Mitkä ovat lapsiperheelle parhaat asuinalueet Helsingissä?

  • Viestiketjun aloittaja Muuttamaanmuuttamaan
  • Ensimmäinen viesti
Mä olen asunut Pikku-Huopalahdessa (sillä "vanhalla" puolella), Alppilassa, Vallilassa, Punavuoressa ja Konalassa.

Kaikilla alueilla viihdyin, kaikkiin voisin muuttaa uudelleenkin, mutta Konala on mun makuun liian kaukana ja aika rumannäköistähän siellä on.
Punavuoresta tykkäsin eniten.
 
"vieras"
mä olen asunut koko ikäni Helsingissä eri alueilla enkä kyllä osaa nimetä yhtäkään aluetta johon ei kannattaisi muuttaa tai sellaista joka olisi erityisen hyvä paikka asua. Päihdeongelmaisia ja muita syrjäytyneitä löytyy niin Kontulasta kuin Alppilasta tai Vallilastakin:) Tosin pääosin pysyvät omissa porukoissaan.
Minkään homekoulun viereen en muuttaisi koska pidän mahdollisuutta lähikoulun käymiseen tärkeänä
 
Niin ja se vielä piti lisätä, että Helsinki on oikeasti niin pieni kaupunki, ettei siellä mitään todella vaarallisia alueita ole olemassakaan.
Jokaisella alueella on omat hyvät ja huonot puolensa, ja jokaisella alueella varmasti voi ainakin pakollisen ajan asua kun etsii parempaa.
 
harmoillen harmoilee
[QUOTE="vieras";25491767]Mä en henk. koht. välttämättä haluaisi muuttaa alueelle, jossa ihmiset ovat yläluokkaisesti. Jonkun verran olen tekemisissä yläluokkaisten ihmisten kanssa ja monella se käytös, tavat ja asenteet ovat sellaisia, etten niitä haluaisi lapsilleni opettaa. Joten mulle tuo olisi iso miinus asunaluetta mietittäessä.[/QUOTE]

Ei siellä Laajasalossa mitenkään erityisen yläluokkaista väkeä kyllä asu. :D Ihan tavallinen rauhallinen alue, jossa paljon rivareita ja omakotitaloja. Toki siellä on ökytslojskin, mutta niin on Meri-Rastilassakin...
 
"vieras"
"Tanjuska"
Mä tykkään Pitäjänmäestä, ei mitään ongelmia kenenkään kanssa, lapsille leikkipaikkoja kiven heiton päässä, helposti pääsee julkisilla keskustaan, Leppävaaraan. Tosi paljon täällä asuu lapsiperheitä.
 
"vieras"
[QUOTE="Annie";25492471]ihana alue..koulu lähellä',paljon päiväkoteja,metro,ratikat,länsisatama kaikki lähellä . Helppo liikkua lasten kanssa

Vaan vuokra-asunnot Helsingissä...kiven alla[/QUOTE]

Ja älytttömät ruuhkat sekä meteli koko ajan, ei hetken rauhaa.
 
"mörkö"
[QUOTE="Minä";25492155]Muuttaisin viivana takaisin Vallillaan jos vaan 4h ja k huoneisto löydettäisiin perheelle. Ihana alue![/QUOTE]

Konepajalla on! Ja rakennetaan lisää. Tosin sehän on Alppilan kupeessa, mutta Vallilaa siis kuitenkin.
 
Heh, tulee vain mieleen, että kuinka paljon nimim. Rodukka oikeasti tuntee noita ei-suosittelemiaan lähiöitä ja kuinka paljon on vain yleisiä mielipiteitä/asenteita/musta tuntuu-väitteitä... Oletko esim. asunut kaikissa noissa, joita et suosittele? Tai tunnet ihmisiä niistä?

