Mooonta ongelmaa yksivuotiaan kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bubi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bubi

Vieras
Mun yksivuotias poikani:

-Ei syö vieläkään kiinteitä. Ainoastaan tissi kelpaa ja aivan sileät soseet (joskus). Leipää myös nakertaa mielellään sormiruokana. Hampaita on jo seitsemän.

-Ei suostu laittamaan ulkokenkiä jalkaan ja jos saan ne jalkaan, ei suostu ottamaan niissä yhtään askelta. Heittäytyy maahan mahalleen/selälleen ja HUUTAA.

-Ei nuku omassa sängyssään, mikä ei kyllä minua haittaa, mutta heräilee silti tunnin välein huutamaan. Yöimetykset on lopetettu vähän aikaa sitten (ajattelin, että se olisi vaikuttanut ruokahaluun, mutta ei ole vaikutusta).

Maaliskuussa pitäisi mennä päiväkotiin... Pärjääköhän se siellä ollenkaan? :(

Onko kenelläkään antaa vinkkejä, miten esim. kengillä kävelyä voisi harjoitella?

Onko kengät liian isot tai muuten liian raskaat, oletko kokeillut erilaisia kenkiä?

Miten muuten sormiruoka, suostuisiko syömään muutakin kuin leipää siten itse. Oletko antanut lusikalla itse opetella syömistä, jos siten innostuisi?

Tosta syömishommasta olisin huolissani. Alat rajoittamaan tissin antamisen esim vaan aamuun ja iltaan, sitte tarjoat 5 kiinteää ateriaa päivässä ja ruokajuomana maitoa mukista. Kyllä lapsi syö kun oikeasti on nälkä.

Kengistä en olisi huolissani. Jos lapsi on vasta oppinut kävelemään, voi se kengillä kävely tuntua vieraalta ja vaikealta. Harjottelua vaan.

Otat lapsen kanssa muutaman yön unikoulua omassa sängyssä. Voi alkuun tuntua toi vaikealta ja hermoja raastavalta, mutta kun jaksaa vaan jatkaa niin kyllä lapsi oppii.

Mulla on 1v kaksoset. Mä laitoin likat omaan huoneeseen omiin sänkyihin 5kk iässä, siihen loppu yösyönnit. Kiinteät aloitettiin 4kk, nyt syövät normaalia kotiruokaa. Kenkiä pidetään ulkona, vaikkeivat vielä oikein kävele.
Esikoisenkin kanssa menty samalla lailla kuin kuopustenkin.

pienet kengät? anna kontata ja alkaa omaehtoisesti kävelemään kengillä. hanki sisäkengät myös.
anna karkeampaa ruokaa ja lusikka omaan käteen, että syö itse. tulee sotkua, mutta kai teillä on pesukone...
illalla vie ajoissa omaan sänkyyn nukkumaan ennen kuin on liian väsynyt, että saa itse nukahtaa.

sormiruokaa vaan. vaikka makaroonilaatikkoa. tai keitettyjä porkkanoita, perunoita ja uunilohta tms. ja annat sen tuupeltaa kaikessa rauhassa sen kanssa. aluksihan se on tietty sitä että tungetaan suu täyteen ruokaa ja sitte yökitään ja syljeskellään, mutta kohta se oppii minkä verran suuhun kannataa kerrallaan laittaa.

minkämerkkiset kengät teillä on? ovatko tarpeeksi väljät? jos lapsi on tavallinen pullukka suomalaisvauva niin ei sille pitää olla leveälestiset kengät nauhakiinnityksellä. tepsut on hyvät. kuomat on myöös yksvaihtoehto. eccot ja vikingit on liian kapeat monelle vauvalle, sitten jos jalka on vielä rintava, niinkuin vauvan jalka yleensä on niin ei tuommoiset istu kunnolla, vaan puristavat jalkapöydän päältä.
voithan käyttää ulkoillessa myös toppatöppösiä, nollakelissä ne on tietysti liukkaat mutta kun on enempi pakkasta niin toimivat varmasti paremmin.

Kyllä. Olen kokeillut erilaisia kenkiä. Meillä on Kuomat ja sitten vielä sellaiset edestä avattavat talvisaappaat. Niihinkin on mennyt jo sata euroa. Poika oppi kävelemään jo 10kk iässä. Kun ei vielä ollut lunta, käytössä olivat toppatöppöset, eikä poika niilläkään kävellyt ulkona.

Joskus maistuu sormiruokana kananpalaset tai keksi tms. Osaa siis pureskella jos haluaa. Lusikalla syöminen ei onnistu, alkaa vain heittelemään sitä lattialle. Joskus kun on vahingossa mennyt suuhun, olen kehunut kovasti.

