MONIALLERGISEN LAPSEN IMETYS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rankkaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rankkaa

Vieras
Onko täällä äitejä, jolla OMAKOHTAISTA kokemusta moniallergisen lapsen imetyksestä? Minulla nyt maidoton, munaton, viljaton (kotimaiset viljat kiellossa) ja pähkinätön dietti. Imetän täysimetyksessä 5kk vauvaa, jonka allergioita vielä tutkitaan, paljon on mitkä ei sovi, ja allergiaoireet yhä päällä. Kuinka olette jaksaneet rajoitettua ruokavaliota? Itse alan olla tosi väsynyt. Imetystä ei kuitenkaan asiantuntijan mielestä kannata lopettaa, ennenkuin on löytynyt sopiva erityiskorvike. Lapsi ei ole saanut tietenkään vielä mitään soseita, eikä voikaan antaa.

Olisi kiva kuulla kokemuksia etenkin niiltä, jotka ovat imettäneet rajoitetulla ruokavaliolla.

No täällä sinulle vilkuttelee yksi samanlainen imettäjä :wave: . Eli esikon aikana olin maidottomalla, munattomalla, viljattomalla ja ykkösluokan allergisoivien dieetillä. Oli rankkaa kyllä ja tytön ollessa puoli vuotta aloitimme siirtymisen pikkuhiljaa apteekin korvikkeeseen. Monia tuli kokeiltua, lopulta peptiditutteli sopi. Ymmärrän uupumuksesi ja toivon että teillekin sopiva korvike löytyy. Hyvillä mielin voit sitten siirtyä korvikkeen antoon. Minusta tuntui etten lopulta enää saanut syödä kuin riisikakkuja kun dieetti vain laajeni. :hug: Oletteko kokeilleet vielä mitään korviketta? Ja minkälaisia oireita teillä on? Meillä on suolisto-oireiset allergiat molemmilla lapsilla. Tätä kakkosta imetän edelleen mutta on paljon helpompaa kuin esikon kohdalla kun vältän vain maitoa ja pierettäviä ruoka-aineita =) !

Hei! Oon imettäny kolmea lasta rajoitetulla ruokavaliolla. Ekaa imetin 6kk, tokaa 2kk ja kolmatta 4kk. Kaikki imetykset oli rankkoja, mutta etenkin keskimmäisen kanssa. Imetinkin silloin vain 2kk, koska vaikka kuinka vältin kaikkea mahdollista, jotka tiesin ja joista sanottiin että saattavat aiheuttaa oireita, niin silti oli vauvan peppu aina rikki ja muutenkin itkuista touhua. Kiinteitä aloitellessa selvisikin sitten että esim. possu, kana ja vehnä, jonka kokeilin myöhemmin, aiheuttivat erittäin voimakkaat oireet. Porsaan- ja broilerinliha kuitenkin yleisesti aika mietoa ja pidetään sopivana. Vehnä taas sellianen, jota hyvin vaikea kokonaan välttää. Moni muukin tavallinen ruoka-aine osoittautui sopimattomaksi.

Keskimmäinen alkoi voimaan paljon paremmin kun lopetin imetyksen. Myös minä jaksoin heti paremmin, tuntui kun taakka olis pudonnu harteilta.

Kolmannen kanssa maitoallergia selvisi myös nopeasti. Vältin maitotuotteita, mutta muuten tuntui että pystyin syömään aika monipuolisesti. Esim. pahoja vatsa- tai iho-oireita ei tullut. Silloin tällöin vauvalla oli vatsa kuitenkin kipeä ja oli sellaista selittämätöntä kiukkuisuutta, joten päätin että imetän siihen kun aloitan kiinteät. Minusta oli helpompi sitten nähdä että mikä sopii ja mikä ei, kun imetys ei enää ollut sotkemassa kuvioita.

Kaikilla lapsillani on todettu maitoallergia vastasyntyneinä, ja kaikki ovat saaneet imetyksen ohella lisämaitoa, joten sopiva korvike oli löytynyt ihan alusta asti, kun maitoallergiaa epäilty.

