Moniko oikeasti meidän palstalaisten vanhemmista on miettinyt, että "voinko nostaa lapseni tililtä rahaa ja ostaa hänelle xxx tavaran"?

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Vastaus on että ei kukaan. Itse tiedän ainakin, että omat vanhempani ovat surutta aina käyttäneet meidän lasten lahjarahat mihin milloinkin ja tasan tarkkaan ei aina edes minuun itseeni vaan esim. ruokakauppaan.

Onko sillä minulle jotain väliä? No ei ole. Eri asia olisi jos puhuttaisiin jostain todella suurista summista, eli että olisin jostain voittanut vaikka miljoona markkaa ja se kaikki olisi kadonnut kuin tuhka tuuleen eikä mitenkään minun hyväkseni. Se kiinnostaisikin jo.
 
Alaikäisen lapsen tiliä (mikäli sitä ei ole avattu lahtoittamistarkoituksessa ja tili on suljettu myös tilinomistajaltaeli lapselta siihen saakka kunnes hän täyttää 18-vuotta) voi käyttää molemmat viralliset huoltajat. Rahaa saa tallettaa ja nostaa, vanhemmat päättävät lapsen varojen käytöstä. Jos lapsella on sitten huomattavaa varallisuutta yli 15 000 euroa niin sitten siinä tapauksessa lapsen etua valvoo erikseen maistraatti. Eli mikäli lapsella on varoja yli sen summan, niin silloin vanhemmat velvollisia tekemään vuosi-ilmoitusta maistraattiin. Mutta muuten lapsen varoja vanhemmat voivat vapaasti käyttää.
 
mä oon miettinyt näitä samoja juttuja. Just itse asiassa tänään miehen kanssa puhuttiin, että poika saa aikanaan ajaa ajokorttinsa omilla rahoillaan jne. Ja ei, mua ei todellakaan haittaa, että mun vanhemmat on joutunut käyttää mun tilillä olleet rahat aikanaan laskuihin ja ruokaan. Enemmän mä olen mun huolenpidostani iloinen. Nykypäivänä mietitään ihan liikaa ja "pelätään" kaiken maailman sossutätejä ja muita äitejä. Jos nostat lapsesi tililtä rahaa, niin miksi ihmeessä se tänne tullaan kuuluttamaan?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja sommarcat:
mä oon miettinyt näitä samoja juttuja. Just itse asiassa tänään miehen kanssa puhuttiin, että poika saa aikanaan ajaa ajokorttinsa omilla rahoillaan jne. Ja ei, mua ei todellakaan haittaa, että mun vanhemmat on joutunut käyttää mun tilillä olleet rahat aikanaan laskuihin ja ruokaan. Enemmän mä olen mun huolenpidostani iloinen. Nykypäivänä mietitään ihan liikaa ja "pelätään" kaiken maailman sossutätejä ja muita äitejä. Jos nostat lapsesi tililtä rahaa, niin miksi ihmeessä se tänne tullaan kuuluttamaan?
En minäkään ymmärrä. Ei minua kiinnosta mitä minun lahjarahoilleni on tapahtunut joskus vuonna papu. Hyvin minut on kuitenkin kasvatettu. Itse en lasteni lahjarahoilla osta ruokaa, mutta muuta tarpeellista kylläkin.
 
No kyllä mun tilöi on aina ollut mun tili, lapsenakin, eikä sieltä ole mun vanhemmat mitään nostaneet.

Ja mun lasten tileillä olevat rahat ovat myöskin heidän omaisuuttaan, eivät koko perheen tai minun tai kenenkään muun.

Tuonne -> http://kaksplus.fi/keskustelu/t1550042 on nimimerkki mammalii löytänyt ihan faktaa asiasta.
 