Neuvolassa eivät ole puuttuneet syömiseen, koska poika kasvaa todella hyvin. On todella pyöreä ja hyväntuulinen taapero. Ilmeisesti maitoni on ravitsevaa. Olen kokeillut imetyksen rajoittamista päiväsaikaankin, mutta silloin touhu vasta meneekin mahdottomaksi. Silloin poika ei suostu syömään YHTÄÄN MITÄÄN. Olin jo sairaalassakin kaksi päivää, ja sinä aikana poika ei syönyt yhtään mitään kiinteitä. Tuttipullokaan ei kelpaa, joten poika oli kaksi vuorokautta syömättä.

Meillä on todella temperamenttinen lapsi, joten ihan mitkään perinteiset keinot ei toimi.. Kiinteät aloitettiin jo 5,5kk iässä ja kaikkea on maisteltu. Silloinkin kyllä ongelmana oli, että karkeammat soseet ei menneet alas. Poika alkoi kakomaan jo ihan pienestä murusesta ja kieltäytyi sen jälkeen syömästä kokonaan. Hänellä on kai poikkeuksellisen ahdas kurkku :/

Niin ja tuosta ruokailusta vielä. Poika ei ole siitä yhtään KIINNOSTUNUT. Olen tarjoillut esim. makaronilaatikkoa, keittetyjä vihanneksia suurina paloina jne. Mutta poika vain nousee pois syöttötuolista ja lähtee leikkimään. Ei siis minkäänlaista mielenkiintoa syömiseen. Joskus saattaa haukata omenasta palasen. Banaani myös on kelvannut. Tarjoan aina silloin tällöin pojalle myös itse syömääni ruokaa omalta lautaseltani, josko se maistuisi, mutta eeeeei. Lattaille tippuneita murusia sen sijaan kyllä syö mielellään.

En tiedä onko pojalle tullut joku trauma tästä syömisestä kun on palasia jäänyt kurkkuun...Olen kuitenkin aina ruokailutilanteessa rauhallinen ja jos ei muutaman yrityksen jälkeen maistu niin en liikaa tyrkytä.

Meillä refluksi aiheutti syömättömyyttä. Ja refluksi johtui allergioista. Noista vaivoista voivat johtua myös heräilyt. Koita jättää itseltäsi ja lapseltasi maito pois (sinulle tilalle kaksi kalkkitablettia lapselle puolikas). Parissa viikossa pitäisi helpottaa. Mahahapot polttavat ruokatorvea ja kiinteiden syöminen sattuu.

Sitten varaat ajan hyvällle lastenlääkärille. Vaihda lääkäriä jos ensimmäinen ei teitä hoida kunnolla.

Huh, luulin että meidän lapsella on temperamenttia, mutta ei ole sentään kahta päivää ollut syömättä omasta tahdostaan... Onko lapsi terve, onko esim. korvat tutkittu? Tai allergiat? Ei mene minusta enää normaalin piikkiin jos yksivuotias ei suostu syömään ollenkaan muuta kuin maitoa. Meillä kuopuksella on jatkuvia korvatulehduksia, ja se oireilee aina ensimmäisenä sillä että poika ei syö kuin maitoa ja on hermostuu herkkään pienistäkin asioista, eli on jatkuvasti tyytymätön.

Tsemppiä! :hug:

Joo! En maininnutkaan sitä, että allergiat on tutkittu, maitoallergia todettu. Kärsi pienempänä myös todella paljon refluksista, jolloin itse lopetin maitotuotteiden syönnin. Heti tehosi. En ole siis edelleenkään syönyt maitotuotteita, enkä antanut lapsellekaan. Riisi, peruna, suklaa, kananmuna ja tomaatti aiheuttaa myös oireita. Muutenkin on tosi herkkämahainen. Maitoallergiadiagnoosia varten meidän piti käydä kymmenellä eri lääkärillä, ennen kuin uskoivat allergiaksi. Kaikki sanoo vaan aina, että vauvoilla on "kehittyvä suolisto".

Eli allergiat on käytönnössä poissuljettu. Itse olen tosi tarkkana syömisten kanssa. En syö mitään ilmaa aiheuttavia ruoka-aineita. Heräämiset ei johdu useimmiten siis mahakivuista, vaan ne on kai vaan pojan tapa tarkistaa, että äiti on paikalla.