Mä olen asunut 36 vuotta pääkaupunkiseudulla, joista noin 27 vuotta Helsingissä, useammissa paikoissa. Koulut (18 vuotta 6kpl) olen käynyt pk-seudulla, töitä tehnyt pk-seudulla noin parissakymmenessä yrityksessä pitkin Helsinkiä ja lähialueita. Ja tietty suku siellä ja kaveritkin. Mut laitettiin seitsemän vanhana isäni toimesta yksin kaupungille ja tuttujen luo liikenteeseen sillä perustein, että pitää tuntea kotinsa. Kavereita on joka paikassa ja jengeissä liikuttiin nuoresta pitäen ihan missä vain Mun Lounais-Suomalaisen miehen mielestä on hauskaa, että jos vaikka telkkarissa näytetään puolen sekunnin väläys jonkun talon seinää pk-seudulla, osaan mä melkein varmasti sanoa osoitteen :p

Haloo: Vaikka mä olisin asunut jokaisessa noista (mitä en ole), olisi se silti "musta-tuntuu" - SUBJEKTIIVISTA. Olen perheellinen ja koonnut listan sillä perustein, minne itse Helsinkiä tuntevana muuttaisin tai jättäisin muuttamatta. Jos ap olisi halunnut edes jossain määrin objektiivisen vastauksen, olisi hän varmasti etsinyt hakukoneella tutkimuksia eri alueista tai hakenut tietoa jostain muualta kuin kaksplussapalstalaisilta.
 
??
[QUOTE="vieras";25492074]Missä mamu siellä ongelma. Kaikki ne alueet joissa on vuokratalokeskittymiä ja hyvät julkiset yhteydet eivät ole valkoisen ihmisen paikkoja. Jos katukuvassa näkyy häiritsevässä määrin mamuja, niin siellä sä et viihdy.[/QUOTE]

Jos tuo on sinun tietämättämyyttäsi kuvastava mielipide, älä kuvittele, että kaikki ovat yhtä typeriä. Paremminkin siellä on ongelmia, missä on paljon sinunlailla (käytöksellä) ajattelevia ihmisiä.
 
muuttamaanmuuttamaan (ap.)
Kiitos jälleen monista vastauksista.

Joku kyseli, pitääkö meidän miettiä, voidaanko ostaa asuntoa tai paljon ollaan valmiita laittamaan rahaa asumiseen.

Periaatteessahan tämä ei kenellekään kuulu :), mutta sanotaanko näin, että vuokraan ei viitsisi laittaa enempää kuin 1500 euroa /kk, mieluummin ei niinkään paljoa. Omistusasunnon lainanlyhennyksiin voi laittaa hyvinkin sen 2000 euroa /kk, jos asunto on kaikin puolin mieluinen.

Toivomuslistalla asuinpaikan suhteen olisi luonnollisestikin turvallisuus, siisteys, lapsiystävällisyys, ei joka nurkalla juoppoja, narkkareita tai rikollisia :), mieluusti luontoa lähellä, koulut ja päiväkodit suht. lähellä kuten myös hyvät kulkuyhteydet. Tulihan tässä paljon nyt vaatimuksia.....

Ensin siis joka tapauksessa muutetaan vuokralle ja katsellaan siitä kivaa omistusasuntoa. Mutta ei mitään 500 000 euron taloa.
 
poppelipuuuu
Lauttasaari!

Asuimme ennen Ruoholahdessa, oli tosi kiva alue. Rupesimme etsimään isompaa asuntoa perheenlisäyksen vuoksi ja ajattelimme, että Lauttasaari olisi kiva. Se oli kuitenkin liian kallis meille, joten muutimme Espoon puolelle.
 
Tapanila/Fallkulla, tykkään tosi paljon asua täällä. Kaupan luona pari baaria mutta täällä radan toisella puolen ei yhtään joten känni-ääliöitä ei juuri näy, muutenkin mielestäni rauhallista ja lapsiystävällistä seutua...

Puistola toinen paikka jossa ollaan asuttu, tykkäsin tooosi paljon!

Jakomäki kolmas paikka, oon tässä miettinyt että voisinko muuttaa takas sinne mutta tullut tulokseen etten ehkä.. (isompi siis hakusessa ja todellakin kiven alla)
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25506235]EdelleenkinPaloheinä tai Länsi-Pakila.[/QUOTE]

Monen vuosikymmen ja ko. alueiden kokemuksella sanoisin, että hyvin elitistisillä alueilla on elitistisiä ongelmia esim. rahalla kasvattamista. Parhaimpia kasvuympäristöjä ovat sellaiset keskiluokkaiset, mutta ei liian rahakkaat alueet. Mutta joo, jos pitäisi valita Jakomäki tai Pakila, ottaisin jälkimmäisen :D
 