Minä olen lasten lahjarahat käyttänyt lasten juttuihin tms vastaavaan ilman sen kummemmin asiaa ajattelematta. Jos jossain vaiheessa alkaa heille perintöä tulemaan niin sitten asia on eri, ne rahat ovat lasten ja niissä käytetään suurempaa harkintaa ja tehdään tarvittaessa tilit maistraattiin jos tarvista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaP:
Alaikäisen lapsen tiliä (mikäli sitä ei ole avattu lahtoittamistarkoituksessa ja tili on suljettu myös tilinomistajaltaeli lapselta siihen saakka kunnes hän täyttää 18-vuotta) voi käyttää molemmat viralliset huoltajat. Rahaa saa tallettaa ja nostaa, vanhemmat päättävät lapsen varojen käytöstä. Jos lapsella on sitten huomattavaa varallisuutta yli 15 000 euroa niin sitten siinä tapauksessa lapsen etua valvoo erikseen maistraatti. Eli mikäli lapsella on varoja yli sen summan, niin silloin vanhemmat velvollisia tekemään vuosi-ilmoitusta maistraattiin. Mutta muuten lapsen varoja vanhemmat voivat vapaasti käyttää.
Sori alan olla väsynyt, mutta mistä tää on revitty? Meillä on lapsella tili, johon laitettiin että vain minulla on oikeus käyttää. Ja vaikka oltiin vielä yhdessä exän kanssa halusin sulkea hänet pois tästä tilijutusta, koska en häneen luota(rahat tytön tilillä on mun isältäni ja tulevaisuudessa minulta, tytön isä ei ole tallettanut sinne senttiäkään). Mutta hän on virallinen huoltaja, niin voiko hän nostaa tytön tililtä rahaa??

Niin ja mä kyllä yritän säästää nuo tytölle siihen kun lentää pesästä.. on jtn millä pääsee alkuun, vaikka jos ekaan kotiin tarttee tai ajokorttiin tai opiskeluihin..
Eli tytön tili on pysynyt koskemattomana.
 
mun mielestä voi verrata, että ostat itsellesi omalta tililtä...lapsen tililtä lapselle. Vaikka sinne laittaisi rahaa joku muukin kuin sinä itse, niin ketä varten ne rahat siellä sitten on, ellei lapsen?
Ja ennenkuin joku älykääpiö alkaa haukkumaan, niin en, en ole nostanut sieltä tililtä rahaa kertaakaan, vielä...
 
ohikulkija
Mulla oli säästöpossu mihin jokus tiputettiin pennosia ja sit välillä vietiin säästöpankkiin ja sit joskus sain semmosen kirjasen mihin merkittiin kun sieltä nostin, hyvin vähän sielä rahaa oli mutta onnellinen olin.
Nyt omalle tehtiin heti tili mihin muut voivat rahaa laittaa tai sit me jos ylimääräistä löytyy. Enimmäkseen mummot yms ja katotaan paljonko kertyy. Tyttö saa rahat käyttöön sitten kun osaa rahaa käyttää :)
 
Pojan lahjarahat ollaan aina laitettu hänen tililleen, eikä ole mieleenkään tullut käyttää niitä. Käyttäköön sitten vanhempana mihin itse tahtoo.
Muoks. ei munkaan vanhemmat käyttäneet mun/veljen tilillä olevia rahoja mihinkään.
 
vieras
tuossa mammaliin tekstissä oli mainittu, että "Lapsen varoja ei myöskään pidä käyttää edes lapsen itsensä tavanomaisiin elinkustannuksiin - asumiseen, ruokaan, vaatteisiin, koulunkäyntiin." Mietin vaan, että eikös esim. sossu pakota käyttämään kaikki säästöt perheen elämiseen, myös lapsen, jos jotain säästöjä on, vanhempien jäädessä vaikkapa työttömiksi. Sehän sotii sitten tätä vastaan, kun lapsen rahoja ei saa kuitenkaan vanhemmat käyttää.

Parempi siis on olla säästämättä rahoja lapsen tilille, vaan jollekin omissa nimissä olevalle toiselle tilille, josta voi sitten käyttää lapseen tai yllättäviin menoihin.
 
Keittiönoita
"Moniko oikeasti meidän palstalaisten vanhemmista on miettinyt, että "voinko nostaa lapseni tililtä rahaa ja ostaa hänelle xxx tavaran"?"

No ei mun vanhemmat ainakaan. Ihan selkeästi oli mun lapsuudessani, että lasten tilit on lasten tilit ja vanhemmilla oli omat tilinsä. Ei varmaan tullut vanhemmilleni edes mieleen alkaa nostamaan systerin tai mun tililtä rahaa.
 
Joo, no keksikää nyt jotain tekosyitä sille että voisitte muka kajota lastenne rahoihin, niin saatte paremman mielen.

Ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää; lapsen omaisuus ei ole vanhempien omaisuutta.
 
sorppa vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Joo, no keksikää nyt jotain tekosyitä sille että voisitte muka kajota lastenne rahoihin, niin saatte paremman mielen.

Ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää; lapsen omaisuus ei ole vanhempien omaisuutta.
Kyllä mun lapseni omaisuus on mun omaisuutta. Mulla on epäsäännölliset tulot ja aina isomman summan tullessa laitan lapsen tilille jemmaan osan ja ihan tasan tarkkaan käytän sen elämiseen niukempina aikoina.
 
vieras
mä kysyn aina kun lapsi saa rahaa lahjaksi, että onko tämä tarkoitettu "tuhlattavaksi" =lapsi saa itse päättää mitä ostaa, vai hyötykäyttöön =ostan ne kalliimmat haalarit, fillarin, sukset vaiko säästöön =laitan tilille enkä käytä=

Viimeistä ei kyllä voi suositella, koska inflaatio vie ne rahat, on huomattavasti järkevämpää käyttää ne, vaikka vain hyödyttömään krääsään. (siiätä mä voin olla vähän katkera, että mul ei olut yhtään sitä krääsää, pelkkiä kestäviä, "oikeita" leluja...)
 
vieras
Ei mulla edes ollut omaa tiliä ennen kuin joskus 10-vuotiaana ja sinne vein jotain säästöpossurahoja, muutamia kymppejä siis.
Ja muistakaa, ei silloin ollut nettipankkia eikä automaatteja. Jos rahaa halus ,piti seistä pankissa jonottamassa virka-aikaan pankkikirja kourassa...
 
inkku
Ei ole ollut tarvetta nostaa lapsen tililtä. Pitäisi olla todella tiukka tilanne, ennen kun niihin rahoihin koskisin. Tavoitteena säästää pojalle käsirahat asunnon ostoon ja ekojen vuosien lyhennykset. Ettei tarttis sitten vuokralla asustella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sorppa vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Joo, no keksikää nyt jotain tekosyitä sille että voisitte muka kajota lastenne rahoihin, niin saatte paremman mielen.

Ei tässä pitäisi olla mitään epäselvää; lapsen omaisuus ei ole vanhempien omaisuutta.
Kyllä mun lapseni omaisuus on mun omaisuutta. Mulla on epäsäännölliset tulot ja aina isomman summan tullessa laitan lapsen tilille jemmaan osan ja ihan tasan tarkkaan käytän sen elämiseen niukempina aikoina.
Ei tasan tarkkaan ole! Lapsesi ei todellakaan ole elatusvelvollinen, vaan se olet sinä!
 
juuh
No entäs kun meillä on tehty sellainen ratkaisu, että lapsilisät menee suoraan lasten tileille, samoin kuin suurin osa lahjarahoista+ne pikkusummat mitä isovanhemmat lapsille antaa, ja kun ostetaan lapsille isompaa kuten esim.uudet talvikamppeet, otetaan rahat niihin lasten tileiltä. Tuomittavaako palstan mielestä? Lapsilisiä ei siis koskaan ole käytetty meillä esimerkiksi ruokakauppaan, vaan niillä on aina ostettu lapsille sitä mitä tarvitsevat. Ja rahaa on aina tullut lasten tileille enemmän kuin mitä on mennyt, joten pesämunaa tileillä jo mukavasti ja ehtii kertyä aikalailla enemmän ennenkuin täysi-ikäisiksi ehtivät...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaP:
Alaikäisen lapsen tiliä (mikäli sitä ei ole avattu lahtoittamistarkoituksessa ja tili on suljettu myös tilinomistajaltaeli lapselta siihen saakka kunnes hän täyttää 18-vuotta) voi käyttää molemmat viralliset huoltajat. Rahaa saa tallettaa ja nostaa, vanhemmat päättävät lapsen varojen käytöstä. Jos lapsella on sitten huomattavaa varallisuutta yli 15 000 euroa niin sitten siinä tapauksessa lapsen etua valvoo erikseen maistraatti. Eli mikäli lapsella on varoja yli sen summan, niin silloin vanhemmat velvollisia tekemään vuosi-ilmoitusta maistraattiin. Mutta muuten lapsen varoja vanhemmat voivat vapaasti käyttää.
Tuo on perseestä. Isäni käytti äidistä saadut henkivakuutusrahat itse ja ei todellakaan meidän lasten hyväksi.
 

Yhteistyössä