Koville se välttely ottaa, henkilökohtaisesti imetyksen lopettaminen ollut hyvä ratkaisu. Jaksoin paremmin vauvan kanssa ja muutenkin.

Hei!

Minä imetin tytärtäni 7kk (iässä 4kk-11.5kk) munattomalla, maidottomalla, yleisallergisoimattomalla, broilerittomalla, naudattomalla ja ilman kotimaisia viljoja olevalla dieetillä. Niin, ja mausteitakin välteltiin alkuun kovasti. Lisäksi mulla puuttui silloin lähes kaikki hedelmät muutenkin kun sain itse niistä allergiaoireita (auttoi muuten tuo välttämisdieetti tuohonkin vaivaan - nyt voin syödä lähes kaikkea :-)). Olihan tuo rankkaa, mutta kyllä sen kesti kun tiesi että sen voi halutessaan lopettaa.

Syö vaan niin paljon kuin vaan sielu sietää niitä ruoka-aineita mitä saat. Semperillä on ihan jees luontaisesti gluteenittomia keksejä (suosikkini oli kolakeksit), pakastealtaasta sai melko maittavaa luontaisesti gluteenitonta leipää jne. Possusta saa ihan hyviä lihapullia, taikinan voi jatkaa riisihiutaleilla ja maustaa sipulilla. Paino putosi kyllä minullakin (oli varaakin ;)) mutta kaik on tullut takaisin.

Ja jos menee liian rankaksi niin pyydä lääkäriltä nopsaan niitä korvikereseptejä. Meillä ei käynyt edes pilkotut maitoproteiinit vaan piti olla ihan synteettinen (en nyt ole tästä termistä varma) neocate.

Jaksamista imetystaipaleella tai korviketaipaleella, ihan miten itse päätät!

Minä imetin kuopusta dietillä kaikenkaikkiaan lähes vuoden, josta noin puolet söin suunnilleen 20 ruoka-ainetta. Ravitsemusterpaeutin kanssa laskimme, että syön varmasti riittävästi että sain jatkaa imetystä. Olihan se välillä rankkaa, kun itselle piti tehdä koko ajan eri ruoka ja olla omat eväät mukana kaikkialla. Mulle imetys oli kuitenkin niin tärkeä juttu, että ajatus sen lopettamisesta tuntui lopulta pahemmalta kuin diettaaminen.

Ihan ehdoton juttu diettaamisessa on ruoka- ja oirepäiväkirjapäiväkirja, jonka avulla pystyy haarukoimaan sopivat ja sopimattomat ruoka-aineet parhaiten. Oireet kun voivat tulla päivienkin viivellä, jolloin on muuten ihan mahdotonta tietää mikä aiheuttaa mitäkin.

Toinen tärkeä juttu on muistaa syödä vitamiinilisää ja kalsiumia, sekä reilusti rasvaa/öljyä ja sokeria että saa energiaakin jostain että jaksaa eikä olo ole nuutunut ja nälkäinen. Niin ja sitä mitä voi syödä saa, ja pitääkin, syödä paljon ja usein. Muistan itse syöneeni ihan hillittömiä ruoka-annoksia ja puputin kaikkea pientä niiden välissä tasaista tahtia.

Jos et ole vielä lukenut, niin lue ihmeessä: Allergia ja keliakia, uusi ruokakirja, toinen tekijöistä Paganus. On helppolukuinen tietopaketti ja paljon hyviä ruoka- ja leivontaohjeita.

Mieti miten tärkeää sulle on imettää, vai olisiko korvikkeella kuitenkin helpompi jatkaa jos kaikki tuntuu aiheuttavan oireita? Diettaaminen on sen verran vaativaa, että siihen ei kannata ryhtyä jos se tuntuu tökkivän. Korvikkeita on niin monenlaisia, että lähes tulkoon varmasti joku sopisi teilläkin. Niin ja sopiven kiinteiden löytyminen on helpompaa, jos lapsi on kokeilujen alkaessa oireeton.