Niin ja tuosta ruokailusta vielä. Poika ei ole siitä yhtään KIINNOSTUNUT. Olen tarjoillut esim. makaronilaatikkoa, keittetyjä vihanneksia suurina paloina jne. Mutta poika vain nousee pois syöttötuolista ja lähtee leikkimään. Ei siis minkäänlaista mielenkiintoa syömiseen. Joskus saattaa haukata omenasta palasen. Banaani myös on kelvannut. Tarjoan aina silloin tällöin pojalle myös itse syömääni ruokaa omalta lautaseltani, josko se maistuisi, mutta eeeeei. Lattaille tippuneita murusia sen sijaan kyllä syö mielellään.

En tiedä onko pojalle tullut joku trauma tästä syömisestä kun on palasia jäänyt kurkkuun...Olen kuitenkin aina ruokailutilanteessa rauhallinen ja jos ei muutaman yrityksen jälkeen maistu niin en liikaa tyrkytä.

Meillä oli pikkuneidin kanssa saman laisia ongelmia. Rupesi syömään kunnolla vasta tuossa 1v 2kk iässä ihan yllättäen. Siihen asti mentiin melkein pelkästään maidolla. Itse olin vähän kärsimätön, mutta pitää kiittää päiväkotia kun jaksoivat päivästä toiseen syöttää säännöllisesti ja kokeilla =D Kotona unohdin syöttötuolin ja neito sai syödä lattialla ym. ja toohottaa samalla ja ruokaa upposi "vahingossa" . Hassua on myös että hän pitää voimakkaista mauista ja vauvan ruuat eivät oikein uppoa. Lisäksi kun olemme antaneet hänen "sekoittaa" puuroa tai "paistaa" jauhelihaa niin on kummasti maistunut.
Nykyään 3kk myöhemmin tyttönen istuu nätisti ja syö itse hyvällä ruokahalulla ja kaikki uppoaa =D eli ei vielä suurempaa huolta =) jos kerta kasvaa hyvin. Kaikki ajallaan.

Oletko ihan varma, että refluksi ei vaivaa? Onko teillä ollut siihen lääkitystä?
Meillä kurkkua ahtautti suuri kitarisa, jonka poisto paransi syömistä. Refluksi kyllä edelleen vaivaa.

Oletko ajatellut mahdollisuutta,että jäisit vielä lapsesi kanssa kotiin? Kuullostaa sille,että olisi tarpeen saada kasvaa ja kehittyä ihan rauhassa. Tokihan voi olla niin,että hoidossa homma rupeaa pyörimään erilailla... tai sitten ei.

Vaikuttais ettei teillä kuitenkaan ole allergiat vielä selvillä. Refluksiinkin kannattaa hakea kokeeksi lääkitys. Isompana se oireilee erilailla kun ihan vauvalla ja on sen takia hankalampi huomata. Eli lääkäriin mars.

Koittaisin jättää ruokavaliosta kotimaiset viljat pois. Vaikka yhtä hyvin oireita voi tulla riisistäkin. Meillä lapset eivät syöneet sellaista ruokaa mistä tulivat kipeäksi. Tai ekat pari kertaa söivät ja siihen loppui. Ja olivat allergisia lähes kaikelle. Parin kolmen vuoden iässä allergiat helpottivat mutta kymmenen vuotiaalla on vieläkin refluksia jos syö maitotuotteita paljon. Nyt vaan yskii yöllä.

Kiitos vinkeistä. Toivon kovasti, että poika alkaisi yhtäkkiä syömään. Kotimaiset viljat ovat ainoita, joita poika suostuu joskus miellelään syömään leivän muodossa, eikä niistä ole kyllä tullut oireita. Sen sijaan perunasta ja riisistä on tullut kovaa mahakipua. Refluksia itsekin mietin, koska tänäkin aamuna poika oksensi mun päälle. Siihen kokeiltiin pienempänä Gavisconia, enkä ole varma sen tehosta... Tuntui, että maidoton dieetti tepsi, joten lopetin Gavisconinkin käytön. Silloin lääkäri sanoi, että kiinteiden syömisen pitäisi auttaa refluksiin... Eikö tämä sitten pidäkään paikkaansa?

Olen miettinyt myös imetyksen lopettamista, mutta nuo apteekin maidottomat korvikkeet ei sovi/maistu missään muodossa. Tuttipullo ei kelpaa, eikä myöskään nokkamuki. Ruokaan olen kokeillut sekoittaa, mutta kun ei muutenkaan sitä syö niin ei mene siinäkään muodossa alas.

Huolettaa vähän tuo ravintoaineiden saanti... Äidinmaidosta saa tietenkin kaikkea, mutta pitäisikö teidän mielestänne antaa kalsiumia ja rautaa purkista?

