monesti olen miettinyt että miten oman äidin kuolemasta selviää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja gtvf:
Mä taas ajattelen luonnollisesti ja ymmärrän, että sen aika on koittaa ennen meitä ja niin se menee. Titetysti tulee paha mieli, kun ei ole sellaista, jolta voisi jostain jotain tiettyä asiaa kysäistä (vaikka harvoin kysyn muutenkaa), jos tulee joku sellainen kysymys, johon vain äiti osaisi vastata. Ei sille kuitenkaan mitään voi. Pakko pärjätä omillaankin. Toi mieheni on mulle kuitenkin paljon tärkeämpi kuin äitini. Mulla on ihan oma perhe nyt. Lapsenikin tulevat joskus toivottavasti saamaan oman perheensä ja niin sen on mentävä. Onneksi mulla on toi mies ja sen on pysyttävä tossa aina. Se on se, jota ilman en selviä. <3

Toisaalta lähtöjärjestystä ei tiedä kukaan ennalta. Minulla lähti äiti ennen isovanhempia ja olin yks kaks lähin omainen ja vastuuhenkilö myös isovanhempien asioissa. Puhumattakaan perheistä joissa nuori vanhempi tai lapsi kuolee. Kaikkea voi sattua. elämme vaan luonnollisuuden harhassa, että vanhin kuolee ensin.

Selviää siitä,kun on pakko.
Mie olin 11 kun meillä äiti yhtäkkiä kuoli,pitkään ikävä oli ihan suunnton ja piti opetella elämää uudella lailla.Nykyään välillä tulee meileen,et oispa kiva ku se ois täällä ja sillon tulee surku ja ikävä :)

Pakko vaan selvitä... Ikävä on kova ja itku tulee vieläkin, mutta pakko vaan jatkaa. Itse olen molemmat vanhemmat haudan lepoon saattanu ennen ku kerkesin 23v täyttämään.. Mietin usein minkälaista heidän kanssa olisi nyt. Kun vaan saisi vielä kerran heidän kanssaan puhua.

Kuolema on luonnollista elämän kiertokulkua, ja kyllä vanhempien noin yleensä kuuluisi kuolla ennen lapsiaan. Lastenkin pitää ymmärtää se kasvaessaan aikuisiksi. Irti on päästettävä ja itsensä on irroitettava siinä mielessä, että ymmärtää elämän realiteetit.

Isän kuolemasta tulee kuluneeksi tänään 17 vuotta. Ikävä on edelleen varsinkin merkkipäivinä ja jouluna. Kun isä kuoli ajattelin, että onneksi on viellä rakas äiti olemassa. Kokemuksesta voin sanoa, että vanhempien kuolema on rankka varsinkin silloin jos suhde on ollut läheinen.

Vuonna 2008 juuri ennen joulua menetimme rakkaan 7 kk poikavauvan erittäin harvinaiseen lihassairauteen. Hänen kuoleman jälkeen totean, että oman lapsen menetys on ihan erilainen kun äidin tai isän. Onneksi on viellä se oma äiti joka on jaksanut tukea ja olla lähellä.

Oli heinäkuu, kun sain mitä kamalimman soiton. Isäni soitti hysteerisenä ja shokissa, että äiti on kuollu. En ollu uskoa korvia. Heti puhelussa sain hirveän itku kohtauksen, joka pisti kaikki paikat tunnottomaksi. Ihan ku minä olisin kuollut. Kaverini nukkui minun vieressä enkä saanut sanaakaan sanottua sille, että mitä on tapahtunut. Vedin vähän aikaa happea, kunnes pystyin kertomaan sen ääneen "äiti on kuollu". Kaverini vei heti siltä seisomalta minut kotia perheeni luo. Se päivä tuntui niin epätodelliselta. Odotin vaan hetkeä, että olisin herännyt pahasta painajaisesta ja kaikki oli toisin. Niin ei kuitenkaan käynyt. Päivät meni surien ja muistaen. Ei edes ruokaa voinut kunnolla syödä, koska se paha olo oli niin kamalaa. Äidin kuolema kosketti koko sukua ja perhettä. Äitini oli kuollessaan vain 48 vuotias.
Haluan kertoa, että surua on pitkään eikä sitä koskaan voi unohtaa. On päiviä, jotka on hyviä, On päiviä, jotka on surullisia. Jokainen tuntee ja kokee surun eritavalla. Nyt tulee äidin kuolemasta 15 kuukautta ja tämä 15 kuukautta on ollut elämäni raskainta aikaa. Olen vasta 20 vuotta ja liian nuori kokemaan tämän kaiken. Saan kiittää Luojaa siitä, että minulla on ollut maailman parhaimmat tukijat, poikaystävä, ystävät sekä perhe. Mikään ei voita heidän antamaan tukea ja voimaa, mitä he antavat päivä päivältä.