Tsemppiä sulle, allergiasuosta pääsee yli ja pois vaikka joskus toivottomalta tuntuukin! :hug:

Hei!! Mulla 1v poika jolla muna, maito ja vilja-allergia, joudui lopettamaan imettämisen kun oireet eivät helpottaneet oman dieetinkään avulla, poika joi apteekista saatavaa peptidi tuttelia ja se kävi, meillä ei myöskään vieläkään käy peruna, porkkana, sian eikä naudanliha, nyt kelakorvausten poiston myötä pojan maito vaihtui ensin almiron peptiiin joka ei käynyt, sitten saatiin neoncate ´jota nyt juodaan. ja edelleen pojalla vatsa ongelmia ja uudet ruat aiheuttavat ensin ihottumaa sitten maha vaivoja. että tällästä meillä. olisi kiva keskustella lisää toisten samasta vaivasta kärsivien lasten äitien kanssa ja saada tai antaa vinkkejä.

Minkä korvauksen kela teiltä poistanut? Eikö yksivuotias enää nykyään saa erikoismaidoista kelakorvausta? Onko nekin tiukentunu? Ja eiks almiron oo yhtä kallista ku peptiditutteli?

Peptidi tutteli poistuu markkinoilta kokonaan joten kela ei myöskään enää sitä korvannut, tämän neoncate maidon korvaa kyllä 2v asti, almiron pepti kyllä korvattaisiin, mutta se ei sovi pojan mahalle, menee maha niin kovaksi, että joutuu turvautumaan mikrolaksiin.

Olen tässä tuskaillut oman ruokavalion puolesta kun lapsen takia olen joutunut jättämään pois maidon, kalan, sitrushedelmät, herneet, tomaatin, soijan, mansikan , suklaan, melkein kaikki mausteet, valmisruuat(einekset) , naudanlihan ja kaikki valmiiksi marinoidut lihat.
Tuskaa on ollut keksiä mitä syö silti mulla tuntuu olevan "helppoa" saan sentään syödä viljoja ja kananmunia.
Parissa kuukaudessa olen laihtunut 10kg vaikka yritän syödä kunnolla ja paljon , imetyksestä stressaan eli loppuuko maito. Sopivaa korviketta ei ole vielä löytynyt joten jos maito multa loppuu niin ollaan lirissä.
Tällähetkellä ei paino enää tipu kun lisään ruokaani rypsiöljyä ja leivän päälle margariinia kunnolla. Yksipuolistahan tää syöminen on eli vitamiinit yms. syön purkista.
Odotan vaan kun löydetään sopiva korvike niin tilanne helpottaa kun pystyn edes hetkeksi irtautumaan vauvasta eli pääsen johonkin pariksi kolmeksi tunniksi ilman lapsia.
Lohduttutaudun sillä että tää on ohimenevä vaihe 4-6kk maks enää sitten saa taas ainakin itse syödä mitä haluu.

Imetysdieetti/ imettämisen lopettaminen on asia, johon ei pysty antamaan kovin tarkkoja neuvoja. Riippuu niin tilanteesta, lapsen ja äidin.

Lapseni oli allerginen lähes kaikelle. Imetysdieetti kapeni koko ajan pienemmäksi kunnes sisälsi vain joitain ruokia. Poissa oli maito, muna, kotimaiset viljat, suurin osa lihoista ja kasviksista, riisi, maissi, soija jne. Olin jo valmiiksi alipainoinen, terveydentila kärsi ruokavaliosta ja aivan loppu koko touhuun. Kun lapsikaan tullut millään oireettomaksi, korvikkeen aloittainen oli ainoa ja paras vaihtoehto.

