Montessoripäiväkoti, mitä mieltä?

  • Viestiketjun aloittaja Blume
  • Ensimmäinen viesti
vv
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilehmä:
Asuin melkein vuoden talossa, jonka pihalla oli montessoripäiväkoti. Poikkeus sitten vahvistaa säännön, siellä se lasten arvostaminen tarkoitti sitä että lapsia ei kielletty vaikka kiroilivat minulle päin naamaa ja yksivuotiaat seisoivat pihalla ilman mitään tekemistä, kun yksi vasta kävelemään opetteleva tyttö alkoi itkemään niin hoitaja sanoi että lapsi vasta totuttelee ja itkee äidin perään. Minun piti mennä ottamaan lapsi syliin kun hoitajat ei tehneet elettäkään |O
No ei kyllä ole montessoripäiväkoti ollut, kun ei niihin edes oteta alle 2,5- vuotiaita.
No Keravan Miossa ainakin on, joten ota selvää ennekuin väität mitään.
Kumma sattuma sitten että kaikissa kolmessa kaupungissa missä olen asiaa selvittänyt ovat sanoneet etteivät ota alle 2,5- vuotiaita, kun ei kuulemma metodit toimi sitä nuoremmalla.
 
Montessoriohjaaja
seuraavissa paikoissa:

Hämeenlinna, Jukolanraitilla alle 3v
Hyvinkää Kirsikka2v-6v
Kajaani, Kiva Paikka alle 3v
Kerava Mio 2v-6v
Kuusamo alle 3v
Vantaa Helmivene alle 3v
Vantaa Tikkurila Rantakaisla 0-3v

Alle 3-vuotiailla toimii metodit siinä missä isommillakin.
Varhaislapsuus montessoripedagogiikasssa käsittää ihmisen kehityksen hedelmöittymisestä noin kolmeen vuoteen saakka. Nykyään on Suomessakin alle 3-vuotiailla mahdollisuus olla montessoriympäristössä.

Elokuussa 1992 Helsingin yliopiosto ja Montessoriyhdistys järjestivät kurssin, jossa italialainen tohtori Silvana Montanaro luennoi montessoripedagogiikan käytöstä alle 3-vuotiaiden lasten kasvatuksessa.

Montessorin mukaan jo kohdussa sikiötä ympäröivät erilaiset aistiärsykkeet, äidin jatkuva sydämen ääni ja muut ympäristön äänet sekä tuntoaistin kautta saatavat muistot. Lapsen tulo kohdun ulkoiseen maailmaan on hänelle suuri järkytys. Häntä saatetaan roikottaa jaloista pää alaspäin ja läimäytetään selkään ja takapuolelle. Lapset kapaloidaan vaikka heidän tulisi voida liikuttaa vapaasti käsiään saaden tuttuja, turvallisia kosketusaistimuksia. Sen sijaan heille työnnetään tutti suuhun - täysin vieras esine. Montessori painotti lempeän syntymän merkitystä, esim. ottamalla huomioon kuinka vauvan pää joutuu koville synnytyksen tapahduttua alakautta ahtaasta paikasta. Mielellään koskemme vauvan päätä, silitämme rakkaudella, mutta vauvan pää on arka - ei kosketa päähän jne.

Alle 3-vuotiaat lapset saavat montessorikasvatusta kehitystasonsa mukaan. Mitä kaikkea jo 1-vuotias voi tehdä? Montesssoreissa on ns. valmisteltu ympäristö, joka on lasten tarpeita varten kuten sopivat huonekalut, matalat hyllyt joista lapsi saa otettua tavaraa jne. Pienille näytetään asioita kuten isommillekin suhteessa ikätasoon.

Jo pienikin lapsi ymmärtää mitä on järjestys. Lapsi haluaa tavaroiden olevan samoilla tutuilla paikoilla, se luo turvallisuutta. Pienten puolelta on sitten hyvä jatkaa isompien ryhmässä, säännöt ja toiminta on tullut tutuksi aiemmin.