Kirjoittelija
Mellunmäki on paljon mainettaan parempi alue! Usein ns. huonompi maineisia asuinalueita yleistetään samaksi "klöntiksi" liikaa. Mellunmäessä metroaseman etelä-puoli on ihan ok alue. Spurguja ei ole siellä juuri ollenkaan eikä juuri ollenkaan keski-olut kuppiloita. Sen sijaan metroaseman pohjois-puolella ja päässä on alueita joissa on paljon spurguja ja muuta levotonta elämää. Lisäksi siellä on useita keskiolut paikkoja jotka keräävät spurgusakkia sinne enemmän! Vesala on todella rauhallinen rivitalo/ omakotialue ja tavallaan myös kuuluu mellunmäen alueeseen. Siellä hyvä rivitalo perheasunto maksaa noin 260-280 tonnia. Omakotitalot 330 000: stä ylöspäin.



[QUOTE="vieras";25491761]Suosittelen:

- Kumpula
- Käpylä
- Koskela
- Viikki
- Laajasalo
- Munkkiniemi
- Munkkivuori
- keskustan rikkaat alueet Eira jne.

Älä muuta!:

- Jakomäki
- Kontula
- Itis
- Malmi
- Kannelmäki
- Tapulikaupunki
- Malminkartano
- Kallio (Sörnäinen)
- Mellunmäki
- Meri-Rastila[/QUOTE]
 
vierailija
Suosittelen:

- Kumpula
- Käpylä
- Koskela
- Viikki
- Laajasalo
- Munkkiniemi
- Munkkivuori
- keskustan rikkaat alueet Eira jne.

Älä muuta!:

- Jakomäki
- Kontula
- Itis
- Malmi
- Kannelmäki
- Tapulikaupunki
- Malminkartano
- Kallio (Sörnäinen)
- Mellunmäki
- Meri-Rastila
Omasta näkökulmastani Koskela hirveä slummi, rumia neuvostokolhooseja ja HOASin sekä kaupungin vuokra-asuntojen määrä yliedustettuna, omistusasuntoja ei vielä nimeksikään. Huonon asuntopolitiikan tulosta siis, muuttunee tosin tulevaisuudessa kun uudisrakentaminen etenee. Sijainti toki hyvä.
 
vierailija
Luonnollisesti kaikki kalliit alueet ovat hyviä alueita. Tosin tässä on sellainen poikkeus, että itse en pidä keskustaa hyvänä alueena lapsiperheille. Vietin itse lapsuuteni keskustassa ja se oli kyllä varsin rajoittunutta lähiöelämään verrattuna.

Mutta mitkä olisivat niitä oikein hyviä alueita? Esim. Munkkiniemi-Munkkivuori-Etelä-Haaga-alue. Vaurasta, suhteessa paljon omistusasumista, ei juuri kaupungin vuokrataloja, vähän maahanmuuttajia, hyvät koulut ja lähiluontoa sekä liikuntamahdollisuudet lähellä. Samoin Pakilat-Paloheinä-Torpparinmäki. Selvästi pientalovoittoisempaa kuin edellämainittu, mutta muuten samat tekijät voimassa. Koillis-Helsingissä Töyrynummi-Tapanila-Puistola-Suurmetsä-Heikinlaakso, mutta täällä voi koulurajat mennä sillä tavalla, että niitä kannattaa selvittää. Lähellä olevat Malmi,Tapulikaupunki ja Jakomäki ovat nimittäin ns. huonompia alueita. Itä-Helsingissä tietenkin Kulosaari, joka on nykymittapuulla lähes kantakaupunkia, mutta sitten on Jollas, Tammisalo, Marjaniemi, jotka ovat vauraita omakotitaloalueita. Vähän edellisemmasta päästä Puotila ja Vartioharju.

Kouluthan ne aina tuppaavat olemaan ongelma koska on vaikea löytää sellaista koulua, joka ei olisi monikulttuurinen painajainen. Vaikka asut itse miten hienossa omakotitalossa muiden johtajien asuttamalla rauhallisella alueella, jos lapsi joutuu viettämään päivänsä mamukoulussa, asut silloin väärässä paikassa.
 

Yhteistyössä