Minä menetin äitini äkillisesti 2 kk sitten. Veljeni soitti minulle ja kertoi äitimme kuolleen onnettomuudessa. Jalat pettivät altani ja sain kamalan itkukohtauksen. Elämäni kamalin päivä ja todella raskasta aikaa on tämä 2kk ollut. Hautajaisissa sen vasta ymmärsi, että äiti ei enää takaisin tule. Nyt yritän hyväksyä asian ja elän päivä kerrallaan. Perheeni ja poikaystäväni on ollut todella suuri tuki ja ilman heitä en jaksaisi. Äitini oli minulle todella läheinen ja rakas. Paljon on jäänyt kysymyksiä, että miten ja miksi asiat menivät niinkuin menivät, mutta niihin en saa vastausta. Pitää vain oppia elämään asian kanssa.

minäkin pohdin samaa..ja nyt 2kk sitten se tuli eteen :( äiti oli mulle tärkein ihminen maailmassa..sairasti syöpää 3v ja tiesimme ettei parane,mutta pahinta oli se kun äiti sairasti kuolemaan asti kotona ,nähdä toisen vain hiipuvan pois.vieläki on kamala ikävä,mutta onneksi omat lapset saavat mut pysymään järjissäni.

Äitini kuoli 10.06. verenmyrkytykseen,sai reilu kuukausi aiemmin rintasyöpä-diagnoosin joka oli levinnyt jo luustoon jne...
Joka päivä asia on mielessä,mutta kaipa tämä suru joskus helpottaa...

no minä suorastaan TOIVON että molemmat vanhempani kupsahtaisivat pian. Vasta sitten saisin rauhan ja tyyneyden takaisin eikä tarvitsisi elää siinä pelossa jossa lapsuuteni vietin ja joka on jättänyt jäljet näin aikuisiälläkin. Väkivallan arvet eivät parane koskaan.

Uskoisin, että tällaisessa tilanteessa ylipäätään se on helpompaa luopua rakkaasta ihmisestä. Kun näkee sen kärsimyksen, eikä parannusta enää ole. Silloin se kuolema voi olla helpotuskin, vaikka tottakai tuokin surun tullessaan. Etenkin jos sen rakkaan kärsimys kestää pitkään, ja tila vain huononee koko ajan, silloin on itselläkin aikaa tottua ajatukseen siitä kuolemasta, eikä se tule aivan puun takaa.

Äitini sairauden ja riutumisen vierestä kokeneena en voi yhtyä tähän kommenttiin. Vaikka oli tiedossa että äiti ei enää parane, oli aikaa yrittää tottua ajatukseen, ei siihen kuitenkaan tottunut. Ja se kuolema tuli kuitenkin tavallaan puun takaa, shokkina. Monet lohduttivat juuri sillä että no hyvä että kerkesit kuitenki sopeutua äitisi kuolemaan, oli varmaan helpompaa. Ei. Ei se tee siitä yhtään helpompaa. Se kun ihminen joutuu riutumaan ja kärsimään viikkotolkulla ennen kuolemaansa, ei se tee suhtautumisesta helpompaa. Ja samana vuonna menetin kaksi muutakin läheisimmistä ihmisistä, he kuolivat yllättäen, onnettomuuksissa. Eikä sekään ollut helpompaa. Mun mielestä ei voi verrata mikä on läheisille helpoin tapa, se on yksilöllistä miten kukakin nämä asiat ottaa. Ja sitten itse asiaan, äidin menetys on rankempaa mitä koskaan olisin voinut edes kuvitella, en ole päässyt yli ja tiedän että en pääse vielä pitkään aikaan.