Kiitos kaikille rohkaisusta ja ajatuksista. Jo se helpottaa, etten ole ainoa. Ja onhan tämä toivottavasti vain määräaikainen tilanne. Hirmu rankalta tuntuu kuitenkin, kun menettää "perusoikeutensa" kuten syömisen ja nukkumisen (meillä yöt katkonaisia). Ja kuitenkin äidin on vaan pakko jaksaa, yötä päivää.

Toisaalta mulla on korkea kynnys imetyksen lopettamiseenkin. Kyse on kuitenkin myös hoivatavasta eikä vain ravinnosta. Tissi on vauvalle myös lohtu ja turva. Toisaalta, jos oireet ei poistu, niin ei vauvan kokonaisvointi ole hyvä.

Voi kun tietäis, mikä on viisasta. Onneksi meidän vauva on kuitenkin jo yli 5 kk.

Rankkaa... tiedän juuri sen saman tunteen mikä sinulla on imetyksen lopettamisesta. Meillä oireet eivät vauvalta loppuneet vaikka pidin tiukkaa dieettiä ja nyt jälkiviisaasti ajattelen olisi minun pitänyt imetys lopettaa jo aiemmin ykkösen kohdalla. Vauvasta tuli "oireeton" pian sen jälkeen kun vaihdoimme korvikkeeseen. Eli rankasta dieetistä huolimatta vauvamme oli jonkin verran kipeä masustaan koko imetyksen ajan. Nyt kakkosen kohdalla imetys sujuu allergioista huolimatta koska tämä pikkumies ei ole niin herkkä tapaus kuin siskonsa. Olen vain maidottomalla dieetillä ja vältän muutamaa muuta ruoka-ainetta. Ajattelin etten siirtyisi kakkosen kohdalla korvikkeeseen ollenkaan vaan imettäisin pitkään vielä. Kaikkea hyvää teille! :hug:

imetin esikoista melkein 2 vuotta. Siksi 6 kk:n iässä lopettaminen tuntuu luovuttamiselta. En arvostele ketään, mutta omasssa tapauksessani itsestäni tuntuu tältä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2006 klo 18:34 rankkaa kirjoitti:
imetin esikoista melkein 2 vuotta. Siksi 6 kk:n iässä lopettaminen tuntuu luovuttamiselta. En arvostele ketään, mutta omasssa tapauksessani itsestäni tuntuu tältä.

Minusta taas on älytöntä imettää lasta jos vauva saa allergisia oireita vaikka äiti olisikin tiukalla dieetillä. Se on mielestäni vauvan kannalta huonompi vaihtoehto. Juu saa tissiä mutta on koko ajan kipeä kun taas korvikkeella olisi masu/iho kunnossa. Minusta ajattelematonta ja ainakaan allergiselle ei kahden vuoden imetys ole arvossaan tuolla tyylillä :o :headwall: Pitkä imetys on ok jos siitä ei tule vauvalle oireita!!!

Hei Iitu. Oletko itse imettänyt moniallergista? Miten ratkaisit asian ja miksi? Olen kiinnostunut erityisesti ihmisten omista kokemuksista (sinunkin), en moralisoinnista. Mielipiteensä voi toki kertoa, ja otan näkökulmasi huomioon.

Tietenkin on huono jos oireita ei vauvalta saada pois. Toisaalta vielä tiukemmalla dietillä ehkä saadaankin, ja voidaan löytää sopiva dietti. Toisaalta sopivan korvikkeenkin löytäminen voi olla vaikeaa. Joten asia ei todellakaan ole yksinkertainen mielestäni, ja siihen ei ole yhtä oikeaa vaihtoehtoa. Lääketieteessäkään ei ole selvää kantaa allergisen imettämiseen, vaan se on tapauskohtaista.

Vanhemmuus on vaikea laji, josta saa helposti syyllisyyttä. Kukaan tuskin haluaa rääkätä lastaan tahallaan. Ja jos olisi itsestään selvät keinot ("ainoa oikea tapa") hoitaa parhaalla mahdollisella tavalla lasta, niin meidän tapauksessa keskussairaalakin olisi varmasti neuvonut, että lopeta imetys.

