Mitkä sairaudet lihottavat ylipainoiseksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras

Vieras
Kuinka paljon esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa?
Mitkä lääkkeet?
Mulla itsellä kakkostyypin diabetes enkä kyllä todellakaan voin sanoa että sen takia olisin ylipainoinen. Kyllä, tähän kuuluu se että alkuvaiheessa lihotaan ja elimistö pyrkii "pitämään" ne kilot eli laihtuminen on vaikeaa. Mutta kyllä mä silti nämä 15 ylimääräistä kiloa olen ihan herkkujen mätöllä saanut, niistä eroon pääseminen on vain huomattavasti hitaampaa kuin terveellä.
Mutta mitkä sairaudet / lääkkeet ihan oikeasti tuo kymmeniä kiloja eikä itse voi vaikuttaa...?

Kilpirauhasen vajaatoiminnassa lihakset ei enää kuluta samalla lailla energiaa.. Joten kaikki kertyy rasvaksi.. Vaikka söisi vain linnun annoksen päivässä. Joku osaa varmaan tarkentaa.

Täällä toinen D2 sairastava ja mulla ainakin Avandia nosti painoa melkeen 10kg eikä Januviakaan kauheesti sitä tiputtanu päin vastoin. Nyt onkin palattu takasin metformiini lääkitykseen ja paino alkanu tippumaan, hoituu myös pco samalla. Meillä tosin äidin puolella ylipainosia enemmänkin. Itellä hävinny vyötäröstä 4cm juhannus- elokuu välisenä aikana ku tiputin karkit ja mehut kokonaan pois.

mun yks tuttu ainakin lihos paljon kun jotain masennuslääkkeitä sai.
lääkkeet ei siis lihota mutta aiheuttavat jatkuvan näläntunteen joka ei häviä syömällä ja lisäksi hidastavat aineenvaihduntaa. (tai näin mulle ainakin kerrottu)

en ainakaan usko että ilman tuota lääkettä olis voinut niin hetkessä niin mahdottomasti lihoa..

Alkuperäinen kirjoittaja ammis:
Täällä toinen D2 sairastava ja mulla ainakin Avandia nosti painoa melkeen 10kg eikä Januviakaan kauheesti sitä tiputtanu päin vastoin. Nyt onkin palattu takasin metformiini lääkitykseen ja paino alkanu tippumaan, hoituu myös pco samalla. Meillä tosin äidin puolella ylipainosia enemmänkin. Itellä hävinny vyötäröstä 4cm juhannus- elokuu välisenä aikana ku tiputin karkit ja mehut kokonaan pois.

Tuliko sulla painoa / oliko vaikea laihtua ennen lääkkeitä? Mulla vielä pelkällä ruokavaliolla ja tiukassa on. Helposti tulee lisää..

Minulla kilpirauhasen vajaatoiminta nosti painoa noin 5 kiloa pahimmassa vaiheessa, mutta tiedän tapauksia, joilla paino on noussut kymmeniä kiloja vuoden aikana vajaatoiminnan seurauksena. Sehän pistää pahimmillaan aineenvaihdunnan niin jumiin, että energiantarve putoaa jopa kymmeniä prosentteja ja aiheuttaa pahimmillaan niin voimakasta väsymystä, että ainakaan liikunnalla ei painonnousua pysty pitämään kurissa. Tilanne yleensä tasaantuu, kun lääkitys on saatu tasapainoon, mutta esimerkiksi itselläni painonpudotus on paljon vaikeampaa kuin ennen. Ja minä sentään liikun paljon päivittäin (vedän jumppia ) ja syön terveellisesti...

Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa aineenvaihdunnan olemattomaksi, joten painoa kertyy, vaikka söisi hyvinkin vähäkalorisesti.

PCO eli monirakkulaiset munasarjat sekä aiheuttaa ylipainoa että pahenee ylipainon takia, joten PCO-potilas voi helposti jumiutua kierteeseen, jossa painoa kertyy lisää, mikä pahentaa PCO-oireita, mikä puolestaan nostaa painoa entisestään, jne.

Myös monet lääkkeet aiheuttavat helposti painonnousua. Mielialalääkkeet ja jotkut muut psyykenlääkkeet saattavat nostaa painoa hyvinkin nopeasti ja paljon, samoin esimerkiksi kortisoni.

Nimimerkillä kilpirauhasen vajaatoimintaa poteva PCO-potilas, joka vielä vähän aikaa napsii masennuslääkkeitäkin... Painoa +25kg / 2 vuotta. :/

lääkkeet ei varsinaisesti lihota, vaan keräävät nestettä kehoon jonka vuoksi joskus joutuu syömään nesteenpoistolääkkeitä. esim. kortisoni on hyvä esimerrki, tabletteina tai suoneen annosteltuna. Ja sitte hormonihoidot saattaa kerätä nestettä ja turvottaa.

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, ja oon hoikka. Kyllähän tässä tarkempana saa olla, kun aineenvaihdunta on hitaampaa kun "normeilla", mutta järkevillä elämäntavoilla paino kyllä pysyy siinä missä pitääkin. Olettaen tietysti että on suht. ok hoitotasapaino.

