Mitkä voi olla elimelliset syyt siihen miksi paino nousee eikä saa laihdutettua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja epätoivoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

epätoivoinen

Vieras
Kilpirauhasen vajaatoiminta mulla on jo pohjalla, mutta hoidossa. Kaikilla konsteilla olen yrittänyt laihduttaa ja enää leikkaus kokeilematta. En syö herkkuja, karkkeja, pullaa, limuja tms. Nyt viimeisimpänä olen kokeillut Reductil laihdutuslääkettä, mutta paino ei tipu gramman grammaa vaikka söisin pelkkää salaattia (ilman kastikkeita). Ruokapäiväkirjaa olen pitänyt ja sen mukaan kalorit on minimissä. Luulisi edes nesteitä lähtevän kilon tai pari mutta ei lähde niitäkään! Ja BMI on sitten yli 40, joten ihan parista ylikilosta ei ole kyse.
Jostain olen lukenut kasvaimista jotka saattavat tehdä tätä aineenvaihdunnan häiriötä. Järkiselitykset alkaa olla mulla vähissä:( Ja jokunen vuosi sitten olen ollut vielä normaalipainoinen eli noin 50kg kevyempi:( Eli kyse ei ole koko iän lihavuudesta.

Ei sitä laihdukaan ellei saa riittävästi ruokaa, eikä pelkällä salaatilla laihdu vaan pitää olla kaikkea oikeassa suhteessa ja erityisesti proteiini tärkeää. Mene ravitsemusterapeutille joka katsoo sun kanssa ruoan oikeellisuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei sitä laihdukaan ellei saa riittävästi ruokaa, eikä pelkällä salaatilla laihdu vaan pitää olla kaikkea oikeassa suhteessa ja erityisesti proteiini tärkeää. Mene ravitsemusterapeutille joka katsoo sun kanssa ruoan oikeellisuuden.

On käyty ja listat tehty. Paino ei putoa.

Alkuperäinen kirjoittaja epätoivoinen:
Kilpirauhasen vajaatoiminta mulla on jo pohjalla, mutta hoidossa. Kaikilla konsteilla olen yrittänyt laihduttaa ja enää leikkaus kokeilematta. En syö herkkuja, karkkeja, pullaa, limuja tms. Nyt viimeisimpänä olen kokeillut Reductil laihdutuslääkettä, mutta paino ei tipu gramman grammaa vaikka söisin pelkkää salaattia (ilman kastikkeita). Ruokapäiväkirjaa olen pitänyt ja sen mukaan kalorit on minimissä. Luulisi edes nesteitä lähtevän kilon tai pari mutta ei lähde niitäkään! Ja BMI on sitten yli 40, joten ihan parista ylikilosta ei ole kyse.
Jostain olen lukenut kasvaimista jotka saattavat tehdä tätä aineenvaihdunnan häiriötä. Järkiselitykset alkaa olla mulla vähissä:( Ja jokunen vuosi sitten olen ollut vielä normaalipainoinen eli noin 50kg kevyempi:( Eli kyse ei ole koko iän lihavuudesta.

mulla aivan sama tilanne, paitsi toi kilpirauhashomma ei ole lääkärin hoidossa, koska arvot normaalin alarajalla eli lekurin mielestä vielä normaalit, mutta oireita kyllä on painonnousun lisäx muitakin

Alkuperäinen kirjoittaja Miten :
kauan sulla ap on ollut toi kilpparin vajis hoitotasapainossa?

Lääkitystä piti nostaa nyt viime marraskuussa. Kontrolliin pitäisi mennä taas huhtikuussa. Hoito ollut muutaman vuoden, mutta kolmesti jouduttu nostamaan kun arvot ei nouse oikeiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Millipidetär:
oletko kokeillyt nesteenpoistopillereitä luontaistuotekaupasta, hikiliikunta myös laittaa aineenvaihdunnan pelaamaan

Minä en hikoile kiloistani huolimatta. Saunassa ihoni vaan kurtistuu, mutta hikeä ei tule pintaan millään. Ainoastaan taju alkaa lähteä kun tulee huono olo kuumassa, kun hiki ei tule ulos. Sama muussa kuntoilussa-en hikoile. Tuo kilpparin vajaatoiminta tekee tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Miten :
kauan sulla ap on ollut toi kilpparin vajis hoitotasapainossa?

Lääkitystä piti nostaa nyt viime marraskuussa. Kontrolliin pitäisi mennä taas huhtikuussa. Hoito ollut muutaman vuoden, mutta kolmesti jouduttu nostamaan kun arvot ei nouse oikeiksi.

Tossa saattaa olla se selitys, miksi et laihdu. Eli jos sä olet jatkuvasti vähän vajaalla, niin ei se paino useimmiten silloin tipu. Toki poikkeuksia joukkoon mahtuu aina. Monilla vajispotilaille tuo painon kanssa taistelu vie paljon aikaa. Älä vielä luovuta! Syö terveellisesti ja liiku, niin se paino alkaa ennemmin tai myöhemmin laskea. Mun siskolla vajaatoiminta ja kun se alko koettaa saada niitä kiloja pois, niin siinä meni lähes vuosi ennen kuin mitään alkoi tapahtua. Ja sit ku alko tippua, niin tippu suht vauhdilla --> laihtui 40kg 8kk:ssa.

onpas omituista.
jos oot jopa kokeillu olla salaattilinjalla ni luulis hieman lähtevän. eihän se keho nyt samantein säästöliekille mene joka sekään ei tarkoita ettei kiloja tippuisi vaan niitä lähtee vaan hitaammin.
ja kyllä pelkkä ruokavalio laihdutta..liikuntaa ei laihdutukseen tarvitse lainkaan jos ei tahdo. toki se on aina suositeltavaa.

ota ap yhteyttä lääkäriin niin voitte miettiä yhdessä miten edetä.
luultavasti se on edelleen tuo kilppari joka vaikuttaa. toivotaan että saat asiat kondikseen =)

Yhteistyössä