Monikulttuuri pelottaa nuorisoa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Miten niin suomalaiset eivät puhu enää suomea? Kommunikoitko itse jollakin muulla kuin asuinmaasi kielillä?
Katsopa ympärillesi. Mainokset Englanniksi, Venäjäksi, Ruotsiksi ja , jos tilaa on niin Suomeksi. Ravintoloissa puhutaan Englantia.
Lue palstaa, jokatoinen sana väännetty jostain muusta kielestä, vaikka kotikielestä löytyy hyvä vastine sanalle
 
  • Vau!
Reactions: m.e.k.
Katsopa ympärillesi. Mainokset Englanniksi, Venäjäksi, Ruotsiksi ja , jos tilaa on niin Suomeksi. Ravintoloissa puhutaan Englantia.
Lue palstaa, jokatoinen sana väännetty jostain muusta kielestä, vaikka kotikielestä löytyy hyvä vastine sanalle
Suurin osa mainoksista on suomen kielellä. Ravintoloissa olen aina saanut täällä suomenkielistä palvelua, joskus vähän murtaen, mutta sillä ei ole väliä. En ole myöskään havainnut, että joka toinen sana olisi väännetty jostain muusta kielestä, tässäkin viestissä kaikki sanat ovat suomea.
 
Suurin osa mainoksista on suomen kielellä. Ravintoloissa olen aina saanut täällä suomenkielistä palvelua, joskus vähän murtaen, mutta sillä ei ole väliä. En ole myöskään havainnut, että joka toinen sana olisi väännetty jostain muusta kielestä, tässäkin viestissä kaikki sanat ovat suomea.
Ehkä vähän liioittelin viestissän tehdäkseni pointin. Kuuntele tai lue kansanedustajien puheita niin huomaat kuinka hekin - kansan edustajat- käyttävät vierasperäisiä sanoja
 
Jos pystyy itsensä elättämään osaamatta suomen kieltä, eikä tarvitse tulkkipalveluita, niin mikä ongelma siinä on? Ei yhtään mikään. Ikävä kyllä, tämä ei toimi kuin vain tietyillä vähemmistöillä.
Tulkkipalveluahan tarvitaan aina.
Joku mainitsi, että Suomessa vaaditaan suomenkieli saadakseen työskennellä Suomessa. Odaavatko
Suomellako pärjäät siellä Kanadassa?
Alkuun pärjäsin ihan , koska osasin työni. Nyt viimeaikoina olen oppinut hiukan Englantia.
 
Tulkkipalveluahan tarvitaan aina.
Joku mainitsi, että Suomessa vaaditaan suomenkieli saadakseen työskennellä Suomessa. Odaavatko

Alkuun pärjäsin ihan , koska osasin työni. Nyt viimeaikoina olen oppinut hiukan Englantia.
Jos itse maksaa tulkkipalveluita, niin sitten ei ole ongelmaa. Mutta kannattaa opiskella sen maan kieli, jossa asuu. Se edistää kotoutumista ja parantaa työllistymismahdollisuuksia. Lisäksi on otettava huomioon turvallisuus. Jos olet kalalle allerginen ja menet ravintolaan syömään, niin voit tuntea turvattomuutta, jos tarjoilijalla ja sinulla ei ole yhteistä kieltä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä