Montako äitiä tunnet, joka vie turhaan lapsensa hoitoon?

  • Viestiketjun aloittaja ihmeissään
  • Ensimmäinen viesti
marianna72
Minä haluaisin myös tietää mikä on turhaan hoitoon vienti?
Jos tarkoitat sitä että äiti on kotona ja lapsi hoitopaikassa..se ei mielestäni ole turhaa, koska esim. jos asuu sellasella alueella missä ei naapureita/kavereita ole niin eikös ole lapsen etu että pääsee välillä tarhaan/hoitopaikkaan leikkimään muiden lasten kanssa ja samalla opettelee olemaan muiden kanssa!

Tämä vain minun mielipide, mutta aikaslailla kohtuullista lasta kohtaan!!
 
tippana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2004 klo 13:03 marianna72 kirjoitti:
Minä haluaisin myös tietää mikä on turhaan hoitoon vienti?
Jos tarkoitat sitä että äiti on kotona ja lapsi hoitopaikassa..se ei mielestäni ole turhaa, koska esim. jos asuu sellasella alueella missä ei naapureita/kavereita ole niin eikös ole lapsen etu että pääsee välillä tarhaan/hoitopaikkaan leikkimään muiden lasten kanssa ja samalla opettelee olemaan muiden kanssa!

Tämä vain minun mielipide, mutta aikaslailla kohtuullista lasta kohtaan!!
HEIPS JUST NÄIN :wave: :wave: :wave:
 
-peukku-
Tässä yksi näkökulma asiaan:

Naapurissamme asui aikanaan pariskunta, joka ei juurikaan ollut kiinnostunut lapsensa hyvinvoinnista. Toki kumpikaan heistä ei ollut työelämässäkään, vaan kuluttivat päivänsä juopotellen. Heidän poikansa oli aamusta iltakuuteen hoidossa, ja mielestäni se oli lapsen etu!

Nykyään tämä lapsi asuu toisessa perheessä.

Mutta vähemmänkin dramaattisella perhetaustalla voi joskus viedä lapsensa hoitoon, jos tuntuu ettei kertakaikkiaan jaksa. Tiedän äitejä, jotka niin tekevät, enkä ole siinä asemassa, että voisin heitä tuomita. Tokkopa se lapsellekaan on mukavaa puolikuolleen ja väsymyksestä tasapainottoman /kiukkuisen/itkuisen äidin kanssa viettää tyhjiä päiviä kotona. :/
 
alannah
Tässä olisi yks äippä jolla on 2 ihanaa lasta ja ovat joka päivä tarhassa klo 7.00-14.30 paitsi viikon loput ovat kotona. Mieheni vie heidät samalla ku lähtee töihin. Ite oon kotosalla ja ootan myös kolmatta lasta. Rv on 32. Esikoiseni oli yli 2v ku laitettiin hänet tarhaan ja kuopus oli 10 kk laitettiin hänet perhepäivähoitoon. Mä sillon aloitin myös nuorten työpajalla käynnin kun kuopus meni hoitoon. Ennen sitä en ollu vielä raskaana... Kesäkuun 24. päivä oli sit vimpan kerran ja sen jälkeen aloitti tarhassa kulkemiset.
Enkä mä nää tuossa kyll mittää kauhiaa vaikka lapsi/lapset saattaiskin olla tarhassa ja äiti kotona!! :whistle: ;)
 
Dana
Täällä ilmoittautuu yksi kamala äiti, joka vei esikoista hoitoon, vaikka oli kotona vauvan kanssa. Siinä se syy jo tulikin. Itse en ole kovin "leikkivää" äitityyppiä, valitettavasti, ja tytär viihtyi hoitopaikassaan, jossa hänellä oli ystäviä ja pääsi ulkoilemaan paljon. Ei musta olisi ollut siihen. Lisäksi halusin keskittyä vauvan tarpeisiin, illalla pystyin antamaan enemmän aikaa esikoiselle isän tultua töistä kotiin. Lapsi kävi tilanteesta riippuen 3-5 pvä viikossa hoidossa.

