Moniko täällä on saanut potkut? Mikä oli syy?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tuntuu oman työuran aikana tuo potkujen saanti ollut niin harvinaista kaikissa työpaikoissani, niin laitetaan galluppia miten ne oikein hankitaan ja onko oikeasti monikin potkut saanut..

Eli nyt lasketaan Irtisanominen ja sitten ihan työsopimuksen purku.

Eli miksi sait potkut ja mikä oli syy?

Mä sain edellisestä työpaikastani potkut. Työskentelin myymälässä, joka oli alivuokralaisena toisen myymälän yhteydessä. Oma työpaikkani oli pärjännyt huonosti jo vuoden ennen minua ja multa kesti puolisen vuotta saada myynnit nousuun. Nousu olikin melkoinen, lyhyessä ajassa kaksinkertaistin liikevaihdon.

Vaan sitten tuo toinen myymälä päätyi velkasaneeraukseen ja samalla oman työpaikkani vuokrasopimus päättyi. Tanskalaiset esimieheni eivät halunneet avata uutta myymälää, joten työsuhteeni päättyi.

Vika ei siis ollut minussa ja työsuhteeni olisi jatkunut ilman tuota velkasaneerausta. Otti takuulla enemmän päähän kuin jos olisin itse tyrinyt työpaikkani.

Sain potkut koska yksiköstäni piti vähentää tietty määrä väkeä tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Miksi juuri minä en osaa sanoa. Meiltä lähti muitakin samalla kertaa.

Minulla oli määräaikainen työsuhde, jota ei jatkettu. Määräaikaisen työsuhteen loppuminen on tietysti normaalia, mutta omasta mielestäni omalla kohdalla kyse oli potkuista..

Olin työskennelly määräaikaisissa työsuhteissa (8 kpl) samalla työnantajalla 4 vuotta yhteen putkeen. Olin arvostettu ja työni osaava työntekijä. Kävin sitten työhaastattelussa samalle työnantajalle esimiestehtäviin, mutta haastattelussa en suostunut kommentoimaan milloin aion hankkia lapsia (työnantaja kysyi suoraan). Olin tuolloin 28-vuotias, juuri mennyt naimisiin (7 vuoden seurustelun jälkeen) ja omakotitalokin oli edellisvuonna hankittu.

Tosin taisin sanoa käytävällä kans vähän liian "kovaa", että kohta vien määräaikaisuuksien jatkamiset liittoon selvitettäviksi.. :D

Eipä siis ollut mitenkään suuri yllätys itselle, ettei työsuhdetta enää jatkettu.. muilla (ja minua epäpätevimmillä) työntekijöillä työsuhdetta sen sijaan jatkettiin. No, onneksi minua oli jo kosiskeltu yhteen toiseen firmaan jonne sitten vaihdoin lennosta.. :)

Yhdet potkut tuotannollisista ja taloudellisista syistä, koko firma lopetettiin eli ei tosiaankaan itsestä johtuvaa.

Toiset potkut puhelinmyynnistä :D Tuota tehtiin tuntipalkalla ja opiskelijana oli pakko jatkaa niin pitkään kuin vain antoivat vaikka surkeastihan se meni ja itsekin sen tajusin.. Sain sitten potkut kun oli tietty määrä nollapäiviä peräkkäin (eli ei yhtään kauppoja).

Olin ennen vakitöissä, mutta erehdyin menemään yhteen hypefirmaan töihin. Kappas vain, niin minun hommat eivät olleetkaan sitä mitä piti alun perin olla. Koska työni ei johtanut virallisiin töihini, niin sain potkut koeajan vikana päivänä. Tämän jälkeen vuosi työttömänä ja melkein sama vika. Viimeisimmässä paikassa sain sitten potkut klassisesti viimeisenä päivänä. Esimies vaan sanoi, että valitettavasti tilanne on muuttunut...Kysyin syytä koeaikapurkuun, koska on hyvien tapojen mukaista niin saada tietää...esimies tokaisi, että "niinkö pitää kertoa". Tämän jälkeen hän sitten meni omaan huoneeseensa ja tuli takaisin keksien ties mitä syitä. Mikään noista syistä ei pitänyt paikkaansa, koska minua ei kertaakaan moitittu tehtävistäni...tosin esimieheni ei kyllä kertaakaan koeajalla kysellyt kuinka töissä menee jne...ei ollut kiinnostunut tekemisistäni yhtään ja muutenkin piti minuun etäisyyttä töissä. Tosin samaan aikaan taloon tullut kaveri koki saman kuin minäkin.

