18-vuotias ilman ajokorttia nitten sitten mopokortti pitäis suorittaa. mutta kun sulla on jo ajokortti niin ei tarvitse suorittaa enää mopokorttia. mopokokeessa ei tehdä muuta kuin teoriakoe ja siinä se.. eli turhaan maksaisit 15?.

ellukka1
Alkuperäinen kirjoittaja nedra:
Alkuperäinen kirjoittaja ellukka1:
b kortin mukana saa automaattisesti MT kortin eli mopo ja traktori kortin.
Ei saa,ne pitää erikseen suorittaa,mutta b kortilla saat mopoa tai tavallista traktoria ajaa.
no minä kyllä saan ajaa ja pelkkä b kortti mulla on 3kk sitten kävin autokoulun. autokoulussa näin OPETTIVAT ja AKE.n sivuilla näin lukee.

Ei saa,ne pitää erikseen suorittaa,mutta b kortilla saat mopoa tai tavallista traktoria ajaa.
no minä kyllä saan ajaa ja pelkkä b kortti mulla on 3kk sitten kävin autokoulun.
Saat saat,mutta ei sulla varmaan niitä kirjaimia ole kortissa?

ellukka1
no minä kyllä saan ajaa ja pelkkä b kortti mulla on 3kk sitten kävin autokoulun.
juu ei niitä erikseen laiteta jos niitä ei ole aikaisemmin suorittanut..

Aivan eli esimerkiksi mopoautoa et saa ajaa ja muistaakseni maantietraktoriin vaaditaan se T (jälkimmäisestä en ole varma).

ellukka1
Aivan eli esimerkiksi mopoautoa et saa ajaa ja muistaakseni maantietraktoriin vaaditaan se T (jälkimmäisestä en ole varma).
juu maantietraktoria en saa ajaa ( en tosin ole koskaan traktorilla ajanut enkä tule koskaan ajamaankaan) mopoautoa saan kyllä ajaa ;) esimerkiksi monissa mopoautoissa vaaditaan b-kortti ja pelkkä M-kortti ei riitä syytä tähän en tiedä.Aken sivuilta en pomoautost juttua löytänyt.

ellukka1
tuossa tuosta mopoauto hommasta:

http://www.autowiki.fi/index.php/Mopoauto

eli Mopoautolla ajo edellyttää M-ajokorttiluokkaa, mutta sitä saa ajaa jos on suorittanut ylemmän tason korttiluokan, kuten A tai B.

vieras
Mopokortti

Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille, ellei heillä ole A1-, A- tai B-luokan ajokorttia. Ajokorttilupaa mopokortin saamiseksi haetaan kirjallisesti ja henkilökohtaisesti asuinpaikan poliisilta. Lupa on maksettava hakemusta jätettäessä.

ellukka1
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mopokortti

Mopokortti on pakollinen vuonna 1985 tai sen jälkeen syntyneille mopoilijoille, ellei heillä oleA1-, A- tai B-luokan ajokorttia. Ajokorttilupaa mopokortin saamiseksi haetaan kirjallisesti ja henkilökohtaisesti asuinpaikan poliisilta. Lupa on maksettava hakemusta jätettäessä.

juuri näin.

juu maantietraktoria en saa ajaa ( en tosin ole koskaan traktorilla ajanut enkä tule koskaan ajamaankaan) mopoautoa saan kyllä ajaa ;) esimerkiksi monissa mopoautoissa vaaditaan b-kortti ja pelkkä M-kortti ei riitä syytä tähän en tiedä.Aken sivuilta en pomoautost juttua löytänyt.
Mopoauto ei ole samassa ajoneuvoluokassa mopon kanssa,mutta voinhan olla väärässä,uskon kuitenkin ihmistä joka asian minulle kertoi ja joka ammattinsa puolesta melko paljon tietää kyseisen alueen laista..
:D

ellukka1
Mopoauto ei ole samassa ajoneuvoluokassa mopon kanssa,mutta voinhan olla väärässä,uskon kuitenkin ihmistä joka asian minulle kertoi ja joka ammattinsa puolesta melko paljon tietää kyseisen alueen laista..
:D
kuten jo sinulle laitoin tuon linkin niin lukaseppas siittä.. ja ihan ammattinsa puolesta ne sielä autokoulussakin varmasti opettavat millä saa ajaa ja millä ei? itseasiassa minusta olisi jopa aivotonta että B kortin omistaja joutuisi ajamaan M kortin että voi ajaa n. 2heppasella autolla :eek: kun b kortilla voi kuitenkin ajaa kuitenkin satoja hevosvoimia "äkäisemmälläkin" autolla.

ellukka1
tuossa on suoraan AKE:n sivuilta :

http://www.ake.fi/Ake/index.aspx?ID=321

A- ja B-luokan ajokorteilla saa ajaa myös mopoa ja kevyttä nelipyörää.

tuota ei varmaankaan enään voi kieltää olisi muuta väittänyt vaikka rouva persidentti? :whistle:

Yhteistyössä