mönkijä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä on "ihan oikea" 50cc mönkijä käytössä ja lapset ovat tykänneet siitä kovasti. Kaasun voi kuristaa vaikka hölkkävauhtiin ja mukana on hätävaijeti (vai miksi sitä sanotaan) -aikuinen juokseen perässä vaijerista kiinni pitäen ja jos meno yltyy hurjaksi, nykäisee vaijerin pois ja kulkupeli sammuu.

Ajotapoja kannattaa harjoitella yhdessä ja kertoa, mitä voi tapahtua, jos kääntää liian jyrkästi kovassa vauhdissa (nelipyöräinenkin menee nurin). Harjoitusta vertan voi tehdä ajorada, jossa pitää kiertää kartioita tms.

Hyvä peli on ollut, lapset ja isi tykkäävät siitä erityisesti.

"ihka oikee"50 cm mönkkäri :p .saa kanssa säädettyä kulkeen kävely vauhtia.sammutus ja käynnistys kaukosäätimellä =) .aikas kiva peli onkin vaikka mallia"ping pong" ;) .pikkuhiljaa alkaa likka osaan ajaa. :hug:

Kun kerta mielipidettä kysyt niin aika kallis "lelu". Ite taas vielä mietin ostaisiko 3,5v. pojalle polkutraktorin vai en. Moottorikäyttöisiin ehtii sitten myöhemminkin. Jää jotain odotettavaa tulevaisuuteen. Parasta kun ei saa kaikkea liian nuorena.

No mikäpä siinä, se tuntui kyllä mukavalle että kyseessä tyttö jolle ostetaan mönkijä kun yleensä kai noita moottorikäyttöisiä vehkeitä ostellaan pojille.

Vaari osti pojalle mönkijän kun ikää oli n.3,5v. Mummulassa säilytetään sitä ja siellä saa pellolla ajella. Poika on jo 6v,mutta ihan hirveesti ei kuitenkaan mönkkäristä innostunut,välillä innostuu ajelemaan. Tuo nuorempi tykkää siitä enemmän,ikää nyt 2,5v :D Itse emme olisi hankkineet luultavastikaan mönkijää,mutta kun vaari halusi omasta tahdostaan sen ostaa niin mikäs siinä. =)

Kannattaa pitää tilannetta silmällä, ettei pihalla oloaika mene kokonaan mönkijällä huristeluun. Nykylapset ovat huomattavasti huonokuntoisempia kuin omat vanhempansa lapsuudessaan, "tekniset vempaimet" vievät aikaa perinteisiltä pihaleikeiltä/liikunnalta.

Itse sain ekan mikroautoni samassa iässä ja parin vuoden kuluttua mopon :D Jos isä jaksaa hoitaa koko jutun, ihan hyvä ajatus. Eli isä huolehtii kypärän käytöstä, tankin täytöstä, ajo-ohjeista jne... Oikeasti lähentää isää ja tytärtä. Nimim. Isin tyttö

Joo, kivaa että osti TYTÖLLE, se kai tässä oli pointti?

Mutta sitten muuten: olettehan lukeneet lehdestä, että ne "halppismönkijät" (hintaa n. 600 e) ovat osoittautuneet vaaralliseksi käytössä, esim. syttyneet palamaan?

Ja meillekin sellainen mönkijä varmaan jossain vaiheessa hankitaan, kun isi haluaa, mutta itse olen sitä mieltä, että lapsen pitää ensin oppia ajamaan pyörällä, luistelemaan ja hiihtämään. Sitten voidaan ruveta katselemaan moottorikäyttöisiä vehkeitä.

Meillä oli itsellä veljen kanssa pienenä polkuauto mäkikäyttöön ja sitä sai laitella ja korjailla yms. ja toivonpa, että meidän pojat oppii samalla lailla nauttimaan ensin sellaisista laitteista. jos kauhean pienenä saa jo kaiken omaksi mönkijöistä mopoihin ja dvd-soittimiin jne., niin millaisia aikuisia näistä lapsista kasvaa? mikään ei ikinä riitä...? mutta tämä on vain minun mielipide ja jokainen toki toimii omien latensa kanssa niin kuin itse haluaa! :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2006 klo 09:51 Luula kirjoitti:
Joo, kivaa että osti TYTÖLLE, se kai tässä oli pointti?

Mutta sitten muuten: olettehan lukeneet lehdestä, että ne "halppismönkijät" (hintaa n. 600 e) ovat osoittautuneet vaaralliseksi käytössä, esim. syttyneet palamaan?

Ja meillekin sellainen mönkijä varmaan jossain vaiheessa hankitaan, kun isi haluaa, mutta itse olen sitä mieltä, että lapsen pitää ensin oppia ajamaan pyörällä, luistelemaan ja hiihtämään. Sitten voidaan ruveta katselemaan moottorikäyttöisiä vehkeitä.

