Mitkä kaikki rahat otetaan elatusavussa huomioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kysyjä"

Vieras
Palkka, sijoitukset, yms. joo. Mutta jos miehellä on palkkatulojen lisäksi tilillä useampi tuhat euroa, vaikka 7000-8000 euroa, niin otetaanko se huomioon niin, että aletusapu määriteltäisiin suurempana? Jos se on siis ns. ylimääräistä rahaa?

Entä voiko mies nostaa tilin tyhjäksi ja sanoa käyttäneensä rahat jonnekin, ettei niitä otettaisi huomioon?

Millä lailla se elatusvelvollisuus todennetaan - tarkistetaanko verotiedot ja pankkitilit vai pelkät palkka- ja mahdolliset kela-tiedot? Kuinka pitkältä ajalta ne tilitiedot tarkistetaan?

Siis te itse täytätte laput johon ilmoitatte tulonne ja lasketaan sen perusteella. Ei lastenvalvoja ala mitään todisteita pyytämään. Eri asia sitten jos käräjille menette. Mutta periaatteessa lasketaan siis säännöllisten tulojen ja menojen mukaan maksukyky.

Voiko lapsen isä siis pimittää jotain varojaan, esim. makuuttaa tilillä vaikka tuollaista mainitsemaani summaa ilman, että sitä otetaan ollenkaan huomioon? Jos hän ei siis itse kerro siitä. Kyllähän jos vaikka jonkun vajaan kymppitonnin jakaa 12 kk:lla, siitä tulisi aika iso lisä elatusapuun.

[QUOTE="Kysyjä";29087427]Voiko lapsen isä siis pimittää jotain varojaan, esim. makuuttaa tilillä vaikka tuollaista mainitsemaani summaa ilman, että sitä otetaan ollenkaan huomioon? Jos hän ei siis itse kerro siitä. Kyllähän jos vaikka jonkun vajaan kymppitonnin jakaa 12 kk:lla, siitä tulisi aika iso lisä elatusapuun.[/QUOTE]

Voi. Ei sitä elatusapua lasketa sen mukaan mitä sä tällä hetkellä pystyt maksamaan vaan keskimäärin pystyt siihen asti kunnes lapsi on täysi-ikäinen. Sama koskee lähivanhemman tuloja. Siinä lomakkeessa kysytään säännölliset tulot ja menot. Tämän hetkisellä tilinsaldolla ei ole mitään väliä. Kyse on kuitenkin vuosia kestävästä maksuvelvollisuudesta johon oletetaan luonnollisesti kuuluvan sellaisia tilanteita että jossain kuussa sitä rahaa on enemmän joskus vähemmän. Keskimääräinen tulo. Ei sitä muuteta joka kuukausi todellisten sen hetkisten tulojen mukaan.

[QUOTE="vieras";29087535]Eikö ahneudella ole mitään rajaa?[/QUOTE]

Näköjään ei.

Tosin aloittaja tyytyy melko vähään jos tahtoo ittelleen vain tonnin kuussa ekstraa kunnes exänsä säästötili on tyhjä.
Aloittajan kandeis nyt keskittyä iskemään ittelleen mies jolla on tilillä huomattavasti enemmän kuin kymppitonni.

[QUOTE="Kysyjä";29087427]Voiko lapsen isä siis pimittää jotain varojaan, esim. makuuttaa tilillä vaikka tuollaista mainitsemaani summaa ilman, että sitä otetaan ollenkaan huomioon? Jos hän ei siis itse kerro siitä. Kyllähän jos vaikka jonkun vajaan kymppitonnin jakaa 12 kk:lla, siitä tulisi aika iso lisä elatusapuun.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä lasten isän pitäisi antaa sinulle joka kuukausi joku osuus omista säästöistään ? Luultavammin isä mieluummin säästää ne rahat ns. pahanpäivän varalle, yllättäviin menoihin, johonkin kivaan tekemiseen tai ehkä hän säästää jotain asiaa varten...

Niin, siis isän palkkatulot ovat niin pienet, että niiden perusteella saisin vain Kelan elatustuen. Isällä on osa-aikainen työ eikä mikään hyvä palkka. Vuokramenot ovat myös aika pienet, mutta se ei muuta tilannetta palkan ollessa mikä on. Hänellä kuitenkin on tuo vajaa 10 000 euroa tilillään, jonka siis tosiaan voi käyttää "johonkin kivaan itselleen". Onko se oikeasti niin, että yhteiskunta maksaa minulle minimielatustuen ja samaan aikaan lapsen isällä kuitenkin olisi varaa maksaa elatusapuakin? En mitään tonnin elatusmaksuja ajatellutkaan, vaan esim. puolet siitä laskennallisesta lapsen elatustarpeesta - onko se nyt kokonaisuudessaan 500 euroa, jolloin yhden vanhemman osuus olisi 250 eur?