Lisäksi olin itse sairas noihin aikoihin, eikä jaksamiseni ollut kovin hyvä. Olin mm. 3 viikkoa nuoremman syntymän jälkeen hänen kanssaan sairaalassa. Yksinkertaisesti en olisi kyennyt selviytymään päivistä ja antamaan esikoiselle mukavia päiviä. Eikä tuo ole pilalle mennyt, vaikka on hoidossa käynyt, päinvastoin. Nauttii nytkin hoidossa olemisesta, koska hän on erittäin sosiaalinen ja hänellä on paljon ystäviä. Lisäksi rakastaa käydä esikoulua ja tehdä tehtäviä! :)

Niin, ja taatusti jos vielä meitä lapsella siunattaisi, niin keskimmäinen saisi käydä n. 3 pvä viikossa hoidossa, kun siellä on ne kuuluisat ystävät ja monipuolista puuhaa. Vanhin meneekin sitten jo kouluun.

 
-pilvi-
Muutaman....alle kolme vuotiaalle paras paikka on kotona äidin ja / tai isän kanssa. Ymmärän päiväkotiin viennin, jos äidillä masennusta tai jotain, että tarvitsee apua lapsensa kasvatuksessa ja itsensä hoitamisessa. Mutta muuten hei HALOO...kaupungit ovat nykyään "täynä" asukaspuistoja, kerhoja ja avoimia päiväkoteja, joita voi käyttää halutessa lapselle kavereita ja itselleen vertaistukea.
Moni haluaa lapselleen päiväkodista virikkeellisen ympäristön.....onko se sitä että yli 3v lapsi toimii virikkeellisesti 21 lapsen ryhmässä, tehden virikkeellistä toimintaa esim. lauluja, askartelu noin 30 min päivässä ja alle 3 vuotiaissa toiminta tuokio 10 min......HEI herätkää vanhemmat, nauttikaa lapsista kun ne ovat vielä pieniä, sitä aikaa ette saa takaisin....
 
keittiöfilosofi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2004 klo 12:45 ihmeissään kirjoitti:
Itse tiedän heti laskematta ainakin viisi tapausta.
En tunne yhtään tällaista äitiä, enkä ole koskaan tuntenutkaan. En myöskään tunne ketään äitiä niin läpikotaisin että menisin sanomaan mikä hänen kohdallaan on turhaa ja mikä ei. Hienoa että ap:lla on oma rekisteri äideistä jotka vievät lapsen turhaan hoitoon. Miksi muuten ajattelet heidän näin tekevän ? Perustelut, please
 
Höpsö
:eek: En yhtään, ja tunnen paljon äitejä niin yksityiselämäni kuin työelämän puolelta, kaikenlaisia äitejä, työttömiä, töissä käyviä, "kaikista yhteiskuntaluokista" (ällö sanonta) ja kaiken ikäisiä jne. :whistle:
 
Tarjanne
Tunnen muutaman...
Toisen perheen tilannetta ei ulkopuolinen voi tietää, joten ei uskalla tuomita. Mutta jos hoitoon viedään kaveriseuran vuoksi, tarviiko lapsen sen takia olla kahdeksaa tuntia päiväkodissa.. eli minusta tästä koko yleinen keskustelu on alunperin lähtenyt.
Onko aina tarpeen kokopäivähoitopaikka? Voisiko ajatella osapäivähoitoa? Tai seurakunnan tms tahojen kerhoja?
 
Janni79
pari tunnen ja toisen lapsi on puolipäiväisenä jotta pääsisi samaan tarhaan äidin äitiysloman loputtua, eli pitää siis paikkaa lapselleen, ei tarvii lapsen vuoden päästä taas tottua uuteen tilanteeseen.

muuten olen sitä mieltä että on seurakunnan kerhoja ja avoimia joissa vois olla, tulee halvemmaksikin kuin tarha.

oma tyttöni oli avoimessa pari kertaa viikossa muutaman kerran mutta minusta tuntui tyhmältä viedä tyttö sinne ja olla yksin kotona, eli lopetettiin se ja jatkettiin leikkipuistossa käyntiä jossa on meille molemmille kavereita.
 