 
Minna
Mielipideaisioita, mutta oikeasti ei voi tietää ennekuin käy tutustumassa paikkaan.
Opetusmenetemä on hieno ja välineet loistavia, mutta hyvin paljon on kiinni ihmisistä,joita siellä työskentelee. Aivan kuten muissakin hoitomuodoissa.
Meidän kohdalla kaikki on ollut erinomaisen hyvin- parempaa ei voi toivoa. Lapsi oli ollut perhepäivähoidossa reilun vuoden kun hän sai kuin taivaan lahjana paikan läheisestä Montessori-päiväkodista. Poika muuttui täysin! Sitä ilon ja innostuksen määrää on vaikea kuvailla, joka sai hänet valtaansa. kun hän pääsi puuhastelemaan opetusvälineillä. Lapsella oli selkeästi luontainen tiedon jano, jota hän pystyi täyttämään asianuntevassa ohjauksessa ja itse tekemällä. Iltapäivä oli sitten ihan 'normaalia' leikkiä ja ulkoilua. Aina ei meidän poika kyllä malttanut lopettaa 'töiden' tekoa vaan innoissan jatkoi monesti pitkälle iltapäivään. Se juuri on niin hyvää tässä menetelmässä, että lapsi saa tehdä asoita kiinnostuksen mukaan rauhassa eikä koko ajan tervitse vaihtaa tekemistä, juuri kun on hyvä 'putki' päällä.
Lapseni siirtyi sitten myös Montessori-luokalle kouluun ja on ollut koko ajan erittäin motivoitunut ja tyytyväinen opiskeluun siellä- ei vaihtaisi! Toditusten arvosanat puhuvat myös vahvaa kieltä hyvistä oppimistuloksista :) Asia, jota ei varmaan turhaa näinä aikoina arvosta on myös lasten hyvä käytös, joka heijastuu kotiin ja harrastuksiin asti. Me katsomme perheenä olleemme suorastaan lottovoittajia saatuamme aikoinaan lapselle pikan Montessori-päiväkodissa ja sitä kautta myös koulussa.
 
Toivottavasti niissä on eroja. Se missä kävin tutustumassa opiskeluaikana oli todella kolkko paikka verrattuna normaalipäiväkotiin.
Ja mitä tulee tohon päin naamaa kiroiluun jne niin sitä kyllä on harrastettu tuola eräässä normipäiväkodissa. Aidan yli ohikulkijoille eikä hoitajilta mitään reaktiota.
 
mie taas
Ihan samalla tavalla siellä montsassa leikitään, jutellaan ja ollaan kavereiden kanssa. Ei todellakaan ole mikään iloton paikka. Lasten nimenomaan annetaan olla lapsia mutta heidät otetaan huomioon yksilöinä. Lapselle oppiminen ei ole taakka vaan lapsella on luontainen halua oppia uutta = ).

Me vanhemmat vaan usein luulemme että se olisi lapselle jotenkin raskasta. Päinvastoin lapsi oppii tunnistamaan itsensä ja omat tarpeensa ja sen mitä oikeasti haluaa tehdä.
Suomessa koulu alkaa vasta seitsenvuotiaana jolloin lapsella ei enää näitä herkkyyskausia oppimiselle ole ainakaan niin vahvana...silloin se oppiminen todella saattaa olla tuskallista ja vaikeaa.

 
Ohjaajana M-päiväkodissa
Olen kirjoittanut vastauksia joihinkin kysymyksiin, uudet kiinnostuneet vanhemmat ehkä lukevat asian ollesa kenties ajankohtainen.

Palaan toisessa ketjussa muutama päivä sitten olleeseen aiheseen satujen lukemisesta.

Osassa Montessoreita niitä on, satuja sekä tositarinoita luetaan lapsille. Lapsilla on mahdollisuus tutustua katsellen satukirjoja, oikeasti totta oleviin tarinoihin kertoen eläimistä, avaruudesta jne.
 
ei ulkoilua eikä leikkiä
Meillä on erittäin huonoja kokemuksia montessoripäiväkodista. Jos luet Maria Montessorin lapsen salaisuus kirjaa huomaat että montessori oli sitä mieltä että lapset eivät tarvitse leluja eikä leikkiä. Samoin hän inhosi satuja. Ja tätä meidän tarha ainakin sovelsi. Lapset tekivät koko aamupäivän, monta tuntia pelkkiä montessoritöitä ja viisivuotiailla oli jo kahtena päivänä viikossa erittäin koulumainen viskari! Arvaa vaan, olivatko lapset ihan väsyneitä pelkkä'än ongelmanratkaisuun, mitä tuo työskentely on. Ja vielä väsyneempiä istumiseen visakrissa.