[QUOTE="Kysyjä";29087638]Niin, siis isän palkkatulot ovat niin pienet, että niiden perusteella saisin vain Kelan elatustuen. Isällä on osa-aikainen työ eikä mikään hyvä palkka. Vuokramenot ovat myös aika pienet, mutta se ei muuta tilannetta palkan ollessa mikä on. Hänellä kuitenkin on tuo vajaa 10 000 euroa tilillään, jonka siis tosiaan voi käyttää "johonkin kivaan itselleen". Onko se oikeasti niin, että yhteiskunta maksaa minulle minimielatustuen ja samaan aikaan lapsen isällä kuitenkin olisi varaa maksaa elatusapuakin? En mitään tonnin elatusmaksuja ajatellutkaan, vaan esim. puolet siitä laskennallisesta lapsen elatustarpeesta - onko se nyt kokonaisuudessaan 500 euroa, jolloin yhden vanhemman osuus olisi 250 eur?[/QUOTE]

Käy käräjiltä kysymässä, senhän yhteiskunta tarjoaa sulle - tai siis lapsellesi - ihan ilmaiseksi.

[QUOTE="Kysyjä";29087638]Niin, siis isän palkkatulot ovat niin pienet, että niiden perusteella saisin vain Kelan elatustuen. Isällä on osa-aikainen työ eikä mikään hyvä palkka. Vuokramenot ovat myös aika pienet, mutta se ei muuta tilannetta palkan ollessa mikä on. Hänellä kuitenkin on tuo vajaa 10 000 euroa tilillään, jonka siis tosiaan voi käyttää "johonkin kivaan itselleen". Onko se oikeasti niin, että yhteiskunta maksaa minulle minimielatustuen ja samaan aikaan lapsen isällä kuitenkin olisi varaa maksaa elatusapuakin? En mitään tonnin elatusmaksuja ajatellutkaan, vaan esim. puolet siitä laskennallisesta lapsen elatustarpeesta - onko se nyt kokonaisuudessaan 500 euroa, jolloin yhden vanhemman osuus olisi 250 eur?[/QUOTE]

Tähän on jo vastattu ylempänä monta kertaa jo mutta yritän vieläkin yksinkertaistaa vastausta: Miehen tilillä olevia rahoja EI oteta huomioon. TULOT ja MENOT otetaan.

Jos olette naimisissa niin osituksen kautta hyödyt tuosta kympppitonnista.

Mikä siinä tuntuu väärältä jos mies on säästänyt itselleen rahaa? Jos itse haluat niin säästä ite!

[QUOTE="Kysyjä";29087638] En mitään tonnin elatusmaksuja ajatellutkaan, vaan esim. puolet siitä laskennallisesta lapsen elatustarpeesta - onko se nyt kokonaisuudessaan 500 euroa, jolloin yhden vanhemman osuus olisi 250 eur?[/QUOTE]

Kyllähän jos vaikka jonkun vajaan kymppitonnin jakaa 12 kk:lla, siitä tulisi aika iso lisä elatusapuun.

Jos mä olisin exäsi, niin mä varmuuden vuoksi ryyppäisin noi rahat talteen välittömästi, heittäytyisin toimeentulotuen varaan ja pysyttelisin kaukana naisista loppuikäni. Ei hymiötä.

Voi jestas! Et sä toisen säästöjä saa! Kyllä vähätuloisellakin on oikeus säästää vaikka pahanpäivän varalle ilman että siitä verotetaan! Ja ei, kukaan sossussa ei tule edes kyselemään paljon rahaa/omaisuutta miehelläsi on, heitä kiinnostaa vain nämä edelläkin mainitut säännölliset tulot... Jestas, säästä itse omat huvittelurahasi... Huhhuh..

No jo on perkele, jos me veronmaksajat joudutaan maksamaan Kelan elatustuki, jos ukolla ei ole säännöllisiä tuloja mutta tilillä vaikka miljoona euroa. Ei se voi helkutta mennä noin.

No jo on perkele, jos me veronmaksajat joudutaan maksamaan Kelan elatustuki, jos ukolla ei ole säännöllisiä tuloja mutta tilillä vaikka miljoona euroa. Ei se voi helkutta mennä noin.

Voi kuule, yhteiskunta maksaa tuhansien maksukykyisten elatukset, kun ovat joskus päässeet nollasopimuksille. Koko järjestelmä pitää uusia, Kelan pitää ruveta määräämään elatusavut vanhempien tulojen ja menojen suhteessa. Sopimuksista on luovuttava ja samalla saadaan helpotusta oikeuslaitoksen ruuhkiin.

Niinpä. Mun mielestä oikein olisi jos vanhemmat elättäisivät itse lapsensa. Koskee myös eronneita. Ei mitään asumistukia, elatustukia. Vaan lapsesta aiheutuvat kulut jaettaisiin puoliksi vanhempien kesken. Niinkuin muualla maailmassa.

Yhteistyössä