mites tää sit menee--passiuutinen lehdestä, ja siitä asiaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1615867

Poliisi tyri - pyyhkeet oikeusasiamieheltä
13.11.2008 14:40

Apulaisoikeusasiamies Jukka Lindstedt moittii Helsinki-Vantaan lentoaseman liikkuvaa poliisia siitä, että se ei myöntänyt pikapassia yksin matkustavalle alaikäiselle lapselle, joka oli lähdössä suomalaisen äitinsä luo Bulgariaan.

Passintarkastuksessa oli käynyt ilmi, että tytön passi oli rikkoutunut. Passin tietosivu oli irti ja teipattu paikoilleen. Passintarkastaja ohjasi tytön liikkuvan poliisin lentoaseman yksikköön hakemaan pikapassia matkaa varten.

Liikkuvan poliisin vanhempi konstaapeli ei kuitenkaan suostunut myöntämään passia, koska tytöllä ei ollut esittää passilain edellyttämää huoltajien suostumusta passin hakemiseen.

Apulaisoikeusasiamies Lindstedtin mukaan liikkuvan poliisin vanhempi konstaapeli ja tämän esimies toimivat virheellisesti. Tytöllä kuitenkin oli voimassa oleva passi, johon hän oli aikoinaan saanut huoltajansa suostumuksen.

Kyseessä ei siten ollut tilanne, jossa alaikäinen lapsi olisi pyrkinyt lähtemään maasta tai hakemaan passia ilman huoltajansa suostumusta, Lindstedt lausuu.

Hän muistuttaa, että perustuslain mukaan jokaisen liikkumisvapauteen kuuluu oikeus lähteä maasta, ja viranomaisen on tulkittava lakeja perus- ja ihmisoikeusmyönteisesti.
Mika Koskinen

elikkä koska esim Likalle (11v) on otettu passi, johon mä olen antanut luvan (yksinhuoltajuus ) niin sillä on periaatteessa koska tahansa oikeus lähteä maasta :o

*poistuu piilottamaan lasten passit* :whistle:

Paree sitten pitää teinien passit lukkojen takana, tiä mitä ne vielä saa päähänsä. On mun serkkukin kerran reissannut toiselle puolelle suomea kaverinsa kanssa liftaten...tuli vaan päähän karata kotoa...hui!

Yhteistyössä