Moikkaatko jos joku päästää sinut suojatien yli?

PsychoKiller
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Menikö kauan, että opit katsomaan oikeaan suuntaan ylittäessäsi tietä? :)
Ihan eka olin asian kanssa niin ylivarovainen, että todellakin muisti katsoa oikeaan suuntaan. Sitten tuli vaihe, kun ote lipsahti ja välillä tajusi puolivälissä suojatietä, että autot tuleekin toisesta suunnasta. Nykyään sitten kun käy Suomessa, niin... Se olin minä, joka toikkaroi miten sattuu Mannerheimintiellä viime viikolla.

 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Menikö kauan, että opit katsomaan oikeaan suuntaan ylittäessäsi tietä? :)
Ihan eka olin asian kanssa niin ylivarovainen, että todellakin muisti katsoa oikeaan suuntaan. Sitten tuli vaihe, kun ote lipsahti ja välillä tajusi puolivälissä suojatietä, että autot tuleekin toisesta suunnasta. Nykyään sitten kun käy Suomessa, niin... Se olin minä, joka toikkaroi miten sattuu Mannerheimintiellä viime viikolla.
:D Mietin Lontoossa, että onko ne maalaukset tiessä turisteja varten, ne joissa kehotetaan katsomaan vasempaan. :D
 
PsychoKiller
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
:D Mietin Lontoossa, että onko ne maalaukset tiessä turisteja varten, ne joissa kehotetaan katsomaan vasempaan. :D
Niitä kyllä näkee ihan pikkukaupungeissakin. Ja ovat yleensä nimenomaan silloin jos on esim. yksisuuntainen ja pitää katsoa normioikean sijaan juurikin vasempaan. ;)

 
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Ei asenteet muutu...... :headwall: :eek:

No ei ne kyllä muutu jalankulkijoillakaan asenteet.

.
Voisitko selventää että miten niiden jalankulkijoiden asenteiden sinusta pitäisi muuttua? Enemmän siinä autoilijoiden asenteessa on minusta muuttamista.

Jos käy näissä maissa, joissa autoilijoille on itsestään selvää hidastaa ennen suojatietä ja päästää jalankulkijat yli, niin ei siellä paljon kiitellä eikä juosta "kun ystävällinen autoilija nyt armeliaasti päästi minut yli". Vaan se on niin normaali osa sitä liikennettä että tuskin kenellekään tulisi mieleen että pitäisi kiittää.
No mä voisin sanoa saman kaikilta tienkäyttäjiltä (pohjautuen liikenteeseen ja sen sujuvuuteen täällä missä asustan) että kun edes yrittäis ottaa kaikki huomioon....
Jalankulkijoiden asenne on täällä päin persettä 'mä menen nyt tästä vaikka suojatien on 10m pääs' tai että kuljetaan päin punaisia tai teinit :kieh: räyh, löntystävät hiiiitaaaasti tien yli bussipysäkiltä sivuilleen vilkuilematta (kohta ne koulut taas alkaa).

Mä en vain osaa kuvitella tilannetta jossa automaattisesti autoilijat päästäis kadun yli, täällä se ei toimi :/

Noh, nuo kuvaamasi tilanteet ovat ihan syvältä. Mutta nythän oli kyse siitä että ei päästetä jalankulkijaa yli suojatiellä, vai kuinka...?
Sujuvuus on tärkeintä ja kaikki pitää ottaa huomioon, se on selvä juttu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
:D Mietin Lontoossa, että onko ne maalaukset tiessä turisteja varten, ne joissa kehotetaan katsomaan vasempaan. :D
Niitä kyllä näkee ihan pikkukaupungeissakin. Ja ovat yleensä nimenomaan silloin jos on esim. yksisuuntainen ja pitää katsoa normioikean sijaan juurikin vasempaan. ;)
Ai niinpäin tietty. Entä ne pienet ympyrän tapaiset joita on kaduilla todella usein? Risteyksissä siis, maalatut vain, minä en ole siellä itse ajanut, istunut vain kyydissä ja ollut peloissani koko ajan
:D Ajatko paljon? Tuottaako vaikeuksia ajaa sitten meikäläisittäin?
 