Ja vielä Iitulle tiedoksi että vanhempi lapseni, jota imetin 2v ei ollut moniallerginen.

Hyvää illan jatkoa kaikille

En ole moniallergisen imettäjä, mutta rohkaisua sinulle. Älä pahoita mieltäsi Iitun tekstistä, oli tylyä. Imetys on minullekin tärkeä juttu - ja onneksi olen helpolla sikäli päässyt, ettei allergisia- ja tuntuu joskus joutuvan tarpeettomasti selittelemään 1,5v imetyksiään ilman syytä.

AP! No onhan minulle tuota allergiaimetyskokemusta kolmesta lapsesta. Ensimmäinen oli vauvana erittäin allerginen, todellakin hän eli ensimmäisen vuotensa vain muutaman ruoka-aineen turvin. Kaksi muuta ovat olleet "helpompia" tapauksia, vain maito, kananmuna ja vilja-allergiat. Joten tiedän mitä se on. Itselläsi käsittääkseni on ensimmäinen allergikkolapsi? Haluan vain sanoa sinulle kun tämä "imetyshysteria" ja "imetyspakko" on muutenkin kovaa nykyisin että tuo alle lainaamani kirjoitu sinun aikaisemmasta vastauksestasi ei mielestäni ole kovin hyvä ajatellen niitä äitejä jotka allegisen esikoisen kanssa kamppailevat imetysasiassa.
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2006 klo 16:32 rankkaa kirjoitti:
Toisaalta mulla on korkea kynnys imetyksen lopettamiseenkin. Kyse on kuitenkin myös hoivatavasta eikä vain ravinnosta. Tissi on vauvalle myös lohtu ja turva.

Tekstissäsi mielestäni tuomitset imetyksen lopettajat ja korvikkeisiin siirtyvät. Allergiat vetävät monesti äitien ja isien jaksamisen äärirajoille joten turhaa painostusta imetykseen tulisi välttää. Ymmärsin kyllä että esikoisesi ei ole ollut allerginen mutta ymmärrätkö itse että ei sinun ole pakko toista lastasi imettää yhtä kauaa kuin esikoistasi? Ei se tee sinusta huonompaa äitiä toiselle lapsellesi jos lopetatkin tissittelyn hiukan aikaisemmin. Koska siitä tässä tapauksessa taitaa perimmältään olla kyse? Hyvää jatkoa teille ja imetys ilman muuta kunniaan ILMAn painostusta tai vauvan pahaa oloa! Erityiskorvikkeet ovat myös hyvä ratkaisu, se tiedoksi muillekin allergioiden kanssa kamppaileville ja sitä harkitseville! Ei pidä olla liian ankara itseään tai vauvaansa kohtaan!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.03.2006 klo 21:02 nukkumaan kirjoitti:
En ole moniallergisen imettäjä, mutta rohkaisua sinulle. Älä pahoita mieltäsi Iitun tekstistä, oli tylyä. Imetys on minullekin tärkeä juttu - ja onneksi olen helpolla sikäli päässyt, ettei allergisia- ja tuntuu joskus joutuvan tarpeettomasti selittelemään 1,5v imetyksiään ilman syytä.

Sitten sinä et voi tietää mitä moniallergisen imetys on. Itse olen imettänyt rankoilla dieeteillä kolme allergista lasta joten (myöskin yhtä lastani kaksi vuotiaaksi) joten ehkä sitten voimme vaihtaa kokemuksia kun sinulla on kokemusta yhdestäkin allergisesta lapsesta ja kahden vuoden dieetillä olosta. En ole pitkän imetyksen vastustaja, olenhan sitä itsekin tehnyt MUTTA jos vauva voi huonosti en sitä kannata! Voitko ymmärtää sitä???

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.03.2006 klo 12:00 rankkaa kirjoitti:
kiitos Iitu!
Myönnän, että sinulla on kanttia puhua. Anteeksi.
Olen vain kyllästynyt kaikki tietäviin neuvojiin, jollaiseksi sinuakin ensin luulin.

