Mites teidän lapsuudessa, oliko sana

neekeri vielä puhekielessä käytössä?
Mä tuossa hiljattain opetin lapsille lorua entten tentten teelika mentten....Ja sitten tulikin ongelma miten se menee yhdessä kohtaa eteen päin, kun mun lapsuudess se meni "neekeri pieras poks" :ashamed: . Siitä sitten muistin kuinka koulukirjoissa mustaihoisia kutsuttiin neekereiksi.
Samoin luen juuri vuodelta 83 olevaa kirjaa villeistä katoavista heimoista. Ja siinä käytetään sanaa neekeri.
Joten mites oli sinun lapsuudessasi?
 
Meidän luokan seinillä oli aakkostaulut,- sellaiset jossa kuva ja alla sana esim A niinkuin Aurinko jne.. N:n kohdalla oli musta alkuasukas ja ala luki Neekeri, opettaja sen sitten vaihtoi sanaan Afrikkalainen- meni hieman lapsilla aakkoset sekaisin kun luteltiin A, B, C..........L, M ja taas A :D
Niin ja ala-asteen aloitin -84
 
Oli käytössä ihan yleisesti. Mut yläasteen puolella jo alettiin puhumaan muulla nimellä.
Siinä on ollu opettelemista mulle kun mun puheessa sana neekeri ei ole mikään "haukkumanimi".
Ja monissa lastenloruissa on se neekerisana myös.
 
sockervadd
Neekeri. Josta en tykännyt yhtään, aina yritin sanoa äidille (ja sanon vieläkin) ettei sitä sanaa saa käyttää, vaan pitää puhua tavallisista ihmisistä, sillä sitähän me kaikki ollaan ihmisiä vaan tai jos on aivan pakko lokeroida niin sitten puhutaan tummaihoisista ihmisistä. Mulla on siis vielä ala-aste ikäisiä sisaruksia ja äiti opettaa heitä puhumaan neekereistä mikä on väärin :(
 
Alkuperäinen kirjoittaja miljoonakala:
Oli käytössä ihan yleisesti. Mut yläasteen puolella jo alettiin puhumaan muulla nimellä.
Siinä on ollu opettelemista mulle kun mun puheessa sana neekeri ei ole mikään "haukkumanimi".
Ja monissa lastenloruissa on se neekerisana myös.
näin meilläki.

 
sockervadd
btw en ole kyllä koskaan kuullut tuollaisesta entten tentten lorusta missä puhutaan neekereistä, meillä se meni näin:

Entten tentten teelika mentten,
hissun kissun vaapula vissun,
eelin keelin plot, viipula vaapula vot,
Eskon saum, pium paum,
nyt mä lähden tästä pelistä pois.
Puh pah pelistä pois!
 
Mullekin se on joskus ollut ihan normaali puhekielen sana. Silloin kun olin muksu, niin sanottiin, että nekru on se ruma sana, neekeri taas se hyväksyttävä versio. Enää tiedä, miksi voi sanoa, kun jotkut sanovat, että afrikkalainen on kans ruma nimitys... Mulla on kyllä yks kaveri, joka välillä itsekin nimittää itseään neekeriksi ja mua kyllä sitten kans lumipalloksi (oon kuulemma yhtä valkonen ja pyöree ) tai zombiksi, kun muutun talvella melkein harmaaksi :xmas:
 
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Neekeri. Josta en tykännyt yhtään, aina yritin sanoa äidille (ja sanon vieläkin) ettei sitä sanaa saa käyttää, vaan pitää puhua tavallisista ihmisistä, sillä sitähän me kaikki ollaan ihmisiä vaan tai jos on aivan pakko lokeroida niin sitten puhutaan tummaihoisista ihmisistä. Mulla on siis vielä ala-aste ikäisiä sisaruksia ja äiti opettaa heitä puhumaan neekereistä mikä on väärin :(
Se neekeri sanan karsiminen tuottaa ongelmia vanhemmille ihmisille, koska heille se on ollut ihan normi sana siinä missä vaikka intiaani.
Toisaalta mä ymmärrän sen, jos ihmiselle on opetettu koulusta alkaen että mustaihoiset ovat neekereitä ja sitten keski-ikäisenä sana muuttuukin likaiseksi, niin vaikeaahan sen sisäistäminen saatttaa olla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
btw en ole kyllä koskaan kuullut tuollaisesta entten tentten lorusta missä puhutaan neekereistä, meillä se meni näin:

