Montakos xylitol-pastillia koiran pitää syödä, jotta se on jo vaaraksi sille?

  • Viestiketjun aloittaja hrrrn
  • Ensimmäinen viesti
hrrrn
Ajattelin vaan, kun tuollainen 6-kiloinen koira veti yhden xylibon-pastillin, minkä ongin tuolta jääkaapin alta, en ehtinyt tajuta kun se jo katosi sillä suuhun, enkä saanut ongittua sitä sieltä suusta pois. : /
Ei kait tuosta yhdestä vielä mitään tuu?
 
kokemusta valitettavasti on
no ei yhdestävarmaan mitään tule, mutta aika pieni määrä se on mikä on vaarallista. Meidän pentu söi vahingossa ison määrän ja onneksi oksensi. Oksentaminen pelasti sen hengen! Alkoi kyllä menemään taju kuitenkin ja vein kiireesti eläinlääkäriin, jossa eläinlääkäri ensiapuna työnsi sen kurkkuun juoksevaa hunajaa monta lusikallista. Xylitoli kerää koiran verestä sokerin ja koira voi kuolla jos ei saa apua.
 
a.p.
[QUOTE="joo";23086050]En usko että yksi vaikuttaa mitenkään, voithan mielenrauhasi vuoksi antaa sille yhden sokeripalan vaikka.[/QUOTE]

No enpä anna sokeria tuolle koiralle. :headwall:
Se söi ihan juuri äsken ja tosiaan, niitä kuivamuonanappuloita (käytti aktivointipalloa) ongin tuolta jääkaapin alta ja seassa tosiaan olikin yksi vääränlainen nappula.
 
"mie"
Xylitol
Xylitolia löytyy mm. joistakin makeisista ja purukumeista. Koiran elimistö ei pysty hajottamaan tätä jolloin seurauksena on verensokerin lasku jopa niin alas, että koira joutuu koomaan jonka jälkeen kuoleman mahdollisuus onkin jo suuri. Xylitol myrkytyksen oireet ovat pitkälti samat kuin suklaamyrkytyksen.

Kannattais googlettaa joskus
 
a.p.
[QUOTE="joo";23086108]Oletko tietoinen mitä se xylitol tekee koiralle?[/QUOTE]

Eiköhän se tullut jo selväksi.
Noissa nappuloissa on varmasti sokeria tarpeeksi tilanteen tasoittamiseksi.
 
"joo"
Eiköhän se tullut jo selväksi.
Noissa nappuloissa on varmasti sokeria tarpeeksi tilanteen tasoittamiseksi.
Olen pahoillani että puutuin sinulle tärkeään asiaan. Vittuako sä tuut kyselee, jos ei vastaukset sitten miellytä. Mua ärsyttää tosi paljon tollaset tossukat jotka vinkuu ja märisee kysellen typeriä ja hakkaa sitten ohjeiden ilmaannuttua päätä seinään.
 
a.p.
[QUOTE="joo";23086151]Olen pahoillani että puutuin sinulle tärkeään asiaan. Vittuako sä tuut kyselee, jos ei vastaukset sitten miellytä. Mua ärsyttää tosi paljon tollaset tossukat jotka vinkuu ja märisee kysellen typeriä ja hakkaa sitten ohjeiden ilmaannuttua päätä seinään.[/QUOTE]

Siistipäs vähän näppiskielenkäyttöäsi! =)
 
a.p.
[QUOTE="joo";23086210]Ja koska mun koirien ruuissa ei ole sokeria, seuraava kysymys onkin, mitä sä sille murulle syötät?[/QUOTE]

Hiilihydraattia ainakin noissa koirannappuloissa näyttäisi olevan. Hiilihydraatti = sokeri. :)
 
"justiinsa"
Koiran ruuassa ei ole sitä vertaa sokeria että auttaisi eli..

Ksylitolimyrkytys
Ksylitolipurkat ja muut ksylitolia sisältävät tuotteet on hyvä pitää lemmikkien ulottumattomissa. Ksylitoli aiheuttaa koiran elimistössä nopeasti veren sokeritason alenemisen eli hypoglykemian. Myrkytyksen aiheuttavan ksylitolin määrä on vaihteleva, koska se riippuu lemmikin painosta. Pienelle koiralle jo muutama ksylitolia sisältävä purukumityyny voi aiheuttaa myrkytyksen, jo 10 purkkapalaa on henkeä uhkaavaa tila isommallekin koiralle.

Ksylitolimyrkytyksen ensimmäiset oireet voivat vaihdella: oksentelu, väsymys, tärinä. Insuliinin romahtaessa vaarallisen alas seuraa kouristuksia ja pahimmillaan lemmikin menehtyminen.

Ensiapuna, jos ksylitolin syöminen havaitaan nopeasti (alle 30 minuutin kuluessa), lemmikkiä kannattaa yrittää oksennuttaa laittamalla suolaa suoraan eläimen kurkkuun. Pyörittele pieni suolapallo n. 1/2 - 2 tl suolaa ja ripaus vettä kämmenellä. Aseta suolapallo koiran kitalaen takaosaan, siis mahdollisimman taakse nieluun. Tämä aikaansaa oksennusrefleksin useimmilla koirilla. Kokeile suolalla oksennuttamista vain kerran, useampi yritys voi aiheuttaa suolamyrkytyksen. Suolakäsittelyn jälkeen lemmikille on oltava tarjolla raikasta vettä.

Ksylitolimyrkytyksessä oksennuttamisen jälkeen koiralle annetaan sokeria. Sokeria tulee antaa runsaasti esim. 2-3 ruokalusikallista 10 kg koiralle. Sokeri on helpompi antaa hunajan tai siirapin muodossa, koska se voidaan laittaa huulille, josta koira sen itse nuolee. Jos koira ei itse nuole hunajaa/siirappia, voidaan sokeri liuottaa veteen ja annostella pienen ruiskun tai pipetin avulla suoraan suuhun.

Jos lemmikki on jo tajuton, sivele suun limakalvoille esimerkiksi hunajaa, siirappia tai sokeria.

Ota ensisijassa yhteyttä eläinlääkäriin oireiden mukaista hoitoa varten. Eläinlääkärille lähtöä ei saa viivytellä.

Jatka sokerin antoa 20 minuutin välein kunnes pääsette eläinlääkäriin.

http://www.elainlaakariasemaakuutti.fi/usein-kysyttya/ksylitolimyrkytys.html
 
a.p.
[QUOTE="justiinsa";23086309]luetko ollenkaan mitä kirjoitetaan..... sokeri palaa tuskin syö joten otappa lusikkä käteen ja laita hienoa sokeria lusikallinen suuhun. suu on märkä joten sen on pakko lipoa kielellään se.
Onko sillä oireet myrkytyksestä...????[/QUOTE]

Sillä ei ole oireita myrkytyksestä, ihan normisti käyttäytyy. Tuossa äskenkin käveleskeli sokeripalan syönnin jälkeen(josta ei tykännyt yhtään, mutta söi sen kuitenkin). Nyt vaan meni tuohon paikalleen lepäilemään kun äsken touhuttiin ja syötiin. Jos nyt kauheasti koiran oireet kiinnostaa, niin nyt se nuoleskelee vehkeitään.
 
a.p.
Alkuperäinen kirjoittaja häh;23086375:
Oletko sä maistanut niitä koiran naksuja maistuuko sokeri?
Tapanani ei ole maistella eläimille tarkoitettuja elintarvikkeita. Ihan sama mitä sä niille teet, syöt vaikka huvikses aamiaismurojen tapaan. =)
 

Yhteistyössä