Onneks meillä on äidin kanssa ikäeroa vain 20v. Jos siis olettaa (niinkuin olettaakin), että kuolo korjaa vasta vanhuudessa. Miettii, että kun mä olen 50 niin äiti on vasta 70.. Tai no vasta ja vasta..

Myös oma tyttäreni on minua vain 20v nuorempi :)

olen kokenut monen läheisen kuoleman, aina se on tuottanut surua, mutta kovinta tähän mennessä on oman rakkaan äidin kuolema, se on vaikea kestää, suru on niin suuri, ainoa mikä lohduttaa, äitini on kristitty ja täysin valmis lähtemään ja pääsee taivaaseen, jossa jo isäni ja monet äidin rakkaat on, mutta varmasti suru ei lopu tämän loppuelämäni aikana, se muuttaa muotoaan, mutta itku tulee varmasti aina kun tulee ikävä.

Yleisesti ottaen toipuminen äidin kuolemasta riippuu varmaan aika pitkälle siitä minkälaisen lapsuuden on elänyt äitinsä kanssa. Ja varmasti myös siitä, minkä ikäinen on itse äidin kuollessa. Lapselle se on varmaan kovempi paikka kuin jo varttuneemmalle, perheelliselle ihmiselle.

Mä en ole koskaan kokenut saaneeni äidiltäni tarvitsemaani tukea elämän kiperissä paikoissa, joten en osaa kuvitella murtuvani täysin hänen pois menostaan.

minulta on kuollut äiti nuorena ja sanonpa vain, että se sanonta että kaikesta selviää ajan kanssa on täyttä potaskaa. Ei siitä koskaan kunnolla selviä siis järkytyksestä vaan vain oppii elämään sen asian kanssa. Menetys on kova paikka. Ja sitä ei ymmärrä kukaan muu kuin sellainen joka on saman asian kokenut

[QUOTE="taina123";22476253]minulta on kuollut äiti nuorena ja sanonpa vain, että se sanonta että kaikesta selviää ajan kanssa on täyttä potaskaa. Ei siitä koskaan kunnolla selviä siis järkytyksestä vaan vain oppii elämään sen asian kanssa. Menetys on kova paikka. Ja sitä ei ymmärrä kukaan muu kuin sellainen joka on saman asian kokenut[/QUOTE]

Pätee kaikkeen muuhunkin elämässä tuo sinun viimeinen lauseesi.

ei ole vielä onneksi tarvinut sitä kokea.

Jos äiti kuolee ensin, niin mitkä ovat vaihtoehdot omalle selviämiselle? Aika auttaa, eka vuosi on pahin, sitten toka, kolmennesta eteenpäin ikävä pysyy aikalailla samana. Mulla ainakin näin.

Lasten myötä ikävä iskee taas ja olisi mukava, jso oma äiti olisi kertomassa omasta lapsuudesta. Isä ei ole sama asia, eikä muista lapsuudesta kuten äiti.

Minun kokemukseni on tämä.

Äiti kantaa vielä kortta kekoon mutta isän olen laskenut maan poveen. Isän kuolema ei tullut ihan yllättäen mutta silti se oli aika kova pala ja tätäkin kirjoittaessa silmät kostuu.

Elämän realiteetteihin kuuluu että vanhemmat kuolee. Niin se vaan on ja sen kanssa pitää oppia pärjäämään. Jos vain omaa lasta ei tarvis panna monttuun...

Itse olin 14v kun löysin äitini kuolleena :( Olihan se aikamoinen shokki. Vielä näinä päivinäkin se tulee mieleen se tapahtuma kun löysin sen... Onneks on isä vielä hengissä.

Yhteistyössä