NeitiNasu harmaana
Mä tunnen äidin joka on vienyt lapsensa jo vauvana hoitoon, ja piti ja pitää yhä häntä siellä myös omina vapaapäivinään, että saa juosta itse shoppailemassa, ja rafloissa syömässä sekä tapaamassa kavereitaan. Teinitouhua sanon minä, ja niin väärin lasta kohtaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2004 klo 20:42 pöö kirjoitti:
Miksi tehdä lapsia??? Niitä joutuu hoitaa?? Ei saa omaa aikaa!! Siis miksi pitää tehdä lapsia jos ei JAKSA/HALUA hoitaa. Lapset vaatii oman osansa elämästä!!
Tätä minäkin olen toisinaan hämmästellyt!
Ap:lle En tunne ketään jolla lapsi hoidossa ja itse kotona =) .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2004 klo 20:42 pöö kirjoitti:
Miksi tehdä lapsia??? Niitä joutuu hoitaa?? Ei saa omaa aikaa!! Siis miksi pitää tehdä lapsia jos ei JAKSA/HALUA hoitaa. Lapset vaatii oman osansa elämästä!!
Eiköhän kaikki tän tajua. Mut ettekö te tosiaan koskaan halua viettää yhtään hetkeä itsenne kanssa? Mä oon viime ajat ollut vaan äiti 24 h vuorokaudessa ja kyllä välillä tekis mieli olla jotain muutakin... ihan oman mielenterveyden ja lastenkin vuoksi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2004 klo 11:56 Augustina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2004 klo 20:42 pöö kirjoitti:
Miksi tehdä lapsia??? Niitä joutuu hoitaa?? Ei saa omaa aikaa!! Siis miksi pitää tehdä lapsia jos ei JAKSA/HALUA hoitaa. Lapset vaatii oman osansa elämästä!!
Eiköhän kaikki tän tajua. Mut ettekö te tosiaan koskaan halua viettää yhtään hetkeä itsenne kanssa? Mä oon viime ajat ollut vaan äiti 24 h vuorokaudessa ja kyllä välillä tekis mieli olla jotain muutakin... ihan oman mielenterveyden ja lastenkin vuoksi.
Totta hemmetissä, mutta rajansa kaikella. Esim tuo yllä mainitsemani esimerkki on aivan täysin totta sanasta sanaan, ja se on jatkuvaa: ollut jo yli vuoden.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2004 klo 15:24 NeitiNasu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2004 klo 11:56 Augustina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2004 klo 20:42 pöö kirjoitti:
Miksi tehdä lapsia??? Niitä joutuu hoitaa?? Ei saa omaa aikaa!! Siis miksi pitää tehdä lapsia jos ei JAKSA/HALUA hoitaa. Lapset vaatii oman osansa elämästä!!
Eiköhän kaikki tän tajua. Mut ettekö te tosiaan koskaan halua viettää yhtään hetkeä itsenne kanssa? Mä oon viime ajat ollut vaan äiti 24 h vuorokaudessa ja kyllä välillä tekis mieli olla jotain muutakin... ihan oman mielenterveyden ja lastenkin vuoksi.
Totta hemmetissä, mutta rajansa kaikella. Esim tuo yllä mainitsemani esimerkki on aivan täysin totta sanasta sanaan, ja se on jatkuvaa: ollut jo yli vuoden.
No totta kai rajansa kaikella, mut jos äiti pitää lasta päiväkodissa ihan järkevän ajan (jos teidän mielestä sellaista nyt edes on tällaisissa tapauksissa) niin ei siitä tartte syyllistää näin järkyttävästi kuin tässä keskustelussa tehdään. Edelleen sanon et on ihan terve piirre äidissäkin kun hän haluaa lastensa lisäksi kokea elämässään jotain muutakin eikä koko elämä pyöri sen ympärillä minkä väristä kakkaa vauva pukkaa! Mulle ainakin omat hetket on tosi tärkeitä että järki pysyy päässä ja jaksaa lapsia hoitaa ja kasvattaa. Onko se nyt niin kamalan väärin?! :eek:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2004 klo 15:36 Augustina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2004 klo 15:24 NeitiNasu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2004 klo 11:56 Augustina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2004 klo 20:42 pöö kirjoitti:
