Mittaako kukaan enään lapselta kuumetta pyllystä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Töttöröö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kai näissä on vähän koulukunta eroja. Vuosi sitten meille lastenlääkäri sanoi, että vauvalta ei koskaan mitata korvasta, vain pyllystä. Uudempi juttu on kai tämä, että pyllystä ei saisi enää mitata, ainakaan kovin usein.
Itse oon tehny niin, että jos korvamittari näyttää huolestuttavan korkeaa lämpöä, niin sitten oon mitannu vielä pyllystä. Korvamittarit ja kainalosta mittaaminen ei kai ole niin luotettavaa kuin pyllystä mittaaminen.
Meille on lääkäri sanonut, että pyllystä yli 37,5 alkaa olemaan lämpöä. 37 on lapsella ihan normaali, sekä korvasta että pyllystä.

Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
MInulla on tästä asiasta niin kovat omakohtaiset kokemukset, että nään punasta kun joku sanookaan, että mittaa kuumee pyllystä tai laittaa lapselle supon

Okei... Mulla taas ei, muistan, että multa mitattiin pyllystä ja että se ei ollut mitenkään kauhean miellyttävän tuntuista, mutta ei myöskään tuntunut pahalta tai sattunut, eikä siihen liittynyt mitään inhottavaa. Se oli nopeaa, siksi lapsena pyysinkin joskus, että mitataan pepusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja Noh:
meillä mitattiin ennen pepusta, pyllystä ei koskaan, Sehän olis r.aiskaus.
Nykyisin käytössä korva/ohimomittari.

Mitä ihmettä, pepusta/pyllystä, mikä ero? Montako onkaloa lapsellanne on?

:laugh: :laugh: Tätä määkin vähän jäin ihmettelelmään :o Mulle pylly ja peppu on sama asia, mut pitääks joku sitten etupyllyä pyllynä :D

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Alkuperäinen kirjoittaja Noh:
meillä mitattiin ennen pepusta, pyllystä ei koskaan, Sehän olis r.aiskaus.
Nykyisin käytössä korva/ohimomittari.

Mitä ihmettä, pepusta/pyllystä, mikä ero? Montako onkaloa lapsellanne on?

:laugh: :laugh: Tätä määkin vähän jäin ihmettelelmään :o Mulle pylly ja peppu on sama asia, mut pitääks joku sitten etupyllyä pyllynä :D

Ehkä jokin anatominen poikkeama, tai ajatusvirhe kirjoittaessa. :D Veikkaan jälkimmäistä.

Pyllystä olen mitannut alle 2-vuotiaalta, sen jälkeen kainalosta. Meille sanoi esikoisen aikana neuvolan lastenlääkäri, että korvamittarit valehtelee eniten ja tarkin on pienillä pyllymittaus. Isommilla pystyy yleiskunnostakin sanomaan sen verran, että ihan tarkkaa kuumetulosta ei tarvitse saada.

jo on taas aihe...
Aikuisiltakin saatetaan mitata kuume pepusta, itseltäni umpisuolen puhkeamisen yhteydessä. Ja peräsuoleen annettavia lääkkeitä käytetään kaiken ikäisillä. Tarkka ja nopea tie lämmön mittaukseen. eikä sitä koko mittaria tarvi sinne tunkea. ja kun laittaa rasvaa niin meillä lapset ainakaan edes huomanneet koko mittausta. sitten vasta kainalosta kun tajuaa mitä tapahtuu ja pysyä paikalla.

Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja syksyn ihana raikkaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AavikonNorsu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kuka haluaisi itseltään kuumeen mitattavan pepusta? Tuskin kovin moni. Niinpä meilläkin on aina lapselta mitattu kuume kainalosta. Samoin kipulääke on aina annettu nestemäisenä, ei koskaan suppona.

Jaa, kyllä mä saatan iteltä pehvasta mitata... Minusta se on ihan neutraali asia. Ja olen mä suponkin laittanut joskus, jos ei muuta lääkettä oo ollut.

Aha, no mun mielestä on kyllä vähän outoa jos aikuinen tunkee mittaria omaan ahteriinsa, mutta kukin tietysti tavallaan...

No se mittaa sieltä nopeammin ja tarkemmin.

HALOO!! NYT OLI KYSE LAPSISTA JA MINUSTA 2-3VUOTIASKAAN EI OLE VERRATTAVISSA AIKUISEEN! PIKKUSEN ERIASIA MITATA NOIN PIENELTÄ LÄMPÖ PEPUSTA KUIN ETTÄ ITSE TUNKISIT MITTARIN AHTERIIN :headwall: :headwall: :headwall:
SE ON IHAN OIKEUS JA KOHTUUS, ETTÄ JOS TUNKEE MITTARIN LAPSEN PYLLYYN, NIIN TUNKEE SEN MYÖS SITTEN SINNE OMAAN PERSEESEENSÄ

just joo! :laugh: :laugh:

Oi kauheeta, nyt mä kyllä kuolen nauruun :laugh: :laugh:

Pepusta mittaan vielä. Koskaan tuota ei saa pysymään niin että saisi kainalosta mitattua luotettavasti. Ei se valita vielä tuota peppumittausta. Siirryn toiseen mittauspaikkaan jahka alkaa poika sanomaan ettei pidä nykysestä tavasta. Muistissa on kyllä omatkin lapsuuden peppumittaukset eikä se ollut sentään kun vähän epämukavaa.

meillä annettiin lapselle pienenä kuumelääkkeet suppona, koska oksenteli kuumeisena usein. Siinä ei paljon nestemäiset lääkkeet auta, jos ne tulee kaaressa ulos. Suppo on myös monesti nopeampivaikutteinen kuin suunkautta otettu lääke.

Meillä on aika pitkään mitattu ahterista eli siis lapsen pepusta :D Hyvin on mennyt ja väkisin ei ole tungettu, jottei toimituksesta tulisi inhottava. Ollaan laitettu rasvaakin siihen mittarin päähän ja jos sen nyt ei tarvi siellä vanhanajan mittarin mukaan 10 minuuttia muhia, niin äkkiähän tuo on ohi.
Parasta on kun poika oli joku 1,5 vuotias ja mitattiin pepusta. Sen jälkeen sai itse kuumemittarin käteensä, meni kontilleen ja yritti itse tähdätä mittaria peppuun. Että ei tainnut niin nöyryyttävä kokemus olla :D
Eriasia jos käytätte jotain tukin kokoisia mittareita!

Pepusta olen mitannut vielä alle 2-vuotiaalta, sen jälkeen kainalosta, koska venkoillee niin paljon. Korvakuumemittarin antama tulos ei ole läheskään niin luotettava kuin pyllystä mitattuna, näin minut on myös koulutettu tekemään.

Multa on kuulemma mitattu pienenä pyllystä enkä muista siitä mitään pahaa :) Itsekin mittaan pieneltä lapselta (0-2v) pepusta mutta isommalta on melkein helpompi kainalosta. Harvoin kyllä kuumetta mitataan. Suppoja käytetään jopa neljävuotiaaksi asti koska usein lapsemme oksentavat kuumeen noustessa joten suun kautta annettu lääke tulisi heti ulos. Lisäksi suppo tehoaa nopeammin.
Nämä jotka kokevat sen nöyryyttäväksi, ovat mahtaneet olla isompia lapsia, tai sitten nöyryytys on ihan oman päänsisäinen juttu..

Yhteistyössä