Montako hoitopäivää /kk minun pitää varata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Täytän tässä päivähoidon haku-lomaketta. Jotenkin mulla nyt aivot lyö tyhjää tämän hoitopäivien lukumäärän kohdalla. Lapset menevät siis vuoropäiväkotiin. Siellähän on käytössä erilainen hoitopäivien laskusysteemi, eli jos hoitopäiv ylittää 10t niin menee jotenkin erilailla se laskutus.

Meillä siis lapset ovat hoidossa niin, että maanantaisin hoitoaika on 6.45-14 ja lisäksi ovat hoidossa tiistaisin klo 20-24 ja keskiviikkoisin klo 00-12.00.

Tämä siis joka viikko toistuva vuoden loppuun asti (aloittavat hoidossa huhtikuussa)

Montako hoitopäivää /kk tuossa siis tulee?

Et voi hakea etkä viedä lasta yöllä. Eli silloin kun pitäisi mennä klo24 hoitoon, pitää mennä luultavasti klo21 mennessä. Samoin poishakua ei voi tehdä tuon jälkeen, joten ovat silloin aamuun saakka. Tuo klo21 voi vähän vaihdella kunnasta riipuen, mutta kesken yötä ei saa hakea eikä tuoda. Unirauha täyttyy taata.

Olettasin että 13 hoitopäivää kuukaudessa. Joka viikko tulee siis 3 hoitopäivää (maanantai, tiistai ja keskiviikko, vaikka tuo ti-ke onkin yhdenjaksoinen klo 20-12). Kuukaudessa on reilut 4 viikkoa, uesimpina kuukausina tulee 12 hoitopäivää, mutta joinakin kuukausina saattaa tulla 13 tai 14 hoitopäivää.

Siis enhän minä ole viemässä tai hakemassa yöllä? Menevät tiistaina illalla ja haetaan keskiviikkona klo 12, ovat yön päiväkodissa.

Pääsen itse töistä klo 3 eli kerkeän nukkua hyvin ennen kuin haen lapset klo 12.

Minusta yöhoito ei ole mitenkään epäinhimillistä. Esikoinen on aikanaan ollut vuoropäiväkodissa. Illalla yöhoitaja ottaa vastaan, on tosi rauhallista ja koki olonsa turvalliseksi tuttujen hoitajien kanssa. Yön nukkui aina päiväkodissa hyvin. Ja aamulla sitten alkoi normaalit päiväkodin touhut.

Päinvastoin, minusta lapsille tulee tosi vähän päiväkodissa oloa!

Varaan sen 13 päivää, eiköhän se ole ok.

T. Ap

Siis enhän minä ole viemässä tai hakemassa yöllä? Menevät tiistaina illalla ja haetaan keskiviikkona klo 12, ovat yön päiväkodissa.

Pääsen itse töistä klo 3 eli kerkeän nukkua hyvin ennen kuin haen lapset klo 12.

Minusta yöhoito ei ole mitenkään epäinhimillistä. Esikoinen on aikanaan ollut vuoropäiväkodissa. Illalla yöhoitaja ottaa vastaan, on tosi rauhallista ja koki olonsa turvalliseksi tuttujen hoitajien kanssa. Yön nukkui aina päiväkodissa hyvin. Ja aamulla sitten alkoi normaalit päiväkodin touhut.

T. Ap

Saako lapset nukkua kunnon sängyissä, vai joutuvatko nukkumaan niissä hemmetin telttasängyissä?

thumbnail.php

870020_kuva_1_jpg.jpg

:(

Kyllä kaikkien lasten pitäisi saada olla myöhäiset illat ja yöt turvallisesti ja lämpimästi (henkisesti ja fyysisesti) kotona.

T. Ap
Juu sun lapsethan on onnekkaan paljon kotona ja kiva, että iso osa pitkästä päiväkotipäivästä menee nukkumalla. Ovat ilmeisesti vielä arjessa kaksi päivää kokonaan kotona? Aika ihanaa jos noin järjestyy. :)

Kyllä ainakin aiemmin oli ihan oikeat, tavalliset sängyt yölapsille. Päiväunilla ns. kaappisängyt (2-kerroksiset), mutta yölapset nukkuivat ns. pienten puolella, jossa oli ihan tavalliset sängyt, samantapaiset kuin meillä kotonakin on.

Meillä on sellaiset ammatit miehen kanssa, että vuorotyö on lähestulkoon ainoa vaihtoehto tienata elanto. Edelleen olen sitä mieltä, että meillä lapset ovat tosi vähän hoidossa ja olen siitä onnellinen. Ja kuten joku aiemmin mainitsi, se yön nukkuminen päiväkodissa voi lopulta olla huomattavasti parempi vaihtoehto kuin 5 päivää viikossa 7-9t täydessä lapsiryhmässä, jossa melu on kamala ja aikuisten aika ei riitä jokaiselle.

ap

Taas täällä mammat kauhistelee joukolla yöhoitoa, kamalaa!! Itse olen töissä vuoropäiväkodissa ja monta yövuoroa tehneenä voin lämpimästi suositella vuorohoitoa lapsille. Ap:n lapsethan ovat siis ma hoidossa, ti saavat olla koko päivän kotona ja vasta illalla menevät hoitoon nukkumaan. Ke aamulla heräävät ja hetken touhuavat kunnes jo tullaankin jo hakemaan ja saavat olla kotona koko päivän ja loppuviikon. Todellakin ihanteellinen tilanne verrattuna normaali päiväkodin lasten tilanteeseen, jossa joka päivä aamulla revitään sängystä, viedään päiväkotiin ja haetaan iltapäivällä. Kotona ehtivät olemaan vanhempien kanssa 4-5tuntia kun pitääkin jo mennä nukkumaan. Tämä rumba toistuu 5kertaa viikossa!

Meillä lapset (nyt 5v kaksoset ja 2v3kk kaksoset) ovat olleet vuoropäiväkodissa vuoden. Meillä on vain positiivisia kokemuksia. Varattuna on 12 pvää/kk ja se yleensä tuleekin, tasoitusjaksojan on aina kolme kuukautta. Välillä alittuu ja välillä ylittyy.

Meillä isommat tykkäävät eniten päivävuoroista, mutta pienet ovat päivävuorojen jälkeen tosi väsyneitä ja kiukkuisia. Oletan, että reagoivat suureen lapsimäärään. Iltavuorot sopivat pienille paljon paremmin, koska silloin on pienten puolellakin yleensä vain 3-7 lasta ja 1-2 hoitajaa. Iltaisin, kun menen hakemaan, on tunnelma tosi erilainen. On rauhallista ja yleensä lapset paljon hoitajien sylissä ym. Meillä myöhäisin hakuaika illalla on klo 20.45, joskus haen jo klo 19.

Yövuoroja meillä tulee 1-3 /kk ja lapset nukkuvat hoidossa hyvin.

Verrattuna siihen aikaan, kun meillä oli vain nuo vanhemmat lapset ja teimme päivätyötä, meillä oli paljon vähemmän aikaa olla lasten kanssa ja lapset olivat paljon enemmän hoidossa!

Yhteistyössä