Miten allergiat saa testattua? Verikokeesta ei 6kk iässä löytynyt mitään allergiaa. Suolisto-oireinen maitoallergia todettiin altistuksella, jota jatkoimme kotona. Vaikea tehdä mitään altistusta, kun poika ei syö yhtään mitään :D

Ei meillä ainakaan vielä 1,5v sujunut ulkokenkien kanssa kävely, varsinkaan kun oli talvi (niin kuin nytkin). Pihalla seisoi aina vain paikallaan tai meni suosiolla kontaten. Talvikengät ja varusteet on tosi hankalat noin pienelle.

Joo... Olenkin monesti sanonut, että meidän pitäisi asua jossain kuumassa ja aurinkoisessa maassa. Poika saisi rauhassa juoksennella paljain varpain hiekkarannoilla :) Nyt luin muitakin ketjuja tästä aiheesta ja huomasin, että meidän poika ei todellakaan ole ainoa, joka ei suostu kävelemään talvikengillä. Ehkä sitten päiväkodissa innostuu, kun näkee muutkin lapset taapertamassa lumihangessa... Tai sitten viimeistään kesälllä.

Ruokailu onkin sitten vähän kinkkisempi juttu.

Lukematta muita vastauksia: meillä reilu 1v poika innoistui sormiruokailusta raejuuston avulla. Sitä ennen ei oikein tajunnut mistä oli kyse; yritin tarjotavesimelonia, kurkkua, päärynää ym. mutta mikään ei mennyt. Raejuustosta poika innoistui niin, että sen myötä oppi syömään leipääkin itse. Tosin meillä ei ole ollut ongelmia varsinaisen ruuan kanssa.

Kannattaa käydä lastenlääkärillä, neuvoloissa ei ole aina ihan ajantasaista tietoa. Meillä esim. poika oli niin allerginen, että 1v iässä joi apteekin maitoa ja söi 4 ruoka-ainetta. Lastenlääkäri määräsi siihen rinnalle vitamiinilisät (se oli reseptillä), jotta lapsi saisi kaiken tarvitsemansa. Sitä syötiin n. puoli vuotta, ja siinä ajassa ruokavaliokin laajeni.

Ruoka-allergiat ei näy luotettavasti verikokeissa.

Kiitos vinkeistä. Toivon kovasti, että poika alkaisi yhtäkkiä syömään. Kotimaiset viljat ovat ainoita, joita poika suostuu joskus miellelään syömään leivän muodossa, eikä niistä ole kyllä tullut oireita. Sen sijaan perunasta ja riisistä on tullut kovaa mahakipua. Refluksia itsekin mietin, koska tänäkin aamuna poika oksensi mun päälle. Siihen kokeiltiin pienempänä Gavisconia, enkä ole varma sen tehosta... Tuntui, että maidoton dieetti tepsi, joten lopetin Gavisconinkin käytön. Silloin lääkäri sanoi, että kiinteiden syömisen pitäisi auttaa refluksiin... Eikö tämä sitten pidäkään paikkaansa?

Olen miettinyt myös imetyksen lopettamista, mutta nuo apteekin maidottomat korvikkeet ei sovi/maistu missään muodossa. Tuttipullo ei kelpaa, eikä myöskään nokkamuki. Ruokaan olen kokeillut sekoittaa, mutta kun ei muutenkaan sitä syö niin ei mene siinäkään muodossa alas.

Huolettaa vähän tuo ravintoaineiden saanti... Äidinmaidosta saa tietenkin kaikkea, mutta pitäisikö teidän mielestänne antaa kalsiumia ja rautaa purkista?

Miten allergiat saa testattua? Verikokeesta ei 6kk iässä löytynyt mitään allergiaa. Suolisto-oireinen maitoallergia todettiin altistuksella, jota jatkoimme kotona. Vaikea tehdä mitään altistusta, kun poika ei syö yhtään mitään :D

Jos on hankala refluksia niin kiinteätkin voi tehdä vaivaa. Oma poika oksens sinne 1v3kk saakka ja oli refluksiaa vaikka söi jo samaa kun muutkin. Ja itse vielä aikuisena joskus kärsin tuosta takasin virtaamisesta. Muksu on nyt 4v ja joskus edelleen nousee. Kannattaa jatkaa edelleen asioiden tutkimista, ei tuo kuulosta siltä että lapsella ois hyvä olla ja ruokatouhu ois vaan temppuilua.

Kiitos neuvoista. Täytynee taas mennä lääkäriin. Olemme käyneet siellä väh. kerran kuussa viimeisen vuoden ajan. Onneksi on vakuutus. Yksityiselläkään lääkärit ei vaan tunnu koskaan ottavan todesta näitä mun epäilyjä. Poika on niin hyvinvoivan näköinen. Nytkin tanssii tuossa vieressä musiikin tahdissa ja naureskelee.

Yhteistyössä