Miksi tehdä lapsia??? Niitä joutuu hoitaa?? Ei saa omaa aikaa!! Siis miksi pitää tehdä lapsia jos ei JAKSA/HALUA hoitaa. Lapset vaatii oman osansa elämästä!!
Eiköhän kaikki tän tajua. Mut ettekö te tosiaan koskaan halua viettää yhtään hetkeä itsenne kanssa? Mä oon viime ajat ollut vaan äiti 24 h vuorokaudessa ja kyllä välillä tekis mieli olla jotain muutakin... ihan oman mielenterveyden ja lastenkin vuoksi.
Totta hemmetissä, mutta rajansa kaikella. Esim tuo yllä mainitsemani esimerkki on aivan täysin totta sanasta sanaan, ja se on jatkuvaa: ollut jo yli vuoden.
No totta kai rajansa kaikella, mut jos äiti pitää lasta päiväkodissa ihan järkevän ajan (jos teidän mielestä sellaista nyt edes on tällaisissa tapauksissa) niin ei siitä tartte syyllistää näin järkyttävästi kuin tässä keskustelussa tehdään. Edelleen sanon et on ihan terve piirre äidissäkin kun hän haluaa lastensa lisäksi kokea elämässään jotain muutakin eikä koko elämä pyöri sen ympärillä minkä väristä kakkaa vauva pukkaa! Mulle ainakin omat hetket on tosi tärkeitä että järki pysyy päässä ja jaksaa lapsia hoitaa ja kasvattaa. Onko se nyt niin kamalan väärin?! :eek:
Mutta tämä ketjuhan koski kaiketi niitä turhia hoitoon viemisiä, jos oikein käsitin? Ei sitä äidin tervettä tarvetta saada hiukkasen hengähtää.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2004 klo 15:49 NeitiNasu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2004 klo 15:36 Augustina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2004 klo 15:24 NeitiNasu kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.09.2004 klo 11:56 Augustina kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.09.2004 klo 20:42 pöö kirjoitti:
Miksi tehdä lapsia??? Niitä joutuu hoitaa?? Ei saa omaa aikaa!! Siis miksi pitää tehdä lapsia jos ei JAKSA/HALUA hoitaa. Lapset vaatii oman osansa elämästä!!
Eiköhän kaikki tän tajua. Mut ettekö te tosiaan koskaan halua viettää yhtään hetkeä itsenne kanssa? Mä oon viime ajat ollut vaan äiti 24 h vuorokaudessa ja kyllä välillä tekis mieli olla jotain muutakin... ihan oman mielenterveyden ja lastenkin vuoksi.
Totta hemmetissä, mutta rajansa kaikella. Esim tuo yllä mainitsemani esimerkki on aivan täysin totta sanasta sanaan, ja se on jatkuvaa: ollut jo yli vuoden.
No totta kai rajansa kaikella, mut jos äiti pitää lasta päiväkodissa ihan järkevän ajan (jos teidän mielestä sellaista nyt edes on tällaisissa tapauksissa) niin ei siitä tartte syyllistää näin järkyttävästi kuin tässä keskustelussa tehdään. Edelleen sanon et on ihan terve piirre äidissäkin kun hän haluaa lastensa lisäksi kokea elämässään jotain muutakin eikä koko elämä pyöri sen ympärillä minkä väristä kakkaa vauva pukkaa! Mulle ainakin omat hetket on tosi tärkeitä että järki pysyy päässä ja jaksaa lapsia hoitaa ja kasvattaa. Onko se nyt niin kamalan väärin?! :eek:
Mutta tämä ketjuhan koski kaiketi niitä turhia hoitoon viemisiä, jos oikein käsitin? Ei sitä äidin tervettä tarvetta saada hiukkasen hengähtää.
No mutta kun tässä keskustelussa saa sen käsityksen että sellaista tervettä tarvetta ei edes tunneta, vaan jos äiti vie lapsen päiväkotiin ollessaan vauvan kanssa kotona, se on heti turhaa. Pyydän anteeksi jos hermostuin turhasta, mut tää ihmeellinen kotiäitien ihannointi saa mut näkemään punaista!
 

Yhteistyössä