:hug: Saman asian kanssahan me "painitaan" joten hyvää jatkoa sinulle. Kannattaa mennä allergia-ja astmaliiton vertaistukitapaamisiin jos paikkakunnallasi niitä järjestetään. Siellä saa jutella toisten samojen asioiden kanssa taistelevien kanssa ja jakaa kokemuksiaan. Ja kaikkitietävistä neuvoijista on minullakin kokemusta... :/

Suosittelen myös imetyksen lopettamista ja korvikkeen antamista jos vaan sopiva löytyy. Itse imetin allergista lastani 6 kk ja osittain rajoitetulla ruokavaliolla olin. Lapsen ihottuma ei kuitenkaan ottanut laantuakseen, ei ennenkuin sitten 6 kk iässä lopetin imetyksen kokonaan. Oireet helpottivat heti ja ihottuma hävisi kokonaan.
Olisin lopettanut jo aikaisemmin mutta kun neuvolassa vaan kannustivat imettämään niin hölmö uskoin heitä.Olisi voitu sekä lapsi että minä paremmin jos imetyksen olisin uskaltanut aikaisemmin lopettaa.Poika söi tosi paljon ja usein ja itse laihduin "tikuksi" ja aina väsytti.
Silloin ääätin, että jos teen vielä lapsen ja hänellä on sama tilanne niin teen itse omat valintani ja mietin mikä on lapsen terveyden kannalta parasta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.03.2006 klo 11:14 äippä kirjoitti:
Olen tässä tuskaillut oman ruokavalion puolesta kun lapsen takia olen joutunut jättämään pois maidon, kalan, sitrushedelmät, herneet, tomaatin, soijan, mansikan , suklaan, melkein kaikki mausteet, valmisruuat(einekset) , naudanlihan ja kaikki valmiiksi marinoidut lihat.
Tuskaa on ollut keksiä mitä syö silti mulla tuntuu olevan "helppoa" saan sentään syödä viljoja ja kananmunia.
Parissa kuukaudessa olen laihtunut 10kg vaikka yritän syödä kunnolla ja paljon , imetyksestä stressaan eli loppuuko maito. Sopivaa korviketta ei ole vielä löytynyt joten jos maito multa loppuu niin ollaan lirissä.
Tällähetkellä ei paino enää tipu kun lisään ruokaani rypsiöljyä ja leivän päälle margariinia kunnolla. Yksipuolistahan tää syöminen on eli vitamiinit yms. syön purkista.
Odotan vaan kun löydetään sopiva korvike niin tilanne helpottaa kun pystyn edes hetkeksi irtautumaan vauvasta eli pääsen johonkin pariksi kolmeksi tunniksi ilman lapsia.
Lohduttutaudun sillä että tää on ohimenevä vaihe 4-6kk maks enää sitten saa taas ainakin itse syödä mitä haluu.

mie imetin esikoista 1v3kk samaan malliin ja hyvin maito riitti. enkä edes lahtunut :ashamed:

nyt toinen maitoallerginen (5kk) ja ainakaan viel ei ole viljoja todettu, joten samaan malliin taas. saan syödä kuitenkin kasviksii, possuu, kanulia, hirvee (sitä ei kyl tule ostetuksi), ruista ja semmossii. ei siis hätiä, mutta helppohan sitä on ujeltaa, kun käy kotimaiset viljat *koputtaa puuta*.

väliaikaistahan tää vaan on. jaksamista kaikille kohtalontovereille.

ps. en ole lukenut koko ketjuu, mutta varmaan kaikki on bongannut maidottoman keiju-margariinin, leivontaan on sunnuntailla maidoton rasva, yosa tekee soijattomia ja maidottomia jogurtteja ja riisipohjaista pannari/ohukaistaikinaa, atria maidottomia nakkeja jne. et kaikkee on löytyy, jos ei ole kovin pahat allergiat. jos soija käy, niin myös tofu-jädeä :p

Yhteistyössä