PsychoKiller
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Ai niinpäin tietty. Entä ne pienet ympyrän tapaiset joita on kaduilla todella usein? Risteyksissä siis, maalatut vain, minä en ole siellä itse ajanut, istunut vain kyydissä ja ollut peloissani koko ajan
:D Ajatko paljon? Tuottaako vaikeuksia ajaa sitten meikäläisittäin?
En aja ollenkaan. Onneksi...
Ne tiehen maalatut ympyrät toimii ainakin väistämisen suhteen samoin kuin liikenneympyrät. Muuta en tiedä. :D
 
gillos
Autoilijana huomioin todella usein jalankulkijoita ja on kiva kun he "moikkaavat" yli mennessään. Joudun tosin näyttämään kädellä liikeen, että mene vaan. Tämä siis täällä pk seudulla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Ai niinpäin tietty. Entä ne pienet ympyrän tapaiset joita on kaduilla todella usein? Risteyksissä siis, maalatut vain, minä en ole siellä itse ajanut, istunut vain kyydissä ja ollut peloissani koko ajan
:D Ajatko paljon? Tuottaako vaikeuksia ajaa sitten meikäläisittäin?
En aja ollenkaan. Onneksi...
Ne tiehen maalatut ympyrät toimii ainakin väistämisen suhteen samoin kuin liikenneympyrät. Muuta en tiedä. :D
Niitä tulee niin tuhkatiheään, kun jonkun kylän läpi ajaa, että pää pyörii kuin pöllöllä, ettei vaan ajeta kolaria :D Tuumittiin tulla sinne suuntaan omalla autolla ja vaunulla, mutta se on ehkä vähän haastavaa, kun ei olla kovin tottuneita vaununvetäjiä vielä ja vääränpuoleisella autolla.... EHkä haastaisi verta nenästä. :D
 
PsychoKiller
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Tuumittiin tulla sinne suuntaan omalla autolla ja vaunulla, mutta se on ehkä vähän haastavaa, kun ei olla kovin tottuneita vaununvetäjiä vielä ja vääränpuoleisella autolla.... EHkä haastaisi verta nenästä. :D
Ja sitten kun automäärät on täällä niin paljon isompia. Jopa niissä pikkukylissä on koko ajan liikennettä. Mä tunnen yhden norjalaisen, joka ajelee täällä vääränpuoleisella autolla, mutta ei se sentään vaunua kisko. Mutta toisaalta, on täällä varmasti totuttu turisteihin tiellä. Tulkaa vaan. :D

 
Alkuperäinen kirjoittaja PsychoKiller:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Tuumittiin tulla sinne suuntaan omalla autolla ja vaunulla, mutta se on ehkä vähän haastavaa, kun ei olla kovin tottuneita vaununvetäjiä vielä ja vääränpuoleisella autolla.... EHkä haastaisi verta nenästä. :D
Ja sitten kun automäärät on täällä niin paljon isompia. Jopa niissä pikkukylissä on koko ajan liikennettä. Mä tunnen yhden norjalaisen, joka ajelee täällä vääränpuoleisella autolla, mutta ei se sentään vaunua kisko. Mutta toisaalta, on täällä varmasti totuttu turisteihin tiellä. Tulkaa vaan. :D
Kyllä me tullaankin, kunhan muutama vuosi menee, oikein pitkäksi aikaa kiertämään :) ja vaeltamaan, jos koivestani vielä vaelluskelpoinen tulee :)
 
huho
En, oletan, että kuski on ärtynyt viivästyksestä, vaikka yrittääkin olla kohtelias, ja koetan ylittää tien mahdollisimman nopeasti pää maahan painettuna häpeästä jota tunnen kun olen viivyttänyt jotakuta.
Aika typerää. :ashamed:
 
vierailija
Aina olen kättä heilauttamalla kiittänyt. Nyt se tuntuu jotenkin oudolta, kun se on kai laki että autoilijan pitää pysähtyä. En oikein osaa erikseen kiittää siitä, että lakeja noudatetaan.
 
vierailija
Niin mikäli jalankulkija on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille. Usein jalankulkijat luopuvat oikeudestaan ja jäävät seisoskelemaan kävelytielle odottamaan autojen ohitusta.
Autoilijan pitää silti pysähtyä, koska hänen tulee olettaa jalankulkijan olevan menossa suojatielle. Siis jos seistään siinä suojatien kohdalla.
Ja en mä uskalla 100varmasti luottaa siihen että auto pysähtyy vaan odotan, että se todellakin on pysähtynyt, ennen kuin sen eteen hyppään.
Yhä on näitä eiden sankareita, jotka posottavat vaan menemään myös suojatien kohdalla.
 

Yhteistyössä