Mokkula vai laajakaista?

Meillä on laajakaista, mutta odotan jo innolla, että sopimuksen mukainen aika tulee täyteen ja saan vaihtaa mokkulaan. Mokkula on paljon edullisempi kuin täällä edullisin tarjolla oleva laajakaista ja sitä mokkulaa voi käyttää muuallakin kuin kotona... Tosin, nopeushan ei ole samaa luokkaa, mutta eipä sen meillä tarvitsekkaan olla. Hinta sen on, joka tässä ratkaisee.

Laajakaista on aina ollut ja tulee olemaan edeskin. Tuo mokkula on huono siitä, että sillä saa kerrallaan vain yhden koneen nettiin. Ja on tosi hidas. Hyviä puolia en keksi muuta, kuin ei kulje mitään piyhoja asunnon läpi tjtn. Mutta eipä kulje w-lan boksistakaan. Meilläkin vaihtelevasti 3-5 konetta, harvemmin on kaikki yhtaikasesti käytössä, mutta on tuo modeemiboksi ihan välttämätön meille, jotta saadan yhteys useampaan koneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä soneran mokkula (netti-tikku mikälie) mutta se on ihan sikahidas ja yhteys menee helposti poikki. :headwall:
Vähän menee nyt asian viedestä, mutta haluanpa silti kommentoida...
Meillä ei Soneralla toiminut edes laajakaista (mokkulaa en Soneralta uskalla kokeillakkaan) ja väittivät ihan pokkana vian olevan meidän modeemissa niin pitkään, kunnes vaihdettii palvelun tarjoajaa ja johan alkoi toimia... Hah, ja muka modeemissa vika :LOL:

Mileko harmaana
Dna mokkula tällä hetkellä. Läppärissä toiminut moitteettomasti elokuusta asti, tosin hidas. Otettiin dnalta myös toinen mokkula samaan aikaan lasten pöytäkoneeseen, eikä oo päivääkään toiminu. 3 kertaa huollettu/päivitetty, eikä toimi. Ed. kerralla saatiin kokonaan uus mokkula, eikä sekään toimi. Tämä minun mokkula siinä koneessa kyllä toimii.
Laajakaistan ottaisin heti, jos ois mahdollisuus. Asutaan siis niin korvessa, että lähin puhelinlinja kulkee 2km:n päässä. Kysyttiin, paljonko linjojen veto ois maksanu ja vastauksena 8000e. Ei kiitos netin takia...
Odotellaan nyt vaan, että ollaan 3G alueella, niin yhteydet nopeutuu, kai...

Meillä on kotona Soneran 1-megainen adsl, ja minulla tässä läppärissä 3G, nopeus 384kbp/s, eikä meillä täällä kotona toimi edes 3G, vaan edge. Ihan yhtä nopeita normaalissa netin selailussa, ja mitään nopeampaa nettiyhteyttä emme edes tarvitse.

kallekk
Asiaa maaseudun puhelinlinjoista ja laajakaistoista

Sonera on aloittanut massiivisen kampanjan maaseudun puhelinyhteyksien ja laajakaistojen alasajoon. Mukaan lukien @450 laajakaista johon TeliaSonera pakotti asiakkaitaan siirtymään ollaan nyt lopettamassa. Tilalle TeliaSonera tarjoaa mokkulaa alueille joilla ei ole edes 3g yhteyksiä vain pelkkä gprs. Millä todellisuudessa ei saa edes alkusivua auki.
Mutta tamä täyttää kuitenkin viestintäministeriön mielestä vaatimuksen 1 megan yhteydestä maaseudulla.
Mitään ei ole tehty, tai mitään vaatimuksia ei ole esitetty operaattoreiden laittomien toimenpiteiden estämiseksi. Vaan on annettu hiljainen hyväksyntä kaikelle mitä operaattorit rahanhimossaan ovat vain keksineet voittojen maksimoimiseksi.

Perusteluna käytetään myös tänä kesänä sattuneita myrskyjä, TeliaSonera päättäjiltä saamansa valtuutuksen nojalla jättää rikkoontuneet linjat korjaamatta. Kun nykyisissä ehdoissa ei vaadita yhteydeltä mitään toimivuutta tai toimitusvarmuutta yhteydet saavat olla poikki kuukausia kenenkään puutumatta asiaan.
Maaseudun asukkaiden turvallisuus on vaarannettu tavalla mitä nyky yhteiskunnassa ei voi käsittää.

