justiinax, mä en käy salilla 5x viikossa vaan sen 3 kertaa!
Ja se käyntimäärähän ei ole verrannollinen liikaa treenaamisellekaan
kaikki riippuu ohjelman jaottelusta, eli jos sulla on kolmijakoinen treeni ohjelma, 3 kertaa viikossa on ihan passeli, mutta jos kroppa on jaettu vaikka viiteen osaan, on käytävä sen 5 kertaa. Ajallisesti se yksi kerta vaan vie sitten vähemmän aikaa ja energian saa täysillä siihen yhteen ainoaan lihasryhmään mitä sillon treenataan, eli jaksaa treenata kovemmin.
Mä puljaan ruokavalion kanssa ihan itse. Jonkinverran asiasta tiedän joten uskaltaa pikkusen sooloillakin.
Tässä kaava energiantarpeen laskemiseen: ensin lasketaan perusaineenvaihdunta kaaviolla 4,18 x (795 + 7,18 x paino).
Tuosta laskelmasta saatu luku kerrotaan vielä luvulla 0,239 (jotta tuloksen saa kaloreiksi).
ja tuon tuloksen verran kaloreita tarvitset sitten normaalisti pelkkään aineenvaihduntaan, eli painon ennallaan pitämiseen.
perusaineenvaihdunnalla tarkoitetaan sitä minkä elimistösi tarvitsee vaikkei tekisi mitään päivän aikana.
sitten pitäs vielä arvioida fyysinen aktiivisuus:
kevyt (ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta) 1,3
tavallinen (kevyt työ, jonkinverran aktiivisuutta) 1,5
Kohtalainen (kevyt työ ja kutoliikuntaa tai fyysisesti keskiraskastyö) 1,7
Kova (päivittäinen kova liikunta tai fyysisesti raskas työ) 2
erittäin kova (kilpa-urheilija) 2,2
sitten se energiantarpeen luku kerrotaan tuolla aktiiviisuudella niin saadaan se lopullinen energian tarve.
kamalaa matematiikkaa, huh, yök.