[QUOTE="Vieras";28483829]Minä en ole fysioterapeutti enkä lastenlääkäri, mutta meidän 2v:llä myös on toiminnallinen lattajalka ja hieman sisäänpäin kääntyvät jalkaterät. Sen perusteella, mitä itse olen onnistunut selvittämään, noin pienen lapsen kohdalla pitäisi silloin nimenomaan olla mahdollisimman vähän tukeva kenkä: litteä joka suuntaan taipuva suora pohja, ei tukea jalan sisäkaareen, ei tukevaa kantakuppia eikä korkeaa vartta. Näin lapsen jalan omat lihakset vahvistuisivat korjaamaan asennon, muuten jalka vain laiskistuu entisestään ja ikään kuuluvan virheasennon muuttuminen pysyvämmäksi tulee todennäköisemmäksi. Mutta ei tietenkään kannata uskoa minua, mutta kannattaa ehkä kyseenalaistaa ajatus tukevan kengän hyödyistä ja kysäistä joltain fiksummalta? Tai ehkä olettekin saaneet jo asiantuntijavinkit omaan tilanteeseenne. Esim. Terveyskirjaston sivuilla 2-vuotiaan jalan toiminnallisiin virheasentoihin suositellaan paljain jaloin ja paljasjalkakengillä/kevytjalkineilla kävelyä.[/QUOTE]
En ole saanut mitään ohjeita, kun en ole ollut kehenkään yhteydessä tuosta jalan virheasennosta. Se tuli itseasiassa huomattua vasta tässä hiljattain. En oikein tiedä miten sitä pitäisi alkaa setvimään ja mikä on normaalia "linkkujalkaisuutta" tuonikäiselle, kun tuntuu et pienten lasten jalat on aina vähän mutkalla johonkin suuntaan, mutta missä tosiaan menee sitten se raja..? Paljain jaloin on todellakin turhaa koittaa saada tuota kävelemään ulkona, on semmonen hienovarvas koko neiti, ettei sen jalkoihin saa melkein edes koskea. Saati, et prinsessa saattais saapastella jossain saastaisella nurmikolla ilman kenkiä