Ja toinen asia, ulkoilua oli ainostaan 1h keskellä päivää. Ja iltapäivälläkin oltiin sisällä. Ja tästä ei tehty poikkeuksia vaikka oli upea kesäpäivä. Kun yritti antaa palautetta vastattin, että me menemme ulos silloin kun haluamme. Vanhempien mielipiteitä ei kuunneltu.

Joten miettikää moneen kertaan ennenkuin tungette lastanne pakkokouluun. Kyselkää ulkoilusta ja varmentakaa se ulkoilun määrä. Kyselkää ja selvittäkää miten tuota montessorimenetelmää sovelletaan siellä. Ovatko lapset työorjia vai saavatko myös leikkiä ja ulkoilla tarpeeksi?

Ei se montessorityöskentely kuitenkaan ole lapselle niin mieleistä kuin aikuiset luulevat. Meidän lapsi ainakin kaipasi leluja ja leikkimistä. Ja kaikki työt tehdään yksin! Eli lapsi on yksinään ja aikuinen on se joka auttaa häntä. Ei ole mitään järkeä istuttaa lapsia yksinään tekemässä vain töitä kun he tarvitsisivat oppia siitä miten toisten kanssa ollaan. Ryhmätoiminnat puuttuvat kokonaan näistä tarhoista. Eli huonot on lähtökohdat kouluun menolle.
 
"mä"
Pedagogiikkaan kuuluu neljän tunnin mielellään yhtenäinen montessorityöskentely. Tämän vuoksi esim. ulkoilulle jää vähemmän aikaa kuin ns. normaalissa päiväkodissa. Omat lapsemme ovat montsassa ja ovat viihtyneet siellä erittäin hyvin. Töitä tehdään siellä sekä yhdessä, että yksin. Lapset oppivat yksintyöskennellessään kunnioittamaan toisten työrauhaa.
Meidän montsa on hyvin kodinomainen ja rauhallinen paikka verrratuna kunnallisiin päiväkoteiihin, joissa olen käynyt. Lapselle näytetään töitä hänen kiinnostuksiensa ja kehitystasonsa mukaan.
Suosittelen lämpimästä käymään tutustumiskäynnillä! Siitä jo saa muodostettua ensivaikutelman paikasta.
 
Kukonaskel
Harmi kun viesteissä ei ole mainittu "huonojen" Montsa-päiväkotien nimiä/paikkakuntia. Osaako kukaan sanoa Kukonaskeleesta mitään? Onko sielläkin vain 1 h ulkoilua, kiroilevatko lapset ohikulkijoille, onko leluton ja kolkko paikka? En millään jaksaisi kysyä suoraan sieltä, vaan haluan kuulla miten asiat oikeasti ovat =)
 
huonosti voiva lapsi
meidän lapsi muuttui iloisesta lapsesta apaattiseksi yhdesä vuodessa ...ulos ei päässyt ja piti vain tehdä näitä töitä ja olla hiljaa kuin luostarissa. siinä meni kolme vuotiaalta hymy naamalta. lisäksi opeteltiin sellaisia taitoja joita koulussa vasta opetellaan kolmannella luokalla. näitä tarhoja ei valvo kukaan, joten olkaa varovaisia. miettikää oman lapsen etua ja sitä mitä lapsi tarvitsee, leikkiä ja ulkoilua. leikkihän on maria montessorin mielestä vaarallista lapselle, ei se sitä tarvitse hänen mielestään, samoin sadut ovat pannassa.

varokaa!
 
