Mites se olikaan noiden jouluherrkujan kanssa, jos on raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tein just positiivisen testin, mut ei kyllä haluttais joulun aikaan vielä paljastaa sukulaisille raskautta, mutta hetihän nuo arvaa jos jätän jotain ruokia syömättä, kun yleensä syön kaikkea.

Saako esim. graavilohta syödä? entä mätiä? entä homejuustoja? Viime raskaudesta muistelen että noi tais olla vältettävien listalla, mutta oliko joktenkin niin, et jos on tuoretta, niin vois syödä esim. graavilohta? ja oliks se aurajuusto ihan kelvollista syötävää raskaana olevalle vai ei?

Mä en kyllä söis vakuumipakattuja kaloja, enkä ainakaan mätiä.
Kaikki muut menee kyllä!

Nimimerkillä: olen saanut listerian vakuumipakatusta kalasta. En ollut silloin raskaana
!

[QUOTE="sasa";27709318]Mä en kyllä söis vakuumipakattuja kaloja, enkä ainakaan mätiä.
Kaikki muut menee kyllä!

Nimimerkillä: olen saanut listerian vakuumipakatusta kalasta. En ollut silloin raskaana
![/QUOTE]

edit: graavia voi syödä, jos se on itse valmistettua.

Jos graavilohi on itse graavattua ja heti tarjottu niin voi syödä, kaupan omia ei. Nuo juustot on vähän ongelmallisia, koska periaatteessa jos ne on valmistettu pastöroidusta maidosta niin niissä ei voi olla listeriaa kun ne tehtaalta lähtee, mutta ne on todella herkkiä sille eli ainakaan avattuna säilytetystä paketista ei kannata syödä. Mätiä ei kannata syödä.

Mä muistan et viime raskaudes olin syöny vaik mitä ja sit sain neuvolan tädiltä sen listan joskus rv 8-9 kun oli eka neuvola ja hupsansaa, siellä oli vaikka mitä ruokia joita pitäis välttää ja olin kyllä syönyt.
Onks se listeriariski mikä noissa on?

Vaikka lohi ois ihan itse graavattu, mistä helvetistä sä tiedät, onko se jossain vaiheessa ollut vakuumiin pakattu? Aura-juusto on kertaalleen aiheuttanut listeria-epidemian.

Sanot vaan olevas dieetillä, niin kukaan ei katso sua kovin ihmetellen. Viinakin kun saa diettaajalla usein ahmimisen päälle.

[QUOTE="aapee";27709333]Mä muistan et viime raskaudes olin syöny vaik mitä ja sit sain neuvolan tädiltä sen listan joskus rv 8-9 kun oli eka neuvola ja hupsansaa, siellä oli vaikka mitä ruokia joita pitäis välttää ja olin kyllä syönyt.
Onks se listeriariski mikä noissa on?[/QUOTE]

juu, juuri se listeria riski ja listerian aiheuttama listerioosi hyvin suurella todennäköisyydellä aiheuttaa keskenmenon ja ainakin vie sut sairaalaan.

Oliko toi riski jo ennen plussaa? Kun tli vedettyä kaupan graavia ja mätiä, kun teki niin mieli ja päivänä jona plussasin, söin julissa leivänpäällä graavia eikä hajua millasta se on, tajusin kyllä, kun söin, että hups täähän oli kielletty, mutten enää kehdannut jättää syömättäkään...

Erään ohjelman katsoin jossa sanottiin, että 70 prosenttia vakuumipakatuista kaloissa on listeriaa... Mutta jos aurajuusto on tehty pastöroituun maitoon, niin anti mennä vaan...

Oliko toi riski jo ennen plussaa? Kun tli vedettyä kaupan graavia ja mätiä, kun teki niin mieli ja päivänä jona plussasin, söin julissa leivänpäällä graavia eikä hajua millasta se on, tajusin kyllä, kun söin, että hups täähän oli kielletty, mutten enää kehdannut jättää syömättäkään...

Mä söin kans graavilohta pikkujouluissa vaik olin samana aamuna tehnyt positiivisen testin. En halunnut antaa mitän epäilyksiä kenellekään et saattaisin olla raskaana, joten söin vähän.

HOMEjuustoa ei sovi syödä oli valmistettu vaikka pastöroidustakin (muut myrkyt kuin listeria)
Muuten juustot ok, kunhan valmistettu pastoroidusta, listeria ei elä kovissa juustoissa
Raakaa kalaa voi syödä jos ei ole ollut vakuumissa, MUTTA huomaathan, että moni kaupan "tuore" kala on ollut vakuumissa ennen kuin se laitetaan tuoretiskille, asiaa siis pitä kysyä erikseen.
Listerian voi saada myös huonosti pestyidtä vihanneksista tai salaatista koska se elää maassa.

Ei kai kukaan sinun lautasta nyt niin paljon syynää? Otat vaan hiukan muita ruokia niin että lautanen täyttyy värikkäästi ja olet juovinaan viiniä/ olutta.

[QUOTE="juu";27709628]Erään ohjelman katsoin jossa sanottiin, että 70 prosenttia vakuumipakatuista kaloissa on listeriaa... Mutta jos aurajuusto on tehty pastöroituun maitoon, niin anti mennä vaan...[/QUOTE]

Ei auta homejuustossa että on pastöroitu, home itsessään haitallista pienelle.

[QUOTE="poppanen";27709677]Ei auta homejuustossa että on pastöroitu, home itsessään haitallista pienelle.[/QUOTE]

Homejuustoja ja kaikkia muitakin juustoja saa syödä kuumennettuna.

Neuvolassa sanottiin, että voi syödä graavikalaa, jos sen itse on juuri merestä nostanut ja tietää tarkalleen, että on tuoretta eikä kylmäketju ole katkennut. Kalatiskin kalat eivät todellakaan ole kovin tuoreita.

[QUOTE="juu";27709628]Erään ohjelman katsoin jossa sanottiin, että 70 prosenttia vakuumipakatuista kaloissa on listeriaa... Mutta jos aurajuusto on tehty pastöroituun maitoon, niin anti mennä vaan...[/QUOTE]

Suomessa on tutkittu säännöllisin väliajoin riskielintarvikkeita, erityisesti tyhjiöpakattuja, kylmäsavustettuja ja graavisuolattuja kalajalosteita. Vuosien 2008-2009 kartoitustutkimuksessa listeriaa todettiin 32 %:ssa näytteitä.. Lakisääteinen raja-arvo (100 pmy (pesäkkeenmuodostavaa yksikköä)/g) ylittyi kuitenkin vain 2 %:ssa näytteitä. Listeriapitoisuudet olivat pienentyneet huomattavasti verrattuna edellisiin kartoituksiin.

Yhteistyössä