Molemmat vanhemmat töissä, onko tässä mitään järkeä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Välillä nyppii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Välillä nyppii

Vieras
Onko tässä mitään järkeä. Rahaa tulee, mutta yhteistä aikaa ei ole ollenkaan. Lapset tuossa kasvaa ja me pakerretaan duunissa. Yhteisiä vapaita muutama päivä kuukaudessa. Kesämökin voisi laittaa, mutta milloin sinnekään ehtii. Tää on yksi oravanpyörä. Pitäisikö hypätä pois ?

Ratkaisuja ?

Minkä ikäisiä lapsia teillä on? Itse olen tehnyt sen ratkaisun, että olen kotona kunnes nuorimmainen vähintän 2,5v juuri tuosta syystä mistä itse kirjoitit. Töitä ehtii varmasti elämässä vielä tekemään eli jos teille vaan on taloudellisesti mahdollista niin mikset harkitsisi samaa tai lyhennettyä typäivää tms?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Välillä nyppii:
Ratkaisuja ?

Lyhennetty työaika molemmille, tai ainakin jommalle kummalle? Palkka pienenee, mutta niin pienenää veroprosenttikin.

Minkäikäisiä lapset?

Lapsia on monenikäisiä. Ala-astelaisia, yläasteella oleva , kaksi ammatillisessa, yksi alle kouluikäinen. Olen itse tehnyt välillä 75 %. Ei juurikaan auttanut tilanteeseen.

Jos mahdollista niin voisiko toinen teistä tehdä vähemmän töitä?Vaikka osapäivää tai -viikoa..millaset työajat teillä sit on? Se on kyllä hankalaa jos molemmilla vaikka vuorotyötä..ite on kanssa työpaikan vaihto edessä, syynä että meiltä porukkaa vähennetään, ja niin vaikka rahaakin tarvittais, niin yritän etsiä työtä, missä työaika sellainen, että perheelle jää aikaa, isäntä tekeekin ihan päivävuoroa, mutta kuitenkin, kyllä sitä sitten kerkeää töissä ahertaa kun lapset isompia, mutta nyt mulle tärkeintä lapsi ja kotihoidontuella emme pärjäisi, joten jotain työtä on tehtävä...:/

Alkuperäinen kirjoittaja yht:
Jos mahdollista niin voisiko toinen teistä tehdä vähemmän töitä?Vaikka osapäivää tai -viikoa..millaset työajat teillä sit on? Se on kyllä hankalaa jos molemmilla vaikka vuorotyötä..ite on kanssa työpaikan vaihto edessä, syynä että meiltä porukkaa vähennetään, ja niin vaikka rahaakin tarvittais, niin yritän etsiä työtä, missä työaika sellainen, että perheelle jää aikaa, isäntä tekeekin ihan päivävuoroa, mutta kuitenkin, kyllä sitä sitten kerkeää töissä ahertaa kun lapset isompia, mutta nyt mulle tärkeintä lapsi ja kotihoidontuella emme pärjäisi, joten jotain työtä on tehtävä...:/

Minulla kaksivuorotyö, mies on yleensä töissä 10-19.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Jos lyhennetty työaika ei kerran tuonut helpotusta, niin seuraava vaihtoehto sitten lienee alan/työpaikan vaihto? Helpommin sanottu kuin tehty...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Jos lyhennetty työaika ei kerran tuonut helpotusta, niin seuraava vaihtoehto sitten lienee alan/työpaikan vaihto? Helpommin sanottu kuin tehty...

Siltä tämä alkaa tuntua.

Alkuperäinen kirjoittaja No :
eipä noilla työajoilla juurikaan lapsille aikaa jää. Hyppää pois oravanpyörästä - vuorotteluvapaalle?

Haluan tehdä töitä. Ei minusta ole enää kotiäidiksi :) Mies on tuota miettinyt.

Tuli vaan mieleeni että mitähän sitä seuraavaks halutaan , ensin lapsia joille ei kuitenkaan uhrata aikaa nyt halutaan tehdä töitä, ja mitähän tosiaan seuraavaksi. Lakkaa haluamasta , ja käytä päätäs.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eikös elämä vaan ole oravanpyörä. Ikävä kyllä. Töitä pitää tehdä ja kun lapsia on niin sitä pitää vaan luovia ja järjestää yhteystä aikaa.

Niinhän se on. Ja nykyään on kuitenkin huomattavasti enemmän vapaa-aikaa kuin vaikkapa 50 vuotta sitten. Eikä tarvitse mennä kuin sata vuotta taaksepäin, jolloin töitä sai tehdä tuplaten ja palkintona kiikun kaakun hengissä selviäminen. Nykyihmiset odotuksineen ovat kermaperseitä, kaikki haluaisivat olla oloneuvoksina viettämässä laatuaikaa. Kuitenkin mahdollisuudet ovat paremmat kuin koskaan aiemmin.

eipä noilla työajoilla juurikaan lapsille aikaa jää. Hyppää pois oravanpyörästä - vuorotteluvapaalle?