kokemusta on
Harmi kun viesteissä ei ole mainittu "huonojen" Montsa-päiväkotien nimiä/paikkakuntia. Osaako kukaan sanoa Kukonaskeleesta mitään? Onko sielläkin vain 1 h ulkoilua, kiroilevatko lapset ohikulkijoille, onko leluton ja kolkko paikka? En millään jaksaisi kysyä suoraan sieltä, vaan haluan kuulla miten asiat oikeasti ovat =)
Hyvä että joku kyselee, Olen kuullut niin paljon huonoa kukonaskeleesta. Ulkoilua on todella vähän. Omistaja on nenäkäs vanhempia kohtaan, on mennyt monen kanssa sukset ristiin. Haastavien lasten ei osata toimia. Ja lisäksi henkilökunta on väsynyttä, varokaa tätä paikkaa!
 
vanhempi23
Hyvä että joku kyselee, Olen kuullut niin paljon huonoa kukonaskeleesta. Ulkoilua on todella vähän. Omistaja on nenäkäs vanhempia kohtaan, on mennyt monen kanssa sukset ristiin. Haastavien lasten ei osata toimia. Ja lisäksi henkilökunta on väsynyttä, varokaa tätä paikkaa!
Juu, hoitaja kukonasekeleessa totesi, että ei lasten tarvitse ottaa muita mukaan leikkiin, eli kiva kaveri ei tarvitse olla. Kun menet katsomaan pihaa huomaat että lapsilla ei ole edes tilaa juosta. Ja on aivan potaskaa se että kävisivät muka jossain isommalla pihalla. Kokemusta on...nimittäin. Ja leikkiminenhän on yliarvostettua. Lapset tekevät orjallisesti töitä, leikitä ei kuin hyvin harvoin. Ruoka on myös aivan kamalaa vaikka itse tehdäänkin....aivan kummallisia ruokalaleja. MM. kakut tehtiin juhliin punaisesta viinimarjasta, arvaa vain oliko karvasta. Samoin karviainen ja ruusukaali kuului valikoimiin. Lapset pakotettiin syömään kaikkia ruokia. ...siinä on kaikki traumaattisen lapsuuden ainekset. Päälle vielä vähäinen ulkoilu. Älkää missään nimessä viekö lastanne tänne
 
Tietoa kannattaa hakea ensisijaisesti itse käymällä tutustumassa ko. paikkaan, ihan sama mistä päiväkodista on kyse. Netissä on niin helppo räkyttää aiheesta kuin aiheesta ja toisinaan ihan tuulesta temmatuin perustein. Esim. jos henkilökemiat eivät vanhemman ja vaikka yhden hoitajan/ohjaajan välillä pelaakaan, niin koko paikka haukutaan julkisesti paskaksi vaikka kyseessä on kahden ihmisen välinen kommunikaatio-ongelma.

Kukonaskel ei ole minulle tuttu paikka, enkä siis heidän toimintakulttuuristaan osaa sen enempää kertoa. Paras neuvo varmasti kuitenkin on se että käyt itse tutustumassa ja kyselemässä kysymyksiä.

Ulkoilua pitäisi olla jokaisessa päiväkodissa se vaadittu 2h. Useimmat tietämäni montessoripäiväkodit ulkoilevat päivällä tämän ja iltapäivällä lisää. Monet myös retkeilevät viikoittain luonnossa.
Hiljaisuutta ei lapsilta vaadita, vain toisten työskentelyrauhan kunnoittamista. Lapsilla pitäisi montessoripedagogiikan mukaan olla vapaus valita itse mitä he haluavat tehdä ja työskennellä sen asian parissa niin pitkään kuin he itse haluavat. Lasten leikkiä montessorivälineistöllä ja muilla esillä olevilla esineillä/tavaroilla kutsutaan työskentelyksi, koska näin halutaan kunnoittaa myös lapsen tekemää työtä.

Montessoripedagogiikasta kiinnostuneiden kannattaa olla rohkeasti yhteydessä päiväkoteihin ja sopia tutustumiskäynnistä. Sillä tavoin pääsee itse luomaan oman mielikuvansa paikasta, sen ilmapiiristä, henkilökunnasta, lapsiryhmästä jne.. Jo vartin vierailun perusteella näkee millaiseen paikkaan on tullut.
 
