Mites ton kinkun kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vie ra
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vie ra

Vieras
Ensimmäistä kertaa elämässäni paistan joulukinkun. Pikkasen reilu 6 kg ja ajattelin yöksi laittaa uuniin kun huomenna ei enää ehdi. Paistoaika vaihtelee netistä kun katsoo. Kauankohan tuollaisessa menee oikeasti? Täytyykö mun nyt herätä kukonlaulunaikaan ottamaan se uunista pois? Ja kun pellille pitää laittaa vettä, täytyykö sitä lisätä yöllä?

Mä luulen, että menee ainakin 7h. Tunti per kilo ei oo riittänyt ainakaan meillä vaikka pieniä on kinkut olleet. Laita miedolle lämmölle niin voi olla pidempäänkin jos tykkäät kypsästä/ylikypsästä.

Joo eniten tykkäisin kunnon yöunista. Mutta ensi jouluna paistan edellisenä päivänä. No täytyy yrittää tuota mietoa lämpöä. Ja vaikka vähän kypsemmäksi, olisko 75 astetta hyvä?

125 asteessa tunti per koko +1h. Eli sinulla n. 7h. Paistomittari kylkeen. Otat pois uunista kun mittari näyttää n. 78 astetta, nousee siitä noin 80asteeseen, jolloin on murea ja hyvä. Olethan ottanut kinkun ajoissa huoneenlämpöön, siis jo monta tuntia sitten? Sisälämpö pitäis olla +10 kun menee uuniin

Mittar sisään ja ko on noin +10 sisälämpötila ni viskot sen sian uuniin. Sitten noin 50-55min jokaista painokiloa kohren uunis. Jokku tykkää että tunti tahi yli, mänöö liian kypsäksi. Mut siehä se päätät.

• Tykkää
Reactions: päätön

Yhteistyössä