Tuli vaan mieleeni että mitähän sitä seuraavaks halutaan , ensin lapsia joille ei kuitenkaan uhrata aikaa nyt halutaan tehdä töitä, ja mitähän tosiaan seuraavaksi. Lakkaa haluamasta , ja käytä päätäs.

Peesiä tähän. Jos ihmiset vähentäisivät jatkuvaa haluamistaan, olisi elämä paljon helpomaa.

Varmaan noi miehen työajat onkin teillä enemmän ongelma perheen yhteisen ajan suhteen, kun sijoittuvat noin hankalaan aikaan. Jos hänellä olisi normaali 8-16 -työ, teille jäisi vaikka miten yhteistä aikaa niinä päivinä, kun olet aamuvuorossa.

Eipä varmaan ketään motivoi oravanpyörä, oli perhettä tai ei, mutta jonkun ne työt on suomessakin tehtävä, että jollain saataisiin maksettua kaikki palvelut mm. lapsiperheille, terveydenhoito, koululaitos, tuet kotihoitoon, jotka suomessa ovat maailman huipputasoa...

Olen kuule ollut lasten kanssa yhteensä kotona aika monta vuotta, joten sitä en enää halua. Jos nyt sattuit lukemaan, että minulla on aika monta tenvaa. Ei kai sitä vissiin koskaan ole ihminen tyytyväinen.

Miehen on aika vaikea lyhentää työaikaa.

Eli muutosta et halua/voi valita, joten ainoaksi vaihtoehdoksesi jää valittaa edelleenkin ja jatkaa vanhaan malliin tai lopetat valittamisen ja jatkat elämää vanhaan malliin

Kyllä oravanpyörästä voi hypätä pois, ihan turha valittaa että "ennen oli enemmän töitä vielä". Nykyään tosi monessa työpaikassa voi tehdä 3-päiväistä tai 4-päiväistä työviikkoa, joten vapaa-aika lisääntyy huimasti. Ei ole pakko hommata 300 neliön omakotitaloa, voi asua vaikka vuokralla ja satsata enemmän omaan jaksamiseen kuin mammonan kerryttämiseen.

Eli jos tosiaan kärsitte tilanteesta, voisiko mahdollisesti kumpikin tehdä lyhempää työaikaa, tai jompikumpi reilusti vähemmän? Menoja pitää toki sitten karsia samassa suhteessa.

Olen kuule ollut lasten kanssa yhteensä kotona aika monta vuotta, joten sitä en enää halua. Jos nyt sattuit lukemaan, että minulla on aika monta tenvaa. Ei kai sitä vissiin koskaan ole ihminen tyytyväinen.

Ei se minustakaan ole mikään ratkaisu, että jäät kotiin etenkin kun lapset ovat noin vanhoja. Tuota yhtä lukuunottamatta (vai onko hänkin eskarilainen?) hehän ovat koulussa päivät! Ap sit luopuisi työstään ja pyörittelisi vaan peukaloita tyhjässä kodissa, mitä järkeä tuossa olisi.

Ja vaikka ap oliskin kotona, niin miehen työvuorojen takia sitä koko perheen yhteistä aikaa ei kuitenkaan jäisi juurikaan. Eli en oikein muuta ratkaisua keksi, kuin että mies yrittää löytää muuta työtä. Rahasta teillä ei vissiin kuitenkaan ole niin akuuttia pulaa, että haittaisi vaikka hänen palkkansa vähän putoaisikin? Eihän sitä uutta työpaikkaa varmaan heti löydy, mutta jos nyt katselisi kuitenkin...

Meillä on ratkaistu niin, että molemmat tekee lyhennettyä työpäivää. Jaksaa viettää ihanaa aikaa perheen kesken mut silti saa nauttia työnteon antoisista puolista liikaa itseään uuvuttamatta! Ei oo niin paljon rahaa käytössä, mut ollaan silti paljon tyytyväisempiä elämäämme.

Ei se minustakaan ole mikään ratkaisu, että jäät kotiin etenkin kun lapset ovat noin vanhoja. Tuota yhtä lukuunottamatta (vai onko hänkin eskarilainen?) hehän ovat koulussa päivät! Ap sit luopuisi työstään ja pyörittelisi vaan peukaloita tyhjässä kodissa, mitä järkeä tuossa olisi.

Ja vaikka ap oliskin kotona, niin miehen työvuorojen takia sitä koko perheen yhteistä aikaa ei kuitenkaan jäisi juurikaan. Eli en oikein muuta ratkaisua keksi, kuin että mies yrittää löytää muuta työtä. Rahasta teillä ei vissiin kuitenkaan ole niin akuuttia pulaa, että haittaisi vaikka hänen palkkansa vähän putoaisikin? Eihän sitä uutta työpaikkaa varmaan heti löydy, mutta jos nyt katselisi kuitenkin...

Totta turiset. Suurin ongelma on mieheni työaika. Saadappa tuo mies miettimään työn vaihtoa ...

Yhteistyössä