Mulla kans kilpirauhasen vajaatoiminta (synnynnäinen, todettiin kun olin jotain 1-vuotias). Äitini aikanaan kertoi että lihoin aika paljon ennenkuin diagnoosi tehtiin. Mutta nuorempana olin hoikka siihen asti kunnes rupesin odottamaan esikoista. Ja sain mä synnärillä painoa pudotettua 10 kg mutta ex-anoppi oikein marmatti imetyksestä ym asioista niin johan siinä rupesi tekee mieli syödä kaikkea niin paljon että lihoin. Siitä lähtien olen kärsinyt ylipainosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ammis:

Tuliko sulla painoa / oliko vaikea laihtua ennen lääkkeitä? Mulla vielä pelkällä ruokavaliolla ja tiukassa on. Helposti tulee lisää..

Mun paino itse asiassa nousi pikku hiljaa kun sokerit alko oireilee, tai oikeastaan alko nousee jo ku täytin 12v. ku menkat alko. Kukaan lääkäri ei oo osannu kertoa mistä toi painon nousu johtu, kai jostain hormoni jutusta.

Toinen mikä nosti painoa on pco, sehän on insuliiniresistenssi. Sain jälkeenpäin tietää et ois pitäny alottaa verensokeri kontrollit heti kun sain pco diagnoosin, mut siitä nyt on jo vuosia eikä sillon varmaankaan tollasesta ees ollu ehkä tietoa.

Painon pudotus on ollu tosi vaikeeta mun mielestä, vaa'assa en oo käyny niin et ite tietäisin painoni mut työterveslääkäri tietää. Housuissa menee jo numeroa pienemmät jalkaan. Lääkitysten alun jälkeen mun paino vaan jatko nousua eikä tuntunu pysähtyvän mut tosiaan heti kun Avandia lopetettiin ja vaihdettiin takas metformiiniin on alkanu tapahtua. Tietysti se et oo jättäny kaikki karkit ja suklaat pois, auttaa asiaa ja paljon. Parina päivänä oon juonu sokeripitosta mehua ja mitä siit on seurannu, oon ollu tosi väsyny ja äkänen eli pysyn erossa sokeripitosista juomistakin.

Mulla on killparin vajaatoiminta (ei olla saavutettu hoitotasapainoa), pco ja lisämunuaiset tuottaa liikaa kortisonia ja masennus.. Ja jep, kiloja tuli 4kuussa 25 ja pois saaminen on äärimmäisen vaikeaa vaikka syön 1200-1600 kaloria tarkasti ohjeiden mukaan + liikun aktiivisesti (kuten ennen kilojakin). Että kyllähän näitä on..
+ stressikierre edesauttaa myös lihomista

Mulla on tuo pco ja en tiedä johtuuko siitä,että olen lihonut 17kg vaikka yritän laihduttaa ja syön vain salaattia,niin paino ei tipu.Mullakin tutkittu sokerit,mutta ei ole sokeritautia mulla,mun suvussa on 2-tyypin diabetesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Migreenikko:
Mulla on tuo pco ja en tiedä johtuuko siitä,että olen lihonut 17kg vaikka yritän laihduttaa ja syön vain salaattia,niin paino ei tipu.Mullakin tutkittu sokerit,mutta ei ole sokeritautia mulla,mun suvussa on 2-tyypin diabetesta.

jaa millastakohan salaattia?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Kuinka paljon esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa?
Mitkä lääkkeet?
Mulla itsellä kakkostyypin diabetes enkä kyllä todellakaan voin sanoa että sen takia olisin ylipainoinen. Kyllä, tähän kuuluu se että alkuvaiheessa lihotaan ja elimistö pyrkii "pitämään" ne kilot eli laihtuminen on vaikeaa. Mutta kyllä mä silti nämä 15 ylimääräistä kiloa olen ihan herkkujen mätöllä saanut, niistä eroon pääseminen on vain huomattavasti hitaampaa kuin terveellä.
Mutta mitkä sairaudet / lääkkeet ihan oikeasti tuo kymmeniä kiloja eikä itse voi vaikuttaa...?

Kilpirauhasen vajaa toimintaanhan on lääke, ei kummemmin lihota. Kortisoni lisää ruokahalua mutta aina voi napostella jotain joka ei lihota.

En minäkään hoikkana urheilijana olisi voinut koskaan kuvitella lihovani mun elintavoilla tällaiseksi. Toisin kävi. Onneksi jaksan silti urheilla ja yritän nauttia elämästäni, helppoa se ei aina ole.
Todella vastenmielisiä on nämä jotka toitottovat tätä "olet mitä syöt"- mantraa. Juu useimmiten ehkä, mutta ei suinkaan aina.

jotkut lääkkeet saattaa lihottaa,ne vissiin lisää ruokahalua tms.
koska itse lääkehän ei sisällä kaloreita. niinkun ei e-pilleritkään.
tästä oli juuri jossain lehdessä artikkeli,jota mielenkiinnolla luin.
ainoa on tuo kilpirauhasvaiva joka kyllä nostaa painoa ja toinen versio siitä pudottaa painoa.

Yhteistyössä