meidän lapsi muuttui iloisesta lapsesta apaattiseksi yhdesä vuodessa ...ulos ei päässyt ja piti vain tehdä näitä töitä ja olla hiljaa kuin luostarissa. siinä meni kolme vuotiaalta hymy naamalta. lisäksi opeteltiin sellaisia taitoja joita koulussa vasta opetellaan kolmannella luokalla. näitä tarhoja ei valvo kukaan, joten olkaa varovaisia. miettikää oman lapsen etua ja sitä mitä lapsi tarvitsee, leikkiä ja ulkoilua. leikkihän on maria montessorin mielestä vaarallista lapselle, ei se sitä tarvitse hänen mielestään, samoin sadut ovat pannassa.

varokaa!
Kaikkia päiväkoteja valvotaan. Montessorin ajatuksiin kannattaa sinunkin tutustua ilmeisesti hieman huolellisemmin. Kyllä meillä ainakin satuja luetaan ja lapset leikkivät.
 
Tiksi
Terve,

meidän lapsi on Vantaalla päiväkodissa, mikä kertoo olevansa "Montessori ja Reggio Emilia pedagokiikkaa noudattava." Poika on vähän yli vuoden ikäinen ja tykkää hoitajista tai tosi mielellään hän sinne aamulla aina jää. Niiden sivulla on päiväohjelma, missä tuota montessorityöskentelyä on 1.5 tuntia päivässä (http://www.pikkuemilia.fi/paivaohjelma/). Tuo neljä tuntia työskentelyä kuulostaa kyllä aika hurjalta. Musta tuntuu, että hoitopaikan "hyvyys" riippuu enemmän hoitajista, kuin tuosta pedagokiikasta? Varmaan vaikuttaa viihtyvyyteen sekin, että tuolla Pikkuemiliassa on tällä hetkellä vain alle 10 lasta ja 2 hoitajaa.
 
En saanut hyvää kuvaa
Minua rupesi mietityttämään kun Kukonaskeleessa on päivärutiineihin merkitty useaan kertaan ksylitolihoitoja. Useassa maassa Ksylitoli on luokiteltu vahingolliseksi ja käytetään mm. hyönteismyrkkynä. Muutenkaan ko Päiväkodissa ravinnon laatuun tai alkuperään ei ole viitteitä tai suosituksia. Muutenkaan joka- aamu kätteleminen ei ole ihan perusteltua tautien tarttumisvaaran vuoksi. Hienoahan se on mutta kädet pitäisi periaatteessa pestä jokaisen henkilön kättelyn jälkeen oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen. No näin varmaan tekevätkin :) En ole saanut hyvää kuvaa.
 
niissä ei ulkoilla ja lapset pidtään kauheassa kurissa eli hiljaa
Lasten ei tarvitse olla hiljaa, mutta heidän tulee kunnioittaa toisten rauhaa. Lapsille ei myöskään aikuiset korota ääntään ja Montessoripäiväkoti voi parhaimmassa tapauksessa olla rauhallinen ympäristö lapsen olla hoidossa.

Ystäväni on töissä Montsassa ja kyllä se ruuhkaisen, yliuukatun perus-päiväkodin voittaa, mutta harmi ettei ole meille sopiva sijainnin takia ja siksi, kun ei tosiaan ota alle 3-vuotiaita.
 
Yksi vaan
Alkuperäinen kirjoittaja En saanut hyvää kuvaa;28174578:
Minua rupesi mietityttämään kun Kukonaskeleessa on päivärutiineihin merkitty useaan kertaan ksylitolihoitoja. Useassa maassa Ksylitoli on luokiteltu vahingolliseksi ja käytetään mm. hyönteismyrkkynä. Muutenkaan ko Päiväkodissa ravinnon laatuun tai alkuperään ei ole viitteitä tai suosituksia. Muutenkaan joka- aamu kätteleminen ei ole ihan perusteltua tautien tarttumisvaaran vuoksi. Hienoahan se on mutta kädet pitäisi periaatteessa pestä jokaisen henkilön kättelyn jälkeen oli kyseessä sitten lapsi tai aikuinen. No näin varmaan tekevätkin :) En ole saanut hyvää kuvaa.
En kyllä usko että ksylitolia missään käytetään hyönteismyrkkynä, oikein suurina määrinä se voi toki aiheuttaa vatsavaivoja. Oletko sekoittanut fluoriin, joka on paljon ristiriitaisempi aihe?
 

Yhteistyössä