Mitkä ovat kriteerit kohdunpoistoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Epävarma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"Epävarma"

Vieras
Sterilisaatiolausuntoa varten gynekologi teki sisätutkimuksen ja kohdusta löytyi iso myooma joka aiheuttaa jonkin verran kipuja, vuotohäiriöitä ja painaa virtsarakkoa. Gynekologi meinasi, että julkisella puolella ei tehdä sterilisaation tuon myooman takia.

Millä kriteereillä te olette saaneet kohdunpoiston? Meillä lapsiluku on täynnä ja sterilisaatiota harkittiin pitkään. Olen tosi pettynyt jos sterilisaatiota ei toteuteta tuon myooman takia ja siksi haluan selvittää täyttyykö kohdunpoiston edellytykset.

Minulla oli useita pienehköjä myoomia, lisääntynyt vuoto ja virtsankarkailua, paineen tunnetta alavatsalla. Olen aika vanha jo, joten lapsia ei enää tulisi muutenkaan, joten sain leikkauksen helpolla. Kaikki vaivat ovat jääneet taakse. Ja kuukautiset.

Onnekas lisää kyllä vielä, että meni leikkaukseen yksityistä kautta, gyne sanoi, että jos asettuu julkiselle puolelle jonoon, voi siellä lääkärit olla leikkaustarpeesta eri mieltä ja siinä voi puoli vuotta tuhraantua. Pääsin kuukaudessa leikattavaksi, nopeamminkin olisin päässyt, mutten töiden takia ehtinyt.

[QUOTE="hmm";30512844]myoomat ovat yleisin syy kohdunpoistoille, enkä ymmärrä miksi sinun tapauksessa ei tehtäisi mitään jos kyseessä on vieläpä kookas ja haittaava myooma.[/QUOTE]

Sterilisaatioon lähetettä lähdin gynelta hakemaan, mutta samalla löytyi myooma joka siis gynen mukaan estää sterilisaation tekemisen. Jotainhan lääkärin on kai pakko kuitenkin tehdä kun eihän sterilisaatiota voi kai evätä kun ei ole mitään muuta terveydellistä perustetta.

Enpä usko tuon riittävän kohdunpoistoon, siihen ei nykyään kovin helposti lähdetä, sen verran isosta leikkauksesta on kuitenkin kyse. Myoomia voidaan poistaa ja vuotoihin koitetaan ensin kuumennushoitoa.

Itseltäni on myooma poistettu kahdestikin. Ensimmäinen jättikokoinen ennen lapsia, kohdun ulkoseinämästä avoleikkauksella. Toinen huomattavasti pienempi poistettiin sitten alakautta lasten jälkeen. Tuolla kertaa varoiteltiin, että leikkauksessa voi aina tapahtua komplikaatiota ja varoittelivat, että pahimmassa tapauksessa kohtu lähtee. Mutta kaikki meni hyvin ja pääsin jopa samana päivänä kotiin.

Sinuna selvittelisin tuota myoomapuolta tarkemmin, ne poistellaan julkisella puolella. Mitä tuo gynekologi itse myoomasta sanoi? Samalla voi kyselllä sitä sterilisaatiotakin. Hankalissa tapauksissa saattavan sen kohdunkin poistaa.

[QUOTE="Epävarma";30512883]Sterilisaatioon lähetettä lähdin gynelta hakemaan, mutta samalla löytyi myooma joka siis gynen mukaan estää sterilisaation tekemisen. Jotainhan lääkärin on kai pakko kuitenkin tehdä kun eihän sterilisaatiota voi kai evätä kun ei ole mitään muuta terveydellistä perustetta.[/QUOTE]

Kyllähän ne voi evätä ihan mitä vaan...

[QUOTE="Epävarma";30512883]Sterilisaatioon lähetettä lähdin gynelta hakemaan, mutta samalla löytyi myooma joka siis gynen mukaan estää sterilisaation tekemisen. Jotainhan lääkärin on kai pakko kuitenkin tehdä kun eihän sterilisaatiota voi kai evätä kun ei ole mitään muuta terveydellistä perustetta.[/QUOTE]

Essurea olet varmaan hakemassa? Se myooma voi olla tiellä niitä "tulppia" laitellessa ettei se vaan onnistu, oli kyse sitten julkisesta tai yksityisestä puolesta.

Essurea olet varmaan hakemassa? Se myooma voi olla tiellä niitä "tulppia" laitellessa ettei se vaan onnistu, oli kyse sitten julkisesta tai yksityisestä puolesta.

Ihan perinteistä "putket poikki" sterilisaatiota olen hakemassa. Gyne laittoi kyllä lähetteen eteenpäin julkiselle, mutta nyt sitten epävarmana odotan mitä tuleman pitää tai ylipäätänsä tuleeko mitään. Myooma on lausunnon mukaan 4,8 cm x 9,2 cm kokoinen.

Yhteistyössä