Montako sisätutkimusta raskauden aikana normaalisti?

  • Viestiketjun aloittaja "minttu"
  • Ensimmäinen viesti
"minttu"
Olen viidettä kertaa raskaana useamman vuoden tauon jälkeen. (nuorimmainen 7v)
Edellisten raskauksien aikana oli useampikin lääkärineuvola ja niissä joka kerta sisätutkimus, niin, että se ronkkiminen alkoi jo ärsyttämäänkin.

Nyt olen viikoilla 36, yhtään ns. lääkärineuvolaa omassa neuvolassa (terveysasema) ei ole ollut. (ultraaminen tehdään isommalla paikkakunnalla terveyskeskuksessa)

Ultrassa olen ollut kaksi kertaa. Alkuraskauden ultrassa ultrattiin pikaisesti myös alakautta ja katsottiin kohdunsuun tilanne.
Toisella kertaa oli eri lääkäri ja ultrasi vain vatsan päältä.

Onko tämä ihan normaalia, ettei yhtään oikeaa sisätutkimusta tehdä?
Ns. harjoitussupistuksia on ollut melkein alusta saakka, välillä kipeämpiäki ja niistä olen kyllä neuvolassa kertonut.

Omin sormin tunnustelemalla paikat tuntuu pehmeiltä ja turvonneilta, enkä enää erota kohdunkaulaa tai kohdunsuuta.

Mietin vaan, että jos olenkin jo valmiiksi auki, niin voi tulla todella kiire, kun supistukset alkavat, sairaalaankin on tunnin matka....
 
Mulla tulossa ensimmäinen lääkärineuvola nyt kohta, rv 26-30 se kuulemma yleisesti on. En ole sata varma mutta muistelisin, että toinen olisi joskus noilla vikoilla viikoilla? Ja neuvolalääkäri siis tekee yleensä (ei vissiin aina) sisätutkimuksen myöskin.

Ultrat mulla molemmat tehtiin vatsanpäältä ainoastaan, mutta olen kuullut ettei ole tavatonta että jotain katsovat niissä alakauttakin.

Aina voi soittaa neuvolaan ja pyytää päästä lääkärin pakeille asiasta, eihän pyytämällä mitään menetä :)
 
"vieras"
Sinulla on jo niin hyvät raskausviikot että eipä niillä enää niin hoppu ole. Etköhän erota kun synnytys käynnissä. Kyllähän niitä normaalisti tehdään alussa, keskiraskaudessa ja lopussa n h 36- 37. Turhaa tutkimista vältetään joten monesti alkuraskaudessa vain ultralla kurkataan kohdunsuun tilanne.
 
rv38
Mulla oli neuvolalääkärin suorittaman varhaisultran (kuuluu kunnan neuvolapalveluihn) yhteydessä viikolla 7 ja toinen viikolla 35, jolloin myös neuvolalääkärin ultraus. Lisäksi oli yksityisellä 2 ultraa viikoilla 12 ja 21.
 
"Vieras"
Yksi lääkärineuvola on monilla alueilla vain enää loppua kohden. Itse olen yli puolenvälin, eikä kunnan puolesta ole tehty yhtään sisätutkimusta. Noita tehdään nykyään vähemmän kuin ennen, sillä nekin saattavat lisätä ennenaikaisia supistuksia. Turhaa ronkkimista siis vältetään. Ei minua haittaa, vaikkei yhtään sisätutkimusta olisi edes tarpeen tehdä. Nykyään tosiaan monissa paikoissa annetaan paikkojen mieluummin olla rauhassa... katsotaan vasta sitten jos tunnetaan todellista tarvetta.
 
"vieras"
Kaksi lääkärineuvolaa, molemmissa sisätutkimus. Eka ultra sisäkautta, en muista tutkiko vielä erikseen siinä yhteydessä, rakenneultrassa ainakin oli sisätutkimus. Täällä ei lääkärineuvolassa ultrata, vaan synnärille mennään ultriin.

Mulla on ollut ylimääräisiä ultria ja synnärikäyntejä raskausdiabeteksen, synnytystapa-arvion ja myrkytysoireiden ym. takia joten olen päässyt ronkittavaksi loppuraskaudessa vielä ylimääräisiä kertoja, mutta ilman noita poikkeusjuttuja olisi nelisen kertaa ollut sisätutkimus.
 
"vieras"
Mulla oli ekassa raskaudessa 2v sitten lääkärineuvolat viikoilla 16, 26 ja 36. Nyt toisessa raskaudessa (raskaana parhaillaan) on ollut lääkärit viikoilla 26 ja 36. Samassa neuvolassa olen molemmissa raskauksissa asioinut.
 
minttu (aloittaja)
Mulla ei siis ole ollut neuvolassa lääkärineuvolaa ollenkaan, vain ultrat terveyskeskuksessa. Uskon erottavani, milloin synnytys käynnistyy, mutta olisi kiva tietää, täytyykö lähteä kiireellä (jos on jo nyt valmiiksi auki) vai saako minuutteja laskea rauhassa kotona.
Yksi ultra on vielä tulossa, ensi viikolla, mutta sen tekee sama röntgenlääkäri kuin viimeksikin, joka ei siis tehnyt sisätutkimusta edes ultralla.
Neuvolaankin täällä on mahdollisuus päästä vain yhtenä tiettynä päivänä viikossa, terveydenhoitaja tulee naapurikunnasta.
Lääkäri on käsittääkseni jo valmiiksi ylityöllistetty, ihme on, jos sille saa ajan ilman hengenhätää.
Mutta noista kommenteista nyt sain sellaisen käsityksen, että raskauden seuranta voi todellakin mennä (muuallakin) ilman varsinaista sisätutkimusta, kai se sitten ihan normaalia on. Iso ero vaan siihen, mitä aiemmin oli. :)
 
öh
Mulla ei ollut nuorinta odottaessani v. 2002 yhtään sisätutkimusta. Kävin aika usein äitipolilla veriryhmävasta-aineen takia, mutta siellä sanottiin aina, ettei sisätutkimus ole tarpeellinen. Ei se mua haitannut.
 
"Mie"
Meillä on täällä neuvolaLÄÄKÄRIN tarkistuksia kaksi, n. rv 26 ja rv 36. Lisäksi mulla oli yksi ylimääräinen käynti harjoitussupistuksien takia. Lisäksi on ollut 4 ultraa tähän mennessä (alkuraskauden, np, rakenne, rv26 lääkärintarkistuksessa) ja kolmena kertana on tsekattu lisäksi alapäänkautta sillä ultradildolla. Eli 5 kertaa oon jo käyny levittelemässä alapäätä ja vielä viimeinen neuvolalääkärin tarkastus jäljellä..
 

Yhteistyössä