Entten tentten teelika mentten,
hissun kissun vaapula vissun,
eelin keelin plot, viipula vaapula vot,
Eskon saum, pium paum,
nyt mä lähden tästä pelistä pois.
Puh pah pelistä pois!
näin meilläkin

 
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
btw en ole kyllä koskaan kuullut tuollaisesta entten tentten lorusta missä puhutaan neekereistä, meillä se meni näin:

Entten tentten teelika mentten,
hissun kissun vaapula vissun,
eelin keelin plot, viipula vaapula vot,
Eskon saum, pium paum,
nyt mä lähden tästä pelistä pois.
Puh pah pelistä pois!
näin meilläkin
Näin mäkin tän olen oppinut/lapsille opettanut..tuo ap:n loppu tuolle lorulle oli ihan uusi "tuttavuus"
:D
 
No mä oon niin vanha että neekeri oli ihan normaali sana. Nekru oli sitten haukkumasana. Neekeri tosiaan tarkoitti mustaihoista, aasialainen keltaista, intiaani punaista. Edes punanahka ei ollut haukkumasana paitsi Tex Willerissä.
Nykyisin ei edes tiedä mitä sanoa, koska afrikkalainen on joillekkin haukkumasana, musta, tuntuu tökeröltä koska ihonväri voi olla mitä vain beigestä sinisenmustaan.
Mitähän sitä sit käyttäis kun aina joku loukkaantuu jostain. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelgaP:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
btw en ole kyllä koskaan kuullut tuollaisesta entten tentten lorusta missä puhutaan neekereistä, meillä se meni näin:

Entten tentten teelika mentten,
hissun kissun vaapula vissun,
eelin keelin plot, viipula vaapula vot,
Eskon saum, pium paum,
nyt mä lähden tästä pelistä pois.
Puh pah pelistä pois!
näin meilläkin
Näin mäkin tän olen oppinut/lapsille opettanut..tuo ap:n loppu tuolle lorulle oli ihan uusi "tuttavuus"
:D
Meillä päin se meni aina sillä pierukaavalla :ashamed: Eli tuo Eskon saum, pium paum kohta oli mulle ihan uus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HelgaP:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
btw en ole kyllä koskaan kuullut tuollaisesta entten tentten lorusta missä puhutaan neekereistä, meillä se meni näin:

Entten tentten teelika mentten,
hissun kissun vaapula vissun,
eelin keelin plot, viipula vaapula vot,
Eskon saum, pium paum,
nyt mä lähden tästä pelistä pois.
Puh pah pelistä pois!
näin meilläkin
Näin mäkin tän olen oppinut/lapsille opettanut..tuo ap:n loppu tuolle lorulle oli ihan uusi "tuttavuus"
:D
minämyös olen oppinut näin tämän. en ole ikinä kuullutkaan neekerin pieru lorua! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Klonkku:
Mullekin se on joskus ollut ihan normaali puhekielen sana. Silloin kun olin muksu, niin sanottiin, että nekru on se ruma sana, neekeri taas se hyväksyttävä versio. Enää tiedä, miksi voi sanoa, kun jotkut sanovat, että afrikkalainen on kans ruma nimitys... Mulla on kyllä yks kaveri, joka välillä itsekin nimittää itseään neekeriksi ja mua kyllä sitten kans lumipalloksi (oon kuulemma yhtä valkonen ja pyöree ) tai zombiksi, kun muutun talvella melkein harmaaksi :xmas:
Samoin minulle. En ole ikinä neekeri-sanaa pitänyt haukkumisena. Nykyään kyllä pyrin käyttämään muuta nimitystä.
 

Yhteistyössä