Olen jo vuosia vaatinut maaseudun tukiasemien varustamista automaattisesti käynnistyvillä agrekaateilla. Niillä tukiasemien toiminta voitaisiin varmistaa kuukausiksi..
Nykyisillä akuilla mitkä ovat toimintakelvottomia ei tukiasemat toimi sähkökatkon jälkeen minuutiakaan.
Ainoa toimiva järjestelmä on lankaverkot ovat helppoja korjata olen itsekin korjannut omat linjani yli kaksikymmenta vuotta on helppoa kuin heinän teko. Ei vaadi mitään teknistä osaamista, kytket vain katkenneet langat miten päin tahansa toimii kuin tauti.
Myös mahdollisissa kriisitilanteessa voidaan lankalinjoja käyttää ja kytkeä käyttöön analoginen keskun minkä lähes jokainen maaseudun asukas osaa rakentaa itse ja yhteydet toimii, vaikka kaikki tukiasemat olisi pommitettu maan tasalle.
Asiaa voitte kysyä vaikka armeijan viestinnästä vastaavilta.

Markkiehtoisesti ja vain suurinta mahdollista voittoa hakevat operattorit eivat tule milloikaan järjestämään maaseudulle kunnollisia puhelin tai laajakaistayhteyksiä.

Heinäkuun alusta voimaan tullut 1 megan laajakaista yhteys kaikille kansalaisille ei tule milloinkaan toteutumaan mobiiliverkoissa, se on utopiaa ja täydellistä kusetusta.

Kupariverkoissa uudella tekniikalla päästäisiin jo 300 megan nopeuteen ja kustannukset olisivat erittäin pienet.

Valokaapeliyhteydet ovat myös täyttä otopiaa sillä yhteys voidaan toteuttaa vain harvoille ja aikataulut ovat venyviä, ehkä kymmeniä vuosia. Hinta tulee olemaan tähtitieteellinen.

Ei pidä uskoa Soneran vakuutteluihin, vaan pitää kuunnella meitä maaseudun asiantuntijoita ja toimia niin ettei korvaamatonta vahinkoa päästäisi enään tekemään.
Nyt pitäisi välittömästi laittaa toimenpidekielto millä linjojen purkaminen estetään. Myös pitää asettaa uhkasakko TeliaSoneralle, 30 miljoonaa euroa kerottuna kymmenellä olisi sopiva summa minkä he väittävät olevan tappio vuodessa maaseudun puhelinlinjoista.

Seuraavassa suora lainaus matkapuhelimien käyttöohjeesta:
”Tämä laite käytää kaikkien matkapuhelinten tapaan radiosignaaleja, matkapuhelinverkkoa ja yleistä puhelinverkkoa sekä käyttäjän ohjelmoimia toimintoja. Tämän vuoksi yhteyksiä ei voida taata kaikissa oloissa. Sinun ei koskaan tulisi luottaa ainoastaan langattomiin viestimiin välttämättömässä kommunikoinissa kuten hätätilanteessa.”

"Cairni"
Meillä on sekä laajakaista (ei langaton), että miehellä mokkula.
Mä käytän VPN yhteyttä töihin ja siihen toi mokkula ei toimi ollenkaan. Mies taas tykkää sen käytöstä ja kun kuljettaa pientä kannettavaa mukana niin voi käyttää missä vaan. Nettisurffailuun se on ihan oiva, työkäyttöön ei. Onneksi on tullut riittävästi testattua ennen oman hankintaa.

Nyt mä olen justiinsa miettimässä uutta yhteyttä ja harkinnut tuota Elisan viihdettä. Vaikka mä asunkin Vantaalla, niin Sonera on shit tällä alueella, joten sitä ei voi ees harkita. Myöntävät itse että täällä on jokin ihme katve, puhelutkin katkeavat miten sattuu tossa kun kotiin ajaa. Meillä kun ei kaapelia ole, niin vaihtoehdot ovat aika vähissä.

"nnn"
Meillä Elisan laajakaista ja Elisan mokkula. Elisa viihdettäkin mietittiin, mutta luin niin paljon huonoja käyttökokemuksia, että siitä luovuttiin. Elisa laajakaistan nopeus romahtelee aika usein, jopa reilusti alle 1 megaan (meillä 8 megan yhteys). Mokkula on pelittänyt aina oikein hyvin. Meillä on useimmiten kuusi konetta käytössä, kolme langan päässä, kaksi langattomasti ja yksi käyttää mieluiten mokkulaa, joka otetaan aina mukaan, kun jonnekin mennään.

Yhteistyössä