Mites te, rannalla asujat, sit ulkoilutatte lapsia?

Ursus maritimus

Aktiivinen jäsen
28.06.2005
2 335
1
36
Tuli tuosta hukkumis tapauksesta mieleen...

Itse ollaan muuttamassa järvenrannalle. Vannotin jossain vaiheessa etten ikinä muuttaisi vakituisesti asumaan rannalle pienten lasten kanssa :/ No, toisin on nyt sitten käymässä.

Me meinataan ensinnäkin aidata lasten leikkipaikka-alue jossa lapset ei kuitenkaan ole ilman vahtimista. Tuo meidän vajaa 3v on ainakin sen verran liikkuvainen että menee varmaan vaikka minkälaisen aidan yli.
Isommille pistetään merkiksi hyvinkin ennen rantaa köysi. Sitä ei ole lupa ylittää ilman aikuista. Siis isommat tytöt (10v ja 13v) voi käydä uimassa kunhan vain asiasta ilmoittavat, mutta pojat (8v ja 5,5v) eivät saa mennä rantaan ilman aikuista. Toki heidänkin perään pitää katsoa.

Kyllä mullekin jo kaveri sanoi että ollaan ihan hulluja ja että lapsille sitten pelastusliivit päälle aina kun ulos menevät. Nuo pelastusliivit onkin ihan hyvä juttu jos olen esim yksin lasten kanssa rannassa vaikka uittamassa heitä. Tai jos tehdään jotain töitä siellä rannassa niin ehdottomasti kolmelle pienimmälle liivit päälle.

Myönnän että vähän kyllä jännittää tämä ranta asia...

No meillä ei yksikään lapsosista (no okei, poikkeus seuraa) ole saanut olla alle neljävuotiaana hetkeäkään ilman aikuisvalvontaa pihalla.

Poikkeuksen tekee toi pian kolmevuotias, jolle palkkasin jo kerran ton melkein kymmenvuotiaan vahdiksi.

emmä tiedä. Ei ulkoilu ole niin tärkeää, etteikö sitä voisi jättää vaikka kokonaan väliin, ellen muka millään mukaan ehdi.

meillä poika on pihalla kyllä,yläpihalla,missä talokin sijaitsee.Tietää ettei rantaan ole lupaa mennä ja koira kyllä ilmoittaa jos alaspäin lähtee,kokoajan seurataan kyllä ja ei halua olla edes yksin pihalla.poika nyt siis 3,5v.ehkä helpottaa tässä myös se ettei ranta ole talon kanssa samalla tasolla,vaan alapiha ja ranta ovat erikseen vielä.eli ns kolmessa tasossa tämä piha...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
täh? No teillähän on kaikki jo niin isoja, että osaavat varmaan uidakin. En nyt tuon ikäisiä vahtisi enää.

siis joo nyt huomasin että yksi lapsista on alle 3. mutta oletko tosissasi, että laitat kohta 6-vuotiaalle ja 8 vuotiaalle pelastusliivit päälle pihalle? Meill käy tuon ikäiset uimassa itse ja osaavat uida.

täh? No teillähän on kaikki jo niin isoja, että osaavat varmaan uidakin. En nyt tuon ikäisiä vahtisi enää.

siis joo nyt huomasin että yksi lapsista on alle 3. mutta oletko tosissasi, että laitat kohta 6-vuotiaalle ja 8 vuotiaalle pelastusliivit päälle pihalle? Meill käy tuon ikäiset uimassa itse ja osaavat uida.

Siis noille 1vuotiaalle ja vajaa 3vuotiaalle voisin ihan hyvin laittaa ne liivit päälle jos rannassa tehdään jotain hommia. Ei meidän 5,5v osaa vielä uida, 8vuotiaskin opettelee vielä. Eikä kävis mielessäkään päästää heitä keskenään rantaan.
Isommat tytötkin vasta tänä kesänä ovat päässeet keskenään uimaan. Viime kesänä olin vielä vahtimassa. Parempi katsoa kuin katua ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Ursus maritimus:

Siis noille 1vuotiaalle ja vajaa 3vuotiaalle voisin ihan hyvin laittaa ne liivit päälle jos rannassa tehdään jotain hommia. Ei meidän 5,5v osaa vielä uida, 8vuotiaskin opettelee vielä. Eikä kävis mielessäkään päästää heitä keskenään rantaan.
Isommat tytötkin vasta tänä kesänä ovat päässeet keskenään uimaan. Viime kesänä olin vielä vahtimassa. Parempi katsoa kuin katua ;)

Jos laitat 1v pelastusliivit ja se kaatuu "turvalleen " niin voipi olla että ylöspääsy on hankalaa , liivit nimittäin tekee pienen lapsen aika kömpelöksi.
Ne pelastusliivit ei auta rantavedessä sillä ne ei käännä lasta matalassa vedessä. Luovat turhaa turvallisuuden tuntua.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Alkuperäinen kirjoittaja Ursus maritimus:

Jos laitat 1v pelastusliivit ja se kaatuu "turvalleen " niin voipi olla että ylöspääsy on hankalaa , liivit nimittäin tekee pienen lapsen aika kömpelöksi.
Ne pelastusliivit ei auta rantavedessä sillä ne ei käännä lasta matalassa vedessä. Luovat turhaa turvallisuuden tuntua.

No tuo poika ei rannalta veteen kävele koska aristaa ylipäätään vettä. Mutta lähinnä sitä ajattelin että jos laiturilta veteen putoaa niin siinä tapauksessa liivit on oiva juttu.

Mä olen käynyt vielä yläasteikäistenkin kanssa yhdessä uimassa, koskaan ei voi tietää mitä siellä sattuu, on sitten iso tai pieni lapsi kyseessä. Mulla on aina ollut aikaa lähteä sinne rannalle! Eikä se uimataito mikään vakuutus ole!

Me ei asuta rannalla, mutta jatkuvasti ollaan mökillä. Siellä en anna lasten olla rannan puolella pihalla ilman pelastusliivejä, ja jos ovat lähempänä kuin 2m päässä rantaviivasta, jotuvat pitämään kädestä kiinni.

Yhteistyössä