Meillä oli itsellä veljen kanssa pienenä polkuauto mäkikäyttöön ja sitä sai laitella ja korjailla yms. ja toivonpa, että meidän pojat oppii samalla lailla nauttimaan ensin sellaisista laitteista. jos kauhean pienenä saa jo kaiken omaksi mönkijöistä mopoihin ja dvd-soittimiin jne., niin millaisia aikuisia näistä lapsista kasvaa? mikään ei ikinä riitä...? mutta tämä on vain minun mielipide ja jokainen toki toimii omien latensa kanssa niin kuin itse haluaa! :)
Hitonko väliä onko lapsi tyttö vai poika? Sori, ei pitäisi hermostua, mutta en ymmärrä lasten kasvatamista tiettyihin rooleihin. Jos menopelit kiinnostavat (muutakin kuin isää) on vain hyvä, että yhdessä harrastetaan.

Meillä 8 vuotiaalla tytöllä on oma pihamopo, jolla huristelee ja 10-vuotias tyttö sai mönkijän pari vuotta sitten, poikaa ei kiinnosta ainakaan tässä vaiheessa, tosin autolla tykkää ajella jäällä.

Itse kannustan leikkimään sillä, mistä pitää, välillä se on nukke, välillä moottorisaha :D

ei neiti ole unohtanut muita pihaleikkejä ajelee aina kun mahdollista pyörällä,touhuu naapurien lapsien kanssa pitkin pihaa/hiekkalaatikkoa(4-6 kertaa viikossa).(eivät yksin,vaan aikuisten kanssa) ;).isi käy 2-3 kertaa viikossa pellolla neidin kanssa mönkkäilemässä. =).ja se on muuten tosi että ei niihin vanhanaikaisiin kaavoihin "tyttöille nukke ja pojalle auto"kannata lapsiansa kangistaa :p.ja mitä tohon ping pong malliin tulee niin isi kyllä kävi katsomassa"kunnon"mönkkäriä mutta sen hinta oli 1990? :whistle: mutta päätti olla ostamatta sen koska nuoren perheen rahat ovat tässä maassa yleisesti ottaen tiukoilla,ainakin allekirjoitaneilla :(

Epäilenpä, että ajatus mönkijän hankkimisesta tuli isältä, ei lapselta. Näin heillä on ihan oma, yhteinen juttu -edellyttäen toki, että lapsi on asiasta kiinnostunut. Minusta on naurettavaa ajatella, että jos lapsella on mönkijä, hänestä tulee automaattisesti kauhean ahne ja hän haluaa ihan kaikki lelut just ja nyt. Sekin on naurettavaa luulla, että vanhemmat hankkisivat kaikki lapsen haluamat lelut ihan vain siksi, että hän ne haluaa. Miten ne vauvat, joille ostetaan merkkivaatteita, eivätkö he voi pitää enää "tavallisia ryysyjä" lainkaan?

Liikunnalliset harrastukset ja niistä innostuminen/tottuminen liikkumaan on enemmän vanhemmista kiinni. Jokaisella pienellä lapsella on tarve liikkua ja jos sitä tarvetta ruokkii, niin lapsi oppii liikkumaankin, ihan ilman moottoreitakin. Vaikka hänellä olisi mönkijäkin.

Turvallisuuteen pitää toki kiinnittää huomiota, mönkijä ei ole lelu, jota voi itse käyttää, vaan sen käyttöä valvotaan aina ja ajotaitoa harjoitellaan. Mitenkähän lie, olisiko tässä maailmassa yhtään nuorta moottoriurheilun ammattilaista, jos pärinävehkeitä saisi ostaa vain murrosikäisille? Jokainen tarjoaa harrastusmahdollisuuksia lapsen kiinnostuksen ja resurssiensa mukaan.

Meillä mönkijää huolletaan, pestään ja siitä pidetään muutenkin huolta yhdessä. Lapsi oppii, että huolenpidolla tavarat/koneet säilyvät pidempään käyttökuntoisina eikä rikkinäisellä vekottimella touhuilla. Ihan sama muidenkin tavaroiden kanssa, taidon oppii ilman mönkijääkin, jos vanhemmat siihen opettavat.

Meillä 2vkk poika ja lähes jokapäivä isi ajeluttaa mönkijällä,poika on niin innoissaan :)
Kyllä ollaan mietitty että ostettaisiin lapsille tarkoitettu pikku mönkkäri jos rahakukkaro antaisi periksi, mutta toistaiseksi pikkuiselle on riittänyt isin kyydissä oleminen, ja kun on ostettu oma kypäräkin! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.10.2006 klo 22:58 Snuffi kirjoitti:
kun on ostettu oma kypäräkin! =)

Kypärä on ihan ehdoton, älkää antako lasten ajaa ilman! Jos pitää periaatteen, että mönkijä ei lähde edes käyntiin ennen kuin kypärä on päässä, niin siitä tulee hyvä tapa.

Yhteistyössä