[QUOTE="vieras";25472843]Voi. Mä olen yksi kävelevä hävetys koko ihminen. Usein mietin miten IHANAA ja HELPPOA elämä olisi ilman tätä hävetyksen ja nolotuksen taakkaa. Kadehdin ihmisiä, jotka heittää spontaanisti tilanteeseen (hauskan? ) läpän, ovat kuin kala vedessä vaikka minkä kokoisessa väenpaljoudessa ja pitävät puhetta suuressa tilaisuudessa (koulun vanhempainillat ym ).
Minä saan sydämen tykytyksiä jos minun pitää mennä tilanteeseen "kesken". Siksi menen moisiin tilaisuuksiin vähintäänkin puoli tuntia ennen niiden alkamista että ehdin valitsemaan paikan ja istumaan sinne hyvissä ajoin. Kamalaa tulla viime tipassa kun kaikki tuijottaa tulijaa vaivautuneen hiljaisuuden vallitessa.
Kuolemaan verrattava on myös puhuminen (etenkin minulle herkistä asioista = lapset. Tai mistä muusta tahansa ) joukolle. Kahdenkeskisessä juttutuokiossakaan en osaa katsoa vastapuhujaa tarpeeksi kauan silmiin. Alan näpertämään tukkaaa tai hengityksen hajun pelossa pidän toista kättä suuni edessä toiselle puhuessani. Puhumattakaan isommassa porukassa, jossa huomio keskittyy vain minuun. Kaikki tuijottavat, kädetä tärisee, kuumotus nousee pintaan, ääni ei kuulosta omaan korvaan omalta.
Kerran eräissä hautajaisissa tytär piti puheen äidistään, kertoi kipeitä asioita ääni aivan normaalina ja puheen jälkeen puhkesi siistiin pieneen itkuun. Olen mielettömän kateellinen tuosta tyylistä, jolla tytär asian esitti.
Vastaavassa tilanteessa ääneni vapisisi hullun lailla ja ensimmäisen kakellellun lauseen jälkeen puhkeisin hallitsemattomaan purskautusitkuun joka ei lopu ollenkaan. Läheisistä ihmisisitä puhuminen saa ääneni väpättämään ja kun itku kerran alkaa se ei lopu ollenkaan. Tyrskähtelen, purskahtelen, niiskutan, saan pariksi sekunniksi koottua itseni, kurkkuun nousee mielettömän kipeä pala, nieleksin ja pyrskähdän uudelleen.
Tämä on niin kamalaa, että antaisin toisen käteni lainaan, jos saisin viikon verran kokea miltä tuntuu olla jännittämättä. Miltä tuntuu olla itsevarma.
Pitkässä kauppajonosa alan aina miettimään, roikkuukohan minulta wcpaperia housuiista takaa, onko takissani tahra tai hiuksissani hilsettä. Pitkä kauppajono on paikka, jossa ihmiset hipihiljaa tuijottavat toisiaan ja alan vaistomaisesti sutimaan takapuoltani tmv varmistaakseni ettei jaloissa ole kuraa tmv.
Paskantaminen "julkisesti" on ehdoton nounou. Ensinnäkin ne äänet kaikuu kaikissa vessoissa, plumpsahdukset ja pörinät voimistuvat jos olet vieraassa paikassa. En käy töissäkään paskalla jos joku muu on talossa. Jos jään päivän jälkeen viimeiseksi, voin käydä vessassa. Minulla ei ole kolmenkymmenen sekunnin siisti pikakakka. Tarvitsen aikaa ja lehden

.
Pitää miettiä todella tarkkaan. Supernoloa on jos on käynyt paskalla ja joku menee vessaan heti sen jälkeen. Se paskan haju :ashamed:. Tunne, että tuo toinen huomaa minun käyneen paskalla :ashamed:.
Vieraiden lasten kanssa en osaa olla ollenkaan normaalisti ja työni takia sen pitäisi kuitenkin jotenkin luonnistua. En tiedä minkä verran niille pitää puhua ja mitä. Jos ne ovat villejä ja tekevät jotain kiellettyä, komennanko ja miten? Heti tosi kiukkuisesti vai lempeämmin? Entä jollei ne tottele?
Kerran yksi lapsi toisti koko ajan kaiken mitä sanoin. Se oli todella hämmentävää ja lähdin tilanteesta todella nopeasti pois :ashamed:. En siis tiedä miten lasten kanssa kuuluu olla, vaikka minulla omiakin on. Omien kanssa oleminen tulee niin luonnostaan.
Kadehdin (edelleen ) ihmisiä, joilla on kivan tädin maine lasten silmissä. Ihminen, joka osaa tiukasti sanoa paikassa jossa niin pitää sanoa ja toisaalta olla reilu ja mukava kun niin pitää toimia. Tunnen muutaman tälläisen lasten kanssa työskentelevän ihmisen. Heidän asioiden hoitamistaan on ilo katsoa.
Summa summarum. Helpottavinta on vetää kännit. Se tunne, kun sinua ei juuri sillä hetkellä (huomenna kylläkin

) hävetä. Voit mennä puhumaan puolitutuillekin ääni värisemättä ja kehtaat sanoa asioista, se on ujon ihmisen vapautus. Harrastan sitä silloin tällöin. Nollaus.[/QUOTE]
Känni auttaa

saisikohan tuollaiseen oloon jo jotain lääkkeitä..?