Kannattaisiko nuo lyhyet työsuhteet jättää CV:stä kokonaan pois? Eniten minua tässä ketuttaa se, kuinka helpoksi työnantajille on tehty koeajan väärinkäyttö. Aiheettomalla koeaikapurulla ja potkuilla työnantajat aiheuttavat ihmisille kärsimystä!

Yhdet potkut takana, tuotannolliset ja taloudelliset syyt oli syynä. Hävittiin tarjouskilpa toiselle firmalle ja meidän toimipiste sit loppui kokonaan. Sinällään harmi, koska oli ihan huikea duuniporukka ja paikka muutenkin. No, kertonee jotain, että ex-pomon kanssa soitellaan säännöllisesti ja pysytään yhteyksissä...

Olin töissä yhdessä ravintolassa, joka oli aivan uusi.
Sitä mukaan kun porukalla tuli koeaika täyteen, heivattiin ne pihalle ja tilalle otettiin vuokraduunareita.
Meidät siis vaan hyödynnettiin niin kauan, että rutiinit saatiin rullaamaan :(

Koeajan viimeisenä päivänä työvuoron päätteeksi minulle ilmoitettiin, että avaimen voi jättää kassakoneen viereen.

Kerran, tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin vedoten. Se oli pieni grilli-kahvio jossa myös polttoaineita myynnissä. Firmalla meni tosi surkeasti. Ensin lähti minua vanhempi rouva, sitten minä. Aluksi olin aika järkyttynyt, mutta heti kohta tajusin miten onnellinen olin että PÄÄSIN SIELTÄ POIS! :) Työpaikkana kamala ja niskaan hengitti omistajan reittä pitkin pikkupomoksi kiivennyt k***pää.

Nykyisin työskenetelen ihan toisella alalla enkä muistele mielelläni noita aikoja.

19-vuotiaana sain potkut vuoden työsuhteen jälkeen, sillä yritys lopetettiin kannattamattomana. Työt loppuivat heinäkuun alkupuolella, pari viikkoa kävin nautiskelemassa mansikkatyttönä Suonenjoella ja elokuussa menin koulunpenkille. Potkuista ei siis ollut haittaa, sillä minun oli muutenkin tarkoitus lähteä opiskelemaan.

Kannattaisi melkein ennen työsuhteen alkamista käydä keskustelemassa ihan kenttäväen kanssa tehtävistä ja yleisestä talon ilmapiiristä.

Viimeisimmässä hommassa, mistä mainitsin, pomo lyöttäytyi aina vain omaan huoneeseensa. Ainoat keskustelut mitä käytiin oli huomenta ja huomiseen. Siis kannattaa oikeasti olla herkkänä haastatteluissa ja kuulostella millainen haastattelija ja tuleva esimiehesi on. Ja kannattaa nimen omaan luottaa omaan sisäiseen fiilikseen.

Sanonpa vaan, että tässä maassa on melkoinen joukko esimiehiä, jotka ovat suoraan sanottuna ihmissuhdevammaisia tollukoita. Nuo psykopaatit sitten luovat sitä me-henkeä tähän maahan polkemalla ja hyväksikäyttämällä muita ihmisiä ja ajaen omia etujaan.

Suomeen pitäisi saada tiukempi lainsäädäntö tukkimaan laittomat koeaikapotkut ja ihmisten orjatyövoiman käytön.

Pääsin suoraan koulun päättymisen jälkeen alan hommiin myyjäksi ulkoilutarvike myymälään. Muutin kyseiselle paikkakunnalle ja olin todella onnellinen päästessäni kunnolla tekemään duunia ja tulinkin työpaikalle aina puoli tuntia etuajassa ja tein työni tunnollisesti. Kokemuksestani oli hyötyä ja neuvoin ja opastin vakituista henkilökuntaa heidän pyynnöstään. Eräänä päivänä huomasin firman hakevan uusia työntekijöitä eri paikkakunnilla oleville myymälöille, pienillä tuntimäärillä. Ajattelin että saan uusia työkavereita. Eräs kaunis syysaamu, päivä ennen koeaikani loppumista, oli minua työpaikalla pomo vastassa joka löi kouraan irtisanomislapun ja näytti ovea ilman sen kummempaa syytä. Aika paskamainen fiilis jäi asiasta. Olenko minä näin paska työntekijä?

Hoito-alalla. Yksityisellä. Koe-ajalla raskaaksi + sanoin suoraan miten paljon vituttaa, kun jouduin yksin hoitamaan 17 potilasta kahden opiskelijan kanssa, jotka ei tee mtn ja muutenkin puutuin tosi paljon puutostiloihin, mitä moni (kukaan) ei tee. "Musta tuntuu ettet sä sovellu tähän alalle." Mä en vaan soveltunut siihen läävään. No anyways. Ehdin lähteä, ennen kuin sain potkut.

Yhteistyössä